Aktietråden

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det där är ju ett smart tips, men blir inte skatten på den eventuella vinsten ( om de går upp igen) lika mycket då?
Ja, om du säljer med vinst före årsskiftet. Väntar du tills efter åsskiftet så skjuter du skatten ett år.

Sånt där behöver jag inte bry mig om när jag handlar med kapitalförsäkring väl?
Helt rätt! :tummenupp

Ska man ändå behålla aktien kan man lika gärna vänta med att realisera den i slutet av året om man har några vinster att kompensera mot. Utan vinster att kvitta mot är avdraget rätt symboliskt. Då kan det nästan kvitta när man realiserar förlusten om det rör sig om ett stort ras.

Nja, jag tycker man ska passa på att realisera förluster när man kan. För vid årskiftet kanske aktien återhämtat sig.
Du får även till viss del reducerad skatt på din inkomst om du saknar reavinster att kvitta mot. Dessutom brukar folk vara betydligt flitigare med att sälja sina vinstaktier än sina förlustaktier.

Jag har innehav som jag kanske aldrig kommer sälja av den enkla anledningen att inskaffningsvärdet är så lågt och skatten därmed så stor del av försäljningsbeloppet att det blir irrationellt att sälja. Om 20% av försäljningssumman ryker i skatt så krävs det ganska stora nedgångar innan jag kan köpa tillbaka samma antal aktier efter skatt. Skatt är alltså en kostnad man helst ska planera för att slippa under hela året.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Särskilt allergisk är jag mot kapitalförsäkringar.

Kapitalförsökringar är ju underbara. Belåna bostaden(om man har någon) till 3% ränta avdragsgillt så betalar du i praktiken 2% ränta efter skatteavdrag. Har du ingen bostad att belåna så utnyttja Avanzas superlån som är ännu lägre men dock kräver säkerhet. Sedan köper du några aktier med en stabil hög direktavkastning t.ex Telia som ger 5%, dvs 4% efter skatt i kapitalförsäkringen.
Du har alltså 2% i gratis avkastning varje djäkla år.

Att aktiekursen går upp eller ner är helt ovidkommande eftersom det är direktavkastningen du söker.

Nu använder jag personligen inte kapitalförsäkring eftersom jag inte får handla optioner i en sån och jag försöker skjuta upp och styra ner min skatt efter bästa förmåga ändå.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Jag använder Avanza och har verkligen inga stora belopp i omlopp. Några tusingar i högriskaktier. Antingen så går det åt helsike eller så går det bra.

Det jag har noterat är att de ändrar inköpsbeloppet för varje dag :confused

Exempel:
Om jag igår köpte y antal av aktien x för 10,00kr och den sedan går upp till 10,50 så står det den dagen inköp 10,00 och plussativ avkastning och hela köret. Dagen efter kan det stå 10,70 i inköp och att jag således har väldigt dålig avkastning.

Först trodde jag att det kunde bero på courtage men inköpspriset fortsätter att öka så det står alltid ett fett minus även om värdet på innehavet stämmer och ökar :va

Ok, nu har jag avsatt en del till "högriskaktier" men hur hittar man såna enklast? Det är inga stora summor vi snackar om, några tusenlappar mest för att lära mig hur det här med aktier funkar och se om man kan göra mer vinst än förlust över ett år.

Några tips på aktier, och varför?

Jag har chansat på Africa Oil Corp nu när de ska börja borra.
Antingen går det jättebra eller så kraschar den totalt.

:gnissla

Edit: Verkar ha hänt något igår eftersom den steg rätt friskt.

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Känns ju jävligt osäkert med aktier överhuvudtaget nu när varenda stenkastare i snart sagt alla skitländer ska göra revolution. :gnissla

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Känns ju jävligt osäkert med aktier överhuvudtaget nu när varenda stenkastare i snart sagt alla skitländer ska göra revolution. :gnissla

Fattas bara att kommunisterna tar makten här i väst och förstatligar alla bolagen och konfiskerar all privat egendom. Då kan du börja oroa dig för aktiemarknaden.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Hjälp med beräkning av RSI?!

Tjenna!

Satt och lekte lite i excel idag och försökte få häng på hur RSI 14 räknas ut.
Kan någon insatt bekräfta eller rätta mig om jag gjort rätt???
Siffrorna är påhittade. Det är formlerna högst upp som är intressant att kika på. Mitt resultat är det röda längst ut till höger.

Någon som har läst matte A och kan ge lite vägledning???

//KaliZ

EDIT: Kolumn B redovisar fiktiv aktiekurs.

Bifogat

• RSI.jpg
    RSI.jpg
    167.4 KB · Visningar: 70
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Hur går det för folk? många som sitter och gråter i sina källare?
Någon som gått plus senaste månaden?

Jag har nyligen plockat ut mina fonder för att mer aktivt köpa aktier och (försöka) fiska hem enkla vinster nu när det är rea på börsen :)

Tanken är omkring 60-70% säkrare och stabila aktier på lång sikt, t.ex. H&M, Ratos, och resten i lite mer kortsiktigt 1 vecka upp till 3-6 månader.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Hur går det för folk? många som sitter och gråter i sina källare?
Någon som gått plus senaste månaden?

.

Aktier innebär risker och är man inte medveten om det så ska man inte handla med aktier utan välja säkrare alternativ...:tungan

Jag har precis börjat (efter några års uppehåll) så jag har inte förlorat mycket, ser detta långsiktigt och har sparande vid sidan om till roliga saker man vill göra den närmaste tiden..resor etc:)

Har precis fått fast jobb så inom en snar framtid kommer det att satsas mer på aktier, ligger just nu lite lågt och trycker i buskarna ..redo to attack ...:tungan

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
-68%, känns ju så där. Men i och med att det enbart är högriskare i min portfölj så kunde jag ju räkna ut det med arslet. Har dock inte sålt än så jag har ju inte förlorat något ännu...

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Jag har tagit tillfället i akt och snittat ner mig ganska kraftigt, det kommer nog några dippar till men jag tror det stora fallet redan har varit så jag räknar med en ganska kraftig rekyl uppåt. Jag ligger väldigt lång också, flera år i en av aktierna så den kan svänga bäst den vill. Jag räknar kallt med att världens stålbehov kommer att ligga högt.:gnissla

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag ställer in mig i ledet bland dem som var hyffsat fullinvesterade innan det gick ner. Trodde USA skulle lösa det på ett bättre sätt faktiskt.

Nu har jag räddat ut ca 20% utan förlust.
Har med andra ord 20% likvida medel att snitta ner mig med när tillfälle ges. Vågar inte gå in riktigt ännu. Jag gissar på en nedåtkörare till först.

Så tills vidare blir det lite daytrading (bull&bear) med "låg risk". Småbelopp som plockas hem, men ändå vinster så att säga.

Hoppas det går bättre för er andra... :gnissla

//KaliZ

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag ställer in mig i ledet bland dem som var hyffsat fullinvesterade innan det gick ner. Trodde USA skulle lösa det på ett bättre sätt faktiskt.
Lösa vad hur? Är man en skenande skuldkoloss som kör pengapressen på övertid finns det inga lösningar.

Förutom stenhårda besparingar, arbete och bondförnuft. Fast det är dålig efterfrågan på sådant numera.

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
bump

Va har ni i era portföljer?

Började köpa förra veckan, nästa vecka kommer 3 rapporter, ska de bära eller brista? :):)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
bump

Va har ni i era portföljer?

Började köpa förra veckan, nästa vecka kommer 3 rapporter, ska de bära eller brista? :):)

Likvid och väntar på bra läge att gå kort.

Hela världens tillväxt de senaste 20 åren är skapad av att västvärlden sakta men säkert belånat sig upp över öronen. Nu är den strängen formligen töjd till bristningsgränsen. Förra vändan stimulanser från usa ökade BNP mindre än dess kostnad. Kanske kan nya stimulanspaket driva upp aktiekurserna en liten bit till men det är en piss i byxan en kall vinterdag.

Som valmers sa så finns bara en lösning och det är åratal av arbete och amorteringar. Men istället så gör våra politiker just nu precis tvärtom, bara för att det hjälpt tidigare. Dom försöker skapa tillväxt med ännu mer skuldbörda men det är en medicin som inte fungerar när skuldbördan blivit allt för stor.

Det glada 20-talet är över nu...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Glada_1920-talet

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Likvid och väntar på bra läge att gå kort.

Hela världens tillväxt de senaste 20 åren är skapad av att västvärlden sakta men säkert belånat sig upp över öronen. Nu är den strängen formligen töjd till bristningsgränsen. Förra vändan stimulanser från usa ökade BNP mindre än dess kostnad. Kanske kan nya stimulanspaket driva upp aktiekurserna en liten bit till men det är en piss i byxan en kall vinterdag.

Som valmers sa så finns bara en lösning och det är åratal av arbete och amorteringar. Men istället så gör våra politiker just nu precis tvärtom, bara för att det hjälpt tidigare. Dom försöker skapa tillväxt med ännu mer skuldbörda men det är en medicin som inte fungerar när skuldbördan blivit allt för stor.

Det glada 20-talet är över nu...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Glada_1920-talet

Vad ska man göra med sina sparpengar då? De behöver ju ändå växa till sig m t p den dunkla framtisutsikten.
Mina sitter på konton med insättningsgaranti, 4% som bäst. Resten går bara jämnt upp med inflationen efter skatt...

Lån har jag inga och handlar bara för pengar jag har. Räntefonder har väl i stort sett gått sakta uppåt oavsett, ngt bättre än sparkonton som sämst. Jag lyckas bara inte räkna ut vad/vilka som är bäst.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...4% som bäst...

plus 4 % är bättre än minus X %. Även om man har bössan full med amunition när man går ut i skogen så skjuter man ändå inte på allt som rör sig, man väntar till rätt tillfälle.
Se på råvarupriserna så inser man att orderböckerna i världens industrier knappast är överfyllda.

Ärligt talat så är det en svår fråga. Allt jag kommer på att investera i rimmar dåligt med min marknadstro. Och inte ens likvider och bankkonton känns helt säkert om euron krashar. Något slags direktägande av odlingsbar mark eller liknande i asien kanske. Eller åtminstone bankkonton lite här och var utspridda i olika valutor i världen.
Någon säger säkert guld men jag tror att även guld är en dålig investering i deflationstider.

Kanske nån fond för företagsobligationer. Jag har hälften av mina ppm-pengar i "carnegie corporate bond" men brakar det ihop totalt så kommer ju även dom krasha.

Här finns lite investeringstips för den som är riktigt pessimistisk, vatten, mat, energi, vapen...
http://www.silverbearcafe.com/private/10.08/tshtf1.html
http://www.silverbearcafe.com/private/10.08/tshtf2.html
http://www.silverbearcafe.com/private/10.08/tshtf3.html
http://www.silverbearcafe.com/private/10.08/tshtf4.html

Intressant läsning även om jag inte tror det blir så illa för oss. Men världens tillväxt finns i asien, inte i ett överbelånat europa, eller ett överbelånat usa.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, insättningsgarantin är dessutom i €...

Precis, men man får väl ha lite galghumor så kan man åtminstone skratta åt det.

Tror inte man får seriösa råd någonstans. Högt upp i hierearkin är det bara asgamar hela bunten som vill sälja på oss det dom själva vill bli av med eller i bästa fall bara nåt som för tillfället ger bra bonus. Längre ner sitter det mest bara muppar som i bästa fall bara läser och vidareförmedlar vad de högre upp pekat på.

Och småsprättarna är inte bättre, utan ska också lura på andra det sktbolag dom själva varit dumma nog att köpa aktier i.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...