Aldrig nöjd

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag är nöjd.

651c4f5f2bce0f62e8e52b30c57213ad.jpg

Dr600 -86
Gillat 600an sedan den kom. Hade en Dr500 81-83. Köpte 600an på 00-talet. Jag lämnade den utomhus i tre år så den är blästrad och pulverlackad sedan dess. Polerad aluminium som en vinterhoj ska ha.

6cbebd97b6e7c63e01ffff849d01ee94.jpg

Z750 LTD Twin -82
Har bara haft den sedan -15. En hoj jag alltid gillat. Onödig men kul att åka omkring på i och utanför stan. Helst under 100-110 blås. En utmärkt vinterhoj. Om jag bara fick behålla en hoj så skulle det kunna bli den. Fast det är inte den bästa touringhojen jag haft.

00d651585bdd33666e5a35f95f38c8ff.jpg

TDM900 -02

Köpte den -14. Jag tyckte att jag var värd en modern hoj. För mig är den modern, bergstadig, väghållning, bromsar och man kan åka långt på den. Ja jämfört med mina andra hojar.
Jag hade en lång kravspec när jag skulle köpa hoj. Ungefär som när staten skulle köpa in nya helikoptrar. Till slut fanns det bara en modell.
Min hoj skulle vara
Gul.
Två- eller trecylindrig.
Aluminiumram, snygg sådan (inte som gsx750-r från -85 t ex)
Snygga hjul, tre- eller fem ekrade (tdm850 har inte snygga hjul)
Bra bromsar.
Kralliga gaffelben, INTE usd-gaffel!
18" fram (där försvann många modeller)
160 brett bak duger åt mig.
Inte clipon utan ganska upprätt körställning.
Inte kåpa, nu blev det kåpa men ganska lågt kåpglas
Snygga fotpinnsfästen. En massa hojar har fula fästen t ex Varadero, nyare transalp, z1000 81-83 mfl mfl.
Sex växlar är en bonus.
Insprutning var inget krav men jag gillar att slippa choke och att den håller lagom varv under varmkörning. Det sjunker gradvis från 2000 till 1000. Min första insprutningshoj. Så kanske inte så unikt.
Toppfart över 200, behöver inte åka 270.
Soppaförbrukning under 0,5. Jag har åkt på 0,4 flera gånger.

Jag har gillrat alla versioner av TDM850 men ett inlägg här om de olika årsmodellerna jämfört med 900 vägde tungt.
b3efa2e43ca3f1b229c296beaeb35963.jpg

Jag har ju också en Z750 från -80. Bäst i test i Bike när den kom.
Bäst och snyggast. Behövde bara bakåtflytt, 4-1, K&N-filter, TT-styre och toppkåpa.
Nu har den inte sett dagsljus sedan -01 tror jag.

Någon som minns klibban "Bike ljuger"? Haha! Bike var bibeln på den tiden. Jag köpte aldrig det klistermärket. :)

Skickat från min iPad med Tapatalk

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
Den hade nog sålt bra under 00-talet hos ducceklubbens medlemmar, för duccar stod inte högt i kurs hos Bike då. :D

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Hoj
Suka
Tack Björn F!

Det var uppriktigt intressant att läsa kring hur tankarna gick vid inköpet av din TDM900. Att den fortfarande kan vara vara ett, så att säga, medvetet och påläst val dessa dagar var värmande för någon som alltid gillat modellen. Tror tyvärr relativt många som köper den lika gärna kunde kuskat runt på egentligen vad som helst.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
”Aldrig nöjd” känner jag igen från mina mid-30’s.
Jag blev förbannad på mig själv för att jag alltid letade annat någon gång i den vevan och bestämde mig för att använda det jag har istället för att sukta efter något jag inte hade. Livet blev aldrig riktigt detsamma efter detta. Körteknik, balans och klurande på ifall det skulle underlätta att nå önskad körposition genom att flytta lite på styret blev nya grejen. Så länge Peter Linden tar mig på yttern med skjuts är det totalt meningslöst att titta på en annan hoj blev min filosofi.

Det har tyvärr slagit igenom på hela min vardag, jag har inte bytt bil sedan dess utan kommer troligen bärga den till skroten när den passerat Räddningslöst Förlorad.

Pandemi-isoleringen gav mig möjlighet att återuppta min tonårshobby: rc-bilar. Samma där, köpte ett 15 år gammalt tävlingsök och justerar och byter småbitar och är bara intresserad av egen utveckling och prestandahöjande åtgärder.

Det jag inte förstått ännu är ifall detta är en naturlig del av åldrandet eller ifall jag alltid haft en åsa-nisse-spiral i mitt DNA som plötsligt bröt igenom.

Det gäller för övrigt även mitt husägande: jag gör gärna saker själv med halvdugligt resultat än lejer bort en veckas jobb för en månadslön. Jag skiter i ifall någon frågar ifall jag gjort det själv. Pengarna ska brännas där man blir glad av det.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag ville ha en ny SportHoj. :fakta
En 60-tals SportHoj har många fördelar men väghållning och bromsar har utvecklats en del.
Så det som krävdes var

- Moderna bromsar och väghållning.
- Vacker att se på.
- Låta gott.

Det var inget krav att det skulle vara en Triumph även om många tror det. Jag klibbade däck med en 851 på landsväg och var sugen tills jag kollade försäkringspremien.
FireBlade uppfyllde kraven med en Microndämpare och var visserligen väldans trevlig men fyrcylindrigt kändes lite tråkigt och torkställningen, alla vet vad jag pratar om, var otroligt ful.

En provkörning en gul Daytona 1997 tillsammans med en hyfsad märkesförsäkring gjorde att det blev en ny för 20 år sedan. Fick leta lite innan jag hittade en gul men nu kommer den aldrig att säljas.
Märkesförsäkringen kraschades sönder naturligtvis men då var det försent, det fick kosta!

IMG_0099.JPG

Italienare gillar också Daytona. :)

https://www.youtube.com/watch?v=Wyd9BbDPr6c

Jag kan inte spanska men fina bilder och jag tror han gillar Daytonan... ;)

https://www.youtube.com/watch?v=SRl7YEKyzKo

Jag har skakat hand med Bruno! :tungan

https://www.youtube.com/watch?v=XD04AyDu3JE

Min Daytona är gammal förstår man när man ser denna... :rodnar

https://www.youtube.com/watch?v=8P5Lc-lRVgE&t=5s

Jag gillar ljudet! :kär

https://www.youtube.com/watch?v=DkVfmACKiM0

Det är känsligt det där att vara nöjd...

Men jag är glad att jag är nöjd! :tummenupp

https://www.oppetarkiv.se/video/1392378/kansliga-bitar-sasong-1-avsnitt-2-av-5

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag blev förbannad på mig själv för att jag alltid letade annat någon gång i den vevan och bestämde mig för att använda det jag har istället för att sukta efter något jag inte hade. Livet blev aldrig riktigt detsamma efter detta. Körteknik, balans och klurande på ifall det skulle underlätta att nå önskad körposition genom att flytta lite på styret blev nya grejen. Så länge Peter Linden tar mig på yttern med skjuts är det totalt meningslöst att titta på en annan hoj blev min filosofi.

Det har tyvärr slagit igenom på hela min vardag, jag har inte bytt bil sedan dess utan kommer troligen bärga den till skroten när den passerat Räddningslöst Förlorad.

Pandemi-isoleringen gav mig möjlighet att återuppta min tonårshobby: rc-bilar. Samma där, köpte ett 15 år gammalt tävlingsök och justerar och byter småbitar och är bara intresserad av egen utveckling och prestandahöjande åtgärder.

Det jag inte förstått ännu är ifall detta är en naturlig del av åldrandet eller ifall jag alltid haft en åsa-nisse-spiral i mitt DNA som plötsligt bröt igenom.

Det gäller för övrigt även mitt husägande: jag gör gärna saker själv med halvdugligt resultat än lejer bort en veckas jobb för en månadslön. Jag skiter i ifall någon frågar ifall jag gjort det själv. Pengarna ska brännas där man blir glad av det.

Ha ha - TACK! :Bugar
Det gjorde min dag, nu ska jag gå ut i garaget och lacka en ram - själv (fast jag inte "kan" det) :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

En redi karl rer sig själv.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nä jag är nog nöjd med alla mina hojar, på sitt sätt iaf. Och har snarare svårt att göra mig av med någon.
Det i sig hindrar ju inte att jag är sugen på flera hojar som jag kan vara nöjd med. :hihi
Nu har jag två hojar i min ägo, och ingen av dom är i körbart skick...
Borde nog köpa en till...

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tjöp en GS! :hihi:hihi:hihi

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Det var faktiskt jag som för länge sedan myntade uttrycket: ”Man hamnar förr eller senare på en GS. Frågan är bara vilka andra hojar man haft innan dess.”

Det var givetvis på skoj, men det ligger lite allvar i också... Som tur är så finns det ju så många andra roliga hojar också, men man skall i vart fall prova en R1200GS/A ordentligt innan man dömer ut den.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Det var faktiskt jag som för länge sedan myntade uttrycket: ”Man hamnar förr eller senare på en GS. Frågan är bara vilka andra hojar man haft innan dess.”

Det var givetvis på skoj, men det ligger lite allvar i också... Som tur är så finns det ju så många andra roliga hojar också, men man skall i vart fall prova en R1200GS/A ordentligt innan man dömer ut den.

Faller bara på det lilla kravet att den ska vara...

- Vacker att se på. :7peta :D

Men om man kompletterar med korvlådor, korvätarhjälm och tygställ får man åtminstone en genomgående stil! :hihi:hihi:hihi

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Nöjd med det jag har = Harmoni

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Den är helvetes ful men man ser den ju inte när man kör...

Ja...eeeehhhh....sanningen ligger i betraktarens ögon.....var det någon vis människa som sa :3freak

Jag pratar naturligtvis om min SportHoj, annars skulle jag ju inte vara nöjd. :krama ;) :hej

Sedan var det väl skönheten, inte sanningen som gällde innan Trump ändrade på vad sanning är. :D

“Beauty lies in the eye of the beholder”
It’s a phrase with the power to silence. Once it’s been uttered, trying to keep up a dialogue about the merits or drawbacks of certain visual things can come across as shrill, anti-social or just plain rude.

https://www.theschooloflife.com/the...r-say-beauty-lies-in-the-eye-of-the-beholder/

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Njaaa.
Även om jag fyllt gubbe nu, och förstår väl vad ni pratar om, så känner jag att den typen av hoj, och det jag skulle göra med den, bättre skulle passa en mindre cykel. Eller åtminstone skulle duga gott för mindre investering.
Kanske om de reder upp 850? :va
Mer troligt är ätt en gammal 650 Dakar/Sertao letar sig in i samlingen, men jag är ytterst skeptisk till att en gs skulle kunna vara min enda hoj.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag pratar naturligtvis om min SportHoj, annars skulle jag ju inte vara nöjd. :krama ;) :hej

Sedan var det väl skönheten, inte sanningen som gällde innan Trump ändrade på vad sanning är. :D

“Beauty lies in the eye of the beholder”
It’s a phrase with the power to silence. Once it’s been uttered, trying to keep up a dialogue about the merits or drawbacks of certain visual things can come across as shrill, anti-social or just plain rude.

https://www.theschooloflife.com/the...r-say-beauty-lies-in-the-eye-of-the-beholder/

Ja, möjligen "skönheten" för dom gamla filosoferna.
Vi som är unga, och har sett "Lejonkungen", för oss gäller "sanningen" :D

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Köpte en VFR som andra hoj, fånigt nöjd och ler varje gång jag kör :D

/R

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...