AKUT hjälp!!! Uppkörning på Tisdag!!!

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
Hej,

Jag har uppkörning på Tisdag tillsammans med min vän FZ 750. När vi tränar på vändningen i lågfarts och högfartsbanorna där det är 4 m mellan kanterna så är vi HELT överens om att det inte går på min cykel. Min 15 års erfarne handledare säger samma sak. Vi har provat allt, leda, luta och allt som går men det GÅR INTE att göra vändningarna med min cykel. Finns här någon uppkörningsnisse eller trafikskolelärare eller annan kunnig som kan hjälpa mig. Anpassar dom banorna till min cykel eller måste jag köra upp på en annan cykel? Köra upp på annan cykel låter ju konstigt då jag ändå skall köra min cykel efter jag fått lappen. Tacksam för svar!!! :confused:

christoffer

det kan stickas till lite!
Gick med
9 May 2005
Hoj
R1
när jag tog kortet så ledde dom hojen med fullt styrutslag åt båda hållen,sen la han ut ett streck 25 cm utanför, och därimellan skulle man köra..håll upp blicken och håll dej kall så fixar du säkert det!..lycka till!

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
grr..zzr skrev:
när jag tog kortet så ledde dom hojen med fullt styrutslag åt båda hållen,sen la han ut ett streck 25 cm utanför, och därimellan skulle man köra..håll upp blicken och håll dej kall så fixar du säkert det!..lycka till!

När var detta? Tänkte på dom "nya" banorna som kom iår...

Elsmedo

Har påven en strutluva?
Gick med
23 Apr 2005
Hoj
trajumf äräss!!
Akn78 skrev:
Hej,

Jag har uppkörning på Tisdag tillsammans med min vän FZ 750. När vi tränar på vändningen i lågfarts och högfartsbanorna där det är 4 m mellan kanterna så är vi HELT överens om att det inte går på min cykel. Min 15 års erfarne handledare säger samma sak. Vi har provat allt, leda, luta och allt som går men det GÅR INTE att göra vändningarna med min cykel. Finns här någon uppkörningsnisse eller trafikskolelärare eller annan kunnig som kan hjälpa mig. Anpassar dom banorna till min cykel eller måste jag köra upp på en annan cykel? Köra upp på annan cykel låter ju konstigt då jag ändå skall köra min cykel efter jag fått lappen. Tacksam för svar!!! :confused:

Har dom ingen cykel som du kan låna :confused: Om jag inte minns helt fel så har
körskolor både bilar och motorcyklar som man övningkör med :jisses

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Akn78 skrev:
När var detta? Tänkte på dom "nya" banorna som kom iår...

Rent logiskt borde det vara så att dom MÅSTE anpassa banan till din hoj... annars så skulle man inte kunna köra upp med egen MC eller så måste dom helt enkelt sätta en standard svängradie på hojarna och det går ju inte....

Så det lär väll inte vara några större problem förmodar jag. annars är det ju omöjligt för dig att använda dig av din privata hoj så det är nog ingen fara.

Men spring runt ett par varv med hojen fullt utslag och vik ner hojen lite så blir det ju bara lättare när du ska göra det.....

Testade årets uppkörning mest för skojs skull.... Det är FAN svårare nu.... men lycka till... :yoparty

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
När det gäller sick-sack i högfart och lågfart och undanmanöver i 50 km/h så är det lugnt. Även bromsprylarna 50-70-90 är helt ok. Det enda jag känner är att svängningarna på 4x4 meter, det går inte. Lurar på om jag behöver boka av eller om jag skall åka dit så dom kan kugga mig och berätta hur det funkar! Jag är ÿbernervös!!!

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM 850
Akn78 skrev:
Hej,

Vill inte skrämma dig på nåt sätt. Men när jag körde upp första gången(4 maj i år) så var det en kille som körde upp privat på en sporthoj som hade för taskig vändradie för krypkörningen. Han provade 3 gånger och inspektörn sa till honom att denna hoj går inte att köra upp med. Det löste sig till sist med att killen hyrde min körskolas hoj(dvs samma som jag körde upp på) och gjorde uppkörningen på den. Ring vägverket/förarprovskontoret o kolla INNAN tisdag.

XJR_Jönsson

xjr 1300 cr 250
Gick med
13 Mar 2005
Hoj
Modifijerad Xjr
Akn78 skrev:
När det gäller sick-sack i högfart och lågfart och undanmanöver i 50 km/h så är det lugnt. Även bromsprylarna 50-70-90 är helt ok. Det enda jag känner är att svängningarna på 4x4 meter, det går inte. Lurar på om jag behöver boka av eller om jag skall åka dit så dom kan kugga mig och berätta hur det funkar! Jag är ÿbernervös!!!
Tyvärr så är det de måten som de har som gäller, min flickvän hade samma problem fick låna på körskolan

XJR_Jönsson

xjr 1300 cr 250
Gick med
13 Mar 2005
Hoj
Modifijerad Xjr
Akn78 skrev:
Tyvärr så är det de måtten som de har som gäller, min flickvän hade samma problem fick låna på körskolan

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
Hmmm... Verkar vara lite dubbla budskap här. Får ringa imorgon till VV och fråga vad som gäller... Mer tips/ideér mottages tacksamt! :död

Hoppsan

Spansk mästare i ribbstol
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
954
Planerar du din körning kommer du ut tight efter näst sista konan och tjänar några meter i vändningen. Banan är samma mått för alla hojar. I föreskrifterna står det att sökande (du) skall tillhandahålla lämplig hoj, går den inte runt kan man väl diskutera om den är lämplig. Dock, kan du krypköra med fullt styrutslag har jag svårt att tänka mig att det inte blir godkänt.

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
Hoppsan skrev:
Planerar du din körning kommer du ut tight efter näst sista konan och tjänar några meter i vändningen. Banan är samma mått för alla hojar. I föreskrifterna står det att sökande (du) skall tillhandahålla lämplig hoj, går den inte runt kan man väl diskutera om den är lämplig. Dock, kan du krypköra med fullt styrutslag har jag svårt att tänka mig att det inte blir godkänt.

Inga problem att krypköra med fullt styrutslag, det är dom 4 m som spökar. Jag missade nog den föreskriften, verkar som jag får avbeställa min tid... :(

christoffer

Gick med
9 May 2005
Hoj
R1
nej för fan,avbeställ inte,kan du inte hyra eller låna någons hoj då?...ska väl inte vara något problem att hitta en ok hoj utan kåpor?

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
grr..zzr skrev:

Vad var det för lyxkörning... vi fick maxutslag + bandmarkerings bredd (typ 10-12cm)... Har de inte slutat med det där än... :pannkyss

christoffer

Gick med
9 May 2005
Hoj
R1
R1bjorn skrev:
Vad var det för lyxkörning... vi fick maxutslag + bandmarkerings bredd (typ 10-12cm)... Har de inte slutat med det där än... :pannkyss

nej.. inte då iaf...men däremot körde jag upp med en riktig skithoj,en bmw r850r.. boxermotor med sopig gång..liite ostablt då då...men det var i falun så dom va rätt sköna.."jajo..dä duuger" :banana

slang-rikard

Seriös
Gick med
6 May 2004
Hoj
05 KTM 625 SXC
Akn78 skrev:
Hej,

De brukar vara rätt förstående och överseende vad gäller sånt på Säve.
På min uppkörning för någon vecka sedan vände jag för tidigt i serpentinen :D han tyckte detta var lungt och skrattade lite. Behövde inte göra om den och fick sedan komma ut i trafiken som jag förövrigt klarade! :banana

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
ärretta
Akn78 skrev:
Lilla vän, du har nog missuppfattat banorna...!
Det ska inte vara 4*4 som du skriver, utan 8*8 där jag har markerat cirklarna....
Klart du får problem när du försöker runda konan på 4*4 :rolleyes:

Bifogat

• banor.JPG
    banor.JPG
    35.2 KB · Visningar: 644

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
Lion skrev:
Lilla vän, du har nog missuppfattat banorna...!
Det ska inte vara 4*4 som du skriver, utan 8*8 där jag har markerat cirklarna....
Klart du får problem när du försöker runda konan på 4*4 :rolleyes:

Är helt med på det, men från mellan konerna är det 4m och det är det som inte funkar med min cykel.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln