Aktietråden

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Haha... drygt två år efter botten så verkar det som att några av er fått tillbaka suget efter aktier.

Titta bak på sidan 15 där var ungefär i botten. Några i tråden skrev då fortfarande "ta pengarna och spring" några andra verkade ju iofs även köpsugna då.

Det är ju då man ska chöpa på sig ordentligt.
Köpa just nu är det väl lite i gränslandet imo.

Merovingian

Guest
Ok, nu har jag avsatt en del till "högriskaktier" men hur hittar man såna enklast? Det är inga stora summor vi snackar om, några tusenlappar mest för att lära mig hur det här med aktier funkar och se om man kan göra mer vinst än förlust över ett år.

Några tips på aktier, och varför?

Sondera listor över Small cap-bolag. Spana regelbundet bland dagens vinnare och förlorare, lär dig namnen på de som brukar racka upp höga procent i båda riktningarna. Ortivus A till exempel är en djävul att alltid ligga högt i dagens vinnare respektive förlorare.
Africa Oil, BlackPearl Resources, Starbreeze, Taurus Energy, G5 Entertainment, Botnia Exploration, Mobispine, Northland Resources, Black Earth Farming.
För att nämna några exempel. Exempel är just vad det är, inga personliga rekommendationer eller avråd.

Ädelmetaller verkar fortfarande gå bra, koppar och guld :)

Bäst för de som suttit inköpta sedan lågnivå. Man ska tänka både en och två gånger innan man investerar i något som just gått bra en längre tid och gör det fortfarande. De som köpte Hennes & Maurits nyligen, eller mycket värre; Eniro, på experternas rekommendation är väl sisådär glada vid det här laget.

Förfarandet är tämligen enkelt

Såklart. Men man måste vara lite festlig när man snackar börs, annars tror väl folk att man är tillsyningsman, och så kan man inte ha det.

Viktigast av allt när man håller på med aktier:
Följ aldrig, aldrig, ALDRIG experternas råd i blindo. Läs gärna vad de skriver men bilda ALLTID din egen uppfattning att basera ditt köp- eller säljbeslut på.

Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Vill man bara leka lite och se vad man kan tjäna på 5 år så kan man väl köpa vilken Large Cap-aktie som helst. Ska man hålla på lite mer seriöst med t.ex swingtrading så bör man läsa på ordentligt om grunderna, teknisk analys, candlesticks osv.

Vill man tjäna pengar på kort sikt måste man läsa på, och inte ens då är det säkert att man lyckas, men förutsättningarna är bra :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Själv har jag så dålig insikt så jag har ingen koll på vad som är på gång upp eller ner, jag känner bara att jag vill vara lite mer aktiv i mina pengar och jag vill lära mig.
Om det ska vara så här så vet jag inte om jag skulle palla att placera alla mina pengar i aktier, på två dagar så har det gått upp 7% och ner 5% nästa dag :näsblod
Och en aktie visar ingenting, precis som att man inte får handla med den eller något :va

Faktum är att ingen vet vad som är på upp och nergång. Många tror sig veta men inte ens Warren Buffet har en avkastning som imponerar på lekmannen. Warren Buffet har väl om jag minns rätt snittat drygt 20% avkastning per år vilket knappast imponerar på folk som precis blivit aktieintreserade och hoppas på att bli miljonär imorgon. Men det är det hårda sanningen att 20% avkastning per år är en fruktansvärt hög avkastning om man klarar att snitta det under många år. En rimlig målsättning är snarare att slå index vilket betyder ca 10%/år.

Köp inga förhoppningsbolag som alla noobs rekomenderar för dom är oftast helt överprissatta pga av alla lycksökare. Köp en tråkig bred portfölj och slappna av i nåt decenium. Jag har tidigare föreslagit investmentbolag och jag gör det igen. Motivering finns längre bak i tråden.

Det är ju då man ska chöpa på sig ordentligt.
Köpa just nu är det väl lite i gränslandet imo.

Jo, det är ju lätt att säga när man tittar i backspegeln.

Last edited:

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Satan, mina Swedbankaktier framstår ju som börsraketer just nu..... Ligger ca +- 0 i år, börjar bli lite hispig nu....... Låg ju 6-7 % + för någon vecka sedan.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Vad spännande tråd, har nog läst hela nu!
Rent teoretisk fråga, spelutvecklare är väll registrerade bolag med aktier man kan köpa? Där kan man ju håva in oändligt mycket pengar, om man håller koll på 'upcoming' utvecklare och spel. Som till exempel Minecraft, borde vara fler personer än utvecklaren som tjänat en rejäl hacka på det :fakta

Kom att tänka på det när jag läste ett inlägg av Merovingian

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Rent teoretisk fråga, spelutvecklare är väll registrerade bolag med aktier man kan köpa? Där kan man ju håva in oändligt mycket pengar, om man håller koll på 'upcoming' utvecklare och spel. Som till exempel Minecraft, borde vara fler personer än utvecklaren som tjänat en rejäl hacka på det :fakta

Kom att tänka på det när jag läste ett inlägg av Merovingian

Ja, men som vanligt är du ju sällan ensammen så du måste även veta när förhoppningarna är för högt ställda.
Sen är det ju alltid så att har du specialkunskaper inom ett ämne så kan du ju teoretiskt sett ha ett kunskapsövertag gentemot en finansanalytiker.

Det gäller liksom att veta när oddsen är till din fördel.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Ja, men som vanligt är du ju sällan ensammen så du måste även veta när förhoppningarna är för högt ställda.
Sen är det ju alltid så att har du specialkunskaper inom ett ämne så kan du ju teoretiskt sett ha ett kunskapsövertag gentemot en finansanalytiker.

Det gäller liksom att veta när oddsen är till din fördel.

Mjo, man är väll datornörd så Minecraft visste man om innan det slog igenom. :fakta

Men att följa tusentals twitterkanaler, nyhetsbrev och liknande för att kanske tjäna pengar på det låter lite väl arbetsamt.

Får hoppas att jag kan ha en liten summa pengar att leka runt med om några år, mamma verkar hålla på endel med fonder och lite aktier och hon tycker det är skoj. Brukar få höra om det när det går upp nämnvärt mycket :tummenupp

Tror dock hon tjänar in mestadels av 'pengarna-hon-inte-har' genom att flyttar runt huslån och binda dem samt elen vid rätt tidpunkt.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Faktum är att ingen vet vad som är på upp och nergång. Många tror sig veta men inte ens Warren Buffet har en avkastning som imponerar på lekmannen. Warren Buffet har väl om jag minns rätt snittat drygt 20% avkastning per år vilket knappast imponerar på folk som precis blivit aktieintreserade och hoppas på att bli miljonär imorgon. Men det är det hårda sanningen att 20% avkastning per år är en fruktansvärt hög avkastning om man klarar att snitta det under många år. En rimlig målsättning är snarare att slå index vilket betyder ca 10%/år.

Om man inte imponeras av en återkommande avkastning på 20% så är man ju smått efter känns det som.
Jag kommer köra ett ganska så brett spektra utan vidare högrisk på mina sparpengar och sen har jag en liten summa som jag kan leka bort om det är så och den vill jag lära mig lite mer med.
Får jag 10% per år i snitt på sparpengar så är jag grymt nöjd och ser fram emot pensionen lite mer än tidigare :näsblod

Merovingian

Guest
Rent teoretisk fråga, spelutvecklare är väll registrerade bolag med aktier man kan köpa?

En försvinnande liten andel är börsnoterade. Starbreeze och G5 är de enda jag kan på rak arm som finns noterade även om det finns fler.
Bolag som sysslar med mjukvara i största allmänhet till smartphones har gått bra. Mobispine lär du hålla koll på då de fått ett mastodontkontrakt nyligen. Kursen skjöt i höjden och ägnar sig nu mest åt den ofrånkomliga nedåtrekylen. Förr eller senare kommer intresset tillbaka till pappret när det blivit översålt eftersom kontraktet är omfattande tidsmässigt. Eller inte, man vet aldrig säkert. Skulle kunna vara intressant på sikt, man får se.
Starbreeze tuffar på. Köpte in mig på 0.12 och nu ligger den runt 0.22 och skvalpar i väntan på nyheter.

Hoppas i övrigt att ingen sitter med Nokia idag.
Luftslottet som sprängdes. De borde övergett Symbian för länge sedan.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

:glömdet hrm... är i alla fall bjuden på gratisfest ikväll så jag kan dränka sorgerna. Det tragiska är att jag skrev enligt nedan till en kompisen redan den 19e december.

Jag kommer precis från elgiganten. Var där för att jag funderade på ett PS3 men spanade även in Nokia N8. Den är skitseg jämfört men t.ex HTC. Säljaren skyllde på Symbian och det kanske är sant, jag vet inte men jag har XX kontrakt 1M75 utställda. Imorgon ställer jag ut XX kontrakt 1A70. N8an är för upphausad.

Last edited:

Andyman_se

wicked
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
z750 orange
Börsen känns fortfarande lite nervig och är tyvärr till stor del kontrollerad av datorer idag. Den automatiserade handeln står idag för enorma mängder affärer på börsen. Jag har siktat in mig en del på cetrifikat istället, just nu är det mycket el men det finns även mycket annat roligt att hitta. En bull på koppar kanske funkar ett tag till, eller varför inte apelsin? eller kaffe?

Merovingian

Guest

Nokia har sedan länge haft huvudet under armen vad gäller deras telefoner.
De har levt på gamla meriter sedan de var tidiga in i mobilbranschen som exploderade kring sekelskiftet och har sedan kort därefter styrt utvecklingen på ett sätt helt obegripligt ur ett konkurrensekonomiskt perspektiv.
De har sedan ett par år fått sota för detta kursmässigt. Idag var inte annorlunda. Man kan inte leva på gamla meriter hur länge som helst. Nokia har inte varit innovativa i en bransch där innovation är som luft och vatten. Då går det som det går förr eller senare.

Får man fråga varför du köpte Nokia från första början? Vad av företaget kände du att du ville vara en del av? Jag är nyfiken på riktigt. Känner flera som äger aktien men de kan inte motivera med mer än att de bara köpte för kuls skull och det kan man ju förstå. Det var en av de första aktierna jag tittade på medan jag lärde mig layouten på sidan och liknande eftersom varumärket sitter stenhårt i bakhuvudet.

Last edited:

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Tack för svaren. Är trevligt att ha lite att tänka och fundera på :)

Kan bara meddela att minecraft inte gick att investera i.. Annars hade jag säkert kastat in en peng eller två

En försvinnande liten andel är börsnoterade. Starbreeze och G5 är de enda jag kan på rak arm som finns noterade även om det finns fler.
Bolag som sysslar med mjukvara i största allmänhet till smartphones har gått bra. Mobispine lär du hålla koll på då de fått ett mastodontkontrakt nyligen. Kursen skjöt i höjden och ägnar sig nu mest åt den ofrånkomliga nedåtrekylen. Förr eller senare kommer intresset tillbaka till pappret när det blivit översålt eftersom kontraktet är omfattande tidsmässigt. Eller inte, man vet aldrig säkert. Skulle kunna vara intressant på sikt, man får se.
Starbreeze tuffar på. Köpte in mig på 0.12 och nu ligger den runt 0.22 och skvalpar i väntan på nyheter.

Luftslottet som sprängdes. De borde övergett Symbian för länge sedan.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Ska man hålla på lite mer seriöst med t.ex swingtrading så bör man läsa på ordentligt om grunderna, teknisk analys, candlesticks osv.

Vill man tjäna pengar på kort sikt måste man läsa på, och inte ens då är det säkert att man lyckas, men förutsättningarna är bra :)

Man kan även läsa på om astrologi, kaffesump, spökjakt, guldpläterade högtalarkablar och liknande, det är nämligen till lika stor hjälp som "teknisk analys".

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Får man fråga varför du köpte Nokia från första början?

En aktie kan vara ett bra köp i ett misskött bolag om priset är rätt och tvärtom.

Nokia finns i min portfölj av två anledningar, dom har djäkligt attraktiva nyckeltal, låga PE och PS-tal hög direktavkastning. Anledning nr 2 är att utställda optioner är en mycket stor del av min placeringsstrategi och därför gillar jag hög vollatilitet så jag får bra betalt för optionerna.

Sen finns det ju som du är inne på en poäng i Warren Buffets citat... "It's far better to buy a wonderful company at a fair price than a fair company at a wonderful price."

Mad Lars

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
-97 Suzuki Gsxr 750
:glömdet hrm... är i alla fall bjuden på gratisfest ikväll så jag kan dränka sorgerna. Det tragiska är att jag skrev enligt nedan till en kompisen redan den 19e december.

Jag kommer precis från elgiganten. Var där för att jag funderade på ett PS3 men spanade även in Nokia N8. Den är skitseg jämfört men t.ex HTC. Säljaren skyllde på Symbian och det kanske är sant, jag vet inte men jag har XX kontrakt 1M75 utställda. Imorgon ställer jag ut XX kontrakt 1A70. N8an är för upphausad.

orkar inte leta upp dessa kontrakt men du har alltså ställt ut köpoptioner oc har aktierna som skydd?

Jag har bara aktier av ett 5 siffrigt antal,,, det gick åt några kronor ifredags:död.

Nu sitter man i situato´nen sökjaav och ta förlusten eller hoppas på återhämtning?

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Nån mer än jag som e jävligt less på H&M ? :huvet

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
orkar inte leta upp dessa kontrakt men du har alltså ställt ut köpoptioner oc har aktierna som skydd?

Jag har bara aktier av ett 5 siffrigt antal,,, det gick åt några kronor ifredags:död.

Nu sitter man i situato´nen sökjaav och ta förlusten eller hoppas på återhämtning?

Ungefär så. Jag hade utställda säljoptioner i januari och ställde även ut köpoptioner. Nu i februari hade jag bara utställda säljoptioner med lösenpris 70, i praktiken blir mitt inköpspris ungefär 67kr på fredag. Trode nog aktien hade rasat färdigt.

Jag känner mig ganska lugn, och fortsätter med min strategi, med utställda optioner varje månad och i maj kommer dessutom en utdelning på 3.55kr. Nokia är dessutom inte den enda posten i min portfölj.

Nån mer än jag som e jävligt less på H&M ? :huvet

Jag är snarare sugen på att ta in dom i portföljen. Dom är stabila även när det blir lågkonjuktur igen om ett par år. Det som talare emot är väl främst att andra konjukturkänsliga alternativ troligen kommer dra starkare den närmaste tiden. Men den girige brukar få betala dyrt på börsen...

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...