Akvarium - Ideehjälp tack

GSXR_FREDDA

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
KTM 640 SM-06
Salt!!!!!!!!!

Skaffa saltvatten akvarium istället för sötvatten vetja.
Det behöver inte vara så himla dyrt som alla säger,om man nu inte ska massa lyx prylar.
Pluss att det är mycket finare firrar.
Det ända som du ska tänka på är att du inte har något i akvariet som kan rosta.
Annars så behövs det inte mer än det som man har i sötvattentankarna. :tomten

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
GSXR_FREDDA skrev:
Skaffa saltvatten akvarium istället för sötvatten vetja.
Det behöver inte vara så himla dyrt som alla säger,om man nu inte ska massa lyx prylar.
Pluss att det är mycket finare firrar.
Det ända som du ska tänka på är att du inte har något i akvariet som kan rosta.
Annars så behövs det inte mer än det som man har i sötvattentankarna. :tomten

Kostar inte mera??? Du behöver annan belysning, mer pumpar, äggviteavskummare. I ett 375 liters kar behöver du ha levande sten för ett par tusen. Jag hörde i en akvarieaffär vad det skulle kosta att köra igång saltvatten i mitt lilla kar (375), trots att jag hade kar och en ljusramp så skulle allt man behöver gå på 8000-10 000kr utan fiskarna. Fiskarna som jag kikade på kostade 400-1000kr styck.

Saltvatten är ju akvariernas Rolls-Royce....

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Faan sluta upp nu, har redan börjat prata med sambon om att jag ska ställa upp en av mina gamla burkar. Satt halva natten igår och surfa på akvarie sidor. Nu får ni ge er jag har väll nog mycket att göra redan.

Nej snart åker burken in igen, tror nog att det blir malawi eller liknande ciklider denna gång.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Qwerty skrev:
Faan sluta upp nu, har redan börjat prata med sambon om att jag ska ställa upp en av mina gamla burkar. Satt halva natten igår och surfa på akvarie sidor. Nu får ni ge er jag har väll nog mycket att göra redan.

Nej snart åker burken in igen, tror nog att det blir malawi eller liknande ciklider denna gång.

Ett stort kar är inte jobbigt att sköta. :fakta

Texas

Somnadsbudsbetend'e
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Nightrod-08
Har just nu över 10 pirayer i mitt 720l....växer som satan! Matar med ett fullt whiskeyglas med räker...varje kväll! Men gå in på Zoopet.se
Bra sida om akvariefiskar....

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Thundercat skrev:
Ett stort kar är inte jobbigt att sköta. :fakta

Aha så du menar att storleken har betydelse???

Fast jag vet. Har ett 140L ståendes i garaget just nu, en ca700+ hemma hos föräldrarna, sålt av två st 150,180L akvarium. Så nog har man lite erfarenhet efter alla dessa burkar. Har även kastat en ställning med 4st 100L uppfödar akvarium, sedan tidigare hobbys.

Tänkte ta min 140L som står här i garaget och köra igång. Fast undra om det bara är på 140L. Det är trots allt 127cm långt och minst 40-45Högt och djupt å det blir ju över 200L. Får väll se om ett par veckor hur det blir med burk igen :)

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Betta splendens
Kampfisk!
5-7cm
Här är en bild, men det finns bra mycket finare färger än så!
72.jpg

Man ska inte skrämmas av namnet, men att ha mer än en hanne/akvarium rekomenderas inte... (då förstår man namnet).

Jag har och syrran hade en hanne o en hona var i varsin tank!
Absolut trevligaste fisken jag någonsin haft!!
...ex. på vad jag menar med det är att han(killen var speciel) kom o la sig i min hand om jag stack ner den i vattnet... hadde jag den vid ytan så det var vatten i den men han inte kunde simma in i den.. så hoppade han upp o la sig!!!! han kunde även hoppa o ta mat om man höll det 2-3cm över ytan :banana

Väldig lätt skött fisk dessutom, troligen den mäst långlivade fisk jag ägt. ...dessutom funkar den i skål, den behöver alltså inte syrepump, utan går upp och tar luft om den behöver det!

Rekomenderas varmt!! :tummenupp

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Qwerty skrev:

Håller med, fan vad sugen jag blev!!! jaja... blir väl att sätta in den igen, måste bara ordna med mubleringen! *Suck* :3freak

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Nu börjar det bli spammvarning på mig, men jag måste fråga!

Jag hade en gång en liten sugmal på kanske 5cm som såg precis ut som en stingrocka!

ända gången jag någonsin sett en var just den jag köpte! ...någon som vet vilken jag pratar om? ...har letat men kan inte hitta den :(

GSXR_FREDDA

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
KTM 640 SM-06
Thundercat skrev:
Kostar inte mera??? Du behöver annan belysning, mer pumpar, äggviteavskummare. I ett 375 liters kar behöver du ha levande sten för ett par tusen. Jag hörde i en akvarieaffär vad det skulle kosta att köra igång saltvatten i mitt lilla kar (375), trots att jag hade kar och en ljusramp så skulle allt man behöver gå på 8000-10 000kr utan fiskarna. Fiskarna som jag kikade på kostade 400-1000kr styck.

Saltvatten är ju akvariernas Rolls-Royce....

Jag har en 130l tank med en vanligpump,litefilter och en doppvärmare +ca 10kg levande sten och 6st Clownisar.
Och det har funkat det senaste 2 åren.
Priser:
Tank med alla tillbehör 1800kr
Levandesten 90kr/kg=ca900kr
Firrarna 100-150kr styck
Tillsatser ca 200kr
Det tycker inte jag är mycket pengar för saltvatten
Du behöver inte ha skummare om du inte har inredning som kräver det.
Man väljer helt och hållet vilken nivå men lägger ribban på.

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Hoj
Diverse
kajlyl skrev:
Håller med, fan vad sugen jag blev!!! jaja... blir väl att sätta in den igen, måste bara ordna med mubleringen! *Suck* :3freak

Hehe, kul att min tråd inspirerar :)

Jag måste också fixa med möbleringen, va fan ska den stå på...

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
GSXR_FREDDA skrev:
Jag har en 130l tank med en vanligpump,litefilter och en doppvärmare +ca 10kg levande sten och 6st Clownisar.
Och det har funkat det senaste 2 åren.
Priser:
Tank med alla tillbehör 1800kr
Levandesten 90kr/kg=ca900kr
Firrarna 100-150kr styck
Tillsatser ca 200kr
Det tycker inte jag är mycket pengar för saltvatten
Du behöver inte ha skummare om du inte har inredning som kräver det.
Man väljer helt och hållet vilken nivå men lägger ribban på.

Jag bara talade utefter det jag hade kikat på. Jag har hört någonstans att de rekomenderar minst ett 200 liters kar om man skall köra saltvatten.... men det verkar ju som det kan gå bra ändå. Går man upp i storlek så ökar kostnaderna väldigt mycket.

marcus nilsson

Sommaren är här
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
KTM 640 sm, kinaminimoto
det viktigaste är inte vilka fiskar du har börja med växter, stora bladväxter bak tex svärdplantar långa smala på sidorna tex cabomba eller vattenpest någon växt i rött eller annat i kontrast till de gröna svärdplantorna och små bottenvegetationsplantor fram, sen funkar det med nästan alla fiskar, jag föredrar ciklider men det är en smaksak

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Beror ju på vilken typ av fiskar man skall ha om man skall ha växter överhuvudtaget. Har inga växter i mitt Malawi-kar och det funkar utmärkt då det är väldigt lite/inga växter i Malawisjön.

Så jag skulle ju välja fisk först och växter efter fiskem.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0