kurre3
Det är visst nån som är tillbaka...=)
Någon som sitter med i Mobiclear "mbir" på nasdaq?
Börsen just nu -8.1% i år.
Hoppas den går ned till -10% inom en snar framtid(veckor), då ska i alla fall
jag gå in och stödköpa lite.
Kanske t.o.m ned mot -15% till Jul ?
Glöm dock INTE att omx-index har gått upp ca 165 % sedan 2003 så uppgången är helt otrolig egentligen. Så att gnälla över den senaste tidens nedgång är ganska så omotiverat.
Hur funkar det egentligen. Om man säljer aktier med förlust, kan man dra av 30% av förlusten i deklarationen då?
Du kvittar förlusten mot vinster. Inga 30% utan 100% förutsatt att du har haft vinster.
Brukar handla hos Robur, och där genomförs inte transaktionen direkt.Slänger ut en fråga i denna tråden... eftersom jag inte hittat något svar någonstans.
Jag undrar om det finns någon monster-sida som har bra uppdatering på avkastningsgrafer etc vad det beträffar fonder?
Kollar man på Swedbank så ser man en avkastningsgraf...
Kollar man på Morningstar.se ser man en helt annan avkastningsgraf.
Känns som att bägge två är dåliga på att sätta en dagsaktuell kurva. Jag menar dem ska ju för tusan inte se olika ut?!!?
Undrar sedan när man köper fonder...så verkar det ta tid innan köpet går igenom.. Är det så? Eller köps fonden ifrån det dagsaktuella värder??
//KaliZ
Brukar handla hos Robur, och där genomförs inte transaktionen direkt.
Fonderna uppdateras en gång om dagen, och man köper/säljer för det värde de har efter nästa uppdatering. Rätta mig om jag har fel, men det verkar så...
Inget system man gillar direkt, då man inte vet för vilken kurs man handlar/säljer för.
Edit: Bättre sent än aldrig...
Beror på vilket tidsperspektiv du väljer. 2003 var kurserna enormt pressade
Man kan också säga att börsen ligger på -30% mot 1999(vilket förvisso också var en absurd nivå)
Eller ca -20% sedan vi toppade för ca 4 månader sedan.
Singlar man en slant 5 gånger och får krona varje gång så är det fortfarande 50% chans att det ska bli krona nästa gång.
Jaha, vad tror ni om ericsson då? Själv har jag inga aktier där i, har haft tanke på att köpa med tanken på att det verkar vara rea på dom nu. Som tur är har jag inte gjort det än
Beroende på hur det ser ut efter årskiftet så kanske jag handlar lite ericsson.
Toppen för ca 4 månader sedan gör uppgången ännu mer absurd.
För tillfället är det alltså ca upp ca 165% vilket även saknas en viss grund för.
Det blir mindre turbulens med mindre uppgångar som det finns mer substans bakom.
Det är just brist på substans som orsakar mycket av dessa kraftiga upp och nedgångar.
Blir intressesant och se hur priserna på bostäder i 08-stad utvecklas det närmsta året. Mycket möjligt att vi får se en nedgång på kanske 20%, vilket är helt nödvändigt.
Kom ihåg gott folk, ingen (I N G E N) ekonomi pekar enbart upp, det är helt naturligt att en ekonomi även vänder ned efter en långvarig uppgång.
Ser mörkt ut för Ericsson, själv kommer jag inte gå in något mer detta år, om vi inte sjunker under -10 % på index innan nyår. Då kan jag inte stå emot längre.
Troligen så kommer det vara fortsatt negativt även en bit i på 2008.
Optionshandel, någon som håller på med det? Jag har några väldigt grundläggande frågor. T.ex:
- Bra hemsidor?
- Bra mäklare/banker?
http://www.e24.se/pengar24/aktierfonder/artikel_224497.e24
Hittade inte fondtråden.
Men jädra hyckleri osv bankerna sysslar med.Uppdrag granskning tog upp endel.
Inget nytt under solen men det var ett kul program.
Det här exemplet brukar jag ta ibland.
Börsen har i genomsnitt gått upp 8% per år långsiktigt. Jag har ingen källa till det men det är ganska allmänt vedertagen siffra.
Riskfria räntan(obligationsräntan) är ca 4% per år. Det är den som man alltid utgår ifrån vid värderingar.
Så börsen förväntas alltså slå riskfria räntan med 8 - 4 = 4% per år. Av dessa 4 % tar vissa av fondbolagen 1.5%. Fördelningen av överavkastningen är alltså 38% till banken(riskfritt) medans kunden som står för all risk får 62%
1.5% av 4% är ju 38% och resterande 2.5% av 4% är 62%
Och det jobb som banken utför klarar ett dataprogram av utmärkt.
Vad vilka ska man välja då bank,Avanza eller finnse det andra som tar mer eller mindre avgifter och vilka såfall?
Fonder osv,gärna lite tips tack.Även om man inget kan garantera.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|