Alfa Romeo 164 v6 vs Saab 9000 turbo?

Grötboll

Full gas, motorras.
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Dalarna
Hoj
CBR600
Har tittat lite på dem också, men det är ju samma grej med framhjulsdriften där...

Sen kändes 12 och 5 som en hel del för en 900:a med rost i skärmkanterna...:va Även om det, som du säger, säkert går att pruta en del.

12 å 5 för en så gammal bil? :va Sådana där får man i princip gratis här uppe.

Ska det vara Saab så rekommenderar jag 9000, aldrig i h*lvete jag rekommenderar en NG900 iaf, den bottenplattan togs från Ascona C som kom -82, de lastade på en herrejösses med vikt och motorer med mer effekt än bottenplattan var konstruerad för. (de här Saabarna menar jag http://www.blocket.se/vi/19532858.htm?ca=23_10_s och de här Oplarna http://www.blocket.se/vi/19823470.htm?ca=23_10_s&last=1 )
Nä, varför titta bland dåliga kopior när man kan få orginalet för samma pengar http://www.blocket.se/vi/19853629.htm?ca=23_10_s den har samma bottenplatta som Saab 9-5 :yoparty
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
12 å 5 för en så gammal bil? :va Sådana där får man i princip gratis här uppe.

Ska det vara Saab så rekommenderar jag 9000, aldrig i h*lvete jag rekommenderar en NG900 iaf, den bottenplattan togs från Ascona C som kom -82, de lastade på en herrejösses med vikt och motorer med mer effekt än bottenplattan var konstruerad för. (de här Saabarna menar jag http://www.blocket.se/vi/19532858.htm?ca=23_10_s och de här Oplarna http://www.blocket.se/vi/19823470.htm?ca=23_10_s&last=1 )
Nä, varför titta bland dåliga kopior när man kan få orginalet för samma pengar http://www.blocket.se/vi/19853629.htm?ca=23_10_s den har samma bottenplatta som Saab 9-5 :yoparty

Precis min tanke;)

OK, 9000 vanlig eller blir det bara bättre med turbo?

Nja, jag vet inte... Den dyra opeln såg väl ok ut men var, som sagt, dyr. Den billiga opeln föll mig inte riktigt i smaken... och 900:an var också ganska dyr:D

Jag kanske ska förtydliga: jag siktar alltså på en bil för absolut maximalt 10 000 kr, men den får gärna kosta mindre också. Jag hoppas inte på att behöva lägga ut mycket mer än kanske 8000 när allt kommer omkring, men skulle det dyka upp en riktigt bra bil kan jag tänka mig att betala så mycket som 10:)
 

Grötboll

Full gas, motorras.
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Dalarna
Hoj
CBR600
Precis min tanke;)

OK, 9000 vanlig eller blir det bara bättre med turbo?

Nja, jag vet inte... Den dyra opeln såg väl ok ut men var, som sagt, dyr. Den billiga opeln föll mig inte riktigt i smaken... och 900:an var också ganska dyr:D

Jag kanske ska förtydliga: jag siktar alltså på en bil för absolut maximalt 10 000 kr, men den får gärna kosta mindre också. Jag hoppas inte på att behöva lägga ut mycket mer än kanske 8000 när allt kommer omkring, men skulle det dyka upp en riktigt bra bil kan jag tänka mig att betala så mycket som 10:)

Jag menade inte att sälja på dig den billigare Opeln, bara visa vilken bil som delar bottenplattan med en klart nyare Saab.

Well, min rekommendation är fortfarande en Vectra, men kanske en 8v om du klarar dig med acceleration som ligger någonstans mellan en Saab 9000 utan turbo och med.

http://www.blocket.se/vi/19682245.htm?ca=23_10_s
http://www.blocket.se/vi/17874398.htm?ca=23_10_s&last=1

Kolla bara så de minst har en 2,0i 8v motor, annars är de inget roliga.

Hade du inte bott så förbannat avsides hade du kunnat låna min bil en vända på en provtur :hihi
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Kurvtagningsförmåga är mindre viktigt än acceleration rakt fram då det busigaste jag kommer göra på gata antagligen är att gasa lite rakt fram när jag vill få en liten kick då och då. Eventuellt kommer jag väl sladda runt lite på nån lämplig grusväg om jag hittar en sån

Jaharu:)

Du kommer garanterat fara fram som stans nya rallyämne/ stans hetaste biltjyv....18 med nytaget körkort och ovanstående resonemang har åtminstone jag svårt att väva samman till något trovärdigt:hihi

Just ja, som lök på laxen ska du ju mysa runt i en bakhjulsdriven, skapligt motorstark bil också:D :crash
 
Last edited:

delarossa

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
såld r6
Jag menade inte att sälja på dig den billigare Opeln, bara visa vilken bil som delar bottenplattan med en klart nyare Saab.

Well, min rekommendation är fortfarande en Vectra, men kanske en 8v om du klarar dig med acceleration som ligger någonstans mellan en Saab 9000 utan turbo och med.

http://www.blocket.se/vi/19682245.htm?ca=23_10_s
http://www.blocket.se/vi/17874398.htm?ca=23_10_s&last=1

Kolla bara så de minst har en 2,0i 8v motor, annars är de inget roliga.

Hade du inte bott så förbannat avsides hade du kunnat låna min bil en vända på en provtur :hihi

Du som har koll på opel. Hur är en calibra? Lite pågabil men ser ganska bra ut.

http://www.blocket.se/vi/19782418.htm?ca=23_3_s
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag menade inte att sälja på dig den billigare Opeln, bara visa vilken bil som delar bottenplattan med en klart nyare Saab.

Well, min rekommendation är fortfarande en Vectra, men kanske en 8v om du klarar dig med acceleration som ligger någonstans mellan en Saab 9000 utan turbo och med.

http://www.blocket.se/vi/19682245.htm?ca=23_10_s
http://www.blocket.se/vi/17874398.htm?ca=23_10_s&last=1

Kolla bara så de minst har en 2,0i 8v motor, annars är de inget roliga.

Hade du inte bott så förbannat avsides hade du kunnat låna min bil en vända på en provtur :hihi

Jaha, jag förstår:)

De där såg ju ganska rimliga ut... Mer info och en liten recension kanske?

Haha, lite långt är det ja...:gnissla men jag uppskattar tanken, tack ska du ha:)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jaharu:)

Du kommer garanterat fara fram som stans nya rallyämne/ stans hetaste biltjyv....18 med nytaget körkort och ovanstående resonemang har åtminstone jag svårt att väva samman till något trovärdigt:hihi

Just ja, som lök på laxen ska du ju mysa runt i en bakhjulsdriven, skapligt motorstark bil också:D :crash

Det är bara för att du inte känner mig;) Jag tog mitt lätta körkort när jag var 17 och åkte då runt på fyrtakts125:eek:r på ca 9 kw och kanske 100 km/h som toppfart... Bestämde mig ganska tidigt för att acceleration är bra mycket roligare än toppfart och la mig till med filosofin "på 30- och 50-vägar håller man hastigheten, på allt över det så kör man inte snabbare än att man får behålla kortet om man blir stoppad. det vill säga max ca 25 km/h mer än gällande begränsning när omständigheterna tillåter det:) Visst har jag väl testat att vrida ur min RD någon gång mest för att prova på (toppfarten är ca 170:gnissla ), men i övrigt kör jag alltid på mitt "behålla kortet"-sätt. Det finns dock inget som säger hur fort man får accelerera (så länge det inte blir vårdslöshet i trafiken menar jag), och det är det jag ägnar mig åt när jag "busar": vrider ur hojen upp till en lagom hastighet bara för att få känna draget:tummenupp Jag kör dessutom hellre på små kurviga 70-vägar och tar deras kurvor i lagom hastighet än ger mig ut på större vägar där man måste köra i 200+ för att kurvtagningen ska bli lika mysig som på de mindre vägarna med deras hastigheter, och jag tror att jag kommer bruka min hyfsat motorstarka bil på ungefär samma sätt: att någon gång emellanåt tokaxa upp till lagom men körkortssäker hastighet och ha lite lagomt kul på en säker nivå:)

Jag är inte som andra 18-åringar som köper vw golf gti eller volvo 740 tic och kör som svin över jävla allt:hihi

Edit: BMW köper de också ja, glömde dem:D

Så oroa sig inte, jag må tycka om kraft och acceleration men jag kör förhållandevis lugnt (för min åldersgrupp):tummenupp

Det är inte jag som tuffar runt på r1:eek:r och zx9r...:gnissla

Drömmen hos mig är ju ändå en 242GT! Finare än snus det!

En rosthög för 20 papp??:va

http://www.blocket.se/vi/19663606.htm?ca=23_10_s

Jag snusar inte:D
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag är inte som andra 18-åringar som köper vw golf gti eller volvo 740 tic och kör som svin över jävla allt:hihi

Så oroa sig inte, jag må tycka om kraft och acceleration men jag kör förhållandevis lugnt (för min åldersgrupp):tummenupp

Själv kör jag inte såå hårt, bara brett. :näsblod
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Köper du en Alfa kan du gå med i Alfaklubben och vara med på de bankörningar som klubben arrangerar. Garanterat bästa sättet att busa av sig på! :tummenupp

Dessutom får du tidningen klöverbladet där det faktiskt står en hel del intressant och läsvärt.


Japp, jag är fortfarande partisk... :hihi
 

Grötboll

Full gas, motorras.
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Dalarna
Hoj
CBR600
Du som har koll på opel. Hur är en calibra? Lite pågabil men ser ganska bra ut.

http://www.blocket.se/vi/19782418.htm?ca=23_3_s

Calibra och Vectra är i princip samma bilar, bara ytterplåten som skiljer (och lite andra smådetaljer), för det priset lär du kunna hitta en 16v i samma skick som den där, vet dock inte om det är en 16v eller inte.
Lågt cw-värde innebär låg soppaförbrukning och med 16v-motorn är den nästan oslagbar så länge den är frisk (C20XE fick pris många år för sin effektivitet, används fortfarande inom standardvagnsserien i US). Schysst acc och driftsäkerhet för sin ålder och prisklass, ofta tyvärr sönderstylad och sönderkörd av unga herrar utan koll på högerfot m.m. :gnissla
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Köper du en Alfa kan du gå med i Alfaklubben och vara med på de bankörningar som klubben arrangerar. Garanterat bästa sättet att busa av sig på! :tummenupp

Dessutom får du tidningen klöverbladet där det faktiskt står en hel del intressant och läsvärt.


Japp, jag är fortfarande partisk... :hihi

Jag är sugen på en Alfa, det ska medges...:D Men jag vet inte ännu om bakhjulsdrift är så viktigt som jag fått för mig... Har inte kört så många olika bilar ännu, men av alla jag kört hittills så har de bakhjulsdrivna känts bättre så... Jag kommer i vilket fall som helst vänta tills jag har mitt körkort och kan provköra alla bilarna jag spanat in och skaffa mig en egen bild av hur jag tycker att de är att köra... Men bandagar låter ju som ett plus så återigen en punkt till Alfans favör:D

Jo, jag har märkt det:hihi
 

Grötboll

Full gas, motorras.
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Dalarna
Hoj
CBR600
Jaha, jag förstår:)

De där såg ju ganska rimliga ut... Mer info och en liten recension kanske?

Haha, lite långt är det ja...:gnissla men jag uppskattar tanken, tack ska du ha:)

Den nödvändiga infon du behöver är nog denna:

Kolla rost, balkar över bakaxel (vid fjäderskålen bak och fram mot bakvagnsinfästningen), trösklar, skärmkanter bak m.m. i den här prisklassen kanske man får räkna med lite rost men inte så det börjar bli trafikfarligt :)

Motorn och växellådsmässigt är dessa bilar nästan odödliga (Volvo B20 är rena glasmotorerna jämfört med dessa), se bara till att prova flera stycken, en del av C20NE (8v) motorerna kan vara sävliga, andra är oerhört pigga. Så länge de har kylvätska, olja och bränsle så går de och de går länge (jag plågade min gamla 8v på rena fullgaskörningar i närmre 14000 mil och ingen skillnad på acceleration och inga motorbyten). 116hk på 1240kg (med drag) bil är överkomligt.
Kolla även drivknutarna, de kostar runt 600 spänn nya för yttre och 1500 för inre.
Bränsleförbrukning som är klart acceptabel, min gamla drog 0,6 långfärd och 0,7 blandad ungefär (blandad härikring, inte så mycket stadstrafik alltså).

Annars är det inte så mycket som kan gå fel, elhissar kan strula lite, AC är väldigt sällsynt.

16v-motorn är lite roligare, går att köra billigare än 8v men är dyrare att underhålla. Dyrare i inköp med.

Delarna är billiga, finns uppsjö av dem på skrotarna, hela 8v-motorer kan man hitta för en femhundring som är friska. Lättskruvade bilar när något händer.

Kort och gott en bra bil för en rimlig peng, allrahelst om man hittar den där pärlan som är vårdad av tidigare ägare.

Lycka till, finns massor av dem där ute och nu är det prutläge, åk och kika på Vectror som är lite dyrare än du tänkt dig och pruta hejvilt, inte många som köper bilar idag oavsett prisläge.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Den nödvändiga infon du behöver är nog denna:

Kolla rost, balkar över bakaxel (vid fjäderskålen bak och fram mot bakvagnsinfästningen), trösklar, skärmkanter bak m.m. i den här prisklassen kanske man får räkna med lite rost men inte så det börjar bli trafikfarligt :)

Motorn och växellådsmässigt är dessa bilar nästan odödliga (Volvo B20 är rena glasmotorerna jämfört med dessa), se bara till att prova flera stycken, en del av C20NE (8v) motorerna kan vara sävliga, andra är oerhört pigga. Så länge de har kylvätska, olja och bränsle så går de och de går länge (jag plågade min gamla 8v på rena fullgaskörningar i närmre 14000 mil och ingen skillnad på acceleration och inga motorbyten). 116hk på 1240kg (med drag) bil är överkomligt.
Kolla även drivknutarna, de kostar runt 600 spänn nya för yttre och 1500 för inre.
Bränsleförbrukning som är klart acceptabel, min gamla drog 0,6 långfärd och 0,7 blandad ungefär (blandad härikring, inte så mycket stadstrafik alltså).

Annars är det inte så mycket som kan gå fel, elhissar kan strula lite, AC är väldigt sällsynt.

16v-motorn är lite roligare, går att köra billigare än 8v men är dyrare att underhålla. Dyrare i inköp med.

Delarna är billiga, finns uppsjö av dem på skrotarna, hela 8v-motorer kan man hitta för en femhundring som är friska. Lättskruvade bilar när något händer.

Kort och gott en bra bil för en rimlig peng, allrahelst om man hittar den där pärlan som är vårdad av tidigare ägare.

Lycka till, finns massor av dem där ute och nu är det prutläge, åk och kika på Vectror som är lite dyrare än du tänkt dig och pruta hejvilt, inte många som köper bilar idag oavsett prisläge.

Tack så mycket för tips och allting!:)

Wikipedia hade dock inte mycket gott att säga om bilen...:gnissla

"under nästan hela 1990-talet hade Vectran ett rykte om sig att ha dålig elektronik och rostskydd. Opel Vectra i sin första utgåva fick mycket kritik för sin dåliga krocksäkerhet och sitt dåliga chassi." :hihi
Men det låter ju som en helt ok bil enligt dig i alla fall:)

Var sitter drivningen?:va

Lättmekat och billigt är ju i alla fall ett pluss, skottsäkra motorer likaså:)

tack ska du ha!:tummenupp
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nä, köp en fyrhjulsdriven Pegga Mi16! Veckans snilleblixt!!:banana
Rolig, fyrhjulsdriven, inte tysk, ekonomisk, ovanlig vid korvtjåsken, hyfsat komfortabel och hyggliga reservdelspriser.
(Hittar du ingen 4x4, stå ut med framhjulsdriften och åk i en billig, rolig bil, den tvåhjulsdrivna känns mera "lättfotad".)

:rofl :3freak För att få kallas ekonomisk så måste bilfan inneha någon form av kvalitet. Bara för att växelspaksknoppen håller hög kvalitet på denna bil så innehar den fortfarande inte någon form av kvalitet.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
:rofl :3freak För att få kallas ekonomisk så måste bilfan inneha någon form av kvalitet. Bara för att växelspaksknoppen håller hög kvalitet på denna bil så innehar den fortfarande inte någon form av kvalitet.

Du eeh... folk försöker få grabben att köpa en alfa 164, han har tjatat om 9000 turbo, nyss var det någon som ville att han skulle köpa en gammal vectra... Vilka kvalitetsunder det är:näsblod :3freak


Bilar i den här prisklassen kan vara den bästa bil man ägt, eller en sparbössa mest liknande ett svart hål, oavsett märke nästan. Det enda man kan säga med säkerhet är att det vet man inte i förväg. Sannolikt är att det göttaste ur bilen är redan taget, och det för längesen.
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top