Aldrig mer kallt bakom styret!

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Det jag undrar är väl vad händer när du svettar ner alltihopa ?
kortsluter det om det blir blött ?
finns det någon snabbkoppling så man får bort det ifall det börjar brinna ?
osv osv.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det jag undrar är väl vad händer när du svettar ner alltihopa ?
kortsluter det om det blir blött ?
finns det någon snabbkoppling så man får bort det ifall det börjar brinna ?
osv osv.

Men herregud, det är 12V likström, inte 50kV 50Hz växelström.

Brukar du grillas till döds av att ta på båda batteripolerna av ett bilbatteri?
 

matcol

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Haninge
Hoj
Kawa ZZR 1100 -91:a
Men det kan bli djävligt varmt med en kortsluten värmesits....
been there, done that...
Kortslutning i stolen på en Volvo 850, köer, rusningstrafik.....fick studsa ut ur bilen för det gjorde ont som fan i häcken när det var kortis å väldigt hett i stolen.....-)
 

raveper

Mc Förare
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Borås
Hoj
Hojlös
Sama tanke...
Eller: Vid en klotning är nog dessa kablar det MINSTA bekymret man har...
(och ja de dras ju ur om stickpropparna är vettigt placerade/förankrade)


Efter en klotning och man hamnar på sjukan.
Det är då folk börjar undra på riktigt varför man har en bildynevärmare över huvudet..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Efter en klotning och man hamnar på sjukan.
Det är då folk börjar undra på riktigt varför man har en bildynevärmare över huvudet..

Bwahaha :D

"Patienten har troligen krockat med en bil som avvikit från platsen, flygit in genom rutan och kört huvudet genom värmesitsen, innan pat har tumlat ur bilen och hamnat i diket..."
 

Dr.Bike

Guest
Efter en klotning och man hamnar på sjukan.
Det är då folk börjar undra på riktigt varför man har en bildynevärmare över huvudet..

:rofl

Fekki´n right mate!
De tror man gått genom vindrutan på bilen och fastnat mellan ryggstöd och sists med huvudet före... :hihi

Edit: Ser att GuW har lika sjuka fantasier som jag och hann före! :brynad :D
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Det jag menade är om dom så att säga åker isär lätt så man inte "stryps" och hänger kvar i bågen om man klotar.
Allt har en baksida. :tungan

Ärligt talat tror jag att var och en som provar upptäcker att arrangemanget har många sköna fördelar men knappast några graverande nackdelar. Men som alltid: man kan aldrig vara helt säker.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Men herregud, det är 12V likström, inte 50kV 50Hz växelström.

Brukar du grillas till döds av att ta på båda batteripolerna av ett bilbatteri?

Ta 1st 9 volts batteri
ta lite stålull utan tvål
lägg batteripolerna mot stålullen.
Se det börja glöda och om du nu lägger tex lite bommull där börjar det brinna.

räcker det som svar ?

Det finns ett antal andra applikationer där folk som gjort liknande försök har kortslutit grejerna och fått brännskador.

allvarligt talat om du inte gillar mina frågor så tycker jag du skall sluta läsa dem.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Ta 1st 9 volts batteri
ta lite stålull utan tvål
lägg batteripolerna mot stålullen.
Se det börja glöda och om du nu lägger tex lite bommull där börjar det brinna.

räcker det som svar ?

Det finns ett antal andra applikationer där folk som gjort liknande försök har kortslutit grejerna och fått brännskador.
Nu börjar till och med jag få kalla fötter.

:skrämd

Allvarligt: har stålull utan tvål och bomull någon relevans i sammanhanget?

Ja fy fasen vilken resa du ska ut på!
Riktigt avis.
Trots ditt monumentala kåpglas så behöver du nog all värme du kan få.
Generatorn lär få ladda fett hela tiden så ett tips: Honda har dålig kylning av laddregulatorerna, så ta bort den, smeta på kylpasta på baksidan. Smacka på plats igen.
En livförsäkring.

Räknar du med något bättre väder i sydeuropa? Eller är det så att säga hösten i hälarna hela vägen ner? Kanske du kör ifrån kallfronten någonstans?
Varför denna årstid och inte i somras?
Hur 17 kommer jag åt laddregulatorerna? :va

Gissar, hoppas och har räknat med att vädret är väsentligt mildare i nordöstra Italien i slutet av september än här i Uppland. Gissar att det börjar märkas i trakterna runt Kassel/Frankfurt och blir trevligare ju längre söderut vi kommer. Det hade varit trevligare att åka i somras, men omständigheter i vardagen gjorde det svårt. Tror att det kan vara en bra tid på året att åka söderut. Mitt emellan sommar- och vintersäsong; mkt lite turister på vägarna, på hotell, i restauranger osv. Allt för oss själva! :)
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ta 1st 9 volts batteri
ta lite stålull utan tvål
lägg batteripolerna mot stålullen.
Se det börja glöda och om du nu lägger tex lite bommull där börjar det brinna.

räcker det som svar ?

Det finns ett antal andra applikationer där folk som gjort liknande försök har kortslutit grejerna och fått brännskador.

allvarligt talat om du inte gillar mina frågor så tycker jag du skall sluta läsa dem.

Nog för att jag har rejält med ull på bröstet, men det har en helt annan resistans än stålull...

Jag är fullständigt medveten om att stålull leder ström jättebra, men jag är lika medveten om att människokroppen leder ström skitkasst.

Allvarligt talat :D
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Nog för att jag har rejält med ull på bröstet, men det har en helt annan resistans än stålull...

Jag är fullständigt medveten om att stålull leder ström jättebra, men jag är lika medveten om att människokroppen leder ström skitkasst.

Allvarligt talat :D

om du nu vet det så bör du ju då kunna dra slutsatserna av det också ?

Brännskadorna kommer ju inte av att kroppen leder ström, utan av att det som blir varmt blir lite för varmt lite för nära kroppen alternativt lite för varmt och det tar eld i själva fodret, skulle det skita sig någonstans (kortis) så innebär det då att man skall ta sig ur skinnstället alt jacka osv, undertiden som man får brännskador. mindre kul kanske. Jag tror inte att 12v skulle vara något större problem annat än på vissa platser där huden är väldigt tunn.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Nu börjar till och med jag få kalla fötter.

:skrämd

Allvarligt: har stålull utan tvål och bomull någon relevans i sammanhanget?

Stålull består av massor med små tunna trådar.
ju tunnare tråd, ju mer motstånd, ju mer motstånd ju varmare blir den
9 volts batteri tillsammans med stålull blir glödande varmt. Du kan tex tända en eld med detta.

Den väst som du har gjort fungerar förmodligen enl samma princip som stålullen fast trådarna är tjocka nog att inte börja glöda utan bara blir varma. Beroende på hur mkt ström som går igenom så blir de olika varma, precis det du upplevt när du använder GPS osv.

Problemet blir när du svettas i allt detta, svett =vatten och salter = elektriskt ledande vilket i sin tur ger att i tillräcklig mängd så kommer det att bli lättare för grejerna att kortsluta, då kan utrustningen vara gjord på så sätt att den kanske är inplastad så den inte kan påverkas av detta då svetten inte når fram till det elektriskt ledande, eller så kanske den inte är det osv.

Det finns speciella västar för tex Dykare som dyker på vintern som fungerar även när dräkten är sönder och fylld med (salt?) vatten.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
om du nu vet det så bör du ju då kunna dra slutsatserna av det också ?

Brännskadorna kommer ju inte av att kroppen leder ström, utan av att det som blir varmt blir lite för varmt lite för nära kroppen alternativt lite för varmt och det tar eld i själva fodret, skulle det skita sig någonstans (kortis) så innebär det då att man skall ta sig ur skinnstället alt jacka osv, undertiden som man får brännskador. mindre kul kanske. Jag tror inte att 12v skulle vara något större problem annat än på vissa platser där huden är väldigt tunn.

Du skrev
"Det jag undrar är väl vad händer när du svettar ner alltihopa ?
kortsluter det om det blir blött ?
finns det någon snabbkoppling så man får bort det ifall det börjar brinna ?
osv osv."

Näe, det "kortsluter" inte, oavsett hur blött det blir så blir det fortfarande inte stålull.

Ett värmelement består utav kanthaltråd med en viss resistans per meter, noggrant inpackat i icke brännbart material.
Precis på samma sätt som en värmeväst du kan köpa för tio gånger pengarna.
Varför skulle det börja brinna?
Sitsjäveln är gjord för att nötas mellan arslet och bilstolen i tusentals mil.

Fan vad folk är opåhittiga nuförtiden, man kan aldrig hitta på något själv, för görs det inte av ett multinationellt företag är det per automatik livsfarligt och dåligt.

Hade folk på 40-50 talet haft den inställningen skulle fan inte mycket ha varit uppfunnet i dag.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Enligt bilbrödernas site är värmetrådarna teflontäckta och alltså väldigt väl skyddade mot fukt och åverkan..
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du skrev
"Det jag undrar är väl vad händer när du svettar ner alltihopa ?
kortsluter det om det blir blött ?
finns det någon snabbkoppling så man får bort det ifall det börjar brinna ?
osv osv."

Näe, det "kortsluter" inte, oavsett hur blött det blir så blir det fortfarande inte stålull.

Ett värmelement består utav kanthaltråd med en viss resistans per meter, noggrant inpackat i icke brännbart material.
Precis på samma sätt som en värmeväst du kan köpa för tio gånger pengarna.
Varför skulle det börja brinna?
Sitsjäveln är gjord för att nötas mellan arslet och bilstolen i tusentals mil.

Fan vad folk är opåhittiga nuförtiden, man kan aldrig hitta på något själv, för görs det inte av ett multinationellt företag är det per automatik livsfarligt och dåligt.

Hade folk på 40-50 talet haft den inställningen skulle fan inte mycket ha varit uppfunnet i dag.


bli inte arg nu guw, jag förstår dina argument och vill inte ta sida i debatten men det jag tror att väs menar är att om ifall "västen" inte är vätskebeständig kan eventuell svett "koppla förbi" kanthal-trådarna och skapa en kortare sluten krets i vilken strömmen rusar runtruntrunt varpå man får en kortslutning=varmtsomfan/eld. brandtåligt är inte det samma som fukttåligt:)
sen håller jag med dig om att man ju ändå ska ha dynan inpå kroppen varför det inte bör vara någon överhängande fara:tummenupp
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top