Alfa Romeo 164 v6 vs Saab 9000 turbo?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Jag tycker det är lite roligt med den här diskussionen om Alfa 164 och Saab, allrahelst när ni diskuterar hjulupphängningar m.m. Det ingen verkar ha koll på är att Saaben och 164:an delar bottenplatta :) (även en Fiatmodell, har dock inte lagt på minnet vilken).
Många delar i hjulupphängning och botten passar mellan bilarna, gå in på valfritt Alfaforum så finns det rekommendationer att köpa bussningar och liknande från Saaben då de är billigare än Alfa orginal.


Lycka till med bilköpet.

Det är helt korrekt att dom delar bottenplatta. Saabs länkarmsbussning passar på en 164a och kan köpas på Feltema, t ex.

Men du kan definitivt inte påstå att en 164a beteer sig likadant i chassit som en 9000 gör. Framförallt pga. en sak, vikten.
Sedan är karaktären i motorn hos en Alfa klart roligare (tycker jag då) än hos en dito 9000, men det är min högst personliga åsikt naturligtvis.


Läst igenom tråden nu med rekommendationer hit och dit, och jag tycker såhär.
Vill man ha en problemfri, inte jättetråkig samt bakhjulsdriven bil så håller jag med Rigge, köp en BMW.

Men o andra sidan tycker jag inte man ska beblanda roligt med driftsäkert i en prisklass på 10k.
Det finns ingen bil som är bakhjulsdriven, rolig och billig att äga på samma gång. Så är det bara.

Köp en driftsäker brukshink som kanske inte är världens roligaste att köra, men är billig att äga. Försöker man få alla koncept i en enda bil så blir det oftast halvdant och sen står du där nedböjd i motorutrymmet och svär dig blå..

Sen jobbar du en skvätt och köper en kanonrolig, men inte så driftsäker bil istället. T ex. en 75a 3,0, bmw 3 serie med sexan i, rwd japanare osv.

Så tycker jag. Lycka till oavsett! :tummenupp

Dom är rätt trista framhjulare båda två. Alfan är väl helt klart roligare och snyggare bil. Saaben är väl en riktigt tråkig svensson bil på alla tänkbara sätt, tung som fasen med, så även med turbo motorn är den nog inge vidare att köra. Risken med Alfan är väl att en dag när man går ut har allt utom däcken återgått till elementen.

Så beror väl på vad som är viktigast för dig, själv hade jag nog valt Alfan, för jag är hopplös och värderar knepigt...

Det där vill jag dementera. En 164a är galvad upp till rutorna från fabrik och rostar definitivt inte mer än någon annan bil från den tiden.

Svaga punkter är som redan har sagts balken i bakvagnen och i framkant på huven, där har jag sett många 164or rosta.

Bak.
BMWdödare.
Trevlig märkesklubb med mycket aktiviteter:
http://www.alfaromeo.org/

Se även www.alfapower.nu.

Det där angående att det är lövträdens fel att fläkten på en 75a blir igenstoppad, heelt rätt. :hihi
 
Last edited:

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Alfa vilken dag i veckan som helst.
Ska du bara transportera arslet från A till B spelar det ingen roll, vill du göra det med ett leende så väljer du Alfa.

164 med V6 är en mycket trevlig bil, kolla bara när kamremmen är bytt sist.
Skulle du mot förmodan hitta en QV eller en Q4 för dom pengarna (det händer, inte alla vet vad dom egentligen säljer) så behöver du inte oroa dig dig för de ställbara dämparna, det går utmärkt att montera vanliga dämpare den dan de ger sig.
El-fel är honnörsordet för Alfa men det är sällan allvarliga grejer, kontakstycken är inte anpassade för vårat klimat så det är vanligt med glappa/oxiderade anslutningar till diverse grejer, vet man lite om el så är det oftast snabbt o lätt fixat när det krånglar:tummenupp
 

delarossa

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
såld r6
Har varit i samma sits som dig och jag köpte en alfa 164 v6. Riktigt rolig bil trots framhjulsdrift med mycket trevligt motorljud. Ägaren innan mig hade bytt delar för hur många tusen som helst och hatade bilen så jag fick ett bra pris.
Jag körde många mil med den och min bror tog över den efter mig och körde en del han också. Tror aldrig det var några större problem med den. Lite oljeläckage, rost och lysande varningslampor.

Skulle jag köpa en bil i den prisklassen idag och utseende inte spelade någon roll så skulle det bli en 528. Alfan känns som en större risk. Jag har förstått att du hatar BMW men dom gör roliga bilar.
Växellådan är riktigt tålig, hade en kompis som körde en sån utan koppling i massor med mil. Mycket stadskörning. Startmotorn är också väldigt tålig när jag tänker efter.
Den går bra och har (trots sitt utseende) riktigt bra köregenskaper.

http://www.blocket.se/vi/19847580.htm?ca=23_3_s
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
När det börjar talas om att 9000 skulle vara det slöa alternativet får jag nog ändå säga att jag inte håller med. Köp en billig lättryckare och montera magnetventil och annan styrbox så har du en bil som går bättre än något annat i den prisklassen.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag tycker det är lite roligt med den här diskussionen om Alfa 164 och Saab, allrahelst när ni diskuterar hjulupphängningar m.m. Det ingen verkar ha koll på är att Saaben och 164:an delar bottenplatta :) (även en Fiatmodell, har dock inte lagt på minnet vilken).
Många delar i hjulupphängning och botten passar mellan bilarna, gå in på valfritt Alfaforum så finns det rekommendationer att köpa bussningar och liknande från Saaben då de är billigare än Alfa orginal.

Fiat Chroma om jag inte minns fel. Jag är väl medveten om att de delar bottenplatta, trots detta så har mina exemplar uppträtt totalt olika i chassiet, det är ju märkligt...
Däremot håller jag med dig om Opel, det är vettiga bilar! Köper man en Omega så har man en grymt bra bil; Låg bensinförbrukning, billiga delar, inte så dålig kvalitet som folk tror, säkerhet, bakhjulsdrift om man vill ha det, mycket utrustning etc.
Vectrorna är också hyffsade, men i det prisklassen är det slutkörda vrak tyvärr.
Och att byta kamrem på en Opel är lika enkelt som att byta kedja på Saaben, och det kostar inte mer än 1000:- med vattenpump samtidigt. Kedja på Saaben lika mycket.
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Vill man ha en problemfri, inte jättetråkig samt bakhjulsdriven bil så håller jag med Rigge, köp en BMW.

Men o andra sidan tycker jag inte man ska beblanda roligt med driftsäkert i en prisklass på 10k.
Det finns ingen bil som är bakhjulsdriven, rolig och billig att äga på samma gång. Så är det bara.


Största problemet med BMW är väl knackande ventiler. Resten ska hålla mycket bra.

Billigaste, roligaste och driftsäkraste är utan tvekan enligt mig en Volvo. GL/T eller Turbo-modell av 740.

Förstnämnda går att hitta under 10000kr. Är oftast i sjysst skick. En bil med 159ponnys man kan ha riktigt kul med.

Turbon som är vassare är ju självklart roligare, men många modeller oftast otroligt hårt körda om man ska hitta exemplar i de lägre prisklasserna.
 

Grötboll

Full gas, motorras.
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Dalarna
Hoj
CBR600
Vectrorna är också hyffsade, men i det prisklassen är det slutkörda vrak tyvärr.
Och att byta kamrem på en Opel är lika enkelt som att byta kedja på Saaben, och det kostar inte mer än 1000:- med vattenpump samtidigt. Kedja på Saaben lika mycket.

Jag köpte min Vectra 2000 för 3000 spänn med trasig kopplingsarm, lite svets senare så går den finemang :tummenupp
Jag tror du menar 8v varianten (C20NE, 116hk) när du säger 1000 spänn med v-pump, jag pratar om 16v motorn (C20XE, 150hk).
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Oplar och BMW? Frågan gällde ju SAAB 9000 mot Alfa 164.

Välj Alfan. Det tycker jag. :tummenupp

Min förra bil var en Alfa, min nuvarande bil är bland annat en Alfa och min nästa bil kommer säkert vara en Alfa så jag är bara lite partisk. :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag orkar inte bråka med dig om det men ratar du alla tyska bilar "baraföratt
" känns det inte så viktigt att hitta nån bil som är mest bil för pengarna, Nu behöver det ju inte vara så att just en BMW är bilen för dig men att bara säga att den är tysk och sån ska jag inte ha känns ju ologiskt. Ok att BMW och Merca förknippas med en viss typ av människor men det gör knappast en gammal golf. Har en tysk vart dum mot dig?

Man får väl ha vissa kriterier? Jag vill att min bil ska ha allt det jag nämnt men INTE vara en BMW. Jag tycker nog att golfen har lite av samma stämpel (eller i alla fall samma stämpel som 740:eek:rna), men faktum är att ja, en tysk har varit dum mot mig:) Den mest akuta anledningen är dock att den grabb som mobbade mig och sedermera misshandlade mig ganska brutalt under högstadietiden diggar BMW över alla andra bilar, och då jag gör mitt bästa för att ta avstånd från allt vad den idioten innebär så tar jag även avstånd från BMW. så, nu vet du. får jag tycka illa om BMW nu?:) Jag har aldrig sagt att BMW är dåliga bilar som man inte kan ha, jag har bara sagt att jag inte vill ha en och nu vet du varför.
Mercedes och VW kan jag väl eventuellt tänka mig att ha (trots tysken), men jag har hellre en japs-, italienar-, svensson-, britt- eller jänkebil i vilket fall som helst.

En rolig bil för 10k är en som fungerar, startar när man vill, går inte sönder jämt och ifall den skulle gör det så ska den vara enkel och billig att reparera.

Visst kan du har krav på billig på soppa men stor motor, lyxig och bekväm men samtidigt rolig, driftsäker men billig i inköp. Men jag tror att du kommer att få justera kraven lite... Räcker med att du får lite fel på bromsarna eller måste byta kamrem/kedja och inte kan fixa det själv så har din 10k:s bil kostat 15-20k...

Finns bland annat ett läsvärt saabforum där du kan få reda på hur dyrt det är att byta kamkedjan på 9000, någon tråd med generella fel på den m.m.

http://forum.saabturboclub.com/

Jag är fullt medveten om att jag inte kan sikta på en alltför bra bil för de pengarna, men jag kommer självklart ändå att leta efter den bil som uppfyller flest av kriterierna på bästa sätt för rätt pengar. Det gäller att vara kräsen inom sin prisklass.

Jag ska titta, tack för tipset:)
 
Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Största problemet med BMW är väl knackande ventiler. Resten ska hålla mycket bra.

Billigaste, roligaste och driftsäkraste är utan tvekan enligt mig en Volvo. GL/T eller Turbo-modell av 740.

Förstnämnda går att hitta under 10000kr. Är oftast i sjysst skick. En bil med 159ponnys man kan ha riktigt kul med.

Turbon som är vassare är ju självklart roligare, men många modeller oftast otroligt hårt körda om man ska hitta exemplar i de lägre prisklasserna.

En 740 är alltså rolig? Du och jag tycker nog olika angående hur en rolig bil ska uppföra sig på vägen. :hihi

Men visst, driftsäkra är dom absolut! Samt bakhjulsdrivna och billiga delar. Men dom är så långt ifrån roligt man kan komma om du frågar mig.

Min förra bil var en Alfa, min nuvarande bil är bland annat en Alfa och min nästa bil kommer säkert vara en Alfa så jag är bara lite partisk. :)

Bara liite, lite. :D
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag tycker det är lite roligt med den här diskussionen om Alfa 164 och Saab, allrahelst när ni diskuterar hjulupphängningar m.m. Det ingen verkar ha koll på är att Saaben och 164:an delar bottenplatta :) (även en Fiatmodell, har dock inte lagt på minnet vilken).
Många delar i hjulupphängning och botten passar mellan bilarna, gå in på valfritt Alfaforum så finns det rekommendationer att köpa bussningar och liknande från Saaben då de är billigare än Alfa orginal.

Saabs växellådor (allrahelst turbons) är inte mycket att hänga i hjulgranen, det som tar död på dem är inte tokkörning utan segdragning på växlarna, de dör av Saabmotorns vridmoment på låga varv. Det "går" att modda in Opels 6vxl turbolåda i Saabarna efter -94 men då lär man veta vad man gör, de lådorna går inte sönder i första taget.

Sen har vi bränsleförbrukningen, Saaben tar 0,8 vid väldigt oinspirerad körning och om den fungerar bra, vid inspirerad/mer realistisk körning går den på en bra bit över litern per mil. Min rekommendation är istället att titta på en bil som bara håller, drar lite soppa och är en bra pendlarbil. BMW drar mycket soppa om man har en med sexa, Volvo drar mycket soppa (för sin storlek) m.m. Vill du ha kring 200hk i en bil som väger som en Saab 9000 (tung bil) rekommenderar jag istället en mindre bil med mindre effekt, det finns flera alternativ man kan kolla på.
Opel Vectra GT16/2000 - trevlig bil med bra prestanda, lätttrimmade om man så vill, 150hk på 1300kg (finns även med v6 på 2,5l och 170hk).
Opel Calibra 16v/v6 - Se ovan, i princip samma bil.
BMW 318IS - lite sämre prestanda än Vectran men ändå ganska hyggligt, tyvärr ganska hajpade och därför svåra att hitta i realistisk prisklass, 145hk(?) på 1400kg ungefär.
Sen finns det en hel del mer alternativ att titta på, orkar dock inte leta fram allt. Idag med relativt högt bensinpris är alltid bränslekostnaden den största posten i bilägandet och mindre bil innebär oftast lägre bränslekostnad. Mindre bil innebär också lägre vikt och mindre behov av stor bränsletörstig motor för samma prestanda eller mer. Visst är kanske en Saab eller Alfa bekvämare att åka i än en Vectra men är det värt det? Jag tyckte det var rikitigt trevligt att åka i min BMW 525 24v -91 men ansåg inte det vara värt 18kr/mil i enbart bensin (även långfärd, med dåvarande bensinpris på lite drygt 12kr/liter) dessutom är 196hk i 1600kg bil inte speciellt imponerande, nu åker jag långfärd med en Vectra 2000 -90 för lite drygt sex spänn milen i bränsle, helförsäkrad med extra allt kostar mig 4000kr/år (35år, landet, högsta bonusklass m.m.) och delarna är billigare än Volvodelar, finns en uppsjö av dem att köpa begagnat (så länge det inte är motorn som krånglar, dessa motorer köps gärna av norrmännen för att användas i folkrace). Det mest negativa med dessa är att kamremmen ska bytas vid 6000mil eller 4 år, byt även vattenpumpen och alla rullar vid rembytet, allt kostar i delar kring 1500 spänn och kan göras av "Achmed på hörnet" utan problem.
Mycket hjälp och information finns via ett väldigt trevligt forum på www.opelsportclub.com
Jag vet att Opel klingar dåligt i många öron men det är faktiskt en förbannat bra bil om den är vårdad av tidigare ägare (vilket är viktigt för alla bilar).

Lycka till med bilköpet.

Jag tackar dig för alla dina tips och vettiga aspekter!:)

En bil jag kommer att tänka på när du säger lättare bil med mindre effekt: mitsubishi lancer. Hur tror du (eller någon annan) att den står sig om man jämför med alla oplar du nämnde?:va Och nej, nu är det inte min tyskfobi som spelar in. Jag har bara hittat en lancer som ser ganska sjyst ut på blocket så jag vill gärna veta lite mer om den innan jag avfärdar den:)

Det låter ju dock onekligen ganska ekonomiskt... Jag ska fundera så får vi se vad det blir:)

Ska kolla där också, tack!:tummenupp

Tack ska du ha!:tummenupp

Du kan få köpa min 9000t -93a för tie. är du dessutom kåt på mycke motor är det saaben som gäller för g:a chiptrim ger ca 250 hk för nästan inga pengar alls. Du kan ju kika in när du ska upp o göra oblat av johanssons sista pungkula, jag bor på vägen.

Haha, har jag inte hittat någon bil innan dess så kommer jag gärna inom dig och kollar på din i samband med kastreringen av johansson:D

Alfa vilken dag i veckan som helst.
Ska du bara transportera arslet från A till B spelar det ingen roll, vill du göra det med ett leende så väljer du Alfa.

164 med V6 är en mycket trevlig bil, kolla bara när kamremmen är bytt sist.
Skulle du mot förmodan hitta en QV eller en Q4 för dom pengarna (det händer, inte alla vet vad dom egentligen säljer) så behöver du inte oroa dig dig för de ställbara dämparna, det går utmärkt att montera vanliga dämpare den dan de ger sig.
El-fel är honnörsordet för Alfa men det är sällan allvarliga grejer, kontakstycken är inte anpassade för vårat klimat så det är vanligt med glappa/oxiderade anslutningar till diverse grejer, vet man lite om el så är det oftast snabbt o lätt fixat när det krånglar:tummenupp

Tack ska du ha för tipsen!:tummenupp
Jo, jag blev lite sugen på det där med q4 nu nöär det pratades om den... Det verkar definitivt som en bra bil. däremot låter svår- och dyrmekat inte så kul...:rolleyes:
Elfel låter inte heller så kul då jag hatar el:huvet Alla sladdar, kontakter, glapp, felkopplingar... Jag får fan krupp varenda gång jag ska försöka reda ut nåt med elsystem på hojar, än värre lär det ju bli med bilar om de bara ska fela hela tiden:hihi

Har varit i samma sits som dig och jag köpte en alfa 164 v6. Riktigt rolig bil trots framhjulsdrift med mycket trevligt motorljud. Ägaren innan mig hade bytt delar för hur många tusen som helst och hatade bilen så jag fick ett bra pris.
Jag körde många mil med den och min bror tog över den efter mig och körde en del han också. Tror aldrig det var några större problem med den. Lite oljeläckage, rost och lysande varningslampor.

Skulle jag köpa en bil i den prisklassen idag och utseende inte spelade någon roll så skulle det bli en 528. Alfan känns som en större risk. Jag har förstått att du hatar BMW men dom gör roliga bilar.
Växellådan är riktigt tålig, hade en kompis som körde en sån utan koppling i massor med mil. Mycket stadskörning. Startmotorn är också väldigt tålig när jag tänker efter.
Den går bra och har (trots sitt utseende) riktigt bra köregenskaper.

http://www.blocket.se/vi/19847580.htm?ca=23_3_s

Ok!:) Det verkar ju som en ganska hyfsad bil iallafall... Blir det någon av de två i rubriken så blir det nog alfan :) Om det nu inte blir den där q4:an det pratades om, men det får vi allt se...:rolleyes:

Jag vet att mitt BMW-hat är helt åt helvete felgrundat, men det bara känns inte bra... Det är mycketmöjligt att ni kommer lyckas övertala mig om att de är bra och att jag ska ge dem ett försök (kollade faktiskt på annonsen och tänkte "kanske"...), men inte ännu...
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Oplar äro icke tyska.
Ommärkta vauxhall.
Därmed brittiska.

Tveka lite till, så skall jag lösa problemet.
Enkelt.
Jag tjöper en saab.
Åker ner och misshandlar dig.
Väskan stängd.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
När det börjar talas om att 9000 skulle vara det slöa alternativet får jag nog ändå säga att jag inte håller med. Köp en billig lättryckare och montera magnetventil och annan styrbox så har du en bil som går bättre än något annat i den prisklassen.

Hehe, det är gott om isärgående meningar här...:D
Vad kostar det där joxet du pratar om då? För jag vill helst inte att bilen ska kosta sina 10 i inköp och sen behöva åtskilliga tusen till nerlagt på sig för att bli så bra som jag vill ha den...

Oplar äro icke tyska.
Ommärkta vauxhall.
Därmed brittiska.

Tveka lite till, så skall jag lösa problemet.
Enkelt.
Jag tjöper en saab.
Åker ner och misshandlar dig.
Väskan stängd.

Ok, har du sagt det så. Och nu ger alla andra fan i att säga att oplar visst är tyska så att jag blir rädd för dem också!:mad: :rolleyes:

Hehe, nja... låter som en dum idé tycker jag...:rolleyes:

Oplar och BMW? Frågan gällde ju SAAB 9000 mot Alfa 164.

Välj Alfan. Det tycker jag. :tummenupp

Min förra bil var en Alfa, min nuvarande bil är bland annat en Alfa och min nästa bil kommer säkert vara en Alfa så jag är bara lite partisk. :)

Rätt uppfattat!:yoparty :tummenupp

Ok, tack för det:) Jaja, har du nu genomlevt två alfor och vill ha en till så lär de ju inte vara katastrof iallafall...:hihi
 
Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Ok, tack för det:) Jaja, har du nu genomlevt två alfor och vill ha en till så lär de ju inte vara katastrof iallafall...:hihi

Jo, det är det som är det jävliga.
Har du en gång köpt en och fallit så kommer du vilja ha fler. Sen om det är disko i innerbelysningen på morgonen när du är trött och jävlig, dörrarna fryser ihop vid 1 minusgrad och sen rosten på det så har det föga betydelse när det kommer i valet och kvalet om att köpa en ny bil. :hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jo, det är det som är det jävliga.
Har du en gång köpt en och fallit så kommer du vilja ha fler. Sen om det är disko i innerbelysningen på morgonen när du är trött och jävlig, dörrarna fryser ihop vid 1 minusgrad och sen rosten på det så har det föga betydelse när det kommer i valet och kvalet om att köpa en ny bil. :hihi

Haha, kanske det...:hihi
Jaja, vi får väl se vad det blir för nåt:) Än så länge har jag långt ifrån bestämt mig så fler synpunkter är välkomna:)
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
En 740 är alltså rolig? Du och jag tycker nog olika angående hur en rolig bil ska uppföra sig på vägen. :hihi

Men visst, driftsäkra är dom absolut! Samt bakhjulsdrivna och billiga delar. Men dom är så långt ifrån roligt man kan komma om du frågar mig.



Bara liite, lite. :D

Ärligt. Vilken bil har du roligast i? 740 Turbo, SAAB 9000 Turbo eller Alfan som nämndes?

Jag tycker utan tvekan 740:n isf. Då menas inte att det roligaste är att sladda runt lokala Sibylla samtidigt som någon visar arslet genom rutan. ;)

Bara att det är mycket mer körglädje än en sådan än 9000.

Sen kanske 9000 är vassare om det svängas väldigt hårt. Men är jag ute efter sådant skulle det hellre blivit en Golf, Pegga 306 eller liknande med nya coilovers! :tummenupp


Fast ska jag vara helt ärlig. Roligaste bilen du får är nog en gammal Volvo som max kostar 5000kr. Då kan du sladda hur mycket du vill och köra Rally som Colin McRae utan att gråta över att du satte bilen i diket" :hihi
 

delarossa

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
såld r6
Ok, och det var det som var trasigt? Isåfall är det nog ingen bil för mig...

Jag har tittat lite på den, men jag tycker att motorn verkar lite liten och tråkig... Men Jag antar att man får se vad som händer.

Fan, misstänkte nästan det...:( Visste dock inte om det gällde alla eller om modell 9000 gjorts lite bättre än alla övriga... men vad ska man ha då?:va
bakhjulsdrift känns ganska viktigt, men i övrigt får bilen gärna vara ungefär som saaben och alfan... förslag?
:)

Därav BMW förslaget...
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
...dörrarna fryser ihop vid 1 minusgrad och sen rosten på det så har det föga betydelse när det kommer i valet och kvalet om att köpa en ny bil. :hihi

Inte nödvändigtvis så.

Tog den här bilden när jag var uppe och åkte skidor förra veckan. Centrallåset funkade klanderfritt och motor startade utan några större problem. Dock var elektroniken riktigt seg. När jag flippade till blinkersspaken tog det säkert tre sekunder innan det började blinka. :hihi
 

Bifogat

  • resize of IMG_4414.JPG
    resize of IMG_4414.JPG
    193.8 KB · Visningar: 73

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fast ska jag vara helt ärlig. Roligaste bilen du får är nog en gammal Volvo som max kostar 5000kr. Då kan du sladda hur mycket du vill och köra Rally som Colin McRae utan att gråta över att du satte bilen i diket" :hihi

Det är en jävligt bra synpunkt och jag har ränkt på det också, men frågan är ju hur driftsäker en gammal busbil för 5000 är... Och bilen ska ju vara pendlarbil i främsta hand och sen ha möjligheten att leka lite med i andra hand liksom...:va Volvo verkar dock lite för stora, tunga och svampiga för min smak...

Därav BMW förslaget...

Vill inte ha BMW...
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top