Alfa Romeo 164 v6 vs Saab 9000 turbo?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Driftsäkerhet, absolut minst lika bra som i en 9000 om inte bättre.

Priser på reservdelar är nog inte högre än en motsvarande bil från samma år. En bromskiva i fram går t ex. på 513 :- från Widik.se
Reservdelar hittar du bland annat från ovan nämnda ställe och Mekonomen för att nämna några. Inte alls nå svårt att få tag på grejer mao.

Grejerna håller bra!

Låter bra, fördel alfa:tummenupp

Tack för tipsen:)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har hittat en Ford Probe gt turbo som jag tycker verkar jävligt sjyst... Framhjulsdriven visserligen, men det låtsas jag inte om just nu. Är det någon här som haft en och kan berätta lite mer om den för mig? Vad ska man säga om det som är fel på den, lätt, billigt, dyrt eller svårt?

http://www.blocket.se/vi/19988502.htm?ca=23_10_s

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
En Probe i bra skick är det inga större fel på, den där skulle jag inte ta i med tång. De flesta är ju ofta buskörda och får ett "kort" liv därefter också, denna är nog en sådan.
Hittar du en i fint skick med få ägare och bra historik så visst. Men inte den där, det är som att köpa sig en påse med problem för 6000:-.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jag har hittat en Ford Probe gt turbo som jag tycker verkar jävligt sjyst... Framhjulsdriven visserligen, men det låtsas jag inte om just nu. Är det någon här som haft en och kan berätta lite mer om den för mig? Vad ska man säga om det som är fel på den, lätt, billigt, dyrt eller svårt?

http://www.blocket.se/vi/19988502.htm?ca=23_10_s

Till att börja med är det en Ford.

Som har en avdragen pinnbult till grenröret = förmodligen tattarmekad och det vet man aldrig vad det kan få för följder.

Visst, lambdasonden kanske får lite fel värden. Men att den går illa på tomgång pga. det ställer jag mig frågande till.
I sådana fall bör det vara något fel på tomgångsmotorn om den går illa på tomgång eller motsv.

Att den på det är obesiktigad vet man aldrig vad som kan behöva åtgärdas om den ska gå igenom SPB. Hur länge har den stått? Bromsar kärvat ihop?

Nej, en obesiktigad, klantigt mekad Ford med tomgångsproblem skulle jag hålla mig långt, långt ifrån trots ett "bra" pris.

Hur Probe är i övrigt har jag ingen aning om däremot.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Ok, probe bort. Dynd dock, den ser ju helt ok ut och verkar gå bra... Men nej, den skiter vi i. Tack för att ni redde ut det:)

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Bara Kadett GSI och Omega 3000 som har digitalinstrument, Vectra har vanliga analoga.

Hmm har Omegan vart nämnd tidigare?

Tysk - check

Ful - check

Komfort har den, en kompis hade en som brukis ganska länge, den gick aldrig sönder och var ganska snål. Dessutom bakhjulsdriven.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jo, du har väl rätt. Alforna är snygga:)

Ännu ett pluspoäng till alfan, noterat

Jag är sugen på en Alfa, det ska medges

...Men bandagar låter ju som ett plus så återigen en punkt till Alfans favör:D

En poäng till alfan, check!:)

Låter bra, fördel alfa:tummenupp

Det verkar som att du redan har bestämmt dig, inte sant? :)

Grötboll

Full gas, motorras.
Gick med
2 Feb 2006
Hoj
CBR600
Hmm har Omegan vart nämnd tidigare?

Tysk - check

Ful - check

Allt är relativt och "beauty is in the eye of the beholder" som det heter :rolleyes:

Inget fel på utseendet eller prestandan i denna (lite dyr kanske) http://paultan.org/archives/2006/07/01/1990-lotus-carlton-lotus-omega/ :yoparty

Komfort har den, en kompis hade en som brukis ganska länge, den gick aldrig sönder och var ganska snål. Dessutom bakhjulsdriven.

Precis, allt beror på hur tidigare ägare behandlat bilen, komforten är väl okej för den prisklassen och driftsäkerheten är oerhört hög, beroende på motorval.
8v-motorn (C20NE) är som sagt tidigare nästintill skottsäker, dock blir Omegan lite väl slö, därför jag tidigare tagit upp Vectran istället, hygglig komfort och driftsäkerhet som överstiger många andra bilar.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det verkar som att du redan har bestämmt dig, inte sant? :)

Haha, nja...:D Jag kan säga såhär att om det blir någon av saaben och alfan så lär det bli alfan, men jag kommer inte bestämma mig helt förrän jag fått provköra lite olika bilar och bilda mig en egen uppfattning om saker och ting:)

Grötboll

Full gas, motorras.
Gick med
2 Feb 2006
Hoj
CBR600
Till att börja med är det en Ford.

Inte riktigt, Ford Probe är en turbomatad Mazda 626 med "lite" omarbetad plåt.

Som har en avdragen pinnbult till grenröret = förmodligen tattarmekad och det vet man aldrig vad det kan få för följder.

Vissa bilar (säger inte att denna är en sådan, sällan skruvat med Probe) har problem med att pinnbultar går av av sig själva.

Visst, lambdasonden kanske får lite fel värden. Men att den går illa på tomgång pga. det ställer jag mig frågande till.
I sådana fall bör det vara något fel på tomgångsmotorn om den går illa på tomgång eller motsv.

Sannorlikt något annat fel, bäst är att kolla upp via något Fordforum eller Mazdaforum om det finns andra saker som brukar fallera (packningar till insug, LMM som blir kass, tomgångsreglerventil som kärvar m.m.)

Att den på det är obesiktigad vet man aldrig vad som kan behöva åtgärdas om den ska gå igenom SPB. Hur länge har den stått? Bromsar kärvat ihop?

Nej, en obesiktigad, klantigt mekad Ford med tomgångsproblem skulle jag hålla mig långt, långt ifrån trots ett "bra" pris.

Hur Probe är i övrigt har jag ingen aning om däremot.

Själv skulle jag nog vilja säga att det är en skoj bil sålänge den fungerar, att det är riktigt dyra delar till dessa i svensk handel kanske är negativt, kan man vänta på delar beställda från US blir det klart billigare men längre stillestånd.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden, det kanske förslagits tidigare... Men självklart ska du ha en sån här. Vansinnigt roligt när det svänger.

http://www.blocket.se/vi/19957690.htm?ca=5_s
http://www.blocket.se/vi/19960725.htm?ca=5_s

:rofl Den är ju för fan sämre än en Renault, och det säger en hel del! Lura inte på den stackaren en bil som ingen förstår sig på och som ingen vill köpa när det är dags att sälja. Håller de fortfarande på med "innovativa lösningar"? C5:an åker man grymt skönt i men aldrig att jag skulle våga en sådan...

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden, det kanske förslagits tidigare... Men självklart ska du ha en sån här. Vansinnigt roligt när det svänger.

http://www.blocket.se/vi/19957690.htm?ca=5_s
http://www.blocket.se/vi/19960725.htm?ca=5_s

En sådan har jag velat testa ända sedan den släpptes. Har tyvärr aldrig fått möjlighet till det, rätt ovanlig modell här hemma i Svedala. Vill minnas att den piskade rätt många mer sportinriktade bilar på Knutstorp i Teknikens Världs test för ett antal år sedan.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En sådan har jag velat testa ända sedan den släpptes. Har tyvärr aldrig fått möjlighet till det, rätt ovanlig modell här hemma i Svedala. Vill minnas att den piskade rätt många mer sportinriktade bilar på Knutstorp i Teknikens Världs test för ett antal år sedan.
När den testades av "Automobil" var omdömet:
"Jag har kört snabbare på bana."
"Men inte med skärmar."

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Sådärja, då får jag väl krypa till korset och göra nästan samtliga trådens läsare och tipsare besvikna. Bilen är köpt, och det blev varken en saab eller en alfa. Den är ful, liten och äcklig, den har en 1,6 L motor med ca 50 sömniga hästar och det är... En VW Golf Diesel:huvet
Så, en liten sammanfattning... Den är varken snabb eller sportig (toppar ca 125 km/h med ett riktigt sömnigt ax), den är inte särskilt bekväm, den är framhjulsdriven, den är inte särskilt civiliserad, Den är ganska bonna-/fjortisstämplad (rent utseendemässigt alltså, vilken 18-åring åker diesel egentligen!?:näsblod ) och den har bara två dörrar. Jag har med andra ord lyckats missa nästan varenda kriterie jag satt hittills!:näsblod :gråta :huvet

MEN!

Den är ohyggligt ekonomisk och tar mig från A till B. Den kostade 5500 i inköp, Försäkringen är riktigt billig och den drar under halvlitern milen.

Så, nu kan det tyckas som om jag gjort mig själv en otjänst och köpt fel bil. Men, halshugg mig icke ännu. Jag har nämligen en plan!:D

Vanen får fungera som "rolig bil" (det är få saker som slår en V8:a vad gäller körstil, fyfan vad kul och maffigt det är!) och golfen får agera transportfordon. Härmed inleds plan "snålåka"! Planen går ut på att "konvertera" bilen till att gå på vegetabilisk olja (läs använd fritösolja som fås gratis från stadens olika restauranger) varefter bilens driftkostnad kommer uppgå till ca 15 kr om dagen, oavsett hur långt jag kör! Bränslekostnaden kommer bli lika med noll, och DÄR har vi bilens stora (enda) fördel! Obegränsad gratis transport... Me like:D

Skulle plan snålåka misslyckas så säljer jag biljäveln och köper nåt stort, törstigt och roligt. Är bilen inte gratis att köra finns det fan inget som är bra med den och då kommer jag fan i mig inte ha kvar den:huvet :D

Så, här är en bild på "underverket"... Usch:D

Bifogat

• Golfen.jpg
    Golfen.jpg
    34 KB · Visningar: 39

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag tror att jag snart måste ändra första inlägget, bus känns nog mindre viktigt än jag tyckte först...

Nya kriterier:
- Rolig motor med lagom effekt och gott ljud.
- Bilen får inte vara bonna-, fjortis- eller 18-åringsstämplad (exempel på bilar som jag tycker är det är volvo 740, vw golf och nästan alla bmw i den prisklass jag siktar på) utan måste se ut som en lite mer som en civiliserad "vuxenbil".
- Hyfsad bränsleekonomi (allt kring 1 L/mil och där under är acceptabelt).
- God komfort är viktigt, men det får gärna vara en kompromiss mellan komfort och styvt chassi så länge bilen inte blir obekväm och jobbig.
- Kurvtagningsförmåga är mindre viktigt än acceleration rakt fram då det busigaste jag kommer göra på gata antagligen är att gasa lite rakt fram när jag vill få en liten kick då och då. Eventuellt kommer jag väl sladda runt lite på nån lämplig grusväg om jag hittar en sån, men det tror jag inte att bilen behöver vara extremt kvick och busig för att klara av.
- Driftsäkerhet och pålitlighet är viktigt, men jag är inte främmande för att pilla själv och gör det gärna om det behövs. Men jag vill inte att det ska behövas hela tiden.
- Bilen ska vara praktisk och kunna frakta saker av normal storlek, men det behöver inte gå in en hel mc där bak för det har jag vanen till.
- Fyra dörrar och god passagerarkomfort är ett plus.
- Max 10 000 kr.
- Årsmodell kring 90 (vill inte ha gamla bilar från typ nittonhundrafrösihjäl, men nån gång 80-90 går bra. Nyare bilar går givetvis också bra, men de brukar vara dyrare än den prisklass jag siktar på så...).
- Bakhjulsdrift, viktigt.

Det var iallafall vad jag kommer på för stunden... Sen så vill jag även tacka alla som ställt upp hittills för all hjälp och alla bra tips, det är riktigt sjyst av er:)

Där hade vi kriterierna ja... Missade de allra flesta kan man ju säga!:D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så, här är en bild på "underverket"... Usch:D

Du kommer att bli en hejare på att laga rostiga framvagnsbalkar och byta framvagnsdetaljer!

Dock klarar sig dieselns framvagnsbalk rätt bra eftersom den alltid är oljig av allehanda läckage!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Du kommer att bli en hejare på att laga rostiga framvagnsbalkar och byta framvagnsdetaljer!

Dock klarar sig dieselns framvagnsbalk rätt bra eftersom den alltid är oljig av allehanda läckage!

Faktum är att den här bilen klarat sig ganska hyfsat hittills, inte en enda anmärkning på senaste besiktningen (oktober) :)

Fast det kan nog vara som du säger...:D

Nåja, en rejäl service/uppfräschning (lite ytrost ska bättras på, den penselmålade lacken ska bytas ut mot något lite trevligare och inredningen ska fixas till) och sen kommer den nog bli helt ok... men för stunden är den inte grann!:D

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Grattis till ett ekonomisk köp. Det var en ny variant, att sätta upp en kravlista och vända upp o ned på den...

Glöm nu inte tärningarna i backspegeln. :tungan

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...