Här verkar smaken vara som baken...jag har pratat med ett par riktigt inbitna mc åkare(över 20 år vardera) hur de vinterförvarar.
Den ena(kör numera HD hua..) Varmkör, kör rent bensinen i förgasarna, tömmer ur den gamla oljan, pumpar i extra luft i däcken och låter cykeln stå med sidostödet(han har aldrig pallat upp sin cykel och har ALDRIG varit med om några vinda, knepiga däck pga detta)
Den andra gör inget förutom att ställa undan den, han säger att det lilla med bensinen i förgasarna gör bara att hojen går lite illa direkt på våren(zx9r)men tror han startar upp och ibland kör en repa(vet att han kört i december ibland vid bra väglag)
Sen vet jag inte hur någon av dem gjorde med batteriet
Men jag själv kan inte stänga av någon bensin kran(fzr 1000, 1989:a) så jag tänkte göra så här: Pallar upp hojen bak, fyller upp fullt med bensin, låter gammeloljan vara kvar byter den till våren, startar upp hojen och låter den går varmt så inte stiften slaggar igen, var 3:e eller 4:e vecka, så kanske man får ta in batteriet och underhållsladda det, (eller kan man ladda det på plats utan att ta bort det??) Passar givetsvis på att småfixa med glödlampsbyte, spänna kedjan samt om däck behöver bytas etc.
Gör någon på något annat sätt?? Man vill ju gärna att det skall gå snabbt,enkelt o smidigt att få ut cyklen på vägarna i vår utan problem.
Den ena(kör numera HD hua..) Varmkör, kör rent bensinen i förgasarna, tömmer ur den gamla oljan, pumpar i extra luft i däcken och låter cykeln stå med sidostödet(han har aldrig pallat upp sin cykel och har ALDRIG varit med om några vinda, knepiga däck pga detta)
Den andra gör inget förutom att ställa undan den, han säger att det lilla med bensinen i förgasarna gör bara att hojen går lite illa direkt på våren(zx9r)men tror han startar upp och ibland kör en repa(vet att han kört i december ibland vid bra väglag)
Sen vet jag inte hur någon av dem gjorde med batteriet
Men jag själv kan inte stänga av någon bensin kran(fzr 1000, 1989:a) så jag tänkte göra så här: Pallar upp hojen bak, fyller upp fullt med bensin, låter gammeloljan vara kvar byter den till våren, startar upp hojen och låter den går varmt så inte stiften slaggar igen, var 3:e eller 4:e vecka, så kanske man får ta in batteriet och underhållsladda det, (eller kan man ladda det på plats utan att ta bort det??) Passar givetsvis på att småfixa med glödlampsbyte, spänna kedjan samt om däck behöver bytas etc.
Gör någon på något annat sätt?? Man vill ju gärna att det skall gå snabbt,enkelt o smidigt att få ut cyklen på vägarna i vår utan problem.