Oplar äro icke tyska.
Ommärkta vauxhall.
Därmed brittiska.
Jag påstår att det är tvärtom Med tanke på att grundaren heter Adam Opel och är född i tyskland och grundade företaget Opel i Tyskland så borde det därmed vara tyskt.
Du har fel
Oplar äro icke tyska.
Ommärkta vauxhall.
Därmed brittiska.
Det är en jävligt bra synpunkt och jag har ränkt på det också, men frågan är ju hur driftsäker en gammal busbil för 5000 är... Och bilen ska ju vara pendlarbil i främsta hand och sen ha möjligheten att leka lite med i andra hand liksom... Volvo verkar dock lite för stora, tunga och svampiga för min smak...
Det är en jävligt bra synpunkt och jag har ränkt på det också, men frågan är ju hur driftsäker en gammal busbil för 5000 är... Och bilen ska ju vara pendlarbil i främsta hand och sen ha möjligheten att leka lite med i andra hand liksom... Volvo verkar dock lite för stora, tunga och svampiga för min smak...
Vill inte ha BMW...
Dom är odödliga... nästintill iaf...
Fick kärra, fick den gratis av farsans polare polare då han själv inte orkade fixa tomgången som var knasig, samt besikta och skatta.
Tomgången var urkass. Anade att det var insugspackningen. Så tog man sedvanliga startgasen och sprayade runt området. Och visst var det så. Åktes till Mekonomen direkt och köpte loss en för 120kr.
Sen var det bara besiktning och skatt, vilket inte var några stora problem (var tvungen att byta handbromsbackar, dock följde dessa med i köpet).
Har satt bilfan i diket i skogen en gång. De stora stötfångarna tog emot smällan vilket man kunde banka rätt med släggan. Även blinkersglaset förstördes vilken köptes på skroten.
Kan säga att jag inte direkt är snäll mot bilen, men han har aldrig svikit mig, Än iaf!
Vill man ha en driftsäker bil i det allra billigaste sortimenten är det nog en gammal Volvo eller någon Japanare, typ Nissan Sunny eller liknande bil som alla Pizzabagare åker eller har som leveransbil!
Alla dessa bilar är stora tunga och svampiga, dock är nog alfan det i mindre utsträkning än 740/9000.
Då är det Volvo kvar. Om bakhjulsdrift är viktigt, finns bakhjulsdrivna japsar, men de är gammla och absolut inte bekväma eller pigga, för de pengarna. 740 är inte sportig, mycket tung, och körglädje passar inte i samma mening, enda som ger viss mån körglädje i en sån är just bakhjulsdriften. Dock är de bekväma, håller bra, och är rätt mycket bil för pengarna.
Kan även gå att hitta en mazda 929 med 3 liter sexa för de stålarna men den är minst lika tung och mjuk, mycket motor däremot, runt 190 åsnor.
Edit: http://www.blocket.se/vi/19533995.htm?ca=11_s
Kan ha missat lite på effekten, är nog van med BMW, ändå rätt mycket pulver för pengarna. Och gammla mazdor håller, väldigt, har ingen erfarenhet av just 929, men pre-ford mazdorna brukar inte gå att döda.
Bushido dissar 740...
Ärligt. Vilken bil har du roligast i? 740 Turbo, SAAB 9000 Turbo eller Alfan som nämndes?
Jag tycker utan tvekan 740:n isf. Då menas inte att det roligaste är att sladda runt lokala Sibylla samtidigt som någon visar arslet genom rutan.
Bara att det är mycket mer körglädje än en sådan än 9000.
Sen kanske 9000 är vassare om det svängas väldigt hårt. Men är jag ute efter sådant skulle det hellre blivit en Golf, Pegga 306 eller liknande med nya coilovers!
Fast ska jag vara helt ärlig. Roligaste bilen du får är nog en gammal Volvo som max kostar 5000kr. Då kan du sladda hur mycket du vill och köra Rally som Colin McRae utan att gråta över att du satte bilen i diket"
Inte nödvändigtvis så.
Tog den här bilden när jag var uppe och åkte skidor förra veckan. Centrallåset funkade klanderfritt och motor startade utan några större problem. Dock var elektroniken riktigt seg. När jag flippade till blinkersspaken tog det säkert tre sekunder innan det började blinka.
Varför är du så kåt på bakhjulsdrift egentligen? Man kan ha mycket skoj med framhjulsdrivna bilar också. För att inte tala om fyrhjulsdrivna. Dessutom bor du i Lund. Det är ju inte direkt så att ni har en lång vinter då man kan ägna sig åt att åka med bredställ ur rondellerna.
Då kan du välja en 240 istället, en antik klenod alá gubbräcer...
Eller en 940 är möjlig för 10k, (en 740 med lite mjukare former, kom 91 tror jag)
Inte för att det är varken Alfa 164 eller 9000 turbo,
ASTRA GSI
men det är en jävligt rolig bil. Hittar man en fin Kadett Gsi 16v, ja den är ännu roligare. Sämre komfort och burkigare, men, roligare. Ingen vidare byggkvalitet på inredning och kaross, men motorn är en riktig hit. Roligare vägegenskaper än Golf GTI16v, släpper man gasen mitt i en böj kommer bakändan som ett brev på posten...
Min åsikt i frågan är att ska man ha en riktigt rolig bil, ska man skita i tunga direktörslimousiner som de faktiskt var när de kom, Alfan och Saaben. Gå ner några viktklasser och det blir fan så mycket skojigare
Och du, tyskhatarn, Italien stod på tysklands sida
Förresten, hörde jag e30 viskas av vinden..??
Angående fram/bakhjulsdrift så tillhör jag den skaran som inte förstog glädjen med framhjulsdrift.
De framhjulsdrivna bilar jag hade ägt plöjde bara rakt fram vid halka eller lite inspirerad körning och jag dissade folk som hyllade framhjulsdrift.
Ända tills jag köpte min första Alfa 164 QV, att framhjulsdrift kunde var så så.. underbart, plötsligt såg jag ljuset i tunneln.
Jag skulle aldrig köpa italienskt skit, garage-kompisarna hade varsin 75:a bla och de skruvade konstant.
Sen var jag o tanten ute på bilköpar-runda, längst in hos en handlare stog något som jag på lite håll tyckte vara en Peschå 605 vilket var en tänkbar bil.
När jag kom närmare såg jag att det var en Alfa, nyfiken som man är så gick jag i alla fall fram o tittade, svart med lejongul skinninredning från Momo och hyffsat skålade stolar, i övrigt fullutrustad.
Vi smög båda två runt bilen lite försiktigt tills en av oss (minns ej vem) i alla fall yttrade: Man kan väl i alla fall provköra den, det är ju ett bra pris.
Efter en provtur var det inget att snacka om, bara att lägga upp plånboken
Eftersom jag snart upptäckte några mindre brister så skulle bilen lämnas in på deras verkstad för rep och under tiden (drygt 2 veckor) fick jag en lånebil, en klipp ny Mitsubishi carisma.
Det var en enorm glädje när man efter 2 veckor fick tillbaka sin 10-åriga Alfa istället för den lånade Aplådan. Kan säga att om de så erbjudit mig att byta Alfan jämnt mot Carisman så hade jag inte gjort det.
Har haft flera andra bilar efter det, även andra Alfor men tanten hävdar envist att det var den roligaste och skönaste bilen vi haft och jag är nog beredd att skriva under på det.
Och Chevrolet Matiz är ett jänkejärn.Jag påstår att det är tvärtom Med tanke på att grundaren heter Adam Opel och är född i tyskland och grundade företaget Opel i Tyskland så borde det därmed vara tyskt.
Du har fel
Gammal oljeeldad skattebefriad stjärnopel ska de va. Enda nackdelen är den krypande känslan av framhjulsdrft när man backar ut ur garaget, men sen är det över.
Inget snack, självklart du ska ha en alfa. Det är inget fel på Alfa Romeo - det är fel på människorna som tycker det är fel på Alfa Romeo.
Och Chevrolet Matiz är ett jänkejärn.
Adam Opel var en sympatisk man som byggde motorcyklar med raketmotor.
Men:
De bilar som säljs i Sverige under Opelflagg är Vauxhall.
Haha, har jag inte hittat någon bil innan dess så kommer jag gärna inom dig och kollar på din i samband med kastreringen av johansson
Wtf! här ska inte kommas alls inom mig!
En vis man sa en gång att det finns inga så hängivna anhängare som Alfisterna. Och det finns heller inte några märkesanhängare som kör så lite av "sitt" märke till vardags..
Nu ska du inte vara sån!
Men! En säger si, en annan säger så... Vafan ska man tro om de jävla alforna egentligen!? krånglar de så mycket som folk säger eller funkar de bra!?
Nu ska du inte vara sån!
Men! En säger si, en annan säger så... Vafan ska man tro om de jävla alforna egentligen!? krånglar de så mycket som folk säger eller funkar de bra!?
Beror väldigt mycket på vad tidigare ägare gjort med bilen ifråga, gäller å vara noggrann när man köper begad Alfa.
Sen bör du nog vara beredd å ta hand om den lite mer/ofta än vad den normale toyotaägaren gör.
Haft 7 Alfor å de har funkat alldeles utmärkt, tom bättre än den påstått skottsäkra Mazdan jag har nu.
Dock så räknas jag nog till de individer som gillar att skruva och putsa mina saker mer än genomsnittet.
En medlem i Alfaklubben myntade väl "Alfa är skit men världens roligaste skit" för en del år sen. Inte helt osant kanske ... handlar nog lite om vad man värderar och prioriterar i sitt bil-ägande
Vill du ha ett problemfritt bilägande för de pengarna, köp en Mazda 626 eller nått sånt. Vill du göra ett aktivt bilval, ett val där du måste ge bilen lite omtanke men också vill ha kör och ägarglädje ska du välja Alfan.
Få eller inga människor som bara köper en bil väljer Alfa.
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |