Jag tycker det är lite roligt med den här diskussionen om Alfa 164 och Saab, allrahelst när ni diskuterar hjulupphängningar m.m. Det ingen verkar ha koll på är att Saaben och 164:an delar bottenplatta (även en Fiatmodell, har dock inte lagt på minnet vilken).
Många delar i hjulupphängning och botten passar mellan bilarna, gå in på valfritt Alfaforum så finns det rekommendationer att köpa bussningar och liknande från Saaben då de är billigare än Alfa orginal.
Lycka till med bilköpet.
Det är helt korrekt att dom delar bottenplatta. Saabs länkarmsbussning passar på en 164a och kan köpas på Feltema, t ex.
Men du kan definitivt inte påstå att en 164a beteer sig likadant i chassit som en 9000 gör. Framförallt pga. en sak, vikten.
Sedan är karaktären i motorn hos en Alfa klart roligare (tycker jag då) än hos en dito 9000, men det är min högst personliga åsikt naturligtvis.
Läst igenom tråden nu med rekommendationer hit och dit, och jag tycker såhär.
Vill man ha en problemfri, inte jättetråkig samt bakhjulsdriven bil så håller jag med Rigge, köp en BMW.
Men o andra sidan tycker jag inte man ska beblanda roligt med driftsäkert i en prisklass på 10k.
Det finns ingen bil som är bakhjulsdriven, rolig och billig att äga på samma gång. Så är det bara.
Köp en driftsäker brukshink som kanske inte är världens roligaste att köra, men är billig att äga. Försöker man få alla koncept i en enda bil så blir det oftast halvdant och sen står du där nedböjd i motorutrymmet och svär dig blå..
Sen jobbar du en skvätt och köper en kanonrolig, men inte så driftsäker bil istället. T ex. en 75a 3,0, bmw 3 serie med sexan i, rwd japanare osv.
Så tycker jag. Lycka till oavsett!
Dom är rätt trista framhjulare båda två. Alfan är väl helt klart roligare och snyggare bil. Saaben är väl en riktigt tråkig svensson bil på alla tänkbara sätt, tung som fasen med, så även med turbo motorn är den nog inge vidare att köra. Risken med Alfan är väl att en dag när man går ut har allt utom däcken återgått till elementen.
Så beror väl på vad som är viktigast för dig, själv hade jag nog valt Alfan, för jag är hopplös och värderar knepigt...
Det där vill jag dementera. En 164a är galvad upp till rutorna från fabrik och rostar definitivt inte mer än någon annan bil från den tiden.
Svaga punkter är som redan har sagts balken i bakvagnen och i framkant på huven, där har jag sett många 164or rosta.
Se även www.alfapower.nu.
Det där angående att det är lövträdens fel att fläkten på en 75a blir igenstoppad, heelt rätt.
Last edited: