Aktietråden

Andyman_se

wicked
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
z750 orange
Köpte bear cetrifikat på el kopplad till nordpool med hävstång -2. Tänkte snitta in mig under jan feb kanske mars beroende på svängningarna. Elpriset går ju ner förr eller senare och då kan det ju vara kul att vara med. OBS högrisk men har gett mig 20% + på 2dagar så jag hoppas på samma trend:yoparty

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Jag har börjat peta lite i aktier med ytterst små kapital för att sätta sig in i det hela.
Har väl inte gått så jävla bra hittills.
Hoppas fortfarande att Softronic och Drillcon ska gå upp en bit fram till hösten.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag har hållit mig utanför aktiemarknaden helt sedan jag dumpade allt hösten 2008.

Frågan är ju om det är dags att ge sig in i det igen? Exportföretagen kommer ju att ta stryk av kronkursen (samt av idiotiska "förväntningar" av "marknaden"). Frågan är om det sänker börsen allmänt också?

Hur resonerar ni för 2011?

/R. Äddhågsen

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Jag har hållit mig utanför aktiemarknaden helt sedan jag dumpade allt hösten 2008.

Frågan är ju om det är dags att ge sig in i det igen? Exportföretagen kommer ju att ta stryk av kronkursen (samt av idiotiska "förväntningar" av "marknaden"). Frågan är om det sänker börsen allmänt också?

/R. Äddhågsen

Jag resonerar ingenting, jag håller mig mest för huvudet och sitter och gungar fram och tillbaka samtidigt som jag säger: ojojojojoj! ajajajajaj! ojojojojoj! :kryckor :galen :cpparty :jisses :brynad

Merovingian

Guest

/R. Äddhågsen

Jag går utgår med sund skepsis och koncentrerar mig på varuhandelsbolag som kan tänkas dra nytta av den period av stark krona som rådit nu ett tag. Du vet, de som köper och tillverkar varor utomlands handlar billigare men säljer i Svea för samma pris. Detaljhandeln har också ökat vilket också ger intressanta resultat i kombination.
Men ska man lägga deg på det så får man göra det snart, Q3 och Q4 är betydligt sämre för detaljhandel såsom kläder och skor, och aktiekursen är väldigt skraj för skrala rapporter i det här läget även om det är i sin ordning.

Swedbank kan man krama ur en del på om man tänker medellång sikt.
Volvo hör hemma uppåt 140.
Lite stökiga tider nu dock med Nordafrika som rullar hatt på gatorna med sten i hand.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Någon som kortfattat kan förklara för- samt nackdelar med kapitalförsäkring kontra vanligt aktiekonto hos tex Avanza?
Jag har sålt av alla mina fonder hos min bank och istället flyttat över allt till Avanza och ska få arslet ur vagnen och lära mig lite mer om detta nu.
Mjukstartade med 100st Sandvik i kapitalförsäkringskontot nu för att komma igång men tänkte köpa ett gäng SKF också men funderar om jag ska ta det på vanliga kontot?
Så lite krångel som möjligt med deklaration av aktier och dylikt är jag ute efter, det får gärna kosta några kronor extra istället.

Tips till en nybörjare?

Merovingian

Guest
Någon som kortfattat kan förklara för- samt nackdelar med kapitalförsäkring kontra vanligt aktiekonto hos tex Avanza?
Jag har sålt av alla mina fonder hos min bank och istället flyttat över allt till Avanza och ska få arslet ur vagnen och lära mig lite mer om detta nu.
Mjukstartade med 100st Sandvik i kapitalförsäkringskontot nu för att komma igång men tänkte köpa ett gäng SKF också men funderar om jag ska ta det på vanliga kontot?
Så lite krångel som möjligt med deklaration av aktier och dylikt är jag ute efter, det får gärna kosta några kronor extra istället.

Tips till en nybörjare?

https://www.avanza.se/aza/ap/kapitalforsakring/information.jsp
Kan du så ska du. Allt som har med deklaration och skatt att göra över huvud taget med kontot är att en schablonskatt dras vid ett tillfälle varje år, som utgår ifrån ditt kontos totala värde. Skattesatsen var i år 0,75% om jag inte missminner mig, vilket alltså är 750 kr för ett konto på 100 000 kr.
Du betalar ingen reavinstskatt.
Nackdelen är att man inte kan handla med blankning, bland annat, men det ska du ändå inte ge dig på om du inte hade tänkt bli trader.
Med ett vanligt konto kostar det ingen skatt om året om du inte vinner något, och ställer man skatterna mot varandra så vinner du på att ha en kapitalförsäkring om ditt innehav ökar med 4% eller mer per år. Och eftersom börsen historiskt gått upp 10% per år i genomsnitt så är det inte dumt alls.
Förut var det så att man inte kunde ta ut några pengar från kontot inom det första året. Gjorde man det så försakade man fristen från att behöva betala reavinstskatten. Nu skriver de dock om att man kan ta ut pengar redan från första dagen. Det får dock de själva stå för då jag aldrig tagit ut pengar från mitt. Vad jag har gjort är att råka välja kapitalkontot när jag skulle ta ut pengar från mitt vanliga aktie- och fondkonto, och då blev jag promptad med varningar om skatteverkets regler om kapitalförsäkringar och hejsanhejsan.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
https://www.avanza.se/aza/ap/kapitalforsakring/information.jsp
Kan du så ska du. Allt som har med deklaration och skatt att göra över huvud taget med kontot är att en schablonskatt dras vid ett tillfälle varje år, som utgår ifrån ditt kontos totala värde. Skattesatsen var i år 0,75% om jag inte missminner mig, vilket alltså är 750 kr för ett konto på 100 000 kr.
Du betalar ingen reavinstskatt.
Nackdelen är att man inte kan handla med blankning, bland annat, men det ska du ändå inte ge dig på om du inte hade tänkt bli trader.
Med ett vanligt konto kostar det ingen skatt om året om du inte vinner något, och ställer man skatterna mot varandra så vinner du på att ha en kapitalförsäkring om ditt innehav ökar med 4% eller mer per år. Och eftersom börsen historiskt gått upp 10% per år i genomsnitt så är det inte dumt alls.

Förhoppningen är ju att det ska gå bättre än mina fondkonton som hade 5% ökning senaste året.
Blankning vet jag inte ens vad det är men om jag lär mig det så är det ju enkelt att bara flytta pengar mellan kontona.
Men då fortsätter jag att handla via kapitalförsäkringen helt enkelt.
För man kan väl inte förlora mer bara för att man handlar via denna antar jag?

Merovingian

Guest
Förhoppningen är ju att det ska gå bättre än mina fondkonton som hade 5% ökning senaste året.
Blankning vet jag inte ens vad det är men om jag lär mig det så är det ju enkelt att bara flytta pengar mellan kontona.
Men då fortsätter jag att handla via kapitalförsäkringen helt enkelt.
För man kan väl inte förlora mer bara för att man handlar via denna antar jag?

Du förlorar inte mer, det är ett vanligt konto som är regelmässigt lite inramat bara.
Blankning är ungefär som ett svart hål, det finns där men ingen vet hur det egentligen fungerar. Vad man gör är att man säljer en aktie man inte äger och ens innehav(eller icke-innehav snarare) ökar i värde om kursen går nedåt, tvärtom mot vanligheten.

Jag har i barnasparandets syfte sneglat på Avanzas egna indexfond, Avanza Zero. Den är hopplockad för att i bästa mån följa generalindex, vilket den gjort i princip perfekt sedan den startades för tre år sedan, upp 30%.
Fördelen med att lägga exempelvis månadssparningen till barnen i den jämfört med andra fonder är att det inte är någon förvaltningsavgift på den och inte ens något courtage. Med andra ord är det bara skicka in stålar på den varje månad och låta det gro. Och sedan ha den i en kapitalförsäkring, det kan nog bli en bra passiv investering på 18 år.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Du förlorar inte mer, det är ett vanligt konto som är regelmässigt lite inramat bara.
Blankning är ungefär som ett svart hål, det finns där men ingen vet hur det egentligen fungerar. Vad man gör är att man säljer en aktie man inte äger och ens innehav(eller icke-innehav snarare) ökar i värde om kursen går nedåt, tvärtom mot vanligheten.

Jag har i barnasparandets syfte sneglat på Avanzas egna indexfond, Avanza Zero. Den är hopplockad för att i bästa mån följa generalindex, vilket den gjort i princip perfekt sedan den startades för tre år sedan, upp 30%.
Fördelen med att lägga exempelvis månadssparningen till barnen i den jämfört med andra fonder är att det inte är någon förvaltningsavgift på den och inte ens något courtage. Med andra ord är det bara skicka in stålar på den varje månad och låta det gro. Och sedan ha den i en kapitalförsäkring, det kan nog bli en bra passiv investering på 18 år.

Tack för tipset, ska flytta över ungens sparande dit i veckan. I dagsläget är det bara ett vanligt fondkonto hos banken och det brukar inte ge många kronor. Sen fick hon ett fondkonto av morföräldrarna när hon fyllde ett så jag ska se om man inte kan göra om det också till något liknande.
Jag såg nu att jag klantade mig vid köp av Sandvik, det råkade visst bli från mitt vanliga aktiekonto då det tog ett dygn innan pengarna hamnade på kapitalförsäkringskontot :huvet
Nåja, det lär inte bli mycket vinst på 12k i Sandvik ändå, frågan är hur mycket de tar för varje säljtillfälle för det hittar jag inget om :confused:
Är det även kostnad vid varje köp/sälj med kapitalförsäkring?

Ursäkta mina smått irriterande frågor men istället för att läsa mig till allt den långa vägen så går jag den kortare biten och frågar här från några som vet direkt :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, nu har jag avsatt en del till "högriskaktier" men hur hittar man såna enklast? Det är inga stora summor vi snackar om, några tusenlappar mest för att lära mig hur det här med aktier funkar och se om man kan göra mer vinst än förlust över ett år.

Några tips på aktier, och varför?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ok, nu har jag avsatt en del till "högriskaktier" men hur hittar man såna enklast? Det är inga stora summor vi snackar om, några tusenlappar mest för att lära mig hur det här med aktier funkar och se om man kan göra mer vinst än förlust över ett år.

Några tips på aktier, och varför?
Pricer. :hihi

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Har nu ändrat till högre risktagande (100% aktier istället för hälften aktier/räntepapper) med mina kapitalförsäkringar, ska bli intressant att se hur det går. Ser det långsiktigt.

Ädelmetaller verkar fortfarande gå bra, koppar och guld :)

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Haha... drygt två år efter botten så verkar det som att några av er fått tillbaka suget efter aktier.

Titta bak på sidan 15 där var ungefär i botten. Några i tråden skrev då fortfarande "ta pengarna och spring" några andra verkade ju iofs även köpsugna då.

Plew

Hungalabungala
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Superduke
Blankning är ungefär som ett svart hål, det finns där men ingen vet hur det egentligen fungerar.

Förfarandet är tämligen enkelt; precis som du skriver går det ut på att sälja en aktie man inte äger (lånar) varvid man tvingas köpa tillbaka den (för att återlämna den). Mellanskillnaden genererar vinst (eller förlust).

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Haha... drygt två år efter botten så verkar det som att några av er fått tillbaka suget efter aktier.

Titta bak på sidan 15 där var ungefär i botten. Några i tråden skrev då fortfarande "ta pengarna och spring" några andra verkade ju iofs även köpsugna då.

Så är det ju alltid, när något är på uppgång så hakar folk på.
Själv har jag så dålig insikt så jag har ingen koll på vad som är på gång upp eller ner, jag känner bara att jag vill vara lite mer aktiv i mina pengar och jag vill lära mig.
Om det ska vara så här så vet jag inte om jag skulle palla att placera alla mina pengar i aktier, på två dagar så har det gått upp 7% och ner 5% nästa dag :näsblod
Och en aktie visar ingenting, precis som att man inte får handla med den eller något :va

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Hejsan, jag är rätt ny på det här med aktier men försöker lära mig. Har för tillfället lite aktier för kring 10000 kr som jag leker runt med.

Sålde just av innehavet i poolia b då jag känner att jag inte har någon som helst koll på deras verksamhet. Min filosofi är väl att äga aktier i företag som jag antingen kan lite om eller på annat sätt är intresserad av att följa.

Någon som har bra tips på företag som är stabila och har schysst utdelning (tänkta som bas i aktieportföljen)

Aktier med högre risk som kan vara bra på sikt?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning