Aktietråden

Liquid_shadow

100% Awesome!
Gick med
8 Aug 2008
Hoj
2008 Kawasaki ZX6R
Det var nåt med gungorna och karusellen...
Låter som att du varit pessimist och legat mycket kort?
Blivit possitiv och slutat gå kort nu när du är 75% investerad?

Legat lite felplacerad under 2009 ja. Dock har det här året börjat riktigt jäkla bra för den portföljprofil jag har så har tagit igen fjolårets förluster redan nu :)

Performance i år för aktierna jag ligger i (OMXS30 +3,25%)

- Redbet +40,43%
- Betsson +11,16%
- SCA B +9,06%
- Meda +8,91%
- H&M +2,29%
- Swedish Match +1,08%
- Autoliv -1,26%

Merovingian

Guest
Vad tror man här om Miconic Laser Systems?
Procentuellt har de spurtat satan på sistone och är fortfarande i en mycket låg nivå jämfört med prekraschtider. Sitter och smeker skäggstubben med pannan i djupa veck och överväger om och vad jag ska trycka in i den aktien. :va

Doohan4ever

Ny medlem
Gick med
2 May 2008
Hoj
Hojlös
Ja jäklar ja. Jag låg ju ordentligt plus på mina bankaktier 2008, höll kollen under 2009 och vågade ligga kvar då de aldrig sjönk ner under plus strecket. Nu har de börjat repa sig ordentligt från årets första misär månader. En possitiv trend som spricker eller kommer dom att fortsätta att klättra? :va ja ja, vi får se.

Nordea
SEB
SHB
Swedbank

Så ser min bank portfölj ut.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Vad tror vi om Fenix outdoor? 11 procent ner på tre månader men en ganska schysst årsredovisning vad jag kunde förstå av väldigt snabb anblick.

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
-
Trygga: Tretti och Nokia
Chans: Sensodetect och Impact coatings

Fick aldrig tummen ur att köpa på mig Scania och H&M innan marsrusningen, nu avvaktar jag.

Vad tror ni om rekylen som analytikerna pratar om? Är det dags att köpa björnar?

EDIT: Förresten är jag jävligt sugen på Arise men avvaktar tills deras noteringspartner ABG Sundal Collier inte får stödköpa mer och på så vis "dopa" kursen.

Last edited:

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Hoj
;)
Hehe visste inte att det fanns en aktie tråd ! :)

Hur går man tillväga för att handla aktier??

Det är lite skillnad om du vill handla utländska eller svenska..

Jag skulle säga att det är mest säkert att handla i Mid-Cap och Large-Cap via Sverige men då kan du få vänta länge innan det blir stålar...

Mitt favorit sätt är att lägga ut en hel del på ett utländsk företag och se det växa, det är en risk att du förlorar allt men också spännande om du får mycket.

En bank som är ganska populär är Avanza... Men jag använder flera för olika typer av aktier..

Just nu äger jag aktier i följande

Bolidens ( Borrning )

Africa Oil ( Borrning Olja)

Sandvik ( Metall )

BE Group ( Stål )

Drillcon ( Borrning )

Digital Vision ( Dator )

Lundins Mining ( Borrning )

Modul 1 Data ( Dator )

Morphic Technologies ( Bränsleceller )

Venue Retail ( Kläd affär )

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vilken internet depå använder ni er av?

Nordnet eller Etrade?

Använde Nordnet för ett antal år sedan och var rätt nöjd med dem. En kompis hörde dock av sig idag och frågade vilken jag tyckte var bäst. Har inte använt mig av den här typen av tjänster på ett par år. Kom ihåg att det var en annan tjänst som fanns samtidigt som Nordnet startade. Avanza hette den. Finns fortfarande kvar.

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14

Nordnet eller Etrade?

Använde Nordnet för ett antal år sedan och var rätt nöjd med dem. En kompis hörde dock av sig idag och frågade vilken jag tyckte var bäst. Har inte använt mig av den här typen av tjänster på ett par år. Kom ihåg att det var en annan tjänst som fanns samtidigt som Nordnet startade. Avanza hette den. Finns fortfarande kvar.

Fonderna i en kapitalförsäkring hos Nordnet och aktier som jag trade:ar kortsiktigt för skojs skull hos Aktiedirekt eftersom de har minimilågt courtage (9kr).

Ett företag jag gick in i lite är NeuroVive Pharmaceutical. Köpte i förrgår och fick därmed teckningsrätter.
Någon kommentar om detta företag? Verkar lovande, de har lite grejer på gång som kan bli riktigt stort. I nuläget känns det dock inte helt säkert och risken är väl att folk tappar intresse och vill ta hem sin vinst.

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
-

Nordnet eller Etrade?

Skaffa kapitalförsäkring säger jag bara! Ingen reavinstskatt, du slipper deklarera aktieaffärerna och betalar endast en årlig skatt på dryga procenten av depåvärdet.

Jag har kapitalförsäkring hos både nordnet och avanza, ingen nämnvärd skillnad på courtage och avgifter. Det är nog en smaksak bara.

EDIT: Har också haft ögonen på neurovive, väntar dock tills nyemissionen har gått igenom och sänkt kursen lite. Löparn (om ni vet vem det är) har skrivit en del om det bolaget och han har ju track record värt att beakta.

Fast jag har gjort en finfin resa i sensodetect de senaste veckorna också, spana in dem!

Last edited:

Merovingian

Guest
Ja, som det kan gå. Tankade nyligen ur 80% av mitt innehav i Venue Retail för att köpa hoj.
Det innehavet står nu efter köp på +33,2%. Hojen står väl på +/- noll.
Den ständiga avvägningen mellan prylar och pengar. :)

Last edited:

Doohan4ever

Ny medlem
Gick med
2 May 2008
Hoj
Hojlös
Venue Retail ( Kläd affär )

Ja, som det kan gå. Tankade nyligen ur 80% av mitt innehav i Venue Retail för att köpa hoj.
Det innehavet står nu efter köp på +33,2%. Hojen står väl på +/- noll.
Den ständiga avvägningen mellan prylar och pengar. :)

Vad köpte ni era VENUE för?
Själv så köpte jag mina för 24, när de fortfarande var Wedins skor. Det var lite svettigt när dom var nere på 12, men just nu så är man lite lugnare....

Last edited:

Merovingian

Guest
Vad köpte ni era VENUE för?
Själv så köpte jag mina för 24, när de fortfarande var Wedins skor. Det var lite svettigt när dom var nere på 12, men just nu så är man lite lugnare....

Ja, jag köpte mina på 0,29. Ligger på +10% nu då. Men de ligger ute på sälj nu för 0,32 för att jag måste tjacka en grej och således behöver sälja av lite.

Det är veckor som denna man verkligen får se börsens avigsidor.
Jag har tappat 11% av portföljen på fyra dagar. :gnissla

Men det är väl bara luta sig tillbaka i sin chesterfield-fåtölj, ta en smutt av cognacen och mantra för sig själv att det är långa loppet som räknas.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Dags att väcka liv i denna trad igen.

Jag har köpt pa min nagra SKF B till 148kr.

Är ingen expert pa aktier men är mycket kritisk till vad analytikerna säger just nu, vad är egentligen bakrunden till att dom säger att den skall upp till 180kr eller är det bara tomt snack för att fa upp kursen?

Verkar lika hypat med Atlas Copco ocksa.

Teknisk analys -Medellång sikt, 24. sep 2010 Analysförklaring
SKF, AB ser. B ligger i en stigande trend och vidare uppgång innanför denna indikeras. Vid reaktioner tillbaka finns ett stöd mot golvet i trendkanalen. Gav också köpsignal från en rektangelformation vid utbrottet upp genom motståndet vid 146. Ger signal om vidare uppgång till 165 eller mer. Har också brutit en motståndsnivå och gett köpssignal från en långsiktig trading range. Aktien har brutit upp genom motståndet vid ca 150 kronor. Vidare uppgång är därmed signalerad, och det är nu stöd vid 150 kronor vid reaktioner tillbaka. RSI är överköpt. Aktien kan lika gärna stiga vidare, och vi bör se en nedgång i RSI-kurvan innan detta kan anses som en säljsignal. Aktien anses totalt sett tekniskt positiv på medellång sikt.

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ja och vad fan händer med Nokia? Jänkarna pressar ner kursen hela tiden. Blir det uppköp eller är det bara drömspekulation?

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Skaffat kapitalförsäkring igen. Gick gå ut helsikes bra tidigare (togs ut innan IT-bubblan)men men det var då det, räknar inte med att de går så bra nu men vem vet. :)

Såg kalla fakta angående Habo finans, bankgaranti på aktier :rofl t ex att man inte kunde följa via nätet...där borde alla varningsklockor börja ringa :brinnerup All handel med aktier kan innebära att man kan riskera kapital o är man inte medveten om det så ska man nog hålla sig till säkrare alternativ.

Guld vill jag investera i :)

Edit intressant
http://www.e24.se/analys/guld-den-ultimata-bubblan_2325615.e24

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
vad är egentligen bakrunden till att dom säger att den skall upp till 180kr eller är det bara tomt snack för att fa upp kursen?

Du hänvisar till en rekomendation baserad på "teknisk analys" och det finns massor med info om du googlar men principen är vanligen att dom drar streck med linjal. Det är en ytterst tveksam metod att basera sin handel på, särskillt på lång sikt. Kortsiktigt kan den till viss del fungera enligt principen om självuppfyllande profetior. Det är nämligen så att de som handlar flitigast använder sig väldigt ofta av teknisk analys. De som är långsiktiga baserar sina affärer på "fundamental analys".

Vi som har andra jobb att sköta är per automatik långsiktiga och binder ris för egen rygg om vi försöker oss på kortsiktiga strategier. Möjligen kan man kombinera de olika strategierna men glöm aldrig att fundamenta vinner förr eller senare oavsett vart linjalen pekar.

Ja och vad fan händer med Nokia? Jänkarna pressar ner kursen hela tiden. Blir det uppköp eller är det bara drömspekulation?

Räkna med att det är en drömspekulation och se det som bonus ifall det verkligen händer. Jänkarna tror som vanligt att deras egna produkter kommer ta över världen. Läs Iphone.

Jag har alltid varit negativ till guld eftersom det bara har sitt värde pga sin vackra färg och ingen tillväxt så som i t.ex aktier. Men har börja fundera på om inte guld kan dra iväg rejält de närmaste 10-30 åren. Anledningen är den asiatiska kulturen samt att asiaterna börjar tjäna mer och mer pengar. Asiaterna har en förkärlek till att investera i guld. Istället för pengar i madrassen eller på ett bankkonto förgyller man sin fru med guldsmycken. Desto rikare asiaterna blir desto mer guld kommer dom alltså köpa och det skulle inte förvåna mig om guld blir nästa bubbla i världsekonomin.

Dock äger jag inte många gram guld själv men börjar tro det kan vara en bra investering.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...