aldrig har så få dött

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Hur många fler hojar har ABS nu jämfört med förr???????? Nej nu är det nån som vill skapa opinion mot hojar utan ABS så nu kommer snart straff att utdelas till alla hojar utan ABS,,,,, höjda försäkringspremier gissar jag på.

Vist byggs det opinion...

Duktigt av någon att få räcken in i allt detta - eller rättare sagt dåligt journalistisk arbeta, enligt mitt tycke.. Enda land i EU, som inte satsar på MC vänliga räcken!!!

SMC slapp nyheten med årets siffror redan för några veckor sedan...
Hursomhelst kul att vi har bättra siffror, och vi börjar med mera ABS, MC Mässan kommer i veckan....
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Vist byggs det opinion...

Duktigt av någon att få räcken in i allt detta - eller rättare sagt dåligt journalistisk arbeta, enligt mitt tycke.. Enda land i EU, som inte satsar på MC vänliga räcken!!!

SMC slapp nyheten med årets siffror redan för några veckor sedan...
Hursomhelst kul att vi har bättra siffror, och vi börjar med mera ABS, MC Mässan kommer i veckan....

De räcken man nu bygger påverkar i alla fall mig, man blir lite för försiktig när man åker på sådana vägar, man ser ju sig själv strimlas om man skulle köra in i de så då har de ju effekt på mig.
Om ABS är bra på motorcyklar så är det bra, men det finns ju också en risk för övertro på teknik så man ska nog vara försiktig med att säga att detta är en lösning, men jättepositivt med en minskning av dödsolyckor.
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Vajerräcken... Hur har det direkt bidragit till att rädda MC åkare?

Självklart har det bidragit till att rädda MC-åkare. En annars ganska vanlig olyckstyp är väl när en bil går ut för omkörning utan att se den mötande mc:n. Med mitträcke kommer ingen bil över på fel sida.

Kanske är inte just wire-räcken det mest mc vänliga.. men hur ser ett mc vänligt räcke ut? :confused:
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Självklart har det bidragit till att rädda MC-åkare. En annars ganska vanlig olyckstyp är väl när en bil går ut för omkörning utan att se den mötande mc:n. Med mitträcke kommer ingen bil över på fel sida.

Kanske är inte just wire-räcken det mest mc vänliga.. men hur ser ett mc vänligt räcke ut? :confused:
Ur en synvinkel har du såklart helt rätt och det är att det är bra att inte mötande lätt trafik av misstag kan komma över i mitt körfält (tung trafik kommer ju över ändå).
Fast jag tänkte inte riktigt som du att bättre ett vajerräcke än inget räcke alls utan utgick från vägar som redan har avdelare mellan körfälten av något slag :tummenupp

Fast det är nog ganska sällan det är det primära scenariot, problemet med ett vajerräcke är att det på ett elakt sätt fångar upp en motorcyklist som gått omkull, det är ju sällan du far 90grader rakt in i ett räcke när du går omkull utan du slajdar och är bariären slät så fortsätter du glida längs med, det finns iofs såna lösningar till vajerräcken också men det har man inte satsat på i Sverige.

Rent allmänt är jag för ABS, kan inte se några tekniska nackdelar med det, möjligen att folk till en början ger det en viss övertro att kunna fixa allt men de tester jag tagit del av visar att det fungerar väldigt bra.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bättre vägar med mitträcken spelar också in men det är ABS-bromsarna som gör den stora skillnaden. Förra året hade sex av tio sålda nya motorcyklar i Sverige ABS-bromsar (låsningsfria bromsar).
Jaha, så alla som kör ihjäl sig gör det på nya hojar, och det är bara förändringar på nya hojar som påverkar hur kollektivet kör i trafiken? Jag anar en något sviktande journalistik där... :rolleyes:
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jaha, så alla som kör ihjäl sig gör det på nya hojar, och det är bara förändringar på nya hojar som påverkar hur kollektivet kör i trafiken? Jag anar en något sviktande journalistik där... :rolleyes:
Kändes inte som det var så mycket journalistik alls utan med en upprepan av information som McRF gett dem :D
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Inga motorcyklister kör på dom vägarna längre :va
Jag kör normalt lugnare på vajervägar då risken för att åka in i räcket vid en olycka är betydligt större än att träffa en stolpe, träd eller sten längs en vanlig väg. Men helst undviker jag dem helt om det går då de oftast bara är transportsträcka och tråkiga att köra på.

Det skulle vara intressant att veta om någon väg som varit olycksdrabbad för MC fått räcke och hur det påverkade. Ökade olyckorna på andra vägar i trakten när/om de minskade på vajervägen?
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
När det gäller räckesdiskussionen, tänk på att det som togs upp i nyheterna var antalet dödsolyckor.

Jag tror säkert att t om vajerräcken minskar antalet dödsfall i samband med olyckor. Lär ju vara ljusårs större överlevnadschans om man mosar in i ett räcke vs. att fronta med bil/lastbil/buss som inte ser att man kommer där.

Därmed inte sagt att man går skadefri från en kollision med räcke, men minskar antalet dödsfall? Det gör de säkert.
 

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
30% kortare/mindre säsong för de flesta förra året också, samt mycket färre nya körkort. Men det var nog tack vare mitträckena.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När det gäller räckesdiskussionen, tänk på att det som togs upp i nyheterna var antalet dödsolyckor.

Jag tror säkert att t om vajerräcken minskar antalet dödsfall i samband med olyckor. Lär ju vara ljusårs större överlevnadschans om man mosar in i ett räcke vs. att fronta med bil/lastbil/buss som inte ser att man kommer där.

Därmed inte sagt att man går skadefri från en kollision med räcke, men minskar antalet dödsfall? Det gör de säkert.
Även om det hindrar bilar från att köra om och missa att dom möter en hoj så är nog hojåkare rätt duktiga på att köra om när dom inte ska också, och dom tar det nog också lite lugnare tack vare räcket.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Kan bero på att många valt att åka bana också. Jag och en polare åkte 60% mindre på gatan och mer på bana, och den tredje polaren åkte inte på gata alls i år utan enbart på bana.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Handen på hjärtat, hur mycket vajerräckes väg kör man egentligen? Man väljer ju inte dessa för nöjets skull precis. De är ju regelmässigt tråkigt raka, och dessutom fulla med bilar och långtradare. Jag körde c.a. 1200 mil hoj förra säsongen. Jag tror inte att ens 50 av dessa mil var på vajerräckes väg.

35 döda istället c.a. 50 -60 kan inte bara vara slump. Om jag skall gissa som alla andra, så sätter jag mina 10 öre på dåligt vårväder och få nytagna körkort.

Den säkraste MC-turen brukar väl vara den inställda turen :) (Mammas lag).

Sedan tycker jag det brukar vara samma historia varje gång det blir dyrare att ta körkort eller vid konjunktursvackor. Ungdomar får svårare att ta körkort p.g.a. ökade kostnader eller arbetslöshet. -> Färre nytagna körkort -> Färre oerfarna förare i trafiken -> Många färre olyckor. Man kan antagligen hitta ett tydligt samband mellan ungdomsarbetslöshet och trafikolyckor om man vill leta.

I trafiken som helhet låg väl dödstalet en bra bit under 300 vill jag minnas. Så låga siffror har vi inte haft sedan 30-talet sägs det.
 
Last edited:

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Ur en synvinkel har du såklart helt rätt och det är att det är bra att inte mötande lätt trafik av misstag kan komma över i mitt körfält (tung trafik kommer ju över ändå).
Fast jag tänkte inte riktigt som du att bättre ett vajerräcke än inget räcke alls utan utgick från vägar som redan har avdelare mellan körfälten av något slag :tummenupp

Fast det är nog ganska sällan det är det primära scenariot, problemet med ett vajerräcke är att det på ett elakt sätt fångar upp en motorcyklist som gått omkull, det är ju sällan du far 90grader rakt in i ett räcke när du går omkull utan du slajdar och är bariären slät så fortsätter du glida längs med, det finns iofs såna lösningar till vajerräcken också men det har man inte satsat på i Sverige.

Rent allmänt är jag för ABS, kan inte se några tekniska nackdelar med det, möjligen att folk till en början ger det en viss övertro att kunna fixa allt men de tester jag tagit del av visar att det fungerar väldigt bra.

Ok jag förstår hur du tänker och håller med. Det är nog i så fall betongbarriärer som är "vänligast" när man slajdar. Kanske även ett vanligt w-profil plåträcke är ngt vänligare men risken är ju ändå att man fastnar i räckesstolp under räcket tror jag.

Håller även med dig ang ABS. Det räddar nog en del liv i just dessa paniksituationer när man nyper för hårt med bromsen.
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Håller även med dig ang ABS. Det räddar nog en del liv i just dessa paniksituationer när man nyper för hårt med bromsen.

Kan skriva under på det. Har de senaste 2 åren hamnat i 3 situationer då jag varit tvungen att panikbromsa och ABS:en trätt in, sparade mig en hel del verkstadspengar och blåmärken...eller värre.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Kan skriva under på det. Har de senaste 2 åren hamnat i 3 situationer då jag varit tvungen att panikbromsa och ABS:en trätt in, sparade mig en hel del verkstadspengar och blåmärken...eller värre.

Jag har panikbromsat flertalet gånger med följden låst framhjul, trots det aldrig kraschat, men med ert tänk så borde jag gjort det?
 

Magne

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2010, BMW, R1200GS
Statestik och förklaringar brukar väl komma i årets första nr av MC-folket? Otäckt många som är fulla/höga när de kör ihjäl sig. Många saknar också A-behörighet och även MC (DVS snodd hoj).

... här kan vi alla bidra till att minska olyckor genom att låsa hojen ordentligt och gärna dold så den inte syns från gatan. På detta sätt minska antalet som är ute och kör med stulen hoj. Jag kommer inte ihåg siffran men en betydande andel skadade och döda kör just på en stulen hoj och då ofta påverkad. Om någon kan siffran så publicera den gärna.
 

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
under en sten i skogen
Hoj
ingen
Jag undrar lite över det här med ABS.
I dag är det 300 000 + Registrerade hojar i landet.
Dom sista åren har ju inte varit så där jätte bra för våra handlare.
Så hur många utav dom hojar som rullar är av ABS typ? Finns det några siffror på det.
Tror faktiskt det har mer med tur att göra att siffrorna blivit lägre i år.
Eller så kan det va så att vi börjar se skörden av det frö som SMC Har sått.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
... här kan vi alla bidra till att minska olyckor genom att låsa hojen ordentligt och gärna dold så den inte syns från gatan. På detta sätt minska antalet som är ute och kör med stulen hoj. Jag kommer inte ihåg siffran men en betydande andel skadade och döda kör just på en stulen hoj och då ofta påverkad. Om någon kan siffran så publicera den gärna.

http://www.trafikverket.se/PageFiles/28172/llycksutveckling_mc.pdf

Edit;
Rätt intressant att var fjärde singeldödsolycka var en kollision med ett räcke.
R1 leder överlägset som den modell med mest dödsolyckor 2010 med 11 stycken.

2004-2007 dödsolyckor i förhållande till körkortstatus:
23% saknades a-kort
19% hade fått kortet
50% hade tagit kortet
9% okänt.

2004-2007 ägarförhållande i förhållande till dödsolyckor:
64% Ägare.
9% Inom familjen, långlån.
9% Okänd lånetyp.
9% Okänd.
4% Spontanlån.
4% Stulen.
1% Hyrd.

9% av de omkomna 2005 - 2008 körde alkoholpåverkade utan körkort.

Rent allmänt kan man med lite fantasi utröna att det beteendet som ställer till med mest dödsolyckor är att köra för fort på 70väg.
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top