https://www.youtube.com/watch?v=O1UkwMxVcgU
Har vi några fler Shareville-användare här?
Lyssnare till Sparpodden? Fill or Kill?
Själv har jag tjänat mycket procent på Starbreeze och Tobii de senaste veckorna, även Fingerprint till viss del (gick ur lite för tidigt). I början av året levererade även ett innehav i Nordnet en vettig avkastning.
Långsiktigt kör jag mycket mot förnyelsebar energi, Tesla Motors, Vestas, hade lite SolarCity ett tag.
Började mer seriöst för ca tre månader sedan, gick in i stabila och långsiktiga saker som H&M, ICA-gruppen osv. sen efter två månader märker jag nästan omedvetet att inga av dessa innehav är kvar
Vestas har väl gått åt skogen senaste åren? Bra köpläge nu kanske. Själv har jag bara fonder, jag tror på att folk skall göra det de kan, dvs investerare investerar åt mig.
Odlar du egna morötter också?
Hur många Tobii fick du?
Vestas hade en sakta dipp under sommaren 2014 fram till oktober. Sen har det varit en lika sakta men stabil gång uppåt igen
Haha, inga egenodlade morötter, men lagar god mat ändå
Tobii gick jag inte in i vid börsnoteringen utan väntade ut både den snabba uppgången och raset strax därefter, "bara" varit med om uppgången de senaste dagarna ca 300 aktier vart det, hade inte mer pengar löst i kistan vid tillfället
Mycket teknikbolag som har sina uppgångar just nu, kommer nog dyka runt bland dessa, men inom kort är det nog dags att gå tillbaka till fonder alt. bara plocka ut innehaven och ligga lågt. Det bubblar lite överallt, frågan är vilken bubbla som kommer spricka och hur rejält och stort vågorna spricker sig... Grekland!?...
Greklandsoron måste ju bara intecknad i varenda börskurs i världen men vem vet vad som händer, jag sänkte risken i fondportföljen idag för jag har gjort ganska bra vinster i år så det är kul att säkra upp en del. Sålde delar av SEB Bioteknik, Lannebo SMåbolag och Lannebo Mix och lade in mer i Carnegie Corporate Bond, LF Pension 2010 och SEB Global.
Jag har för övrigt "uppfunnet" ett eget index :
Genomsnittlig kursutveckling senaste fem år minus Standardavvikelse genomsnittlig senaste fem år. Säg så att en fond tar hög risk, säg 15% avvikelse, och har "bara" haft genomsnittlig årlig utveckling 15%, ja då blir ju 15 minus 15 = 0. Men om en annan fond har 10% i standardavvikelse men genomsnittlig utveckling 20%, så = 10. På detta sätt letar jag inte bara lägst risk och högst avkastning utan kombinerar dem kontinuerligt. Vi får se om det står sig över nästa krasch, alla är ju experter de bra börsåren.
Fingerprint hade undertecknad på slutet av
90talet. En gammal "Löparaktie"
Tusentals svenskar köper cannabisaktier
Cannabisaktier drar till sig ett allt större intresse bland svenska investerare. På kort tid har ett kanadensiskt bolag blivit en av de mest ägda utländska aktierna hos nätmäklaren Avanzas kunder. Bolaget är bara ett av flera som tillverkar den narkotikaklassade drogen vars aktier förmedlas i Sverige.
På mindre än tre månader har aktien från det kanadensiska bolaget Aurora Cannabis ökat med 348 procent. Bolaget producerar den i Sverige narkotikaklassade drogen cannabis. Under samma period har Stockholmsbörsen backat 1%.
– Man kan ha många moraliska och etiska betänkligheter. Bolagen är börsnoterade och legitima. Vår uppgift är att tillhandahålla värdepapper för våra kunder, säger Avanzas vd Rikard Josefson.
På topplistan
På fredagsmorgonen hade aktien 5.000 ägare hos Avanza. Av de utländska aktierna var det den femte mest ägda aktien hos nätmäklaren. Amerikanska Apple och elbilstillverkaren Tesla är bara något större, sett till antalet aktieägare hos Avanza. De förmedlar nu aktier till sex kanadensiska cannabisbolag.
– Det finns ett intresse från våra sparare och det är det vi ser nu. Marijuana-användning och försäljning blir ju laglig i fler delstater och det sprider sig. Det är klart att företag som sysslar med den typen av produkter ser en växande marknad, säger Rikard Josefson.
Förbjudet i Sverige
Enligt tidigare uppgifter i media väntas Kanada legalisera cannabis i sommar. Nu används det endast i medicinskt syfte i Kanada, vilket är förbjudet i Sverige. Men det går alltså att köpa och sälja aktierna i Sverige.
– Vi lever i en tid med investerare som är lottköpare. Man kan bli väldigt rik på kort tid, men man kan förlora allt, säger Pehr Wissén ekonomisk doktor vid Stockholms handelshögskola.
Miljardmarknad
2016 värderade revisionsforman Deloitte att en legalisering av cannabis i Kanada är värd minst 4,9 miljarder amerikanska dollar om året. Det är i nivå med spritförsäljningen i landet. Och när revisionsfirman inkluderade verksamheter som kan dra nytta av cannabisförsäljningen, till exempel säkerhet och transporter så är det betydligt större belopp.
– Illegal droghantering är en stor bransch. Om delar av den blir legal handlar det om mycket pengar, säger Pehr Wissén, vid Handelshögskolan i Stockholm.
KANADENSISKA CANNABISAKTIERS UTVECKLING 3 MÅNADER
Cannabis Wheaton Income Equity: +483%
Aurora Cannabis: +348%
Cannabis Wheaton Income Corp: +193%
Supreme Cannabis Company: +106%
Harvest One Cannabis: 89%
Delta 9 Cannabis: +4%
Källa: Avanza
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/1-000-tals-svenskar-koper-cannabisaktier
Först får man la bjuda på en historia; Köpte Aurora Cannabis Inc, den 11 april (2017) och sålde sedan 1 novebmer (2017) med kanske +5%... från 1 november fram till idag... ~+320%
Gick nyligen in igen (+36% första dagen) samt köpte in mig i Canopy och Maple Leaf.
Annars håller jag mig på det torra med aktien inom gaming, som Activision Blizzard, Take-Two samt tidigare haft Electronic Arts (vilket jag sålt med ca +25%, stabilt företag men de gör mycket dåligt och får mycket skit, men säljer som fan ändå haha), även svenska Paradox Interactive, Bahnhof samt Starbreeze (StarB får 2018 på sig, sen släpper jag dem och de inte börjar visa positivt resultat)
Fingerprint blev en minusaffär, ca -40%, sålt för länge sen... (från att ett tag ha varit min första aktie som varit över 150%...)
Aktier jag håller spann på är nVidia.
Aktier kopplade till Bitcoin och Ethereum skippar jag, men kommer möjligheten att köpa in sig i Ripple så skulle jag undersöka saken
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|