Aktietråden

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
07 KTM
Har någon ett bra tips på något långsiktigt? Gärna med sjysta utdelningar.. Är inne lite på att köpa på mig mer skanska..

utöver skanska har jag sandvik, h&m, volvo och peab i portföljen..

Vad hade ni lagt till?

Merovingian

Guest
Nån mer än jag som e jävligt less på H&M ? :huvet

Man ska inte köpa något "alla" rekommenderar. Det är mitt stalltips.
Mitt och allas som köpte Ericsson i slutet på 90-talet.
Kläder över huvud taget går dåligt trots högt blixtindex och stark krona. RNB, H&M, WeSC och nynoterade MQ går allihop bra som knäckebröd i sängen.
Intressant observation för övrigt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har någon ett bra tips på något långsiktigt? Gärna med sjysta utdelningar.. Är inne lite på att köpa på mig mer skanska..

utöver skanska har jag sandvik, h&m, volvo och peab i portföljen..

Vad hade ni lagt till?

Eftersom du redan har PEAB i portföljen så röstar jag nej till Skanska. Sök någon annan bransch.
Om du sedan är ägare till en bostadsrätt så borde du fundera på att även byta ut PEAB eftersom byggbolaget rimligtvis också rasar om bostadsmarknaden rasar.

Jag snackar alltså helt ur ett riskperspektiv här och vill inte leda in till en debatt huruvida det ska bli någon krasch eller inte på någon marknad.

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
07 KTM
Eftersom du redan har PEAB i portföljen så röstar jag nej till Skanska. Sök någon annan bransch.
Om du sedan är ägare till en bostadsrätt så borde du fundera på att även byta ut PEAB eftersom byggbolaget rimligtvis också rasar om bostadsmarknaden rasar.

Jag snackar alltså helt ur ett riskperspektiv här och vill inte leda in till en debatt huruvida det ska bli någon krasch eller inte på någon marknad.

Peab är en liten del i min portfölj.. skanska desto större..

Skanska har ju en grym utdelning iår (12spänn) och det lockar alltid- om man nu vill fylla på just den som sagt..

Dannemora mineral är helt klart intressant men igenligen lite för litet/osäkert bolag för min tänkta strategi.. även om de lockar..

När jag pratar långsiktigt räknar jag inte med sälj föräns minst 10år.. Därav är utdelningen en rätt viktig bit tycker jag..

Tips på annan branch då? Som sagt- långsiktigt och ok utdelning.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Är ingen finansanalytiker så jag vill inte ge enskilda råd. Försöker hålla mitt snack så allmänt som möjligt. Men råvaror som du nämner saknas ju i din portfölj dock är dom ju väldigt konjukturkänsliga.

Klokt att inte ge enskilda råd. Inte ens en finansanalytiker får rätt i sina prognoser. Det är nog bäst att investera i sådant som man förstår själv och låta bli annat. Det är det bästa rådet jag kan ge. I den räntedopade marknaden som varat under många år nu är det svårt att titta i spåkulan vad som kommer härnäst. Råvaror har ju också gått upp kraftigt på grund av oroligheterna på marknaden. Jag vet inte om det är ett så bra råd att gå in i det nu. Känns som om tåget gått för de som stått och tittat på.

En sak är i alla fall säker. Man vill inte ha sina kontanter på ett bankkonto där inflationen äter på kapitalet undertiden som bankerna använder dem i sin sedelpress för att trycka ut ytterligare pengar till dåraktiga investeringar på bostadsmarknaden och andra filantropiska projekt som inte har någon egentligt existensberättigande.

Mad Lars

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
-97 Suzuki Gsxr 750
Ungefär så. Jag hade utställda säljoptioner i januari och ställde även ut köpoptioner. Nu i februari hade jag bara utställda säljoptioner med lösenpris 70, i praktiken blir mitt inköpspris ungefär 67kr på fredag. Trode nog aktien hade rasat färdigt.

Jag känner mig ganska lugn, och fortsätter med min strategi, med utställda optioner varje månad och i maj kommer dessutom en utdelning på 3.55kr. Nokia är dessutom inte den enda posten i min portfölj.

Jag är snarare sugen på att ta in dom i portföljen. Dom är stabila även när det blir lågkonjuktur igen om ett par år. Det som talare emot är väl främst att andra konjukturkänsliga alternativ troligen kommer dra starkare den närmaste tiden. Men den girige brukar få betala dyrt på börsen...

Trodde faktiskt inte att de skulle rasa så hårt, funderar på att ta smällen i Nok och kasta in pengarna i HM. Fan visste man allt så satt man någon helt annanstans...

Hinner inte trejda alla dagar pga av jobbet heller..

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Trodde faktiskt inte att de skulle rasa så hårt, funderar på att ta smällen i Nok och kasta in pengarna i HM. Fan visste man allt så satt man någon helt annanstans...

Sätt in stopploss på aktierna om du inte kan hålla lite koll på dem, men lita inte blint på funktionen om det är riktigt oroligt på markanden. Med stopploss säljs aktierna automatiskt om kursen går under en nivå du valt.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Visst finns det sånna som jobbar med att investera deg åt andra?!

Hur bra brukar det gå för sånna?

Hur delar man på vinsten? Delar man även på förlust? Hehe, knappast troligt...

Har vi någon SH-guru som kan få alla mina pengar att växa lavinartat? :rolleyes

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Visst finns det sånna som jobbar med att investera deg åt andra?!

Hur bra brukar det gå för sånna?

Hur delar man på vinsten? Delar man även på förlust? Hehe, knappast troligt...

Har vi någon SH-guru som kan få alla mina pengar att växa lavinartat? :rolleyes

Undersöker du saken närmare kommer du nog att upptäcka att avgifterna är rätt höga för att förvalta kapitalet. Men även förmögna personer är lata och tror att investerarna kan mer än dem själva. Det är lätt att investera andars pengar utan ansvar så länge det genererar egna pengar. Många riktigt förmögna människor brukar gilla när även grundarna är med och tar risker i fonderna. Också ett skäl varför vissa VD väljer att investera i bolaget de jobbar åt. Att de sedan har massor med underliggande optioner som faller ut oavsett resultat som vida överstiger deras risk. Det kanske många inte tittar på.

Som jag skrev tidigare är det bättre att investera pengarna i något man själv förstår. Om det är en eget företag, bostad, sommarhus, konst, veteranbilar har ingen betydelse. Att lämna över sina pengar vind för våg till en banknisse det kan nog vara det största misstaget många människor gör gällande sina surt förvärvade pengar. Tyvärr är banknissarna endast intresserade av två saker. Avgifter och courtage. Hur det går för kunden bryr de sig mindre om. Det kommer alltid att knacka på nya kunder på dörren så länge de inte uppenbart har gett riktigt dåliga råd som kommit ut till allmän kännedom.

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Tyvärr är banknissarna endast intresserade av två saker. Avgifter och courtage. Hur det går för kunden bryr de sig mindre om. Det kommer alltid att knacka på nya kunder på dörren så länge de inte uppenbart har gett riktigt dåliga råd som kommit ut till allmän kännedom.

Väldigt sant, min arbetsgivare betalar in i en privat pensionsförsäkring i fomr av en kapitalförsäkring som förvaltas av en av en rätt stor firma som gör analyser, har rådgivning, portföljsförvaltning osv.

Faktum är att de suger rätt hårt, efter de och Skandia som försäkringen ligger hos hade tagit sina förvaltings % var det bara 8% värdeökning kvar. OMX steg väl runt 24, mina egna investeringar lite över 30%. Tyvärr får jag dras med dem, inget att göra åt. Men inte får de röra mina privata pengar, som de så generöst har erbjudit sig att göra.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Tänker du behålla Nokia så sälj och köp tillbaka så att du realiserar en förlust. Så håller du nere skatten nästa år.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Tänker du behålla Nokia så sälj och köp tillbaka så att du realiserar en förlust. Så håller du nere skatten nästa år.

Det där är ju ett smart tips, men blir inte skatten på den eventuella vinsten ( om de går upp igen) lika mycket då?
Sånt där behöver jag inte bry mig om när jag handlar med kapitalförsäkring väl?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Ska man ändå behålla aktien kan man lika gärna vänta med att realisera den i slutet av året om man har några vinster att kompensera mot. Utan vinster att kvitta mot är avdraget rätt symboliskt. Då kan det nästan kvitta när man realiserar förlusten om det rör sig om ett stort ras.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Faktum är att de suger rätt hårt, efter de och Skandia som försäkringen ligger hos hade tagit sina förvaltings % var det bara 8% värdeökning kvar. OMX steg väl runt 24, mina egna investeringar lite över 30%. Tyvärr får jag dras med dem, inget att göra åt. Men inte får de röra mina privata pengar, som de så generöst har erbjudit sig att göra.

Synd inte fler inser hur blåst de blir av finansbolagen. Folk fortsätter att göda dem med nya pengar månad ut och månad in. Arbetsgivarna likaså via pensionsavsättningar. Särskilt allergisk är jag mot kapitalförsäkringar. Utmärkt när börsen går upp, men när det är negativ utveckling är det bara negativt och man kan inte göra några avdrag. Fondavgifter och kapitalskatten äter upp kapitalet. Man ska ha en ganska bra snittavkastning för att det ska vara lönsamt. Jag göder hellre staten än fondbolagen som jag tycker har fått för mycket att säga till om. Riktiga monster har vi skapat där.

Nej, du behöver inte bry dig om något sådant.

Mad Lars

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
-97 Suzuki Gsxr 750
Sätt in stopploss på aktierna om du inte kan hålla lite koll på dem, men lita inte blint på funktionen om det är riktigt oroligt på markanden. Med stopploss säljs aktierna automatiskt om kursen går under en nivå du valt.

Ofta använder jag SL brukar köra 5/7 starta försäljning när kursen sjunkit 5% under inköp med ett till salupris 7% under inköp, då vet man att kursen inte "ramlar igenom SLn"

Men den här gången gjorde jag inte det och raset fortsätter :huvet

Det där är ju ett smart tips, men blir inte skatten på den eventuella vinsten ( om de går upp igen) lika mycket då?

Jo det stämmer, men OM just Nok inte stiger så kan du använda förlusten för att kvitta annan vinst.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ofta använder jag SL brukar köra 5/7 starta försäljning när kursen sjunkit 5% under inköp med ett till salupris 7% under inköp, då vet man att kursen inte "ramlar igenom SLn"

Men den här gången gjorde jag inte det och raset fortsätter :huvet

Man kan inte alltid förutse allt. Jag har själv gjort misstaget. Hade ett par mindre innehav IT-aktier med minst 100- 200 % uppgång som jag tänkte sätta stopp loss på inför en resa. Kände på mig att kraschen närmade sig, men tänkte att det kunde vänta en vecka. Girighet är första misstaget i dessa sammanhang. När jag kom hem från resan var dessa innehav bara en bråkdel av vad jag köpte dem för. Värre var att jag satt på Ericsson innehav som var värda desto mer. Raset på dessa kändes. Med facit i hand hade jag hellre köpt något dyrt materiellt som blivit värd noll kronor över en natt. Kraschen lärde mig en viktig läxa när det gäller aktieinnehav och förhoppningsvis kan det stoppa mig från att göra ännu värre misstag i framtiden. Sett i det perspektivet kan det vara nyttigt att få en näsbränna ibland. Idag unnar jag mig mer saker vid sidan om investeringar. I slutändan är aktieinnehav, pengar på banken etc bara en siffra som inte går att värdesätta förrän de används. Med det sagt behöver man inte vara dumdristig som spendera allt man har. Hittar man balans mellan investeringar och nöjen kan man ha en ganska trevlig tillvaro. En sak till - sitt inte och studera värdet på era aktier varje dag. Det mår man inte bra av. Ibland går börsen ner ibland upp. Även om det blir ett stort hack i kurvan brukar börsen återhämta sig. Gäller bara att ha tålamodet. Har man inte tålamod ska man inte hålla på med aktier i huvudtaget. Tror inte heller det skadar med ett visst mått av ödmjukhet även när det går bra.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hur fungerar det här med stop/loss? Kostar det att använda den tjänsten och är det då procentuell kostnad?
Finns denna tjänst att tillgå i alla depåer eller är det specifikt för några speciella?
Vad händer om ingen vill köpa aktierna för det priset jag antar att man anger i stop/loss, fortsätter de sjunka då?

Mad Lars

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
-97 Suzuki Gsxr 750
Hur fungerar det här med stop/loss? Kostar det att använda den tjänsten och är det då procentuell kostnad?
Finns denna tjänst att tillgå i alla depåer eller är det specifikt för några speciella?
Vad händer om ingen vill köpa aktierna för det priset jag antar att man anger i stop/loss, fortsätter de sjunka då?

Just därför så löser du ut SL vid ett högre pris än du lägger som försäljningspris så att inte SLn kan ramla igenom
Ex: du har köpt Aoil för 110:-
Du sätter SL på 105:-
Du sätter försäljningspris till 103:-
När de görs avslut på 105:- så läggs din säljorder på 103:- ut med största säkerhet så kommer det att finnas köporder på 104 vid denna tidpunkt vilket kommer att betyda att du får 104.

Lägger du försälningspriset för högt så finns det riska tt du är för dyr.

Vet inte om alla har SL jag använder Swed de har SL för övrigt så är de rätt kassa.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Aha, det är så man ska göra. Jag ska göra några testköp med SL och se om det funkar bra, i så fall bör man ju använda det på alla som man inte ska ha en längre stund känns det som?
Om det inte kostar något vill säga.
Avanza har Stop/loss såg jag, de verkar betydligt bättre än Swedbank som jag har som bank för övrigt.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept