Aldrig mer kallt bakom styret!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Tycker att detta var en så bra idé att den förtjänar att lyftas fram lite tydligare så att så många som möjligt kan ta del av den.

För att slippa frysa under höst, vår och kalla sommarkvällar är det underbart skönt med en elektrisk värmeväst. Men de är hutlöst dyra. Igår körde jag 39 regnblöta mil och testade min hemmabyggda väst och den funkade hur bra som helst. Som att ha en liten kamin innanför jackan!

Köp detta:

• 12V-värmedyna på Mekonomen: 196 kr
• Diverse cigaretttändarsladdar från Clas Ohlson: ca 100 kr (se bild). Jag köpte alla tre på bilden för att kunna ha både Garmin-navigatorn från bilen och värmedynan inkopplad. Men det blev märkbart mysigare innanför jackan när navigatorn stängdes av. Generatoreffekt: 0,3 kW.

Gör såhär:

Skär upp sömmen som delar sitt- och ryggdel på dynan. Skär bort överflödiga remmar. Trä dynan över skallen; långa (sittdelen) på bröstet. Anpassa hålet för skallen med en sax och var noga med att inte klippa i värmetrådarna. Ta bort sadeln på mc:n. Fäst de svarta/röda "startkabel"-sladdarna från Clas Ohlson till batteriet, sätt på sätet och låt cigaretttändaruttaget/uttagen hänga ned utanför. Koppla ihop dig med värmedynan och njut av stugvärmen oavsett väderlek!

Visst, det ser måhända dråpligt ut och det låter ju som ett skämt. Men funktionen är suverän och när man betänker att en värmeväst hos Touringbutiken eller BMW original med nödvändiga kopplingar betingar ca 1.750 kr så...

Bifogat

• 350415_B_2006-06-30_084325_105.jpg
    350415_B_2006-06-30_084325_105.jpg
    23.8 KB · Visningar: 278
  • vast.jpg
    vast.jpg
    130.7 KB · Visningar: 632
Last edited:

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
Nyteknik skrev:
Men det blev märkbart mysigare innanför jackan när navigotorn stängdes av generatoreffekt: 0,3 kW.

Förstod inte meningen ovan. Drar navigatorn så mycket att spänningen sjunker så mycket att det känns skillnad i värmevästen? Låter otroligt.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Förstod inte meningen ovan. Drar navigatorn så mycket att spänningen sjunker så mycket att det känns skillnad i värmevästen? Låter otroligt.
Det kändes faktiskt skillnad. Kanske var det något annat som påverkade. Kanske inbillning. Men jag provade med att köra med bara p-ljuset tänt (egentligen inte så smart) och då blev det verkligen skönt innanför jackan.

:)

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
Kanon! Blir att "bygga" en sån där! Perfekt att ha på vintern när man kör fyrhjuling också:tummenupp

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
HAHA

Oppfinnarjocke!
My cup of tea.

:D :tummenupp

Så fränt. Och smart. (själv har jag underhudsfett så det räcker, och röker inte så jag kan fnysa åt de som "fjollar" runt med värmehandtag...men det gör jag bara för att retas.)
Frysa ska man inte göra!
Efter X antal gånger i fjällen med kustjägarna så vet jag vad frysa är, och det vill jag aldrig mer göra. Iaf inte på DET viset...
Lärdomen var: Ingen kan härda sig mot köld. (möjligen lära sig härda ut.)
Nåväl: Uppiggande att se din kluriga budgetlösning.
Älskar fungerande budgetlösningar. De har en air av "gjort det själv" över sig och skänker dubbel glädje.

Du får fyra tummar av fem möjliga för denna uppfinning!
:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
Tack! :) Själv är jag rättså frusen av mig och vet att det blir så oändligt mycket lättare att köra om man inte fryser. När jag styr ner mot Alperna om två veckor räknar jag med att få stor nytta av värmedynan. :tungan

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
En sån med klocka :/
hur funkar det om man skulle lägga sig i en vattenpöl blir man grillad då?

Jäkligt coolt funderar på bygga en själv o ha vid vinter enduro

Last edited:

Dr.Bike

Guest
hur funkar det om man skulle lägga sig i en vattenpöl blir man grillad då?

Jäkligt coolt funderar på bygga en själv o ha vid vinter enduro

Men vänta nu...menar du att du kan köra enduro utan å bli swettig som en apa? :) Behövs det då en eldyna runt torso?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det kändes faktiskt skillnad. Kanske var det något annat som påverkade. Kanske inbillning. Men jag provade med att köra med bara p-ljuset tänt (egentligen inte så smart) och då blev det verkligen skönt innanför jackan.

:)

Är det som du säger så borde ju generatorn då tugga ganska bra. Vore ju inte kul att få byta den för att man kört med en värmeväst ifrån mekonomen:D

Någon som vet hur en generator som får gå på max helatiden mår?

Dr.Bike

Guest
Tack! :) Själv är jag rättså frusen av mig och vet att det blir så oändligt mycket lättare att köra om man inte fryser. När jag styr ner mot Alperna om två veckor räknar jag med att få stor nytta av värmedynan. :tungan

Ja fy fasen vilken resa du ska ut på!
Riktigt avis.
Trots ditt monumentala kåpglas så behöver du nog all värme du kan få.
Generatorn lär få ladda fett hela tiden så ett tips: Honda har dålig kylning av laddregulatorerna, så ta bort den, smeta på kylpasta på baksidan. Smacka på plats igen.
En livförsäkring.

Räknar du med något bättre väder i sydeuropa? Eller är det så att säga hösten i hälarna hela vägen ner? Kanske du kör ifrån kallfronten någonstans?
Varför denna årstid och inte i somras?

Är det som du säger så borde ju generatorn då tugga ganska bra. Vore ju inte kul att få byta den för att man kört med en värmeväst ifrån mekonomen:D

Någon som vet hur en generator som får gå på max helatiden mår?

Generatorn klarar det. Men se mitt andra inlägg här i samma ruta.

Hehe isdäck :) kanske inte kyligt om man kör i skogen men på sjö oså...

Aha! :)
Och: ja man kan ju lägga en på dynan. Varm pung är aldrig fel :tummenupp

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ja fy fasen vilken resa du ska ut på!
Riktigt avis.
Trots ditt monumentala kåpglas så behöver du nog all värme du kan få.
Generatorn lär få ladda fett hela tiden så ett tips: Honda har dålig kylning av laddregulatorerna, så ta bort den, smeta på kylpasta på baksidan. Smacka på plats igen.
En livförsäkring.

Räknar du med något bättre väder i sydeuropa? Eller är det så att säga hösten i hälarna hela vägen ner? Kanske du kör ifrån kallfronten någonstans?
Varför denna årstid och inte i somras?

Generatorn klarar det. Men se mitt andra inlägg här i samma ruta.

Aha! :)
Och: ja man kan ju lägga en på dynan. Varm pung är aldrig fel :tummenupp

Jo men min lilla generator som bara spottar ur sig höll jag på att skriva och såg att mina generator alstrar 340w alltså 0,34kw.

Det får nog bli en sån väst till vintern!

edit: Hittar inte den dynan hos mekonomen?

Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Jo men min lilla generator som bara spottar ur sig höll jag på att skriva och såg att mina generator alstrar 340w alltså 0,34kw.

Jag gick helt sonika in till min lokala Mekonomenbutik utan att ha sonderat sortimentet på deras webbsajt. Det är den som kallas "ELSITS-standard 12V" (se bild) vid johanssonsans länk.

:tummenupp

Bifogat

• 3-950030.jpg
    3-950030.jpg
    9.8 KB · Visningar: 186

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Min generator levererar 720W, så jag ska har värmebrallor också :yoparty

raveper

Mc Förare
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
Hojlös
Hur tänkte du förklara för någon hur det kommer sig att du går runt med en bilvärmedyna trädd över huvudet:confused:
Visst.. Saker kan hända när man är ute och åker hoj. Men det finns gränser.

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Hur skulle dina kopplingar klara en eventuell klotning? Funkar dom där kopplingarna så att dom dras ur lätt?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras