AKUT hjälp!!! Uppkörning på Tisdag!!!

christoffer

det kan stickas till lite!
Gick med
9 May 2005
Ort
Toulang'e
Hoj
R1
tänk på att hålla ut cykeln som fan,satsa på att köra övar den högra konana,jag trodde att jag var nära men hade en bit kvar,när du ligger skit nära konan,vänd skallen åt vänster/bakåt och vinkla runt hojen.. då går det... hur gick det med att låna hoj?..massa snubbar här inne bor ju i gbg,ingen som vill låna ut nån lätt hoj?
 

kawa tompa

Ny medlem
Gick med
19 May 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
zx9r -01
Akn78 skrev:
Är helt med på det, men från mellan konerna är det 4m och det är det som inte funkar med min cykel.

Har precis samma problem, k;r upp pa torsdag......

var ute i 1,5 timme och kollade om det gick att komma runt,
testade alla tenkbara vinklar, det g[r inte ens med fullt utslag......

h;r av dig om du kommer p[ hur du ska l;sa det!

Lycka till
 

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
Får väl hyra en hoj av en trafikskola. Kändes så bra att ha kört mycket på sin egna hoj så man liksom känner den, så helt plötsligt behöver man byta till uppkörningen. Dessutom skulle jag ju vilja testa den en gång innan uppkörningen. Jag har inte sovit ett skit inatt!! JAG VILL HA MITT KORT!
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Akn78 skrev:
Hej,

Jag har uppkörning på Tisdag tillsammans med min vän FZ 750. När vi tränar på vändningen i lågfarts och högfartsbanorna där det är 4 m mellan kanterna så är vi HELT överens om att det inte går på min cykel. Min 15 års erfarne handledare säger samma sak. Vi har provat allt, leda, luta och allt som går men det GÅR INTE att göra vändningarna med min cykel. Finns här någon uppkörningsnisse eller trafikskolelärare eller annan kunnig som kan hjälpa mig. Anpassar dom banorna till min cykel eller måste jag köra upp på en annan cykel? Köra upp på annan cykel låter ju konstigt då jag ändå skall köra min cykel efter jag fått lappen. Tacksam för svar!!! :confused:


Hm, jag tragglade också med det jävla banhelvetet med min FWS... Men det GICK bara inte att komma innanför. Pratade med i princip alla körlärare i Lkpg, och de sa att VV anpassar banan efter hojen.

Till syvende och sist vågade jag inte ta chansen utan lånade en körskolehoj (iofs till viss del beroende på att min inte vill starta... hm) och körde upp på. Mycket lättare, och man slapp problemet...
Men jag tycker iallafall du ska åka dit! De är väldigt schyssta!
 

Dark Helmet

Ludacrious speed.... Go!
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CBR 600
Uppkörning

Jag hade en väldigt nervös fru förra året. Hon skulle köra upp för MC.

Hon som du var väldigt nervös inför uppkörningen och i synnerhet detta du har problem med.

Jag pratade med hennes lärare och han sa dessa lugnande ord till henne och mig :

Dom tittar så att hon har koll på vad hon gör!
Om hon skulle köra utanför strecken lite så spelar det inte så stor roll, bara hon inte strular på alla momenten.
Alla är nervösa och missar, det är normalt beteende.

Alltså! Var lugn och kör, en miss betyder inte automatiskt att du kuggar. Det är om du missar hela tiden på dom flesta momenten som det kan bli problem.

En liten detalj bara. Du måste köra samma hoj på teknikbanan som du kör i trafiken, annars gills det inte. DET var tydligen viktigt.

Lycka till!
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Enligt instruktionerna från VV så var det OK att köra utanför linjerna om det var nödvändigt. Om sedan alla förrättare tagit till sig den infon, det är en annan femma.

Men som någon annan påpekat, de skall bedöma om du kan hantera cykeln. Ser det bra ut kan du nog göra nästan vad som helst och bli godkänd ändå. Ser det inte bra ut blir du inte godkänd och om de väljer att peka på någon specifik detalj för att ge en orsak för kuggning är upp till dem.

De bedömer inte din förmåga att runda koner enligt recept utan din förmåga att köra motorcykel säkert. Konerna är ett verktyg, inte målet.

Mvh,
/Fredrik
 

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
ft skrev:
Enligt instruktionerna från VV så var det OK att köra utanför linjerna om det var nödvändigt. Om sedan alla förrättare tagit till sig den infon, det är en annan femma.

Men som någon annan påpekat, de skall bedöma om du kan hantera cykeln. Ser det bra ut kan du nog göra nästan vad som helst och bli godkänd ändå. Ser det inte bra ut blir du inte godkänd och om de väljer att peka på någon specifik detalj för att ge en orsak för kuggning är upp till dem.

De bedömer inte din förmåga att runda koner enligt recept utan din förmåga att köra motorcykel säkert. Konerna är ett verktyg, inte målet.

Mvh,
/Fredrik


Jag ringde till VV i Borås där jag skall köra upp för en stund sedan. Dom sade att dom anpassar banan till den cykel man kör med så att jag skall nog ha en möjlighet att klara det. PUHHH!!! Nåväl, önska mig lycka till!!
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Akn78 skrev:
Jag ringde till VV i Borås där jag skall köra upp för en stund sedan.

"Där jag skall köra upp för en stund sedan"? Ajajaj, då är du lite sent ute eller? ;)

Lycka till! Som ny kortinnehavare kan jag meddela att det är värt det!
 

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Rimbo
Hoj
Hjuling
ft skrev:
"Där jag skall köra upp för en stund sedan"? Ajajaj, då är du lite sent ute eller? ;)

Lycka till! Som ny kortinnehavare kan jag meddela att det är värt det!


Hehe, lite roligt faktiskt.

Ja hur går det då?!

Jag provade faktiskt med min hoj i Lördags på en bana, det funkar men det är inte lätt! Däremot så hörde jag att dom inte flyttade ut efter modell på cykeln som dom gjorde på våran tid :)

Mvh Stephenj
 

christoffer

det kan stickas till lite!
Gick med
9 May 2005
Ort
Toulang'e
Hoj
R1
men då så!..se till att inte kugga nu bara för att du inte sov nåt inatt :lol
lycka till! ses på vägarna! :tummenupp
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Akn78 skrev:
Jag ringde till VV i Borås där jag skall köra upp för en stund sedan. Dom sade att dom anpassar banan till den cykel man kör med så att jag skall nog ha en möjlighet att klara det. PUHHH!!! Nåväl, önska mig lycka till!!


när jag ringde till vv innan min uppkörning så sa dom att dom inte alls anpassade banan för hojen. så jag blev tvungen att låna en annan hoj o köra upp på...
 

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
Till mig sa dom att dom anpassar banan. Men nu till det roliga, jag och min handledare och hela tiden stegat upp banorna. Idag fick vi ett "dan innan" ryck och tog med oss tumstocken ut. När vi mätte upp insåg vi att jag tränat kryp på 4m istället för 6.5m och höghastighet på 9m istället för 12m mellan konerna. Vändradien var typ 5m istället för 8m som det skall vara. På detta sätt har vi tränat i 3 veckor, så när vi mätte upp det ordentligt idag fick jag en positiv avslutning på min *förhoppningsvis* sista träningsdag. Krypen kunde jag numera köra halvfort och höghastigheten med undanmanöver i typ 60km/h. Nu gäller det att inte nerverna börjat bråka imorrn bara så kan det nog gå vägen. Tackar alla engagerade åkare här på Sporthoj för all hjälp! Avlägger rapport imorgon kväll i denna tråd om hur det gick! :näsblod
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
Akn78 skrev:
Till mig sa dom att dom anpassar banan. Men nu till det roliga, jag och min handledare och hela tiden stegat upp banorna. Idag fick vi ett "dan innan" ryck och tog med oss tumstocken ut. När vi mätte upp insåg vi att jag tränat kryp på 4m istället för 6.5m och höghastighet på 9m istället för 12m mellan konerna. Vändradien var typ 5m istället för 8m som det skall vara. På detta sätt har vi tränat i 3 veckor, så när vi mätte upp det ordentligt idag fick jag en positiv avslutning på min *förhoppningsvis* sista träningsdag. Krypen kunde jag numera köra halvfort och höghastigheten med undanmanöver i typ 60km/h. Nu gäller det att inte nerverna börjat bråka imorrn bara så kan det nog gå vägen. Tackar alla engagerade åkare här på Sporthoj för all hjälp! Avlägger rapport imorgon kväll i denna tråd om hur det gick! :näsblod

Det där fixar du! Lycka till!!!!
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Perfekt, då har du ju tränat ännu svårare än det är. Kan det bli bättre? Vilken perfekt träning!

Precis innan jag skulle ge mig iväg i lågfartsslalombanan på uppkörningen sa kontrollanten till mig: "Bry dig inte så mycket i begränsningslinjen därborta, du har ju kåpor o en stor hoj". Nu satte jag iofs svängen innanför linjen ändå :rofl men vi har ju typ samma typ av hoj. Ta det bara lugnt o spela intresserad när kontrollmannen går igenom de moment som Ni ska göra. Du klara det om du vill, det är inte så svårt men du måste vara seriös.
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Akn78 skrev:
Hej,

Jag har uppkörning på Tisdag tillsammans med min vän FZ 750. När vi tränar på vändningen i lågfarts och högfartsbanorna där det är 4 m mellan kanterna så är vi HELT överens om att det inte går på min cykel. Min 15 års erfarne handledare säger samma sak. Vi har provat allt, leda, luta och allt som går men det GÅR INTE att göra vändningarna med min cykel. Finns här någon uppkörningsnisse eller trafikskolelärare eller annan kunnig som kan hjälpa mig. Anpassar dom banorna till min cykel eller måste jag köra upp på en annan cykel? Köra upp på annan cykel låter ju konstigt då jag ändå skall köra min cykel efter jag fått lappen. Tacksam för svar!!! :confused:

Du behöver inte vara orolig....visst är det svårare med vissa hojar att ta sig runt med. Men de låter dig ta ut svängarna mycket mer om de ser att du har en större svängradie.

När jag körde upp (18/5) i Uppsala så var det en privatist där med en äldre sporthoj som hade betydligt större vändradie än den hojen jag körde upp med (Moto Guzzi 750).

Och de var inga som helst problem....han berättade för VV snubben om hojens egenskaper så han hade överseende med det.

Inget att oroa sig för....de är precis som du säger litegrann....du ska ju köra hojen sen så då är det är klart att den borde duga i VV´s tester.

Ta det bara lungt och lycka till imorgon.....ses ute på vägarna sen! :tummenupp
 

2slow2old

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
luleå
Hoj
cbr 1100 xx
Akn78 skrev:
Hej,

Jag har uppkörning på Tisdag tillsammans med min vän FZ 750. När vi tränar på vändningen i lågfarts och högfartsbanorna där det är 4 m mellan kanterna så är vi HELT överens om att det inte går på min cykel. Min 15 års erfarne handledare säger samma sak. Vi har provat allt, leda, luta och allt som går men det GÅR INTE att göra vändningarna med min cykel. Finns här någon uppkörningsnisse eller trafikskolelärare eller annan kunnig som kan hjälpa mig. Anpassar dom banorna till min cykel eller måste jag köra upp på en annan cykel? Köra upp på annan cykel låter ju konstigt då jag ändå skall köra min cykel efter jag fått lappen. Tacksam för svar!!! :confused:

Vet inte om detta är till någon hjälp men när jag körde upp nu den 2:a maj så råkade jag ut för samma problem. Tragglade lågfartsbanan med slalom och vändning så jag blev utan hår men klarade den aldrig. Ringde VV och fick prata med han som utformat provet. Förklarde problemet och han sa att man kunde gå utanför linjen men att det var upp till varje uppkörningsförättare! Jag svarade då att med min tur kunde jag inte lita på ett sådant svar.

När jag körde hade jag en gammal FJ 1100 som det inte var något problem med. Det var en kille som körde upp med en GSX 750R men litet styrutslag och han fick godkänt när han gick över linjen. Totalintrycket var att han kunde köra MC och därför "blundar" man över att man måste gå över linjen.
Hoppas detta var svar nog! Chansa eller låna en annan cykel?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top