Jag kan verkligen inte hålla med om att det går alldeles utmärkt att styra motorcykeln utan att hålla i styret. Det går att åstadkomma viss förändring av kursen, men det är knappast ett alternativ till att hålla i styret och lägga cykeln ner mha det.
Men jag är inte ute efter en match i hårklyveri. Jag menade bara att man nog inte ska fundera så mycket över hur man bäst motstyr, utan bara köra mycket och gärna utmana sig själv lite där sådant är OK för att nöta in känslan. Att lära sig köra MC i teori är för mig lika dödfött som att lära ut rytmisk sportgymnastik genom läsövningar.
Förvisso är det ju så att målsättningen är att man ska greja motstyrningen och därmed svängen utan att tänka på det. Men för att få in det i ryggmärgen så måste man göra det några gånger. För vissa sitter det automatiskt. Vissa måste nöta in det genom att göra det medvetet ett otal gånger.
Det är ju samma sak om att lära sig hitta dragläget med kopplingen. En van förare reflekterar inte ens över att denne hittar eller hur denne hittar dragläget. Man bara gör det mer eller mindre omedvetet när man behöver det. Men dom flesta har mer eller mindre besvär med att hitta det från början innan man fått in känslan.
En sak som jag upplevde hjälpte rätt mycket för att få in rätt känsla i svängandet var att sluta tänka på att jag skulle svänga och istället börja tänka på att jag skulle få till ett skönt nedlägg i svängen.
Tänker man nedlägg så kommer i stort sett alla att automatiskt göra motstyrning för att få ned hojen.
Tänker man att man ska svänga så kommer behovet av att motstyra för att få nedlägget att tävla med ryggmärksreflexen att svänga styret åt exempelvis höger för en högersväng vilket ju blir precis motsatsen. Och får man inte ned hojen så svänger den ju inte eftersom en motorcykel åker dit den lutar och inte dit man svänger.