Akvarium - Ideehjälp tack

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Dom bästa fiskarna jag har haft är scalarer, 9st viltfångade som blev stora som hus efter ett par år, vilken fart och vilka sällskapliga fiskar det va.
Körde samtidigt parallellt med dessa ett mindre akvarium ca 150L med endast guppie odling som mat till mina vilda scalarer. Scalarer är en ganska så trött fisk som inte gör mycket men när dom hamnar i större grupp blir dom vilda och jagar i grupp. Å matar man dom med bara levande föda så blir dom mer fartfyllda och argare.

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Qwerty skrev:
Dom bästa fiskarna jag har haft är scalarer, 9st viltfångade som blev stora som hus efter ett par år, vilken fart och vilka sällskapliga fiskar det va.
Körde samtidigt parallellt med dessa ett mindre akvarium ca 150L med endast guppie odling som mat till mina vilda scalarer. Scalarer är en ganska så trött fisk som inte gör mycket men när dom hamnar i större grupp blir dom vilda och jagar i grupp. Å matar man dom med bara levande föda så blir dom mer fartfyllda och argare.

Stora Scalarer är grymt snygga. Men riktiga Discusar skulle jag hellre villja ha, synd att dom är så jäkla dyra bara.... Såg ett gäng som inte var större än en 5kr. Dom kostade ca 450:-/st. Och man vill ju IAF 10st eller så :3freak

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Hinkas skrev:
Bettan innebär vissa problem också... det har börjat försvinna en del fiskar i akvariumet. Som tur är så har det bara försvunnit en liten eldbuk och någon liten mal.... Vad jag vet IAF =). Säkert något annat som försvinner också.
Sedan är papegoj cikliderna irriterande när man kollar på film och sådant... Dom tar sats och hoppar upp i glasrutorna, så det dunrar som fansiken alltså. Dom är helt knäppa i huvudet =). Kan göra samma sak ett tiotal gånger på samma ställe innan dom fattar att det inte finns någon mat där =).

Lever inte Påfågelscikliderna om? Det gjorde dom jag hade, det lät som det var en elvisp i vattnet ibland. Glupskare firrar får man leta efter men dom var coola.

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Rigge skrev:
Lever inte Påfågelscikliderna om? Det gjorde dom jag hade, det lät som det var en elvisp i vattnet ibland. Glupskare firrar får man leta efter men dom var coola.

Jodå, dom kan vara ganska villda speciellt när man matar dom. Dom brukar vara halvt uppe ur vattnet =).
Men det är hemskt fina fiskar, och dom blir ganska stora också. Kommer inte riktigt ihåg om det är 35cm eller 45cm... Jag vill att dom ska bli så stora nu så att dom syns i akvariumet =). Dom ser ju så små ut nu.... Akvariumet är ju 200cm*60cm*60cm... Osså dom där pytte fiskarna =).

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Thundercat skrev:
Några mindre ciklider kanske.

http://www.zoopet.com/akvarium/1500_fiskar.asp här kan du söka på sorlek på fisken, storlek på kar mm. Kanonbra sida.

Hur kan du rekommendera fisk när ditt pajja o du fick lägga nytt golv?

Ha inte vatten hemma förutom i kranen!!!
Ut med vattensäng o akvarium o allt annat som det forsar vatten i. En dag pajjar det o sen kommer det upp en tråd om hur mycket det kostar att lägga nytt golv.

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Mavve skrev:

Ut med vattensäng o akvarium o allt annat som det forsar vatten i. En dag pajjar det o sen kommer det upp en tråd om hur mycket det kostar att lägga nytt golv.

Sådant går ju på hemförsäkringen. Iaf kostnaden av nytt akvarium och nytt golv. Allt som var i Akvariumet får man desvväre köpa nytt själv, plus att man såklart får betala lite självrisk och sådant.

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Hoj
Diverse
Mavve skrev:

De är ju som att säga ifall man kraschar med hojen att man aldrig ska köpa en för att man ändå kraschar förr eller senare.

Inte många som lever efter det här direkt...

Men nog med OT, tillbaka till topicen.

dews

Mannen
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
snart
Köp en två tre vattensalamandrar eller så... de är livliga och dessutom fina och billiga... och inte nog med det, de är komplett omöjliga att få dö på!
Jag har tre du kan få om du vill!

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
R1
Akvarium är inget att ha..Tjejen ringde vid middag idag och berättade att vårt 720Liters stod och läckte.Gissa om man fick brått hem från jobbet då :) Har en Piraya på ca 45cm..Ganska maffig fisk.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Meissner skrev:
De är ju som att säga ifall man kraschar med hojen att man aldrig ska köpa en för att man ändå kraschar förr eller senare.

Inte många som lever efter det här direkt...

Men nog med OT, tillbaka till topicen.

Det är inte alls samma sak. Tänk om akvariet står på en hylla med böcker under och alla böcker blir förstörda. Lycka till o ersätta dem. Mattor blir förstörda, trösklar, dörrar, lister, tapet, kanske elektronik som finns i närheten osv osv...

Då trillar jag hellre med hojen.

JonnyN skrev:
Akvarium är inget att ha..Tjejen ringde vid middag idag och berättade att vårt 720Liters stod och läckte.Gissa om man fick brått hem från jobbet då :) Har en Piraya på ca 45cm..Ganska maffig fisk.

Där ser du, hoppas att det gick bra iaf.

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Hoj
Diverse
Mavve skrev:
Det är inte alls samma sak. Tänk om akvariet står på en hylla med böcker under och alla böcker blir förstörda. Lycka till o ersätta dem. Mattor blir förstörda, trösklar, dörrar, lister, tapet, kanske elektronik som finns i närheten osv osv...

Tänk om du trillar in i en busskur, människor blir förstörda, gamla, unga, kvinnor och barn.

Förfan, nog om detta.

Ska bege mig ner på stan imorgon och spana upp läget med priser osv. Ingen som har tips på schyssta akvarieaffärer i Malmö?

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
R1
Mavve skrev:

Där ser du, hoppas att det gick bra iaf.
Japp gick ganska bra...Vatten i hela köket bara. :mad: Blir nog till att byta golv

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Meissner skrev:
Tänk om du trillar in i en busskur, människor blir förstörda, gamla, unga, kvinnor och barn.

Förfan, nog om detta.

Ska bege mig ner på stan imorgon och spana upp läget med priser osv. Ingen som har tips på schyssta akvarieaffärer i Malmö?

du sitter i en klurig situation, jag gillar ciklider mycket färg fart och rörelse, dom kan ju dock vara lite bråkiga med varandra och det krävs ju ett par stycken för att få lite effekt.

Sen är ju ett alternativ paroonhajar räcker med en 2-3 st i ditt akvarium för att det ska bli intressant men sen växer dom ju så det knakar.

jag skulle gå på ciklider men jag har haft 2 st parooner i ett mindre akvarium förut och det är fint det med

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Twosaint skrev:
du sitter i en klurig situation, jag gillar ciklider mycket färg fart och rörelse, dom kan ju dock vara lite bråkiga med varandra och det krävs ju ett par stycken för att få lite effekt.

Sen är ju ett alternativ paroonhajar räcker med en 2-3 st i ditt akvarium för att det ska bli intressant men sen växer dom ju så det knakar.

jag skulle gå på ciklider men jag har haft 2 st parooner i ett mindre akvarium förut och det är fint det med

jag hade 5 paroonhajar men alla har tyvärr dött nu efter flytten.. :-(

Bifogat

• paroon.jpg
    paroon.jpg
    54.4 KB · Visningar: 119

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Mavve skrev:

Jag har ju iaf ett helt akvarium kvar... måste ju använda det. :tummenupp

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
För min del blir det Malawi-ciklider i mitt 720-kar.

Bifogat

• afra lion02.jpg
    afra lion02.jpg
    12.7 KB · Visningar: 70
  • aurora01.jpg
    aurora01.jpg
    9.8 KB · Visningar: 42
  • benga1.jpg
    benga1.jpg
    56.7 KB · Visningar: 63
  • demasoni.jpg
    demasoni.jpg