Akut hjälp motstyrning

Snobben70

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2014
Ort
Laholm
Hoj
Yamaha xj6
Rätt svar är att ge fan i att titta på första konan.

Förmodligen så fokuserar du extra mkt på just den första konan eftersom du kört ner den tidigare. Att du fokuserar på den leder bara till att du med ännu högre precision kommer att träffa den.

:tummenupp

Du alldeles rätt. Kan du ge mig tips på vilken kona det är bäst att fokusera på?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
har kollat in filmen tusen gånger men skulle vilja ha mer närbild och gärna i slowmotion. Tycker annars den är riktigt bra både för högfarten och lågfarten

kan du skriva vilken kona du river? genom att säga i vilken sekund han är i höjd med den så jag förstår bättre? :)

jag gissar på att det är vid 4:26 precis när han passerat hindret och svänger åt vänster.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Du alldeles rätt. Kan du ge mig tips på vilken kona det är bäst att fokusera på?

Ingen. :)

Skämt åsido,, "en bit fram".. tror jag tittade på typ kona 2 eller kona 3 allteftersom jag tog mig genom banan.. så i höjd med kona 1 tittade jag på kona 3 eller 4,, i höjd med kona 2 så tittade jag på kona 4 eller 5,, och sen vändningen..

Med titta så menar jag inte att direkt titta så mkt på just konorna. De står ju på en rad med jämnt avstånd, så det handlar mer om att ha dem i periferin och sen bara titta framåt och få in "rytmen" och köra genom banan.. Tittar man specifikt på varje kon och aktivt försöker att "väja" för varje kon så tror jag att det blir onödigt krångligt och stressande med en rad med konor som rusar mot en.

Lite det som roffe_s är inne på.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Exakt den är det

hur upplever du att du kör precis innan du skall in i "luckan" om man så säger. befinner du dig långt till vänster (dvs nära luckan) eller långt till höger? tips kan ju vara att om du har tid och kan öva mer på den, känn efter vart du ligger, testa olika possitioner och känn vad som känns bäst. jag känner spontant att ligga mer åt höger känns bra så man kan styra lite diagonalt in i luckan och sedan snabbt rätta till efter att man har kommit in. men ja tyvärr var det två år sedan jag tog kortet (drygt) så minnet är inte det absolut bästa.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Kan ju inte vara så illa att missa bara två av hundra gånger.Du är nog lite nervig och fokuserar för mycket på detta problem som växer och till slut blir ett handikapp när du gjort om denna kona till ett misslyckande.Annars är det väl som Stenmark sa, de ä bare å åk. :crash

http://www.youtube.com/watch?v=iKqxC-Thp4I
 

Snobben70

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2014
Ort
Laholm
Hoj
Yamaha xj6
Fick initialt lära mig att vid undanmanöver höger gå in diagonalt från vä i första delen, så att säga snedda genom den delen sen börja vä svängen rätt tidigt. Men för att skapa en extra marginal lade man till en liten extra knick/sväng åt hö precis efter den lilla korridoren. Men jag känner rent spontant att kan skulle vilja komma in vid hö konan, snedda mot vä men halvvägs börja svänga höger och när jag kommit ut ur "Lilla korridoren" ganska snabbt börja svänga vä för undanmanöver, räta upp hojjen lite och sen börja svänga vä i serpentinen för att i mitten, allt för att få till ett bättre gung
hur upplever du att du kör precis innan du skall in i "luckan" om man så säger. befinner du dig långt till vänster (dvs nära luckan) eller långt till höger? tips kan ju vara att om du har tid och kan öva mer på den, känn efter vart du ligger, testa olika possitioner och känn vad som känns bäst. jag känner spontant att ligga mer åt höger känns bra så man kan styra lite diagonalt in i luckan och sedan snabbt rätta till efter att man har kommit in. men ja tyvärr var det två år sedan jag tog kortet (drygt) så minnet är inte det absolut bästa.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
sɐəɹpuɐ;6033133 skrev:
På så vis. Jag kan styra min motorcykel utan motstyrning. Jag, och förmodligen alla andra, fick i själva verket lära oss det redan på risktvåan. En av övningarna består i att släppa styret och testa att styra genom att belasta fotpinnar, byta position på motorcykeln och så vidare. Det går givetvis alldeles utmärkt, men någon speciellt snabb kursändring blir det naturligtvis inte.

Motorcykeln styr genom att den lutar. Lutningen kan framkallas på en massa olika sätt, men det snabbaste, säkraste och mest lättkontrollerade av dem är motstyrning.

Jag kan verkligen inte hålla med om att det går alldeles utmärkt att styra motorcykeln utan att hålla i styret. Det går att åstadkomma viss förändring av kursen, men det är knappast ett alternativ till att hålla i styret och lägga cykeln ner mha det.

Men jag är inte ute efter en match i hårklyveri. Jag menade bara att man nog inte ska fundera så mycket över hur man bäst motstyr, utan bara köra mycket och gärna utmana sig själv lite där sådant är OK för att nöta in känslan. Att lära sig köra MC i teori är för mig lika dödfött som att lära ut rytmisk sportgymnastik genom läsövningar.
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Filmade lite när jag övade på undanmanövern när jag tog kortet. Många goda tips här, gasa på så du hinner planera innan, blicken, snedda lite innan, få till ett bra mjukt gung m.m.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag kan verkligen inte hålla med om att det går alldeles utmärkt att styra motorcykeln utan att hålla i styret. Det går att åstadkomma viss förändring av kursen, men det är knappast ett alternativ till att hålla i styret och lägga cykeln ner mha det.

Men jag är inte ute efter en match i hårklyveri. Jag menade bara att man nog inte ska fundera så mycket över hur man bäst motstyr, utan bara köra mycket och gärna utmana sig själv lite där sådant är OK för att nöta in känslan. Att lära sig köra MC i teori är för mig lika dödfött som att lära ut rytmisk sportgymnastik genom läsövningar.

Förvisso är det ju så att målsättningen är att man ska greja motstyrningen och därmed svängen utan att tänka på det. Men för att få in det i ryggmärgen så måste man göra det några gånger. För vissa sitter det automatiskt. Vissa måste nöta in det genom att göra det medvetet ett otal gånger.
Det är ju samma sak om att lära sig hitta dragläget med kopplingen. En van förare reflekterar inte ens över att denne hittar eller hur denne hittar dragläget. Man bara gör det mer eller mindre omedvetet när man behöver det. Men dom flesta har mer eller mindre besvär med att hitta det från början innan man fått in känslan.

En sak som jag upplevde hjälpte rätt mycket för att få in rätt känsla i svängandet var att sluta tänka på att jag skulle svänga och istället börja tänka på att jag skulle få till ett skönt nedlägg i svängen.

Tänker man nedlägg så kommer i stort sett alla att automatiskt göra motstyrning för att få ned hojen.
Tänker man att man ska svänga så kommer behovet av att motstyra för att få nedlägget att tävla med ryggmärksreflexen att svänga styret åt exempelvis höger för en högersväng vilket ju blir precis motsatsen. Och får man inte ned hojen så svänger den ju inte eftersom en motorcykel åker dit den lutar och inte dit man svänger.
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Jag kan verkligen inte hålla med om att det går alldeles utmärkt att styra motorcykeln utan att hålla i styret. Det går att åstadkomma viss förändring av kursen, men det är knappast ett alternativ till att hålla i styret och lägga cykeln ner mha det.

Men jag är inte ute efter en match i hårklyveri. Jag menade bara att man nog inte ska fundera så mycket över hur man bäst motstyr, utan bara köra mycket och gärna utmana sig själv lite där sådant är OK för att nöta in känslan. Att lära sig köra MC i teori är för mig lika dödfött som att lära ut rytmisk sportgymnastik genom läsövningar.

Mc bör köras aktivt, det fick iaf jag lära mig när jag tog kortet. Aktiv körning då motstyr man, punGt
Sen så tänker inte jag heller på det nu längre, möjligtvis ibland på banan. Men är man färskare än färsk på mc så är det väl inget konstigt att man lägger massa tid och fokus på att begripa hur det funkar å hur man gör :)

på tal om styra med kroppen.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
E2ckkd4.jpg
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
För mig var instruktionerna inte krångligare än tryck på styret åt ena hållet så hårt du kan och tryck sen likadant för att komma tillbaka. Funkade utmärkt!
 

Snobben70

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2014
Ort
Laholm
Hoj
Yamaha xj6
Tack för alla tips. Fixade kortet förctvå dar sen :yoparty. Upp med blicken, sluta tänk, bara kör :banana
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top