Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Ja, om du säljer med vinst före årsskiftet. Väntar du tills efter åsskiftet så skjuter du skatten ett år.Det där är ju ett smart tips, men blir inte skatten på den eventuella vinsten ( om de går upp igen) lika mycket då?
Helt rätt!Sånt där behöver jag inte bry mig om när jag handlar med kapitalförsäkring väl?
Ska man ändå behålla aktien kan man lika gärna vänta med att realisera den i slutet av året om man har några vinster att kompensera mot. Utan vinster att kvitta mot är avdraget rätt symboliskt. Då kan det nästan kvitta när man realiserar förlusten om det rör sig om ett stort ras.
Nja, jag tycker man ska passa på att realisera förluster när man kan. För vid årskiftet kanske aktien återhämtat sig.
Du får även till viss del reducerad skatt på din inkomst om du saknar reavinster att kvitta mot. Dessutom brukar folk vara betydligt flitigare med att sälja sina vinstaktier än sina förlustaktier.
Jag har innehav som jag kanske aldrig kommer sälja av den enkla anledningen att inskaffningsvärdet är så lågt och skatten därmed så stor del av försäljningsbeloppet att det blir irrationellt att sälja. Om 20% av försäljningssumman ryker i skatt så krävs det ganska stora nedgångar innan jag kan köpa tillbaka samma antal aktier efter skatt. Skatt är alltså en kostnad man helst ska planera för att slippa under hela året.