Alfa Romeo 164 v6 vs Saab 9000 turbo?

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
ajfan, det låter ju inte så bra... man vill ju ha en bil som håller... kanske inte för total dampkörning, men lite bus borde den tåla kan man tycka... någon som kan verifiera denna aspekt?

Tycker inte du ska "köper inte bilen för växellådan är mycket sämre".

Det är väl lite si och så med dom. Polaren kör ju som vem som helst i yngre generationerna. Dvs blir lite gaspådrag. Hans exemplar gillade iaf inte det, vilket gav ett hål genom lådan.

Mest att man ska vara medveten att chansen att lådan ryker inte är obefintlig. Annars känns bilen sjysst (och det säger jag som kör kombibilarnas kombi... Volvo 745 :tungan).
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Lådorna håller hyfsat, men visst går dom sönder på hårdkörda exemplar.
Eller om man drar mycket släp.
När Solstad byggde tidningsutkörningsbilar av dom då rasade lådorna ofta.

Jag har haft en, jag kör väl inte snällt, men lådan höll utmärkt.

Jag förstår. Men är det så att de håller sämre än andra lådor i allmänhet eller gäller det som med allt annat att om man kör sönder skiten så går skiten sönder?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tycker inte du ska "köper inte bilen för växellådan är mycket sämre".

Det är väl lite si och så med dom. Polaren kör ju som vem som helst i yngre generationerna. Dvs blir lite gaspådrag. Hans exemplar gillade iaf inte det, vilket gav ett hål genom lådan.

Mest att man ska vara medveten att chansen att lådan ryker inte är obefintlig. Annars känns bilen sjysst (och det säger jag som kör kombibilarnas kombi... Volvo 745 :tungan).

Nejdå, men det känns ju som en dum idé att köpa något där lådan med största säkerhet kommer ge sig:D Finns en risk gör det väl alltid så det kommer man ju inte ifrån, men man kan ju försöka undvika onödigt stora risker:)

Ok, jag förstår. Vad kostar det egentligen att renovera eller byta en låda på de här bilarna?:va Är det nåt man hittar på en skrot för en tusenlapp eller är det saabverkstad och betala genom näsan som gäller? För om det är billigt och enkelt så kan det ju få vara lite si och sådär med driftsäkerheten på lådorna, bara det går att fixa så löser det sig ju:)

Nej de håller sämre än andra lådor i allmänhet, det kan jag inte förneka.:fakta

Ok, nu lät det sämre igen...:(

Hur jobbigt och dyrt blir det att byta växellåda och axelsystem och på så sätt konvertera en framhjulsdriven bil med dålig låda till en bakhjulsdriven bil med bra låda tror ni?:rolleyes:
 
Last edited:

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Lådor lär utan att tveka finnas på skroten. Fast det största problemet i min synvinkel är väl arbetet som behövs. :tungan

Men är du sugen på en 9000 så tycker jag inte det ska hindra dig, de flesta bilar är inte odödliga, utan har alltid nåt särskilt som är sämre.

Sen är det inte alla lådor som skjuts, utan främst om man kör riktigt hårt (samt meckar upp prestandan lite).

Vanlig körning + lite vassare körning tycker jag inte att man direkt ska bli avrådd från att skaffa en.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Lådor lär utan att tveka finnas på skroten. Fast det största problemet i min synvinkel är väl arbetet som behövs. :tungan

Ok... Såna som redan har gått åt helvete då eller?:D

Äh, det är väl bara bulta av och bulta på?:va :hihi
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Dom är rätt trista framhjulare båda två. Alfan är väl helt klart roligare och snyggare bil. Saaben är väl en riktigt tråkig svensson bil på alla tänkbara sätt, tung som fasen med, så även med turbo motorn är den nog inge vidare att köra. Risken med Alfan är väl att en dag när man går ut har allt utom däcken återgått till elementen.

Så beror väl på vad som är viktigast för dig, själv hade jag nog valt Alfan, för jag är hopplös och värderar knepigt...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Dom är rätt trista framhjulare båda två. Alfan är väl helt klart roligare och snyggare bil. Saaben är väl en riktigt tråkig svensson bil på alla tänkbara sätt, tung som fasen med, så även med turbo motorn är den nog inge vidare att köra. Risken med Alfan är väl att en dag när man går ut har allt utom däcken återgått till elementen.

Så beror väl på vad som är viktigast för dig, själv hade jag nog valt Alfan, för jag är hopplös och värderar knepigt...

:hihi

Tack för du delar med dig av dina synpunkter iallafall:) Hade hoppats att saaben ändå skulle vara rätt ok i och med sina nära 200 hästar, men den är nog ganska tung som du säger så...:(
Jaja, jag får se hur jag gör:) Kanske blir det ingen av dem, vem vet:D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tyckte inte heller att 9000 var speciellt kul att köra, stor tung och sävlig.

Jag föredrar 900 OG, även om 900 NG finns under din ekonomiska gräns så var inte dom första årsmodellerna riktigt bra, även om det mesta fixades på garantin.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Du har mycket krav på en bil för 10 000:- Ska du ha en rolig bil för dom pengarna så är det bara BMW som gäller tycker jag. E30 eller E39. Kom inte och snacka om att du inte gillar tyska bilar för har du inge mer pengar att lägga ska du vara glad om den rullar och inte om vilken image den har. Saab 9000 är minst lika mycket pundarbil som alla andra 10000kr holkar.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Du har mycket krav på en bil för 10 000:- Ska du ha en rolig bil för dom pengarna så är det bara BMW som gäller tycker jag. E30 eller E39. Kom inte och snacka om att du inte gillar tyska bilar för har du inge mer pengar att lägga ska du vara glad om den rullar och inte om vilken image den har. Saab 9000 är minst lika mycket pundarbil som alla andra 10000kr holkar.

e34 blir det nog för de pengarna, e39 börjar runt 50 papp. Men jag håller med faktiskt, har själv en 192hk 525, som nog är mycket roliga än både alfan och saaben. Problemet där är ju försäkringen, många e30/e34 som hamnar i diket, och det märks på försäkrings premierna.

Tror som sagt annars att Alfan är bra mycket livligare än saaben att köra.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du har mycket krav på en bil för 10 000:- Ska du ha en rolig bil för dom pengarna så är det bara BMW som gäller tycker jag. E30 eller E39. Kom inte och snacka om att du inte gillar tyska bilar för har du inge mer pengar att lägga ska du vara glad om den rullar och inte om vilken image den har. Saab 9000 är minst lika mycket pundarbil som alla andra 10000kr holkar.

Ja, får jag inte det eller??:confused: Det är väl klart att jag vill ha det bästa av vad jag kan ha råd med??:va
Och vadå "kom inte och snacka om att du inte gillar tyska bilar"? jag får väl gilla och inte gilla vilka jävla bilar jag vill?:va
Värst vad du var negativ, inte fått nåt på länge eller vad?
Det finns gott om bilar för 10000 och mindre som rullar.
Tyska bilar är säkert bra, men jag vill inte ha en och anledningarna till det är mina egna. Pundarbil eller inte, jag tar hellre en saab 9000 än en jävla bmw, alla dagar i veckan.

Jag tyckte inte heller att 9000 var speciellt kul att köra, stor tung och sävlig.

Jag föredrar 900 OG, även om 900 NG finns under din ekonomiska gräns så var inte dom första årsmodellerna riktigt bra, även om det mesta fixades på garantin.

Ok, en till trött bil orkar jag nog inte med. Det lutar åt alfan om det blir någon av dem.
 
Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
e34 blir det nog för de pengarna, e39 börjar runt 50 papp. Men jag håller med faktiskt, har själv en 192hk 525, som nog är mycket roliga än både alfan och saaben. Problemet där är ju försäkringen, många e30/e34 som hamnar i diket, och det märks på försäkrings premierna.

Tror som sagt annars att Alfan är bra mycket livligare än saaben att köra.

Såklart menade jag E34.


Köp vilken bil du vill men har du 10 000 kan du inte vara kräsen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Såklart menade jag E34.


Köp vilken bil du vill men har du 10 000 kan du inte vara kräsen.

Förstår fortfarande inte varför jag inte får vara kräsen så länge jag håller mig inom min prisklass:va Det säger ju sig självt att jag inte kan förvänta mig att en bil för 10kkr presterar som en för 100kkr, men varför skulle jag inte få vilja välja bland "gräddan" av bilarna i 10kkr-klassen?:va Klart att jag vill ha så mycket som möjligt för pengarna, och då gäller det att vara kräsen inom sin prisklass.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Förstår fortfarande inte varför jag inte får vara kräsen så länge jag håller mig inom min prisklass:va Det säger ju sig självt att jag inte kan förvänta mig att en bil för 10kkr presterar som en för 100kkr, men varför skulle jag inte få vilja välja bland "gräddan" av bilarna i 10kkr-klassen?:va Klart att jag vill ha så mycket som möjligt för pengarna, och då gäller det att vara kräsen inom sin prisklass.

Jag orkar inte bråka med dig om det men ratar du alla tyska bilar "baraföratt
" känns det inte så viktigt att hitta nån bil som är mest bil för pengarna, Nu behöver det ju inte vara så att just en BMW är bilen för dig men att bara säga att den är tysk och sån ska jag inte ha känns ju ologiskt. Ok att BMW och Merca förknippas med en viss typ av människor men det gör knappast en gammal golf. Har en tysk vart dum mot dig?
 

jocke.w

full gas spar tid
Gick med
20 Oct 2005
Ort
ja
Hoj
Nån blå sak....
Finns inte en enda bakhjulsdriven Saab :)

Ska du ha bakhjulsdrivet från den tidseran så är det i princip Volvo, Bmw eller mercedes om du inte ska ha jänkare.

Inte ? Kan inte du berätta det för min chef så jag slipper köra bakaxlar till monteringen då :tummenupp
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
En rolig bil för 10k är en som fungerar, startar när man vill, går inte sönder jämt och ifall den skulle gör det så ska den vara enkel och billig att reparera.

Visst kan du har krav på billig på soppa men stor motor, lyxig och bekväm men samtidigt rolig, driftsäker men billig i inköp. Men jag tror att du kommer att få justera kraven lite... Räcker med att du får lite fel på bromsarna eller måste byta kamrem/kedja och inte kan fixa det själv så har din 10k:s bil kostat 15-20k...

Finns bland annat ett läsvärt saabforum där du kan få reda på hur dyrt det är att byta kamkedjan på 9000, någon tråd med generella fel på den m.m.

http://forum.saabturboclub.com/
 

Grötboll

Full gas, motorras.
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Dalarna
Hoj
CBR600
Jag tycker det är lite roligt med den här diskussionen om Alfa 164 och Saab, allrahelst när ni diskuterar hjulupphängningar m.m. Det ingen verkar ha koll på är att Saaben och 164:an delar bottenplatta :) (även en Fiatmodell, har dock inte lagt på minnet vilken).
Många delar i hjulupphängning och botten passar mellan bilarna, gå in på valfritt Alfaforum så finns det rekommendationer att köpa bussningar och liknande från Saaben då de är billigare än Alfa orginal.

Saabs växellådor (allrahelst turbons) är inte mycket att hänga i hjulgranen, det som tar död på dem är inte tokkörning utan segdragning på växlarna, de dör av Saabmotorns vridmoment på låga varv. Det "går" att modda in Opels 6vxl turbolåda i Saabarna efter -94 men då lär man veta vad man gör, de lådorna går inte sönder i första taget.

Sen har vi bränsleförbrukningen, Saaben tar 0,8 vid väldigt oinspirerad körning och om den fungerar bra, vid inspirerad/mer realistisk körning går den på en bra bit över litern per mil. Min rekommendation är istället att titta på en bil som bara håller, drar lite soppa och är en bra pendlarbil. BMW drar mycket soppa om man har en med sexa, Volvo drar mycket soppa (för sin storlek) m.m. Vill du ha kring 200hk i en bil som väger som en Saab 9000 (tung bil) rekommenderar jag istället en mindre bil med mindre effekt, det finns flera alternativ man kan kolla på.
Opel Vectra GT16/2000 - trevlig bil med bra prestanda, lätttrimmade om man så vill, 150hk på 1300kg (finns även med v6 på 2,5l och 170hk).
Opel Calibra 16v/v6 - Se ovan, i princip samma bil.
BMW 318IS - lite sämre prestanda än Vectran men ändå ganska hyggligt, tyvärr ganska hajpade och därför svåra att hitta i realistisk prisklass, 145hk(?) på 1400kg ungefär.
Sen finns det en hel del mer alternativ att titta på, orkar dock inte leta fram allt. Idag med relativt högt bensinpris är alltid bränslekostnaden den största posten i bilägandet och mindre bil innebär oftast lägre bränslekostnad. Mindre bil innebär också lägre vikt och mindre behov av stor bränsletörstig motor för samma prestanda eller mer. Visst är kanske en Saab eller Alfa bekvämare att åka i än en Vectra men är det värt det? Jag tyckte det var rikitigt trevligt att åka i min BMW 525 24v -91 men ansåg inte det vara värt 18kr/mil i enbart bensin (även långfärd, med dåvarande bensinpris på lite drygt 12kr/liter) dessutom är 196hk i 1600kg bil inte speciellt imponerande, nu åker jag långfärd med en Vectra 2000 -90 för lite drygt sex spänn milen i bränsle, helförsäkrad med extra allt kostar mig 4000kr/år (35år, landet, högsta bonusklass m.m.) och delarna är billigare än Volvodelar, finns en uppsjö av dem att köpa begagnat (så länge det inte är motorn som krånglar, dessa motorer köps gärna av norrmännen för att användas i folkrace). Det mest negativa med dessa är att kamremmen ska bytas vid 6000mil eller 4 år, byt även vattenpumpen och alla rullar vid rembytet, allt kostar i delar kring 1500 spänn och kan göras av "Achmed på hörnet" utan problem.
Mycket hjälp och information finns via ett väldigt trevligt forum på www.opelsportclub.com
Jag vet att Opel klingar dåligt i många öron men det är faktiskt en förbannat bra bil om den är vårdad av tidigare ägare (vilket är viktigt för alla bilar).

Lycka till med bilköpet.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Du kan få köpa min 9000t -93a för tie. är du dessutom kåt på mycke motor är det saaben som gäller för g:a chiptrim ger ca 250 hk för nästan inga pengar alls. Du kan ju kika in när du ska upp o göra oblat av johanssons sista pungkula, jag bor på vägen.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top