Jag tror att jag snart måste ändra första inlägget, bus känns nog mindre viktigt än jag tyckte först...
Nya kriterier:
- Rolig motor med lagom effekt och gott ljud.
- Bilen får inte vara bonna-, fjortis- eller 18-åringsstämplad (exempel på bilar som jag tycker är det är volvo 740, vw golf och nästan alla bmw i den prisklass jag siktar på) utan måste se ut som en lite mer som en civiliserad "vuxenbil".
- Hyfsad bränsleekonomi (allt kring 1 L/mil och där under är acceptabelt).
- God komfort är viktigt, men det får gärna vara en kompromiss mellan komfort och styvt chassi så länge bilen inte blir obekväm och jobbig.
- Kurvtagningsförmåga är mindre viktigt än acceleration rakt fram då det busigaste jag kommer göra på gata antagligen är att gasa lite rakt fram när jag vill få en liten kick då och då. Eventuellt kommer jag väl sladda runt lite på nån lämplig grusväg om jag hittar en sån, men det tror jag inte att bilen behöver vara extremt kvick och busig för att klara av.
- Driftsäkerhet och pålitlighet är viktigt, men jag är inte främmande för att pilla själv och gör det gärna om det behövs. Men jag vill inte att det ska behövas hela tiden.
- Bilen ska vara praktisk och kunna frakta saker av normal storlek, men det behöver inte gå in en hel mc där bak för det har jag vanen till.
- Fyra dörrar och god passagerarkomfort är ett plus.
- Max 10 000 kr.
- Årsmodell kring 90 (vill inte ha gamla bilar från typ nittonhundrafrösihjäl, men nån gång 80-90 går bra. Nyare bilar går givetvis också bra, men de brukar vara dyrare än den prisklass jag siktar på så...).
- Bakhjulsdrift, viktigt.
Det var iallafall vad jag kommer på för stunden... Sen så vill jag även tacka alla som ställt upp hittills för all hjälp och alla bra tips, det är riktigt sjyst av er