Akutproblem framgaffel GSXR

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Nu har jag aldrig dragit åt styrlager eller mekat speciellt mycket mc men det borde räcka med lossa på gaffelbenen i antingen den övre eller undre styrkronan. Sedan drar man väl bara åt muttern på övre styrkronan tills glappet försvinner?

Detta undrar jag mest själv för jag tänkte ge mig på detta någon gång i framtiden, fast visserligen med lite mer kött på bena innan jag börjar! :)
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Psxcare: Den lite större servicen av gafflarna får bli lite senare, nu har jag åtminstone lärt mej mycket av misstagen. Ska köra lite nu i veckan men absolut ingen bana.

Om du inte tänker kolla oljenivån innan du börjar köra, sätt åtminstonde på ett bundband runt nedre/inre gaffelbenet. Sätt det högst upp där det inre röret går in i det yttre så att säga. Sedan när du kör kommer buntbandet tryckas ner en bit, då ser du hur stor rörelse du har i framgaffeln. Bundbandet skall inte tryckas ner hela vägen, då har fjädringen bottnat och du borde nog fylla på mer olja. Om det bara rör sig några få cm däremot har du nog för mycket olja i gaffeln. eller så har du inte gjort någon hyfsat kraftig inbromsning än :)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Nu har jag aldrig dragit åt styrlager eller mekat speciellt mycket mc men det borde räcka med lossa på gaffelbenen i antingen den övre eller undre styrkronan. Sedan drar man väl bara åt muttern på övre styrkronan tills glappet försvinner?

Detta undrar jag mest själv för jag tänkte ge mig på detta någon gång i framtiden, fast visserligen med lite mer kött på bena innan jag börjar! :)

Nej. Muttern ovanpå gaffelkronan har inget direkt med justeringen av styrlagret att göra. Under övre gaffelkronan hittar du det du vill åt. Titta i verkstadsmanualen för din hoj hur du ska gå till väga. "Dra åt" styrlagret låter inte riktigt rätt heller. Du vill inte "dra åt", utan snarare justera. Om du har en hyfsat gammal hoj är det risk att ingen justering i världen hjälper. Då måste styrlagren bytas ut. Inte så lätt som det kanske låter.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Nej. Muttern ovanpå gaffelkronan har inget direkt med justeringen av styrlagret att göra. Under övre gaffelkronan hittar du det du vill åt. Titta i verkstadsmanualen för din hoj hur du ska gå till väga. "Dra åt" styrlagret låter inte riktigt rätt heller. Du vill inte "dra åt", utan snarare justera. Om du har en hyfsat gammal hoj är det risk att ingen justering i världen hjälper. Då måste styrlagren bytas ut. Inte så lätt som det kanske låter.

Googlade lite och förstår lite mer nu. Tack för beskrivningen.

Är det fel att påstå att man drar "åt" lagret? Mig veterligen (kan ha helt fel vilket inte vore konstigt) så ökar man den axiella förspänningskraften av lagret för att bli av med eventuellt glapp (om inte lagret är helt slut). Om detta inte stämmer så utbilda mig gärna! :)
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Vi är väl alla medvetna om att klåpa med framgaffeln på en flerahundrahästars missil inte är att rekommendera?!?
Vill bara lyfta ett varningens finger att kollapsar något efter en sådan dylik operation så gör det ont alt nån släcker lyset för gott...

Dömer ingen eller säger att någon är dålig men kolla allt kvadruppla gånger!
Meckar väldigt mycket själv och byggt racehojar och annat.
Har sett många gånger att man missar inget ostraffat så kolla allt igen så det sitter fast rätt efter detta!

Ta det lugnt och lycka till. :tummenupp
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Googlade lite och förstår lite mer nu. Tack för beskrivningen.

Är det fel att påstå att man drar "åt" lagret? Mig veterligen (kan ha helt fel vilket inte vore konstigt) så ökar man den axiella förspänningskraften av lagret för att bli av med eventuellt glapp (om inte lagret är helt slut). Om detta inte stämmer så utbilda mig gärna! :)
Jo, "drar åt" stämmer såtillvida att man skruvar medurs. Men det är oftast inte fråga om att "dra åt" särskilt hårt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dubbelkolla allt tre gånger extra också bara för säkerhets skull för om detta allvarligt talat började med att du skulle kolla styrlagren så kan jag bara ge samma rekommendation som Alatalo gjorde; lämna in hos nån som pysslar med stötdämpare och fjädring till motorcyklar på heltid.

Och för att tillägga: det är inte alls speciellt lätt att dra sönder gängor och ännu svårare att dra av skruvar. Det ska till rätt mycket våld för att ens dra rent en M6 gänga i aluminium när du skruvar in en skruv med en vanlig insex-nyckel.

Har personligen inte haft några som helst problem :rodnar med att dra sönder en M8 aluminiumgänga.
Det kanske är svårare med M6 aluminiumgängor? :D
Men egentligen beror allt på hur många gängor skruven fäster i.
Och misstänker det är stora skillnader mellan aluminiumlegeringar.:va
Jag har blivit försiiiktiiigaaare.
Hoppas jag. :)
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Wonder: Om detta är "det värsta hemmamecket" du sett hittills så har du verkligen inte sett mycket. Förstår nu att du inte grejar någonting själv. Den som inte ger sej på saker o ting i livet är livrädd för att göra fel och den som vågar ge sej på en masa saker gör många fel på vägen men tusan vad mycket man lär sej. Som vanligt så ger du aldrig någon konstruktiv kommentar men ändå är du där o skriver. Fattar ej poängen med det. Du kanske skulle börja tänka lite på hur de bemöter andra på forum? Jag avslutar som du alltid börjar, "inte för att vara elak" men lägg ner din attityd

Du ska ha all cred. för att du vågade lägga upp denna tabbe här på SH....:D:D

Men att du inte fattat hur folk är här på SH. är ju ett mysterium.. själv så tycker jag inte det handlar om mekkunskap utan om logik.... det kan bli dyrt att tabba sig därför ska man ibland lämna iväg jobbet...

mvh
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du ska ha all cred. för att du vågade lägga upp denna tabbe här på SH....:D:D

Men att du inte fattat hur folk är här på SH. är ju ett mysterium.. själv så tycker jag inte det handlar om mekkunskap utan om logik.... det kan bli dyrt att tabba sig därför ska man ibland lämna iväg jobbet...

mvh

Jag håller med dig ! Är man osäker lämna bort. Men vart ?
Ännu värre om man vill fortsätta köra hoj under säsongen?
Dvs ha det fixat på max 2 veckor.

Den här tråden innehåller en rad inlägg med exempel på hojägare som lämnat bort. Och hur det gått.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...motorv%E4gen&p=6184051&highlight=#post6184051
Och på nått sätt känns det bättre att jag gjort bort mig än att vurpa för nån annan gjort bort sig samtidigt som jag betalt för att få jobbet gjort.

Och tyvärr misstänker jag att nivån på MC-service är på samma nivå som på bilservice.
Där man tex Motormännen(?) lämnar in bilar med identiska fel till ett antal verkstäder.
Ungefär en gång om året.
Och lika regelbundet får tillbaka bilar där antalet olika hittade fel är nästan lika många som antalet verkstäder. Och de "preparerade felen" ofta är kvar. :huvet

Och branschen delar den här uppfattningen !
Jag köper 2011 min Triumph. Den har 3 månaders trafiksäkerhetsgaranti. Så när hastighetsmätaren lägger av efter 2 månader (givaren på höger sida av framhjulet har skurit) så kontaktar jag MC-firman i Skåne som sålt.
MC-firman Skåne: Har du bytt framdäck på hojen?
Ja, jag har lämnat in den för däckbyte. På en MC-firma i Göteborg.
MC-Firman Skåne: Ja då har de satt ihop framhjulet fel.
Min uppfattning efter inhandlat ny givare och monterat den själv är att det inte är nått man sätter ihop fel. För då går det inte få in framhjulet i gaffeln.
Det positiva är att Göteborgsfirman, Yamaha i Mölndal är kvar. Jag har fullt förtroende för dem. MC-firman i Skåne är borta.

Ett bilexempel: Jag lämnar in företagets poolbil, en VW Passat, Gas/bensin för 12000-mila service. Bilen funkar utan problem.
När jag skall använda den igen (används bara för långresor) så är den slö. Måste lägga i 3:an för den ska orka över Hallandsåsen. Nåja jag lämnar in den när jag är hemma igen från Skåne 50 mil efter jag hämtat ut den.
Verkmästaren: Du tror väl inte det hände nått på servicen????? :mad:
Jag vet inte, bara att den inte fungerat efter servicen.
Några dagar senare så är Passaten fixad och 3 eller var det 4(?) delar som gått sönder efter servicen under de 15 milen till Hallandsåsen är utbytta.
 
Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Jag håller med dig ! Är man osäker lämna bort. Men vart ?
Ännu värre om man vill fortsätta köra hoj under säsongen?
Dvs ha det fixat på max 2 veckor.

Jo men detta var ju som att man lyfter toppen för att byta olja....TYP!!!

Sen kan man ju googla lite istället för att leka "Bosse-bildoktorn-på-Extascy":rock och börja fippla hejvilt..

mvh
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Som sagt, jag fyllde upp med exakt lika mycket olja som tappades ur. Har nu testkört den drygt 25 mil och den känns mycket bra hittills. Nä, nån övertro på verkstäder har jag definitivt inte längre. Verkar finnas en del här inne som litar blind på deras hederlighet och kunskap.

psxcare: tack för tipset om buntbanden, ska kolla detta oxå senare.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som sagt, jag fyllde upp med exakt lika mycket olja som tappades ur. Har nu testkört den drygt 25 mil och den känns mycket bra hittills. Nä, nån övertro på verkstäder har jag definitivt inte längre. Verkar finnas en del här inne som litar blind på deras hederlighet och kunskap.

psxcare: tack för tipset om buntbanden, ska kolla detta oxå senare.

En bra verkstad är värd pengarna.
Tyvärr är det sällsynt med bra verkstäder.
Gaffeln ska ju ändå servas vartannat år ungefär (min fick sig en väldigt sen genomgång nu när hojen var inne på service sist, och det blev väldigt mycket bättre) och det är slabbigt, pilligt och jävligt och dessutom kan hojen bli alldeles hemskt knepig att köra om man får det fel, så i brist på mysmeksfaktor och högre riskfaktor lämnar jag gärna bort sådana jobb till de som är bra på det, och som gör ett bättre jobb när de slarvar än vad jag gör när jag lägger en hel helg på det.
En gaffel som inte beter sig som den ska påverkar friktionen i framänden, där man absolut inte vill ha dåligt fäste. Det är en ganska suboptimal upplevelse att ligga och kana på asfalten ut ur en krök med hojen framför sig på sidan och ett gnistregn som sprutar från den där asfalten förvandlar motorkåporna till skrot.

Att du vill lära dig meka själv är bra, tycker jag, men gaffeln är ju en av de viktigaste bitarna på hojen. Känns bra att få den välservad av en fackman, tycker iaf jag. :)
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Ulvhamne: jo såklart det finns seriösa o duktiga verkstäder, finns alla varianter även där. Gäller bara att hitta en bra som man kan lita på.
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Nästa gång du serva din dämpare fram .... skaffa en o-ring som du sedan monterar nere i stället för buntbandet som jag förmodar du satt dit när du läser detta inlägg.

O-ring är lite snällare mot damskyddet.

Alla misslyckas vi då och då, men det är lärdom och man skaffar sig kunskap och löser det sedan.
Det viktigaste är att man är noggrann och läser på hur man ska lösa problem som uppstår.

Vist kan det kännas lite visset när kommentarer kring själva misslyckandet är ett faktum.
Men det är inget att bry sig om .... bara att ta nya tag.
Ingen kommer ihåg en fegis eller en som inte provat .....
Vågar man inte prova så får man aldrig reda på om man hade lyckats om man provat.

Fortsätt att mecka men skaffa dig kunskap på vägen.

Här finns många på sporthoj som har många års erfarenhet när det gäller de flesta bekymmer med mc.
Det är ju fin fint att man får en mera objektiv syn på saker och ting.

Lycka till.


:tummenupp
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Hayabusa: det är guld värt med seriösa personer som faktiskt bidrar till att hjälpa till och har den rätta kunskapen. O-ring kan man iofs ta istället.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Gaffeln ska ju ändå servas vartannat år ungefär (min fick sig en väldigt sen genomgång nu när hojen var inne på service sist, och det blev väldigt mycket bättre) och det är slabbigt, pilligt och jävligt och dessutom kan hojen bli alldeles hemskt knepig att köra om man får det fel, så i brist på mysmeksfaktor och högre riskfaktor lämnar jag gärna bort sådana jobb till de som är bra på det, och som gör ett bättre jobb när de slarvar än vad jag gör när jag lägger en hel helg på det.

SÅ himla knepigt är det inte att byta olja/tätningar i gaffeln. Och det är så skönt att veta exakt vad det är för olja i den, samt exakt hur mycket olja det är i. För hur vet jag hur noga mekanikern som gjorde det åt mig är med finliret om jag inte står och tittar på själv?

På mina gaffelben, och troligen de flesta "upsidedown" varianter är det knepigaste att hitta något bra verktyg att komprimera fjädern med. Första gången gjorde jag ett hemmabygge som fungerade bra med originalfjädern men jag tyckte det blev för tungjobbat med den lite kraftigare fjädern jag bytte till för ett par år sedan. Så nu slängde jag ut några hundralappar på ett specialverktyg från ebay.

Nåt liknande denna
http://www.ebay.co.uk/itm/Sealey-MS...000?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item4d306ece90

Eller så köper man eller tillverkar något som liknar detta
http://www.ebay.co.uk/itm/Universal...ol-Kit-mfsc-/251896319051?hash=item3aa630cc4b
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
SÅ himla knepigt är det inte att byta olja/tätningar i gaffeln. Och det är så skönt att veta exakt vad det är för olja i den, samt exakt hur mycket olja det är i. För hur vet jag hur noga mekanikern som gjorde det åt mig är med finliret om jag inte står och tittar på själv?

På mina gaffelben, och troligen de flesta "upsidedown" varianter är det knepigaste att hitta något bra verktyg att komprimera fjädern med. Första gången gjorde jag ett hemmabygge som fungerade bra med originalfjädern men jag tyckte det blev för tungjobbat med den lite kraftigare fjädern jag bytte till för ett par år sedan. Så nu slängde jag ut några hundralappar på ett specialverktyg från ebay.

Nåt liknande denna
http://www.ebay.co.uk/itm/Sealey-MS...000?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item4d306ece90

Eller så köper man eller tillverkar något som liknar detta
http://www.ebay.co.uk/itm/Universal...ol-Kit-mfsc-/251896319051?hash=item3aa630cc4b

Nej, så jävla knepigt är det inte. Jag räds ju inte att klyva en motor och pilla ihop, och det är ju fasligt mycket mer pill, bök och skit. Men gaffeln saknar jag verktyg helt för, samt att jag inte riktigt känner något mys inför gaffelmek, och kostanden är så låg att lämna bort det att jag känner att det kan vara värt det.

När det blir mer bänkar, mer strukturerat i garaget och mer verktyg kommer jag antagligen börja göra det själv med. :hihi Speciellt om jag nu blir tillräckligt bra för att ta upp rejsingen igen till nästa år, som är planen.

Generellt sett tycker jag faktiskt att det mesta mekandet på en hoj är rätt lätt och mysigt, efter att ha skruvat på alldeles för många gamla bl-lik, lantbruksmaskiner och gräsklippare där allt är så jävla dumt gjort, skitigt och fastrostat. :mad:
 

Raderad medlem 61114

Guest
När jag fick hjälp första ggn att byta packboxar på min TL1000S hade vi inga specialverktyg, men det gick bra ändå. Dock minns jag fasiken inte hur vi lyckades... Men rätt mkt handkraft var det, vilket det även krävts med specialverktyg nu när jag bytt på min gixxer...

Någon som har länk till ngn video som gör det utan specialverktyg?
 

srad1964

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2014
Ort
Great white North
Hoj
1999 Suzuki Gsxr 750 Srad
For styr lagern sa racker det att anvanda hand styrka,dar ar 2 ringar under gaffel kronan forst sa maste den forsta tagas av sa du kan ha access till den nasta.
nar du spanner den spann med din hand till den ar tight med framhjulet i luften prova att vrida gaffen med mycket lite styrka om du kan gora det utan nagra bestand so ar det ganska bra.
Mhjulet i luften tag gaffel benen under den lagre styr kronan och prova att lyfta benen forsicktigt mot dig
om dar ar ett glap du behover att spanna styr lagern lite mera eller dom ar daliga.
ursakta min daliga grammatik jag flytta till Canada 25 ar sedan.
Micke
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top