Jag tycker det är lite roligt med den här diskussionen om Alfa 164 och Saab, allrahelst när ni diskuterar hjulupphängningar m.m. Det ingen verkar ha koll på är att Saaben och 164:an delar bottenplatta
(även en Fiatmodell, har dock inte lagt på minnet vilken).
Många delar i hjulupphängning och botten passar mellan bilarna, gå in på valfritt Alfaforum så finns det rekommendationer att köpa bussningar och liknande från Saaben då de är billigare än Alfa orginal.
Saabs växellådor (allrahelst turbons) är inte mycket att hänga i hjulgranen, det som tar död på dem är inte tokkörning utan segdragning på växlarna, de dör av Saabmotorns vridmoment på låga varv. Det "går" att modda in Opels 6vxl turbolåda i Saabarna efter -94 men då lär man veta vad man gör, de lådorna går inte sönder i första taget.
Sen har vi bränsleförbrukningen, Saaben tar 0,8 vid väldigt oinspirerad körning och om den fungerar bra, vid inspirerad/mer realistisk körning går den på en bra bit över litern per mil. Min rekommendation är istället att titta på en bil som bara håller, drar lite soppa och är en bra pendlarbil. BMW drar mycket soppa om man har en med sexa, Volvo drar mycket soppa (för sin storlek) m.m. Vill du ha kring 200hk i en bil som väger som en Saab 9000 (tung bil) rekommenderar jag istället en mindre bil med mindre effekt, det finns flera alternativ man kan kolla på.
Opel Vectra GT16/2000 - trevlig bil med bra prestanda, lätttrimmade om man så vill, 150hk på 1300kg (finns även med v6 på 2,5l och 170hk).
Opel Calibra 16v/v6 - Se ovan, i princip samma bil.
BMW 318IS - lite sämre prestanda än Vectran men ändå ganska hyggligt, tyvärr ganska hajpade och därför svåra att hitta i realistisk prisklass, 145hk(?) på 1400kg ungefär.
Sen finns det en hel del mer alternativ att titta på, orkar dock inte leta fram allt. Idag med relativt högt bensinpris är alltid bränslekostnaden den största posten i bilägandet och mindre bil innebär oftast lägre bränslekostnad. Mindre bil innebär också lägre vikt och mindre behov av stor bränsletörstig motor för samma prestanda eller mer. Visst är kanske en Saab eller Alfa bekvämare att åka i än en Vectra men är det värt det? Jag tyckte det var rikitigt trevligt att åka i min BMW 525 24v -91 men ansåg inte det vara värt 18kr/mil i enbart bensin (även långfärd, med dåvarande bensinpris på lite drygt 12kr/liter) dessutom är 196hk i 1600kg bil inte speciellt imponerande, nu åker jag långfärd med en Vectra 2000 -90 för lite drygt sex spänn milen i bränsle, helförsäkrad med extra allt kostar mig 4000kr/år (35år, landet, högsta bonusklass m.m.) och delarna är billigare än Volvodelar, finns en uppsjö av dem att köpa begagnat (så länge det inte är motorn som krånglar, dessa motorer köps gärna av norrmännen för att användas i folkrace). Det mest negativa med dessa är att kamremmen ska bytas vid 6000mil eller 4 år, byt även vattenpumpen och alla rullar vid rembytet, allt kostar i delar kring 1500 spänn och kan göras av "Achmed på hörnet" utan problem.
Mycket hjälp och information finns via ett väldigt trevligt forum på
www.opelsportclub.com
Jag vet att Opel klingar dåligt i många öron men det är faktiskt en förbannat bra bil om den är vårdad av tidigare ägare (vilket är viktigt för alla bilar).
Lycka till med bilköpet.