Aktuellt tema: -Hur vinterförvarar du?

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag tycker det är så ascoolt att ha hojjen i lägenheten!:D Såg en R-6 här på SH med lys bakom sig i vardagsrummet, skitsnyggt!:)
Själv kör jag med pallar, oljebyte (tycker det är ett måste, gammalt olja som står, mycket dåligt) drivpaket bort och putsas, tvättar och vaxar, full tank. Inget startas, står i kallgarage med mineralolja från biltema, byter till ordentlig olja+filterbyte före start i vår.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tja. Jag låter hojen stå kvar i garaget där jag alltid har den.
Ser till att tanken är full och helst byter jag olja. (Bättre att ha den stående med ny, ren olja istället för den gamla med en massa slaggprodukter i)
Sen kopplar jag in min Ctec laddare så att batteriet underhållsladdas. Det går utmärkt att göra medan batteriet sitter i hojen.
Däcken får vara som dom är med samma däcktryck. Eventuellt kan jag om jag är ambitiös flytta hojen lite framåt eller bakåt under vintern för att den inte ska stå på samma yta på däcket men jag har faktiskt inte märkt något av några ojämnheter i däcken för att den stått still. Jag kör ändå ganska försiktigt dom första vändorna på våren så.
Orkar jag så drar jag ett kapell över den men det känns inte riktigt nödvändigt eftersom den ändå står i ett garage. risken finns ju att fukt kryper underifrån och hålls kvar under kapellet.

Startar hojen gör jag om jag ska köra. Inte annars.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Varför ska man inte starta den då och då?

Jag har hört från vad jag tycker är någorlunda säkra källor här på forumet att det bara är till nackdel att starta hojen om man inte har tänkt köra den ordentligt varm, typ vara ute och köra i minst 20 minuter eller så. Minns inte exakt anledningen dock.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag har hört från vad jag tycker är någorlunda säkra källor här på forumet att det bara är till nackdel att starta hojen om man inte har tänkt köra den ordentligt varm, typ vara ute och köra i minst 20 minuter eller så. Minns inte exakt anledningen dock.

Jo startar man så ska man låta den gå länge, så att den åtm. blir varm. Int någo 5mins tomgång, det är bara till mera skada än nytta.
 

Homer99

Går äntligen utan kryckor!
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Jämtland
Hoj
TLR -98
Parkerar i garaget i källaren i huset mitt. Juckar på fjädringen fram/bak ca 1gång/mån, startar upp och låter bågen gå riktigt varm (varvar och donar lite) ca 2-3ggr/vinter. Laddar om batteriet är slut när jag skall starta...
 

occe

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2003, Triumph Bonneville
Jag har en fundering angående vinterförvaring, vad är egentligen anledningen till att den bör stå inne?

Den borde väl tåla kyla i princip lika bra som en bil?
 

cslowan

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Landskrona
Hoj
FJR
Jag har gjort som DEZ förespråkade på sidan 1 med samtliga mina hojar och har aldrig haft problem. Nu är inte vinterdvalan inte så lång i Skåne men det borde funka även in Norr.
 

Imme

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2008
Ort
Jönköping
Hoj
2002 Ducati Monster 620
Själv så har jag cirka 3-4 liter bensin (v-power) i hojjen. Hört av en mc-mekaniker att man inte ska tömma tanken helt p.g.a. att packningarna torkar ut. O så kryddar ja tanken med lite STP Injection Clean, låter motorn gå nåra minuter innan förvaring i ett VARMT garage :tummenupp

..och sedan..
* bytt olja
* oljefilter
* bromsvätska
* smörjt kedjan
* putsat rent däcken
* vaxduk på lacken
* depåstöd fram och bak
* batteriet plockas bort o laddas med ctek i hemmet
* kapell över hojjen
 

EmiliosFantomen

Guest
Hur långt söderut måsta man flytta för att slippa?

Dvs hur många månader ska den kunna stå utan att man gör ett smack.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Hur långt söderut måsta man flytta för att slippa?

Dvs hur många månader ska den kunna stå utan att man gör ett smack.
Varmt eller kallt, förgasare eller insprut? Jag har min i en varm källare och lyfter bara av batterikontakterna. Sen står den från mitten på oktober till mitten på april och startar utan att krångla. Har aldrig varit några problem.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Hört av en mc-mekaniker att man inte ska tömma tanken helt p.g.a. att packningarna torkar ut.

Detsamma fick jag påtalat när det gällde förgasare när jag hade min R6a av en mekaniker. Ska den bara stå över vintern är det bättre att det står bensin i förgasaren sa han.......nu kör jag inte förgasarmotor längre så inget problem men varför ger folk olika svar på samma fråga?.

I övrigt har jag aldrig gjort något utom smort kedjan och tvättat någon av mina hojar och dom har alltid stått i kall garage på vintrarna och aldrig haft problem. Följer man sevice intervallerna så bör det vara ok att bara rulla in den och ta ut nyckeln inför vintern därmed inte sagt att det skulle vara fel att folk är noggranna och "beskyddande" mot sina hojar, det är ju superbra.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Tömmer tanken
Tvättar (även under kåpan)
Rengör och smörjer kedjan
Vaxar (också fälgarna som jag tvättar med WD40)
Byter givetvis olja så den skitiga inte står över vintern i hojen
Ansluter C tek till varje batteri
Lakan över hojarna
Depåstöd bak

Kör in de i varmgarage där det står ett kylskåp med bärs i samt en najs stereo så man kan sätta sig i soffan med polare dricka bärs och kolla på hojarna under vintern !
 
Last edited:

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Tömmer tanken
Tvättar (även under kåpan)
Rengör och smörjer kedjan
Vaxar (också fälgarna som jag tvättar med WD40)
Byter givetvis olja så den skitiga inte står över vintern i hojen
Ansluter C tek till varje batteri
Lakan över hojarna
Depåstöd bak

Kör in de i varmgarage där det står ett kylskåp med bärs i samt en najs stereo så man kan sätta sig i soffan med polare dricka bärs och kolla på hojarna under vintern !

Finns det obegränsat antal öl i kylskåpet?:va
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
När det blir dax att ställa in är det för kallt för att tvätta och vaxa så
in i garaget och på med laddaren .. det blir ändå hojväder i mellandagarna
så varför lägga ner så mycket arbete i onödan ;)
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Såhär förvarar jag. Just nu isärplockat då visst mek och däcksbyte skall utföras, men annars är det varmgarage och depåstöd som gäller.
 

Bifogat

  • garage.JPG
    garage.JPG
    152.9 KB · Visningar: 77
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top