TIPS PÅ BILLIG SKUMPA: Treobrus i ett glas vatten
Eller kanske gravöl. Skulle inte vilja vara i Teos skor nu...
Ett spännande case är det åtminstone, ser ut som mission impossible när ett bolag som värderas till 0.7 Gkr ska få in 2.5 Gkr av sina aktieägare. Att huvudägarna drar ner på sitt innehav skickar ju inte heller positiva signaler. Carnegie(HQ) fonder flaggade ner på morgonen och SEB har sålt mycket idag så dom flaggar väl också ner snart.
Antar man att emissionen blir 10:1 så sjunker värdet på de nya aktierna till 43 öre, antar man då ett lösenpriset på 40 öre för de nya aktierna så får Eniro bara in 0.6 Gkr. Man måste alltså förlita sig på den psykologiska effekten från korkade småsparare som och emissionen blir då snarare kanske 10:1 och emissionskursen 1.55 kr vilket ingen rationell placerare borde vilja betala.
Jag räknade dessutom med att dagens fall kan tvinga fram endel tvångsförsäljningar som grädde på moset så jag köpte en lite klick säljoptioner idag, ENRO0W6 även om jag måste säga att jag tvekade länge av feghet "Markets can remain irrational longer than you can remain solvent." Bara se hur länge HQ behållit en orimligt hög värdering.
Sen tycker jag det är lite underligt att ett bolag som verkar ha potential att hålla ett resultat på ca 1 Gkr/år värderas till 0.7 Gkr eftersom dom inte får låna 2.5 Gkr. Skulle man heta Bill Gates och kunna köpa hela bolaget för 0.7 Gkr och pytsa in de 2.5 Gkr har man alltså betalat 3.2 Gkr för ett bolag som har ett resultat på 1 Gkr, dvs ett pe-tal på 3.