Akut hjälp sökes: tre dagar kvar!

Corbalin

När blir man oskuld igen?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
80 Mil söder om Östersund
Hoj
Oldschoolgixxer
Akut hjälp sökes: TVÅ dagar kvar!

Ok, nu vänder jag mig till er gubbar än en gång..
Jag ska åka gbg-ösd (80mil) på söndag MED HOJEN!!! och sen till deltaträffen
och jag bara vägrar att åka bil upp på 25:års jubileét
Hoj: Suzuki GSX-R 750 -96

Bakgrund:
Åkte till jobbet en morgon, hojen gick klockrent
det regnade några skurar under dagen/eftermiddagen
skulle åka hem, startade hojen och den bluddrar bara, går på tre/två/en
cylinder lite som den vill.. åkte till superbike i gbg och drog ur den lite
på vägen dit, den gick hyfsat rent vid fullgas från kanske 8k varv, när jag
skulle därifrån startade den inte alls och jag fick slut på ström efter ett tag.
jag kopplade in laddaren och efter ca 45-60 min kunde jag starta igen och
bluddra iväg hemåt!

Nuläge:
Igår rev jag isär det jag vågade och kollade upp soppafilter, att pumpen går
att slangar och gummin var hela, blåste och sög i alla slangar jag hittade i ren
desperation och satte sedan ihop skräpet igen.. den startade klockrent och
gick fint som tusan i kanske 5 min innan den sakta men säkert började gå
sämre och sämre tills den stannade helt och inte ville starta igen, då gav jag
upp för igår... det är nya stift i den men jag ska ut strax och kolla stiften
och prova köra med öppet tanklock för att kolla så inte avluftningen är täppt
så det blir vakuum i tanken, jag har även mätt upp båda tändspolarna till
2,9 Ohm? eftersom jag inte är någon elektriker så vet jag ej om det är Kohm
eller nåt annat..

Snääälla hjälp, jag har slut på idéer och verkstäderna har tid tidigast början
av Aug. och då ska jag redan vara påväg hem från träffen! :4skrika

Nu ska jag ut å prova det sista... funkar inte det så :( :död
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
kollat nåt så simpelt som batteriet, inget som kortsluter någonstans?
 

jonazzz

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Ort
..
Hoj
R1 99a såld Suzuki tl1000r såld..ktm660 såld..ZX10r 04 blå med polerad ram å sving
Ricken skrev:
Vatten i tändhattar?
japp bra ide´låter precis som om du hade fukt i nån el flera hattar :tummenupp
 

CLASSIC

Ny medlem
Gick med
30 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducatist
:) Du kan skicka något fint som tack för hjälpen !
Det är tändspolen som har packat. Det är typiskt att den slutar gå efter du har kört ett tag, dvs när den börja bli varm. En dålig tänspole går när den är kall. Byt tändspole och hojen kommer spinna som en katt. Det är mitt tips.
Du kan kolla genom att kontrollera om det är någon gnista. Är det ingen gnista eller svag sådan så är det tändspolen. Glöm inte att kolla när den är varm dock ! :tummenupp
 
Last edited:

Corbalin

När blir man oskuld igen?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
80 Mil söder om Östersund
Hoj
Oldschoolgixxer
CLASSIC skrev:
:) Du kan skicka något fint som tack för hjälpen !
Det är tändspolen som har packat. Det är typiskt att den slutar gå efter du har kört ett tag, dvs när den börja bli varm. En dålig tänspole går när den är kall. Byt tändspole och hojen kommer spinna som en katt. Det är mitt tips.
Du kan kolla genom att kontrollera om det är någon gnista. Är det ingen gnista eller svag sådan så är det tändspolen. Glöm inte att kolla när den är varm dock ! :tummenupp
jo.. jag kan faktiskt köpa att det är en tändspole..
men borde den då inte ändå gå bra tills den blir varm och spolen lägger av och sen gå skitkasst på två burkar?? eller har båda spolarna gått åt fanders?
och vad kan isf. orsaka det?!
ska börja leta efter utbytesspolar imorrn och prova det, det är andra som
sagt samma sak.. och om du har lust får du gärna förklara, om du vet, hur en
tändspole funkar och varför den slutar med det när den blir varm?

Var ute å bytte stiften nyss (till dom gamla) och konstaterade samtidigt att
alla tändhattar var torra å fina
edit: går fortfarande lika kasst
 
Last edited:

V-Moto

Kul på hjul...
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZS 600
Corbalin skrev:
jo.. jag kan faktiskt köpa att det är en tändspole..
men borde den då inte ändå gå bra tills den blir varm och spolen lägger av och sen gå skitkasst på två burkar?? eller har båda spolarna gått åt fanders?
och vad kan isf. orsaka det?!
ska börja leta efter utbytesspolar imorrn och prova det, det är andra som
sagt samma sak.. och om du har lust får du gärna förklara, om du vet, hur en
tändspole funkar och varför den slutar med det när den blir varm?

Var ute å bytte stiften nyss (till dom gamla) och konstaterade samtidigt att
alla tändhattar var torra å fina
edit: går fortfarande lika kasst

Batteriet eller spänningsregulatorn då??? :confused:
Bittert med hojfel när det verkligen gäller! :huvet
Hoppas det fixar sig.. :jäs
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Corbalin skrev:
jo.. jag kan faktiskt köpa att det är en tändspole..
men borde den då inte ändå gå bra tills den blir varm och spolen lägger av och sen gå skitkasst på två burkar?? eller har båda spolarna gått åt fanders?
och vad kan isf. orsaka det?!
Har båda spolarna lagt av (rätt otroligt...) går inte motorn alls. Har den ena lagt av går hojen kasst på en eller troligast två cylindrar, men den går. Problemet blir dock större ju högre varvet blir iom att högre varvtal ställer högre krav på tändningen.

Innan du köper nytt, mät upp spolarna. Om inte det är möjligt, plocka av en tändhatt i taget medans motorn går på tomgång. Om hojen går sämre när du tar av en tändhatt var den och dess ledning OK. Ingen skillnad= fel i "tråden".

Du ser vart tändkablarna går, troligen 1-3 och 2-4 på samma spole.

Edit: Skifta spolar. Går hojen OK? Då är det inte spolarna...
 

Corbalin

När blir man oskuld igen?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
80 Mil söder om Östersund
Hoj
Oldschoolgixxer
Instämmer med Jåke!
men finns det inte såkallade slavcylindrar i motorer också?
jag menar att om en spole håller i två "huvudcylindrar" och den pajar
så kanske dom andra två cylindrarna inte orkar med att driva motorn
för att dom är s.k "slavcylindrar"

jag är säkert ute å cyklar... det låter inte så vettigt ändå... jaja
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Corbalin skrev:
jag menar att om en spole håller i två "huvudcylindrar" och den pajar så kanske dom andra två cylindrarna inte orkar med att driva motorn
för att dom är s.k "slavcylindrar"
Japanska fyror funkar (funkade, och det var en Kawa) så att den tänder två stift samtidigt vare sig kolven är i tändläge eller inte. En ekonomisk detalj....

Men om en av spolarna är hel och den andra helt död, kommer du att ha väldigt svårt att få igång hojen. Om den är "halvdöd" så att den startar utan problem kan den ena spolen hålla liv i två burkar när motorn blivit varm. Den går däremot som mormors kvast.... :brinnerup

Ungefär som när man dragit kablarna från spolarna fel så den skickar gnista i ordningen 1-2-3-4 :död

Fixa det här nu då, vi vill ju se dig på Delta :7peta :)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det låter som att hojen går på den soppa som finns kvar i flotörhusen och sen när det tar slut så stannar den.

Soppakranen brukar ju vara vacuumstyrd (öppningsautomatik) det kan vara någon vacuumläcka som gör att ventilen inte förmår öppna fullt när motorn är igång.

Det finns oftast ett läge som heter "pri" som gör att kranen är tvångsöppnad, prova med det, alternativt lossa slangen vid soppakran (i läge off eller on), sätt en flaska eller burk under slangpåsticket och vrid till läget "pri" det ska komma en skaplig stråle med soppa då.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Förresten, om det är så att du har elpump så funkar det nog inte som jag beskrev innan.

Då får du se till att pumpen fungerar istället
 

Corbalin

När blir man oskuld igen?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
80 Mil söder om Östersund
Hoj
Oldschoolgixxer
jag ska prova byta båda spolarna.. det går säkert att låna på nån verkstad
bara för att prova... och om inte det funka så köper jag en ny hoj och åker
på Delta med den... gixxern?.. den ska jag spränga! :yoparty
 

CLASSIC

Ny medlem
Gick med
30 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducatist
Hallå igen !
Jag sa inte att du skulle byta spolarna utan att testa dem/den först. Ännu en gång testa om det är gnista när motorn varit igång lite, dvs när den precis har stannat efter att ha hackat igång en stund. Ett tips är att känna på själva tändspolen, om den är varm så är den med stor sannolikhet slut. Du skrev att hojen hoppa igång när den var kall. Det går säkert, som du nämner att låna en eller ett par spolar för test.
Lycka till
 
Last edited:

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
Jag sätter två öl på deltaträffen på att det är laddregulatorn som gett upp.
Tändningen är väldigt känslig vad gäller volt. Då får du precis det fenomenet du har att den går sämre och sämre, väldigt likt soppabekymmer.
Mät på batteriet när du har motorn igång, varvar du lite grann ska du ha ca 14 volt. En felande regulator kan ge lite laddning vid låga varv men ladda mindre vid högre varv, så varva den ordentligt.

Tändspolar går nästan aldrig sönder i vårt solsystem, två spolar samtidigt händer ännu mer sällan.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top