Alfa Romeo 164 v6 vs Saab 9000 turbo?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag förstår. Nej, jag räknar knappast med att ha kvar bilarna i rubriken tills jag dör. Hade jag planer på att behålla dem länge så hade jag höjt prisnivån ett par steg och satsat på något som dels är rejält, dels är värt att bevara, dels som ligger mig nära om hjärtat och dels som det finns möjligheter att underhålla och sköta i all evighet (reservdelstillgångsmässigt menar jag):) Nu handlar det dock mer om en billig "köp, slit och släng"-bil att ha som ekonomisk bruksbil under mina första körkortsår:)

Ja då kan det ju vara bra att köpa en saabsatan. Jag får erkänna att jag har ägt en SAAB jag rustade upp och sålde när jag låg i lumpen.

Förutom framhjulsdriften och allt rickrack så är det den helt smaklösa dansbandsinredningen som jag inte kan med på 99, 900 och 9000. :D

s9int1.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja då kan det ju vara bra att köpa en saabsatan. Jag får erkänna att jag har ägt en SAAB jag rustade upp och sålde när jag låg i lumpen.

Förutom framhjulsdriften och allt rickrack så är det den helt smaklösa dansbandsinredningen som jag inte kan med på 99, 900 och 9000. :D

s9int1.jpg

Jag måste hålla med dig, det är fruktansvärt smaklöst att klistra på sånt där fuskträ på en inredning.

Min far hade en mercedes med sånt en gång, och kromade skärmbreddare OCH kycklingtrappa på bakrutan
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag måste hålla med dig, det är fruktansvärt smaklöst att klistra på sånt där fuskträ på en inredning.

Min far hade en mercedes med sånt en gång, och kromade skärmbreddare OCH kycklingtrappa på bakrutan

Jo det är kass. Men saaben blir ju nästan snyggare av det.
Kolla på sätena. som en finlandsbåt. Och den till synes oändliga instrumentpanelen med sin märkligt veka portalform som kommer igen på tex det mittre ventilatorutblåset mm. Det är ju inga "ben" i formerna öht. Det är det fö inte i verkligheteh heller, sätter man sig i bilen och tar tag i ratten och drar och trycker lite i sidled så kommer billiga gnitter-ljud från flipperspelskomplexet och ratt med vidhängande konsoll rör sig.
Nästa som en saab-kaross från 99 och dramåt, vekt formspråk och vek kaross. Blir man påbackar på främrestötfångarhörnet så går det inte att få upp bakdörren.

Kromade skärmbreddare och kycklingtrappa är verkligen hystofult :D
Jag tror att de bilmodeller som är omtyckta taxibilar ofta är de som är lätta att underhålla på när de blir gamla. Tex är en gammal åldrig Volvo 850 sannolikt lättare att hålla reda på än en gammal saab från samma epok.
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jag är inte så mycket för "hot hatchbacks" (golfarna m.fl.) utan tar nog hellre exempelvis mazda 323f, men jag har inte lyckats hitta uppgifter om var drivningen i den sitter...

Du gillar inte Fralla men det skulle vara gott med lite Fralla??

Min vän, 323f är precis det, hot hatchback, inte vidare lyckad heller för den delen. Den driver dessutom med samma hjul man styr med.

Nä, köp en fyrhjulsdriven Pegga Mi16! Veckans snilleblixt!!:banana
Rolig, fyrhjulsdriven, inte tysk, ekonomisk, ovanlig vid korvtjåsken, hyfsat komfortabel och hyggliga reservdelspriser.
(Hittar du ingen 4x4, stå ut med framhjulsdriften och åk i en billig, rolig bil, den tvåhjulsdrivna känns mera "lättfotad".)
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo det är kass. Men saaben blir ju nästan snyggare av det.
Kolla på sätena. som en finlandsbåt. Och den till synes oändliga instrumentpanelen med sin märkligt veka portalform som kommer igen på tex det mittre ventilatorutblåset mm. Det är ju inga "ben" i formerna öht. Det är det fö inte i verkligheteh heller, sätter man sig i bilen och tar tag i ratten och drar och trycker lite i sidled så kommer billiga gnitter-ljud från flipperspelskomplexet och ratt med vidhängande konsoll rör sig.
Nästa som en saab-kaross från 99 och dramåt, vekt formspråk och vek kaross. Blir man påbackar på främrestötfångarhörnet så går det inte att få upp bakdörren.

Nåja, nåja, jag har sett både mercedesar och saabar slaktas på banor, och är det något som aldrig har kvar ursprungsformen så är det en merca som har varit i närkontakt med någon annan bil.

Saabarna är robusta, utom i deformationszonerna, men det är ju liksom tanken med det hela.

Och det här är inte så jävla sexigt heller:
AMG-mercedes-benz-interior
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nåja, nåja, jag har sett både mercedesar och saabar slaktas på banor, och är det något som aldrig har kvar ursprungsformen så är det en merca som har varit i närkontakt med någon annan bil.

Saabarna är robusta, utom i deformationszonerna, men det är ju liksom tanken med det hela.

Och det här är inte så jävla sexigt heller:
AMG-mercedes-benz-interior

Den där inredningen var ju snygg! Det är det där jag menar med lite "ben" i formerna. Titta vad före sin tid de var med hur man ensar upp linjerna till en stram, funktionell, och maskulint stilren inredning. Merca kom ju med den där dispositionen/layouten redan i början på 70-talet, sedan hänge BWM och resten på. :Bugar :tummenupp
Jämför den där Mercainredningen med den gyttriga vilse-i-pannkakaninredningen på saabsatan i mitt tidigare inlägg. Men blir ju förbannad :mad:

Nåja, nåja, jag har sett både mercedesar och saabar slaktas på banor, och är det något som aldrig har kvar ursprungsformen så är det en merca som har varit i närkontakt med någon annan bil.

Saabarna är robusta, utom i deformationszonerna, men det är ju liksom tanken med det hela.

Jo men det är just den veka karossen som gör att varenda spalt i karossen åkt ihop efter småskador jag irriteterar mig på. En sån bil vill jag inte ha. Just parkeringsskadade gamla saabar där man inte får upp dörrarna i andra ändan av bilen. Sedan dessa rostande saabdörrar isf för konventionella sparklådor. Krockmässigt är de däremot säkert heelt ok.

Jag tycker att mercor är bland de styvaste europeiska bilarna faktiskt. iaf fram till motsavarande modeller på 80- och 90-talet. Jag minns en idiot som backade in sin opel Ascona i bakre hörnet på en kompis MB 200 w123, hela Opelnsbagageutrymmet inklusive bakre stötfångarne var intryckt i ett V. Mercan intakt sånär som på krossat bakljusglas. Opelns sketfångarstöna satt bara fast med mutter, bricka skruv i karossens kakkant, inga förstyvningar, ingenting på insidan. Vilket skit.
Saabs växellådor iaf fram tom 900 är ju en magnifik hyllning till begreppet vekhet. :D
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Jo Jörgen, vi vet att du är styvnackad mercedesfanatiker, men vi andra har genomskådat det där sedan länge.

Vistt går mercedesdieslarna långt, men det gör alla dieselmotorer där man tar ut en hästkraft per liter, det har du ju märkt själv som turbokonverterar att postens packmopeder kör ifrån en.
Det finns inte en tråkigare motor att tvingas köra omkring med, inte en!
(jag har kört massor med mercedes, min far försvarade dom lika styvnackat en gång i tiden)

Sen tycker du att det är "elegant och stilrent" vi andra blir mest kräksjuk över att inredningen är gjord med vinkelhake och linjal, säten som är gjorda för pösrövade gubbar som ska åka rakt fram och stömbrytare som ser ut att vara köpta på butteriks.

Men var och en blir salig på sin tro, din är mercedes, det är inte min.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du gillar inte Fralla men det skulle vara gott med lite Fralla??

Min vän, 323f är precis det, hot hatchback, inte vidare lyckad heller för den delen. Den driver dessutom med samma hjul man styr med.

Nä, köp en fyrhjulsdriven Pegga Mi16! Veckans snilleblixt!!:banana
Rolig, fyrhjulsdriven, inte tysk, ekonomisk, ovanlig vid korvtjåsken, hyfsat komfortabel och hyggliga reservdelspriser.
(Hittar du ingen 4x4, stå ut med framhjulsdriften och åk i en billig, rolig bil, den tvåhjulsdrivna känns mera "lättfotad".)

Den fyrhjulsdrivna har enorma problem med växellådorna.
Men när dom går är det trevliga bilar, våran granne hade en, när han hade bytt låda för andra gången sålde han men han är fortfarande lyrisk över hur den var att köra på vintern.
Den har väl diffbroms i bakaxeln dessutom?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo Jörgen, vi vet att du är styvnackad mercedesfanatiker, men vi andra har genomskådat det där sedan länge.

Vistt går mercedesdieslarna långt, men det gör alla dieselmotorer där man tar ut en hästkraft per liter, det har du ju märkt själv som turbokonverterar att postens packmopeder kör ifrån en.
Det finns inte en tråkigare motor att tvingas köra omkring med, inte en!
(jag har kört massor med mercedes, min far försvarade dom lika styvnackat en gång i tiden)

Sen tycker du att det är "elegant och stilrent" vi andra blir mest kräksjuk över att inredningen är gjord med vinkelhake och linjal, säten som är gjorda för pösrövade gubbar som ska åka rakt fram och stömbrytare som ser ut att vara köpta på butteriks.

Men var och en blir salig på sin tro, din är mercedes, det är inte min.

Tala för dig själv du! :D
Saabinredningen går ju iaf till historien på helt andra premisser än mercas.
Jag tycker iaf att 9000-inredningen är hemsk. Som en formlös feminin kulört invers på barbapappa, en konvex dag.

Åh jag älskar Bosch-tillverkade strömbrytare. Distinkt klick, samma efter en miljon gånger. Som sätesvärmeknapparna i merca från 70-talet och fram. Eller MB.s smarta kombinationsspak med blinkers, helljus, vidrutetorkare, spolning mm i en enda spak.

Saabs kontakter, vred och strömbrytare vill jag helst inte gå in på :gnissla
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag skulle somna bakom ratten i den åtminstone, det enda som möjligtvis skulle kunna hålla mig vaken vore ju den dåliga väghållningen när vi kommer till kurvorna :D
929:an är ingen bil för dig, den är allt annat än ekonomisk. Kolla inte ens på bilar med V6:a!

Ok, så den rör på sig SÅ pass dåligt??:va Jag tänkte ändå att den säkert inte skulle vara kvick i kurvorna men ändå flytta lite på sig när man trampar lite på gasen... det är ju trots allt en 3 liters v6:a på ca 180 hästar...
Haha, är det verkligen så illa med kurvtagningen?:D
Ok, hur ickeekonomisk är den då? För jag vill ju fortfarande ha en rolig motor med bra ljud (motorljud är viktigt!). Allt kring en liter milen och därunder kan jag leva med, jag vill bara slippa 1,5-2 L milen...:näsblod

Dom är knappast så dåliga som folk säger att de är, ingenting kan möjligen vara så dåligt som folk säger att alforna är. De är dock generellt sett mindre pålitliga än Tyska/Japanska bilar. Men jag gillar Alfa, funderar själv på en 3liter 75:a... :näsblod

Men, en stor bekväm bil, med stor lat motor är jäkligt skön att köra, och oftast piggare än en liten GTI bil. Sexor går jäkligt jämt och fint från låga varv, och man behöver knappt växla alls om man bara glider runt, sedan går dom som stan rakt fram. Visst, dom blir lite tunga och svampiga i jämförelse när det svänger, men det tycker jag man kan leva med, specciellt då små bilar av dessa årsmodeller ligger BRA MYCKET längre efter de större i komfort än vad de gör idag.

Ok, det låter ju bra det i alla fall för annars skulle jag fan aldrig våga köpa en alfa!:D

Piggare än en liten GTI säger du? Nu börjar vi ju snacka här... Även om "lat" motor inte låter så himla bra:D Men ok, om vi säger så här då: jag vill att min bil ska vara rolig och bekväm att köra. Motorn ska ha rolig karaktär, ett bra vrid och ett gott ljud och bilen ska flytta på sig när man gasar. Jag kommer inte ligga som the stig på våra allmäna vägar utan min idé om "flytta på sig när man gasar" handlar om att jag vill kunna uppleva ett hyfsat ax rakt fram när jag trycker på pedalen nån gång ibland. Att slippa gå ner alltför mycket i hastighet inför en kurva hade varit ett plus, men då jag inte planerar att slå några bantider med bilen direkt så känns själva körupplevelsen viktigare än att kunna ta tvära kurvor i hög hastighet. Jag kommer troligen inte ligga på bredställ i några rondeller då där brukar finnas typ refuger och andra bilar att krocka med men ett litet spinn på någon fri grusväg är inte omöjligt. Jag vill INTE ha en bil som ger mig kronisk ledvärk och benskörhet efter en mils körning utan komfort är viktigt, även om den inte behöver vara riktigt lika mjuk och gungig som min van (vilket i och för sig är en av sakerna jag gillar med den bilen. Den kan verkligen jämna till vägen under en:D). Är 929:an fortfarande inget för mig?

Hörde att du anade att 9000 Turbo kanske skulle vara för lite för en Pensionär? Nej inte alls, trycker du på gasen gå rör den på sig ganska friskt. Du kommer nog inte bli missnöjd iaf!

Ok, och hur är mazdan i jämförelse? saaben är ju tyvär fortfarande framhjulsdriven...

Ja då kan det ju vara bra att köpa en saabsatan. Jag får erkänna att jag har ägt en SAAB jag rustade upp och sålde när jag låg i lumpen.

Förutom framhjulsdriften och allt rickrack så är det den helt smaklösa dansbandsinredningen som jag inte kan med på 99, 900 och 9000. :D

Ok!:)

Ok, hur då rustade upp?
Utveckla gärna varför framhjulsdrift är dåligt, det verkar vara många som vill veta det:D

Jag tycker faktiskt att träinredning är snyggt... även om just den du länkade till inte direkt var den snyggaste jag sett så såg ändå den där förarmiljön ganska trevlig ut ntycker jag...:rodnar

Du gillar inte Fralla men det skulle vara gott med lite Fralla??

Min vän, 323f är precis det, hot hatchback, inte vidare lyckad heller för den delen. Den driver dessutom med samma hjul man styr med.

Nä, köp en fyrhjulsdriven Pegga Mi16! Veckans snilleblixt!!:banana
Rolig, fyrhjulsdriven, inte tysk, ekonomisk, ovanlig vid korvtjåsken, hyfsat komfortabel och hyggliga reservdelspriser.
(Hittar du ingen 4x4, stå ut med framhjulsdriften och åk i en billig, rolig bil, den tvåhjulsdrivna känns mera "lättfotad".)

Phew! När jag läste meningen första gången trodde jag att det pratades snusk!:näsblod :D

Men nja, det vet jag inte om jag håller med om... den är i alla fall inte lika liten, kort och rund om baken (proportionsmässigt) som en golf utan ser i alla fall lite sportigare ut... Tycker jag i alla fall:)
Ok, då gick den bort då.

Jag ska titta på den, tack för tipset:)

Edit: Växellådorna var det ja...:död
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Den fyrhjulsdrivna har enorma problem med växellådorna.
Men när dom går är det trevliga bilar, våran granne hade en, när han hade bytt låda för andra gången sålde han men han är fortfarande lyrisk över hur den var att köra på vintern.
Den har väl diffbroms i bakaxeln dessutom?

Jag har en garagegranne som åker trimmad T16 4x4, vilken både har gått långt och plågats hårt, han har icke haft några som helst bekymmer, men det kanske sitter stadigare grejer i turbomodellen?

Nåväl, grabbhalvan får väl köpa en vanlig Mi16 då, det är ju faktiskt en riktigt kul bil, fin väghållning och mycket hk (155 va?) för pengarna, samtidigt som den är soppasnål.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Ja då kan det ju vara bra att köpa en saabsatan. Jag får erkänna att jag har ägt en SAAB jag rustade upp och sålde när jag låg i lumpen.

Förutom framhjulsdriften och allt rickrack så är det den helt smaklösa dansbandsinredningen som jag inte kan med på 99, 900 och 9000. :D

Du glömde det absolut vidrigaste Saab någonsin har satt i sina bilar.
Den äckel-äckliga jävla skinnimitationen som satt på sina säten i t ex. 9000 modellen.
Finns det något mer snuskigt än att sätta sig i något som ser ut som blankpolerad förhud från en 80-årig gubbe som man glider omkring i som en smörklick i en het stekpanna?
Nej, det finns det inte.

:zpy

Jag har en garagegranne som åker trimmad T16 4x4, vilken både har gått långt och plågats hårt, han har icke haft några som helst bekymmer, men det kanske sitter stadigare grejer i turbomodellen?

Nåväl, grabbhalvan får väl köpa en vanlig Mi16 då, det är ju faktiskt en riktigt kul bil, fin väghållning och mycket hk (155 va?) för pengarna, samtidigt som den är soppasnål.

+ 1. Min bror hade en vanlig Mi16, en varvvillig och kul bil. Dock en sak man stör sig på är den plastiga och knakiga inredningen, men helt klart ett alternativ till Alfan och Saaben.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du glömde det absolut vidrigaste Saab någonsin har satt i sina bilar.
Den äckel-äckliga jävla skinnimitationen som satt på sina säten i t ex. 9000 modellen.
Finns det något mer snuskigt än att sätta sig i något som ser ut som blankpolerad förhud från en 80-årig gubbe som man glider omkring i som en smörklick i en het stekpanna?
Nej, det finns det inte.

:zpy

Aah du menar den protes-färgade inredningen! :D

Jo jag vet faktiskt äckligare, den helt unika kulören schamott-brun som prydde utsidan på på många saabar förr.

Nä en gammal fin Volvo 240 GLT eller en BMW 528 från säg 1985 skulle jag hellre köpa om jag var 18 som TS och ville ha en busbil i 10-15 000:-kronorsklassen. Då har man iaf en bil som är rolig att skruva med och underhålla, ja tom kanske lägga så mycket jobb på att det blir en finbil till slut.

Den här skulle man kolla på om man bara hade 12000:-. Jag tror att säljaren menar länkarm. http://www.blocket.se/vi/18113868.htm?ca=5_s
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du glömde det absolut vidrigaste Saab någonsin har satt i sina bilar.
Den äckel-äckliga jävla skinnimitationen som satt på sina säten i t ex. 9000 modellen.
Finns det något mer snuskigt än att sätta sig i något som ser ut som blankpolerad förhud från en 80-årig gubbe som man glider omkring i som en smörklick i en het stekpanna?
Nej, det finns det inte.

:zpy



+ 1. Min bror hade en vanlig Mi16, en varvvillig och kul bil. Dock en sak man stör sig på är den plastiga och knakiga inredningen, men helt klart ett alternativ till Alfan och Saaben.

:rofl


Jag ska titta på bilen och se vad jag tycker:) Kommer ju givetvis provköra en massa olika bilar innan jag bestämmer mig för vad jag ska ha, både såna som jag blivit tipsad om här och såna som uteblivit. Trådens syfte är bara att ge mig lite grundinfo om olika bilar så att jag åtminstone har koll på lite olika alternativ:)

Och på tal om körkortet så är jag nyss hemkommen efter att ha klarat teorin!:yoparty :tummenupp
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Aah du menar den protes-färgade inredningen! :D

Jo jag vet faktiskt äckligare, den helt unika kulören schamott-brun som prydde utsidan på på många saabar förr.

Nä en gammal fin Volvo 240 GLT eller en BMW 528 från säg 1985 skulle jag hellre köpa om jag var 18 som TS och ville ha en busbil i 10-15 000:-kronorsklassen. Då har man iaf en bil som är rolig att skruva med och underhålla, ja tom kanske lägga så mycket jobb på att det blir en finbil till slut.
240 GLT har en viss utvecklingsstörd charm.
Lite rallybilskänsla med rå motorgång och lättsladdat chassie.
Inte snabb, men acceptabla prestanda.
Dessvärre så är väl de flesta slutkörda.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Aah du menar den protes-färgade inredningen! :D

Jo jag vet faktiskt äckligare, den helt unika kulören schamott-brun som prydde utsidan på på många saabar förr.

Nä en gammal fin Volvo 240 GLT eller en BMW 528 från säg 1985 skulle jag hellre köpa om jag var 18 som TS och ville ha en busbil i 10-15 000:-kronorsklassen. Då har man iaf en bil som är rolig att skruva med och underhålla, ja tom kanske lägga så mycket jobb på att det blir en finbil till slut.

Jag tror att jag snart måste ändra första inlägget, bus känns nog mindre viktigt än jag tyckte först...

Nya kriterier:
- Rolig motor med lagom effekt och gott ljud.
- Bilen får inte vara bonna-, fjortis- eller 18-åringsstämplad (exempel på bilar som jag tycker är det är volvo 740, vw golf och nästan alla bmw i den prisklass jag siktar på) utan måste se ut som en lite mer som en civiliserad "vuxenbil".
- Hyfsad bränsleekonomi (allt kring 1 L/mil och där under är acceptabelt).
- God komfort är viktigt, men det får gärna vara en kompromiss mellan komfort och styvt chassi så länge bilen inte blir obekväm och jobbig.
- Kurvtagningsförmåga är mindre viktigt än acceleration rakt fram då det busigaste jag kommer göra på gata antagligen är att gasa lite rakt fram när jag vill få en liten kick då och då. Eventuellt kommer jag väl sladda runt lite på nån lämplig grusväg om jag hittar en sån, men det tror jag inte att bilen behöver vara extremt kvick och busig för att klara av.
- Driftsäkerhet och pålitlighet är viktigt, men jag är inte främmande för att pilla själv och gör det gärna om det behövs. Men jag vill inte att det ska behövas hela tiden.
- Bilen ska vara praktisk och kunna frakta saker av normal storlek, men det behöver inte gå in en hel mc där bak för det har jag vanen till.
- Fyra dörrar och god passagerarkomfort är ett plus.
- Max 10 000 kr.
- Årsmodell kring 90 (vill inte ha gamla bilar från typ nittonhundrafrösihjäl, men nån gång 80-90 går bra. Nyare bilar går givetvis också bra, men de brukar vara dyrare än den prisklass jag siktar på så...).
- Bakhjulsdrift, viktigt.

Det var iallafall vad jag kommer på för stunden... Sen så vill jag även tacka alla som ställt upp hittills för all hjälp och alla bra tips, det är riktigt sjyst av er:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tror att jag snart måste ändra första inlägget, bus känns nog mindre viktigt än jag tyckte först...

Nya kriterier:
- Rolig motor med lagom effekt och gott ljud.
- Bilen får inte vara bonna-, fjortis- eller 18-åringsstämplad (exempel på bilar som jag tycker är det är volvo 740, vw golf och nästan alla bmw i den prisklass jag siktar på) utan måste se ut som en lite mer som en civiliserad "vuxenbil".
- Hyfsad bränsleekonomi (allt kring 1 L/mil och där under är acceptabelt).
- God komfort är viktigt, men det får gärna vara en kompromiss mellan komfort och styvt chassi så länge bilen inte blir obekväm och jobbig.
- Kurvtagningsförmåga är mindre viktigt än acceleration rakt fram då det busigaste jag kommer göra på gata antagligen är att gasa lite rakt fram när jag vill få en liten kick då och då. Eventuellt kommer jag väl sladda runt lite på nån lämplig grusväg om jag hittar en sån, men det tror jag inte att bilen behöver vara extremt kvick och busig för att klara av.
- Driftsäkerhet och pålitlighet är viktigt, men jag är inte främmande för att pilla själv och gör det gärna om det behövs. Men jag vill inte att det ska behövas hela tiden.
- Bilen ska vara praktisk och kunna frakta saker av normal storlek, men det behöver inte gå in en hel mc där bak för det har jag vanen till.
- Fyra dörrar och god passagerarkomfort är ett plus.
- Max 10 000 kr.
- Årsmodell kring 90 (vill inte ha gamla bilar från typ nittonhundrafrösihjäl, men nån gång 80-90 går bra. Nyare bilar går givetvis också bra, men de brukar vara dyrare än den prisklass jag siktar på så...).
- Bakhjulsdrift, viktigt.

Det var iallafall vad jag kommer på för stunden... Sen så vill jag även tacka alla som ställt upp hittills för all hjälp och alla bra tips, det är riktigt sjyst av er:)
Kolla BMW annonsen jag tipsade om ovan. Såna insomnade bilar ska man titta på om man är mekkunnig. Ännu bättre om du kan hitta säljaren innan han/hon bestämmer sig för att sälja.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Dina kriterier är ju nästan omöjliga, särskilt när du väljer bort bra bilar bara för att (Volvo, BMW).

Det finns väl bara merca kvar då.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Aah du menar den protes-färgade inredningen! :D

Jo jag vet faktiskt äckligare, den helt unika kulören schamott-brun som prydde utsidan på på många saabar förr.

Nä en gammal fin Volvo 240 GLT eller en BMW 528 från säg 1985 skulle jag hellre köpa om jag var 18 som TS och ville ha en busbil i 10-15 000:-kronorsklassen. Då har man iaf en bil som är rolig att skruva med och underhålla, ja tom kanske lägga så mycket jobb på att det blir en finbil till slut.

Den här skulle man kolla på om man bara hade 12000:-. Jag tror att säljaren menar länkarm. http://www.blocket.se/vi/18113868.htm?ca=5_s

Nja, jag menade mera äckligheten i själva materialet. Nåt slags mellanting mellan fejkskinnimationtjosanehejsan och galon. Blankt och allmänt vidrigt bara. :död

Angående BMWn tror jag faktiskt säljaren menar just precis vipparmen. Min bror hade en likadan vilken vippan gick rätt av på vid en omkörning (lite högre varv än normalt).
Inte så märkvärdigt att byta egentligen, men lite mekkunskaper är bra att ha.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top