Aktietråden

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Dock äger jag inte många gram guld själv men börjar tro det kan vara en bra investering.

Jag hade gamla smycken som jag lämnade in i en butik i göteborg.
Fick 284kr/g. Det blev närmare 6000 extra till semestern :)

Om Ni funderar på att sälja guld gå inte till guldfynd/smycka etc, de betalade endast 100 respektive 125kr/g. Den lokala guldsmeden hemma var något bättre på 140kr/g så 284 som jag fick var jag helt klart nöjd med :)

Smycka vägde dessutom guldet bakom min rygg något jag ogillade skarpt..samma smycken vägde hos dem 26 gram men i butiken i Göteborg 31 gram. Smycka luktar mysko lång väg :mad:

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Hahaha!

DI:

"Spykeraktien, som tappat en tredjedel av sitt värde sedan Saab-affären blev klar i våras, lyfte med 7 procent på börsen i Amsterdam sedan uppgifterna om ett samarbetsavtal med BMW spridits av holländsk radio på måndagen. BMW-aktien, noterad i Frankfurt, sjönk samtidigt med 0,7 procent."

SAAB är då verkligen ett hett märke.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Hahaha, jajävlarja!!! Sista 2 veckorna har det ju gått bra på börsen (för mig), till och med slaskaktierna som jag köpt mest på skoj har ju trampat på :tummenupp. Ser kul ut just nu, får se hur länge man får le....... :tuttar

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hahaha, jajävlarja!!! Sista 2 veckorna har det ju gått bra på börsen (för mig), till och med slaskaktierna som jag köpt mest på skoj har ju trampat på :tummenupp. Ser kul ut just nu, får se hur länge man får le....... :tuttar

Gatt bra för mig med, gick i alla fall +12% pa mitt innehav i SKF (hade dom i tva veckor) :D

Men kommer nog braka snart.

Men köpte lite ABB aktier nu. Helt tyst om deras kommande rapport. Men storbankerna gar in och köper som satan i ABB idag sa nagot är väll pa gang hoppas jag.

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Kul att man har 500.000 Eniro en dag som denna!
:banana:banana:banana

Det var inte illa, men utan inköpspris vet vi ju inte om det var en bra eller dålig affär, om du köpte dom för 12kr, grattis snart tillbaks på 0 :tungan
Om du köpte dom när dom var strax under 6:- stort grattis :tummenupp

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det var inte illa, men utan inköpspris vet vi ju inte om det var en bra eller dålig affär, om du köpte dom för 12kr, grattis snart tillbaks på 0 :tungan
Om du köpte dom när dom var strax under 6:- stort grattis :tummenupp

Sant. Köpte strax över 6. Siktar på is i magen och sitter kvar på dem till rapporten på Torsdag. Då blir det magsårsmedicin och förhoppningsvis skumpa.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Sant. Köpte strax över 6. Siktar på is i magen och sitter kvar på dem till rapporten på Torsdag. Då blir det magsårsmedicin och förhoppningsvis skumpa.

har isen smält? Eller har du massvis med is kvar?

TIPS PÅ BILLIG SKUMPA: Treobrus i ett glas vatten

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
TIPS PÅ BILLIG SKUMPA: Treobrus i ett glas vatten

Eller kanske gravöl. Skulle inte vilja vara i Teos skor nu...

Ett spännande case är det åtminstone, ser ut som mission impossible när ett bolag som värderas till 0.7 Gkr ska få in 2.5 Gkr av sina aktieägare. Att huvudägarna drar ner på sitt innehav skickar ju inte heller positiva signaler. Carnegie(HQ) fonder flaggade ner på morgonen och SEB har sålt mycket idag så dom flaggar väl också ner snart.

Antar man att emissionen blir 10:1 så sjunker värdet på de nya aktierna till 43 öre, antar man då ett lösenpriset på 40 öre för de nya aktierna så får Eniro bara in 0.6 Gkr. Man måste alltså förlita sig på den psykologiska effekten från korkade småsparare som och emissionen blir då snarare kanske 10:1 och emissionskursen 1.55 kr vilket ingen rationell placerare borde vilja betala.

Jag räknade dessutom med att dagens fall kan tvinga fram endel tvångsförsäljningar som grädde på moset så jag köpte en lite klick säljoptioner idag, ENRO0W6 även om jag måste säga att jag tvekade länge av feghet "Markets can remain irrational longer than you can remain solvent." Bara se hur länge HQ behållit en orimligt hög värdering.

Sen tycker jag det är lite underligt att ett bolag som verkar ha potential att hålla ett resultat på ca 1 Gkr/år värderas till 0.7 Gkr eftersom dom inte får låna 2.5 Gkr. Skulle man heta Bill Gates och kunna köpa hela bolaget för 0.7 Gkr och pytsa in de 2.5 Gkr har man alltså betalat 3.2 Gkr för ett bolag som har ett resultat på 1 Gkr, dvs ett pe-tal på 3.:va

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Om det nu blir mer oroligt mellan Syd och Nordkorea pa söndag lär ju detta ha kraftigt negativa effekter pa börsen eller vad tror ni? Funderar pa att sälja allt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om det nu blir mer oroligt mellan Syd och Nordkorea pa söndag lär ju detta ha kraftigt negativa effekter pa börsen eller vad tror ni? Funderar pa att sälja allt.

Om man är en orolig själ kanske man inte ska vara på börsen över huvudtaget?

Efter många års naivt försökande med att hittat toppar och bottnar så är min åsikt att man lurar bara sig själv med sånt. Jag ligger numera ständigt 200% all in.
Uppgångarna kommer då du minst anar det och sedan kommer du stå¨utanför och vänta in rekyler att komma in billigt så du missar ytterligare nya uppgångar.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Om man är en orolig själ kanske man inte ska vara på börsen över huvudtaget?

Efter många års naivt försökande med att hittat toppar och bottnar så är min åsikt att man lurar bara sig själv med sånt. Jag ligger numera ständigt 200% all in.
Uppgångarna kommer då du minst anar det och sedan kommer du stå¨utanför och vänta in rekyler att komma in billigt så du missar ytterligare nya uppgångar.

Nej det skulle jag nog också avråda.:kiss Jag försöker maximera avkastningen och söker mig därför ifrån dippar i börsen vilket verkar ha fungerat än så länge. Men det lär ju fungera med din strategi också om man investerar på längre sikt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kul att man har 500.000 Eniro en dag som denna!
:banana:banana:banana

Hoppas du har kvar dina Eniro? Det det verkar bli en fet slant imorgon när teckningsrätterna börjar handlas, om kursen orkar hålla sig kvar då. Verkar ju mot all min förmodan som att emissionen går iland nu. Helt sjukt vilka svängningar det varit i veckan efter att TR avskiljts.

...söker mig därför ifrån dippar i börsen vilket verkar ha fungerat än så länge.

Det är som sagt var svårt förutsäga dippar och uppgångar för dom kommer när man minst anar det och när alla förväntar sig motsatsen.

Förutsåg du veckans uppgång? Det gjorde inte jag i alla fall...

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det är som sagt var svårt förutsäga dippar och uppgångar för dom kommer när man minst anar det och när alla förväntar sig motsatsen.

Förutsåg du veckans uppgång? Det gjorde inte jag i alla fall...

Det ligger väll nått i det du säger kanske. Jag testade att hålla kvar istället för att sälja vilket gick bra. Men jag äger nog börsens tråkigaste aktie nu, ABB.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det ligger väll nått i det du säger kanske. Jag testade att hålla kvar istället för att sälja vilket gick bra. Men jag äger nog börsens tråkigaste aktie nu, ABB.

Äru inte ensam om......

Behåll och köp annat,fixar sig med tiden,klipp är för drömmare.....

Henrik

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vill bara påminna er om att skatteplanera lite innan årsskiftet och realisera lite förluster.

I vanlig ordning har väl majoriteten realiserat vinster under året och behållit förlustaktierna. Sälj nu förlustaktierna och realisera förlusterna. Tror ni på aktien så köp tillbaka dom sekunder efter ni sålt dom så sänker ni skatten för 2010.

Ingen vill ju skatta mer än man måste.

Merovingian

Guest
Snubblade över en utveckling av spelutvecklaren Starbreeze härom dagen.
De har ett ryktat kontrakt med EA Games åt vilka de utvecklar ett spel med namet Redlime. Surfade runt på webhallens sida och som sagt snubblade över att webhallen precis lagt upp möjligheten att förboka spelet, som enligt dem är releasedaterat till 2011. Med andra ord en bekräftelse att spelet finns, om än helt informationslöst. Köpte en liten post direkt när jag såg det och kursen sköt strax efter upp cirkus 30%.
Kan vara en intressant investering för de som sitter och väntar på högriskare. Öresaktier svänger som bekant riktigt ordentligt och Starbreeze har pressreleaser och småningom lansering framför sig med en kurs som i dagsläget reflekterar en lång dödperiod.
Som sagt, kan vara något för den djärve, alternativt den som har lite pengar över och bara vill lägga dem på något. Med betong på lite eftersom omsättningen är superliten.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...