Bärgren
Förtidspensionerad bonnläpp
Finns det någon bra telefon som man kan använda om man vill hålla koll på kurser och handla VP?
Jag gissar. Men det vore förvånande om det inte finns en uppsjö av dylika program till Iphone.Finns det någon bra telefon som man kan använda om man vill hålla koll på kurser och handla VP?
Hur går det för er? Jag har fördubblat mitt kapital iår, hitills Bara det inte bombar neråt nu igen!!!
Inga större summor, men det är roligt ändå.
Hur går det för er? Jag har fördubblat mitt kapital iår, hitills Bara det inte bombar neråt nu igen!!!
Inga större summor, men det är roligt ändå.
Kul att du lyfter den här pesimisttråden.
.
Varför är detta en pesimisttråd?
Undrar om det blir en pfeth rekyl i morgon eller om den kommer på Fredag!
Investmentbolagen rör ju sig nästan som index så skillnaden är ju liten men den finns.
Vill du snabbt in och ut javisst! Men över tid så har fonderna en tendens att gå sämre än investmentbolagen. Tror fonderna har högre kostnader trots att dom borde ha lägre kostnader eftersom ju en dator kan fixa hela jobbet. Men ekonomer....
Det nog tyvärr ingen fond som lyckas slå index över tid trots att det i fonderna även tickar in utdelningar från bolagen dom innehar. Det är riktigt sorgligt egentligen. Kanske nåt för Janne Josefsson att gräva i?
Kolla t.ex Investor på några års sikt så slår dom index lägg sedan en utdelning varje år. Återinvesterar du utdelningen varje år så kommer den lilla skillnaden göra väldigt stora skillnader inom några år gentemot index och ännu värre gentomot en fond.
Deklarationsfrågor:
1. Om nån har köpt aktier i ett bolag vid flera olika tillfällen till väldigt olika kurser, är det okej att välja att se det som om dom billigaste aktierna är dom som säljs och deklarera därefter istället från efter en GAV-kurs? Det låter ju inte som nåt man vill göra normalt, men om det finns en realiserad kapitalförlust att kvitta mot (innan året tar slut) så vill man det. Funkar det?
2. Hur deklarerar man försäljning av aktier som köpts i en valuta som under resans gång försvunnit och ersatts av euro?
Vilka bra frågor du ställer. Det verkar rimligt att man räknar ut snittkursen man köpt för.
I år:
Investor + 8%
OMXS30 + 40%
Edit: Okejokej, jag ska vara rättvis. Öresund Investment +97%.
Folk är så kortsiktiga! På fem år sikt har dom som du ser slagit index och jag tycker nog att ett enskillt år är för kort tid för att avgöra om ett bolag presterar bra eller dåligt.
Man bör dessutom alltid sprida sina risker och det finns nog fonder som presterat sämre än 8% under perioden också. Annars rekomenderar jag som regel Industrivärlden framför Investor pga att deras portfölj har lite högre kvalitet som t.ex SHB istället för SEB. Tror jag redan gjort det i denna tråd eller om det var nån annan tråd.
På fråga 1?
Jag vill inte det. Jag vill utlösa en reavinst motsvarande det som personen i frågan har lyckats utlösa i förlust i samband med "flytt" av fonder till KF. Sen chöpa tillbaka. Personen i fråga har köpt vid tre tillfällen. Billigt via lokal bank för evigheter sen, dyrt via lokal bank för en halv evighet sedan och nu till nuvarande kurs nyss på nordnet. Jag vill sälja dom billiga!
Jag är ganska säker på att du inte får göra så men och andra sidan så kommer skattemyndigheten antagligen inte märka eller bry sig om du spelar dum och redovisar inköpen var för sig.
Fråga 2 är utanför min kompetens
Sådärja. Ett bra aktieår tillryggalagt, bra för mig iaf. ca 100% +
Men hur blir det iår?
Finns det några possitiva siare här inne?
Eller finns det bara domedagsprofeter?
Vad skall man köpa iår och vad skall man undvika?
Jag tror jag behållet min portfölj med banker och råvaraor som grund.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|