Aktietråden

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Jag har petrogrand, bara hålla tummarna att de står lite nyttig i rapporten imorgon :gnissla

:fyllisar eller :rodnar

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Facebook har förlorat halva sitt aktievärde, ca 500 miljarder kronor... ouch men inget överraskande.

Apple slog rekord igår med ett värde på ca 660 miljarder dollar, inte illa pinkat :)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Storägarna i Facebook verka se till att sälja stora delar av sina innehav nu när säljstoppet tagits bort för dem efter introduktionen. Inte heller det överraskande i sig. Tror dock att folk kommer att bli allt mer ovillig att köpa aktier på introduktion med den typen av värderingar som varit på modet under rätt många år. De skjuter sig själva i foten institutionerna och storägarna.

Det är beklämmande att pensionspengar gick åt bara för att regelverket ser ut som det gör.

Apple en succé historia utan dess like. Vem hade trott det innan man släppte iPod på marknaden?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
I mitten av september (guldfiskminne på datumet...) släpps väl nästa säljstopp, skulle inte bli överraskad om de ca 20 US dollarna per aktie ligger och sniffar kring 10.

Ja fasen, vilken jäkla resa Apple gjort. Mina egna spekulationer är att det helt klart bör komma en Apple-TV (inte i september men under 2012), ingen dator eller box till TV'n utan en "vanlig" TV, röststyrd och uppkoppling mot nätet m.m. (retina-display? då kan vi snacka äckligt mycket pixlar hehe).
Och återigen kommer anti-Apple-folk klaga på att TV med internet osv. redan finns och inte är något nytt för dom verkar inte kunna inse faktumet att när Apple släpper något så blir det nytt, användarvänligt och förståeligt för den stora massan och finns inom ett år i nästan varje hem :)

Kan det innebära en passering av 700 US Dollar / Aktie?... tror faktiskt det.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Halloj!

Är det någon av er som använder "Ninjatrader"? Jag har kört det en tid men sista dagarna så lyckas jag inte dra ner OMX ifrån Yahoo Finance. Tar andra bolag ifrån stockholmsbörsen utan problem men OMX30 har slutat fungera. Får upp felmeddelande... "Error On Loading Chart Data for..."
Någon som vet vad som är tokigt? Någon som kan kolla om OMX30 fungerar för er?

MVH
KaliZ

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Har planer på att öppna ett ISK. Ngn som har det? Fördelar/nakdelar gentemot kapitalförsäkringar/vanliga VP-konton?

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Ngn mer som köpte Fingerprint innan Microsoftavtalet offentliggjordes? Är ett bra race idag också. Har de kommit med fler goda nyheter?

Snowman89

Guest
Kan någon här rekomendera en vettig Android app för att hålla koll på några aktier med?
Vore perfekt om man kunde få varningar eller notiser om en aktie passerat en viss gräns tex.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
https://www.youtube.com/watch?v=O1UkwMxVcgU

Har vi några fler Shareville-användare här?

Lyssnare till Sparpodden? Fill or Kill? :)

Själv har jag tjänat mycket procent på Starbreeze och Tobii de senaste veckorna, även Fingerprint till viss del (gick ur lite för tidigt). I början av året levererade även ett innehav i Nordnet en vettig avkastning.

Långsiktigt kör jag mycket mot förnyelsebar energi, Tesla Motors, Vestas, hade lite SolarCity ett tag.

Började mer seriöst för ca tre månader sedan, gick in i stabila och långsiktiga saker som H&M, ICA-gruppen osv. sen efter två månader märker jag nästan omedvetet att inga av dessa innehav är kvar :hihi

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
https://www.youtube.com/watch?v=O1UkwMxVcgU

Har vi några fler Shareville-användare här?

Lyssnare till Sparpodden? Fill or Kill? :)

Själv har jag tjänat mycket procent på Starbreeze och Tobii de senaste veckorna, även Fingerprint till viss del (gick ur lite för tidigt). I början av året levererade även ett innehav i Nordnet en vettig avkastning.

Långsiktigt kör jag mycket mot förnyelsebar energi, Tesla Motors, Vestas, hade lite SolarCity ett tag.

Började mer seriöst för ca tre månader sedan, gick in i stabila och långsiktiga saker som H&M, ICA-gruppen osv. sen efter två månader märker jag nästan omedvetet att inga av dessa innehav är kvar :hihi

Vestas har väl gått åt skogen senaste åren? Bra köpläge nu kanske. Själv har jag bara fonder, jag tror på att folk skall göra det de kan, dvs investerare investerar åt mig.

Odlar du egna morötter också? :)

Hur många Tobii fick du?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Vestas har väl gått åt skogen senaste åren? Bra köpläge nu kanske. Själv har jag bara fonder, jag tror på att folk skall göra det de kan, dvs investerare investerar åt mig.

Odlar du egna morötter också? :)

Hur många Tobii fick du?

Vestas hade en sakta dipp under sommaren 2014 fram till oktober. Sen har det varit en lika sakta men stabil gång uppåt igen

EsrKUEv.jpg

Haha, inga egenodlade morötter, men lagar god mat ändå ;)

Tobii gick jag inte in i vid börsnoteringen utan väntade ut både den snabba uppgången och raset strax därefter, "bara" varit med om uppgången de senaste dagarna :) ca 300 aktier vart det, hade inte mer pengar löst i kistan vid tillfället :4skrika

Mycket teknikbolag som har sina uppgångar just nu, kommer nog dyka runt bland dessa, men inom kort är det nog dags att gå tillbaka till fonder alt. bara plocka ut innehaven och ligga lågt. Det bubblar lite överallt, frågan är vilken bubbla som kommer spricka och hur rejält och stort vågorna spricker sig... Grekland!?...

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Hörde på radion att norska oljefonden äger 1,3% av alla börsnoterade företag och att de tagit beslut att sluta investera i kolkraft. Så har man några såna aktier är det nog hög tid att sälja dem :p

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vestas hade en sakta dipp under sommaren 2014 fram till oktober. Sen har det varit en lika sakta men stabil gång uppåt igen

EsrKUEv.jpg

Haha, inga egenodlade morötter, men lagar god mat ändå ;)

Tobii gick jag inte in i vid börsnoteringen utan väntade ut både den snabba uppgången och raset strax därefter, "bara" varit med om uppgången de senaste dagarna :) ca 300 aktier vart det, hade inte mer pengar löst i kistan vid tillfället :4skrika

Mycket teknikbolag som har sina uppgångar just nu, kommer nog dyka runt bland dessa, men inom kort är det nog dags att gå tillbaka till fonder alt. bara plocka ut innehaven och ligga lågt. Det bubblar lite överallt, frågan är vilken bubbla som kommer spricka och hur rejält och stort vågorna spricker sig... Grekland!?...

Greklandsoron måste ju bara intecknad i varenda börskurs i världen men vem vet vad som händer, jag sänkte risken i fondportföljen idag för jag har gjort ganska bra vinster i år så det är kul att säkra upp en del. Sålde delar av SEB Bioteknik, Lannebo SMåbolag och Lannebo Mix och lade in mer i Carnegie Corporate Bond, LF Pension 2010 och SEB Global.

Jag har för övrigt "uppfunnet" ett eget index :) :
Genomsnittlig kursutveckling senaste fem år minus Standardavvikelse genomsnittlig senaste fem år. Säg så att en fond tar hög risk, säg 15% avvikelse, och har "bara" haft genomsnittlig årlig utveckling 15%, ja då blir ju 15 minus 15 = 0. Men om en annan fond har 10% i standardavvikelse men genomsnittlig utveckling 20%, så = 10. På detta sätt letar jag inte bara lägst risk och högst avkastning utan kombinerar dem kontinuerligt. Vi får se om det står sig över nästa krasch, alla är ju experter de bra börsåren. :gnissla

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Att den här tråden vaknade till liv är väl ett av många tecken på att börsbubblan närmar sig sin topp. Vi får glädjas över den tid som varit, den har varit riktigt givande.

PS Tobii tror jag på också, de har jobbat långsiktigt och medvetet. DS

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Greklandsoron måste ju bara intecknad i varenda börskurs i världen men vem vet vad som händer, jag sänkte risken i fondportföljen idag för jag har gjort ganska bra vinster i år så det är kul att säkra upp en del. Sålde delar av SEB Bioteknik, Lannebo SMåbolag och Lannebo Mix och lade in mer i Carnegie Corporate Bond, LF Pension 2010 och SEB Global.

Jag har för övrigt "uppfunnet" ett eget index :) :
Genomsnittlig kursutveckling senaste fem år minus Standardavvikelse genomsnittlig senaste fem år. Säg så att en fond tar hög risk, säg 15% avvikelse, och har "bara" haft genomsnittlig årlig utveckling 15%, ja då blir ju 15 minus 15 = 0. Men om en annan fond har 10% i standardavvikelse men genomsnittlig utveckling 20%, så = 10. På detta sätt letar jag inte bara lägst risk och högst avkastning utan kombinerar dem kontinuerligt. Vi får se om det står sig över nästa krasch, alla är ju experter de bra börsåren. :gnissla

http://www.investopedia.se/lexikon/s/sharpekvoten/

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Fingerprint hade undertecknad på slutet av
90talet. En gammal "Löparaktie"

Jag hade (och har) Fing.. köpte strax under 30,, givetvis tagit hem lite vinst på vägen och återinvesterat,, sålde hälften på 127kr idag,, (toppade på 133, stängde på 109).. Ska in igen, men tror vi kan se 100:- blankt där igen.

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Tusentals svenskar köper cannabisaktier
Cannabisaktier drar till sig ett allt större intresse bland svenska investerare. På kort tid har ett kanadensiskt bolag blivit en av de mest ägda utländska aktierna hos nätmäklaren Avanzas kunder. Bolaget är bara ett av flera som tillverkar den narkotikaklassade drogen vars aktier förmedlas i Sverige.

På mindre än tre månader har aktien från det kanadensiska bolaget Aurora Cannabis ökat med 348 procent. Bolaget producerar den i Sverige narkotikaklassade drogen cannabis. Under samma period har Stockholmsbörsen backat 1%.

– Man kan ha många moraliska och etiska betänkligheter. Bolagen är börsnoterade och legitima. Vår uppgift är att tillhandahålla värdepapper för våra kunder, säger Avanzas vd Rikard Josefson.

På topplistan
På fredagsmorgonen hade aktien 5.000 ägare hos Avanza. Av de utländska aktierna var det den femte mest ägda aktien hos nätmäklaren. Amerikanska Apple och elbilstillverkaren Tesla är bara något större, sett till antalet aktieägare hos Avanza. De förmedlar nu aktier till sex kanadensiska cannabisbolag.

– Det finns ett intresse från våra sparare och det är det vi ser nu. Marijuana-användning och försäljning blir ju laglig i fler delstater och det sprider sig. Det är klart att företag som sysslar med den typen av produkter ser en växande marknad, säger Rikard Josefson.

Förbjudet i Sverige
Enligt tidigare uppgifter i media väntas Kanada legalisera cannabis i sommar. Nu används det endast i medicinskt syfte i Kanada, vilket är förbjudet i Sverige. Men det går alltså att köpa och sälja aktierna i Sverige.

– Vi lever i en tid med investerare som är lottköpare. Man kan bli väldigt rik på kort tid, men man kan förlora allt, säger Pehr Wissén ekonomisk doktor vid Stockholms handelshögskola.

Miljardmarknad
2016 värderade revisionsforman Deloitte att en legalisering av cannabis i Kanada är värd minst 4,9 miljarder amerikanska dollar om året. Det är i nivå med spritförsäljningen i landet. Och när revisionsfirman inkluderade verksamheter som kan dra nytta av cannabisförsäljningen, till exempel säkerhet och transporter så är det betydligt större belopp.

– Illegal droghantering är en stor bransch. Om delar av den blir legal handlar det om mycket pengar, säger Pehr Wissén, vid Handelshögskolan i Stockholm.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/1-000-tals-svenskar-koper-cannabisaktier

KANADENSISKA CANNABISAKTIERS UTVECKLING 3 MÅNADER
Cannabis Wheaton Income Equity: +483%
Aurora Cannabis: +348%
Cannabis Wheaton Income Corp: +193%
Supreme Cannabis Company: +106%
Harvest One Cannabis: 89%
Delta 9 Cannabis: +4%
Källa: Avanza

Först får man la bjuda på en historia; Köpte Aurora Cannabis Inc, den 11 april (2017) och sålde sedan 1 november (2017) med kanske +5%... från 1 november fram till idag... ~+320% :4skrika :rodnar
Gick nyligen in igen (+36% första dagen) samt köpte in mig i Canopy och Maple Leaf.

Annars håller jag mig på det torra med aktien inom gaming, som Activision Blizzard, Take-Two samt tidigare haft Electronic Arts (vilket jag sålt med ca +25%, stabilt företag men de gör mycket dåligt och får mycket skit, men säljer som fan ändå haha), även svenska Paradox Interactive, Bahnhof samt Starbreeze (StarB får 2018 på sig, sen släpper jag dem om de inte börjar visa positivt resultat)

Fingerprint blev en minusaffär, ca -40%, sålt för länge sen... (från att ett tag ha varit min första aktie som varit över 150%...)

Aktier jag håller spann på är nVidia.
Aktier kopplade till Bitcoin och Ethereum skippar jag, men kommer möjligheten att köpa in sig i Ripple så skulle jag undersöka saken :)

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/1-000-tals-svenskar-koper-cannabisaktier

Först får man la bjuda på en historia; Köpte Aurora Cannabis Inc, den 11 april (2017) och sålde sedan 1 novebmer (2017) med kanske +5%... från 1 november fram till idag... ~+320% :4skrika :rodnar
Gick nyligen in igen (+36% första dagen) samt köpte in mig i Canopy och Maple Leaf.

Annars håller jag mig på det torra med aktien inom gaming, som Activision Blizzard, Take-Two samt tidigare haft Electronic Arts (vilket jag sålt med ca +25%, stabilt företag men de gör mycket dåligt och får mycket skit, men säljer som fan ändå haha), även svenska Paradox Interactive, Bahnhof samt Starbreeze (StarB får 2018 på sig, sen släpper jag dem och de inte börjar visa positivt resultat)

Fingerprint blev en minusaffär, ca -40%, sålt för länge sen... (från att ett tag ha varit min första aktie som varit över 150%...)

Aktier jag håller spann på är nVidia.
Aktier kopplade till Bitcoin och Ethereum skippar jag, men kommer möjligheten att köpa in sig i Ripple så skulle jag undersöka saken :)

Visste inte att det fanns reggade Cannabisbolag, det vore ju kul att äga några aktier permanent bara för att kunna titulera sig knarklangare.
Eller rent av en 100% oetisk portfölj skulle roa mig att äga. Så på med lite sprit, tobak, porr etc.

Och kanske lite bank så man slipper bli så irriterad på dom samhällsparasiterna.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept