Alfa Romeo 164 v6 vs Saab 9000 turbo?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Volvo 240, 740, 940 samt dom större fordarna från den tiden är bakhjulsdrivna.

Men hur jävla viktigt kan det vara att sladda vid korvkiosken?

Köp en bra bil istället och lär dig sladda med den.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Jag har haft 3 stycken Transaxel-alfor (vilka 75 hör till) och man bör nog ha klart för sig att de är entusiastbilar. Vanligt på de bilarna är bla att dörrarna fryser när solen går i moln.

Men kul som fan att köra är de, klart roligare än 164:eek:rna.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har haft 3 stycken Transaxel-alfor (vilka 75 hör till) och man bör nog ha klart för sig att de är entusiastbilar. Vanligt på de bilarna är bla att dörrarna fryser när solen går i moln.

Men kul som fan att köra är de, klart roligare än 164:eek:rna.
Fläktarna fungerar bra som lövsamlare också.
Inte bilens fel.
Utrota lövträden.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Den mest ekonomiska i detta fallet är Saaben, alla kategorier förutom skatten som är ca 200:- dyrare per år än Alfan.
Alfan är ju en lite roligare bil men ärligt talat så är ingen av dem "roliga" från början.
Alforna blir väldigt känsliga i styrningen när bussningar mm är dåliga tycker jag, så pass illa att det inte går att köra motorväg med dem utan att man blir sjösjuk. På en Saab så märks det inte, det klonkar bara litegrann.

Mer delar till saabarna samt mycket mer lättmekat under huven, Alfan är lika trång som en 14-årig oskuld.

Köp vilken du vill men jag skulle inte köpa någon av dem. Leta reda på en hyffsad Golf GTI istället, mycket mer bil för pengarna om det är en förstabil. Billigare på alla sätt, även försäkringen konstigt nog.

Ok, det låter ju ganska bra då då... Fördel saaben på ekonomipunkten såhär långt. Ok, så alfan är inte så pass rolig att det motiverar de extra pengarna och mekkrånglet menar du?

Jag förstår... Men är saaben så där slö och gungig som folk säger? Min van är gungig nog så det räcker, då tar jag hellre en lite sportigare bil med styvare dämpning som alternativbil:hihi

Jag vet inte riktigt, jag känner lite inför golfarna som jag gör med 740:eek:rna... Det är för mycket finnig 18-åringsstämpel över båda två, eller vad man nu ska kalla det... You get the point.

Bak.
BMWdödare.
Trevlig märkesklubb med mycket aktiviteter:
http://www.alfaromeo.org/

ooh, trevligt.
där ska jag definitivt gå med om det blir en alfa:)
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Volvo 240, 740, 940 samt dom större fordarna från den tiden är bakhjulsdrivna.

Men hur jävla viktigt kan det vara att sladda vid korvkiosken?

Köp en bra bil istället och lär dig sladda med den.

Det är inte viktigt alls, jag är bara väldigt fördomsfull mot framhjulsdrivna, understyrda, tråkiga (man kan lägga mindre effekt på de drivande hjulen när de sitter fram osv) och "skullemanfåsladdsåärdenomöjligatthäva"-bilar...:rolleyes:
Tror inte att jag kommer sladda särskilt mycket alls om jag ska vara ärlig, det är bara fördomar alltihop...

Jo, du har nog rätt. Både saaben och alfan verkar ju vara hyfsade bilar i övrigt så då kanske man får släppa sina förutfattade meningar och testa nåt nytt...:)

Och det är det inte över "den måååste vara bakhjulsdriven så jag kan sladda vid korvtjosken" då?

som sagt var, det handlar inte om det:)

edit: hur är japsbilarna i jämförelse då?:va fram- eller bakhjulsdrift, roliga eller tråkiga, slöa eller sportiga, ekonomiska eller dyra...?:va
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är inte viktigt alls, jag är bara väldigt fördomsfull mot framhjulsdrivna, understyrda, tråkiga (man kan lägga mindre effekt på de drivande hjulen när de sitter fram osv) och "skullemanfåsladdsåärdenomöjligatthäva"-bilar...:rolleyes:
Tror inte att jag kommer sladda särskilt mycket alls om jag ska vara ärlig, det är bara fördomar alltihop...

Jo, du har nog rätt. Både saaben och alfan verkar ju vara hyfsade bilar i övrigt så då kanske man får släppa sina förutfattade meningar och testa nåt nytt...:)

Alla moderna bilar är framhjulsdrivna för att det är bättre och säkrare och inte behöver en massa skyddsystem för att folk ska hålla sig på vägen med dom.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Alla moderna bilar är framhjulsdrivna för att det är bättre och säkrare och inte behöver en massa skyddsystem för att folk ska hålla sig på vägen med dom.


En väldigt stor anledning är att det är billigare att montera i fabrik.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Alla moderna bilar är framhjulsdrivna för att det är bättre och säkrare och inte behöver en massa skyddsystem för att folk ska hålla sig på vägen med dom.

Förvisso... Men ok, om vi säger så här då: det är inte viktigt för mig att sladda runt vid korvmojen, men då jag inte tycker om att känna mig begränsad så vill jag iallafall ha möjligheten... Fast kanske inte just vid korvmojen utan på nån trevlig grusväg, mest för att man blir full i fan eller nåt... Låter det logiskt?:rolleyes: :D
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
En väldigt stor anledning är att det är billigare att montera i fabrik.

Ja, för så är det :rolleyes:

Bushido, leta efter en MK1:a då, första versionen av Golf GTI, den är kult och inte mycket finnig fjortis över dem. Dock lite dyra men jävligt roliga bilar. Jag hade en duktigt trimmad MK1:a avsedd för banracing men jag använde den på gatan. Med en sån kunde jag smiska många hårigare bilar på kurviga vägar, grymt rolig bil!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bushido, leta efter en MK1:a då, första versionen av Golf GTI, den är kult och inte mycket finnig fjortis över dem. Dock lite dyra men jävligt roliga bilar. Jag hade en duktigt trimmad MK1:a avsedd för banracing men jag använde den på gatan. Med en sån kunde jag smiska många hårigare bilar på kurviga vägar, grymt rolig bil!

Men men men... Den är ju fortfarande tysk ju...:va Och ja, jag vet att min tyskbilsnagativitet är helt åt helvete fel och omotiverat, men det sitter djupare än så...:rolleyes: Men som sagt, vem vet vad som händer. Jag väljer ju såklart det som är bäst inom min prisklass i slutändan så vi får väl se vad det blir :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En väldigt stor anledning är att det är billigare att montera i fabrik.

Ja precis, det är ju jättedyrt att bygga bakhjulsdrift för där har man exakt INGET extra som en framhjulsdriven bil har. (utom ett järnrör mellan växellåda och slutväxel)

Däremot har man en jävligt kompliserad växellåda/slutväxel och framvagn på en framhjulsdriven bil.

Det där är skitsnack tills du har visat siffror på det.

Jag tror knappast att ryssarna valde att göra den gamla skokartongs-vazen bakhjulsdriven för att dom tyckte att det var för billigt att bygga en modern framhjulsdriven bil
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Jag har haft 3 stycken Transaxel-alfor (vilka 75 hör till) och man bör nog ha klart för sig att de är entusiastbilar. Vanligt på de bilarna är bla att dörrarna fryser när solen går i moln.

Men kul som fan att köra är de, klart roligare än 164:eek:rna.

Jag har haft 4 st transaxel-alfor och aldrig haft problem med frysta dörrar ...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
men hur förhåller sig den tidens japsvarianter, typ mitsubishi lancer, toyota celica och alla de andra, mot samtidens européer? för- och nackdelar?:va
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Ja precis, det är ju jättedyrt att bygga bakhjulsdrift för där har man exakt INGET extra som en framhjulsdriven bil har. (utom ett järnrör mellan växellåda och slutväxel)

Däremot har man en jävligt kompliserad växellåda/slutväxel och framvagn på en framhjulsdriven bil.

Det där är skitsnack tills du har visat siffror på det.

Jag tror knappast att ryssarna valde att göra den gamla skokartongs-vazen bakhjulsdriven för att dom tyckte att det var för billigt att bygga en modern framhjulsdriven bil

Som jag förstått det så sparar man tid och pengar vid montering av bilen eftersom man kan montera motor-låda-drivaxlar i ett helt paket och spar man tid blir det snabbt pengar vid många producerade enheter.

Jag har haft 4 st transaxel-alfor och aldrig haft problem med frysta dörrar ...

Då var du nog duktigare än mig på att underhålla lås och lister.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Som jag förstått det så sparar man tid och pengar vid montering av bilen eftersom man kan montera motor-låda-drivaxlar i ett helt paket och spar man tid blir det snabbt pengar vid många producerade enheter.

Jag köper inte den förklaringen heller, man monterar motor och låda i ett stycke även på bakhjulsdrivna bilar, och man monterar ändå en bakaxel i framhjulsdrivna bilar.
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
9000 Turbo är en ganska härlig bil. Tänk bara att om du tycker om att gasa så kostar dig det både tid och pengar. Växellådsbyten tänker jag på. Finns inga sämre lådor. Vet polaren som kör 9000T just bytte sin växellåda. :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
9000 Turbo är en ganska härlig bil. Tänk bara att om du tycker om att gasa så kostar dig det både tid och pengar. Växellådsbyten tänker jag på. Finns inga sämre lådor. Vet polaren som kör 9000T just bytte sin växellåda. :)

ajfan, det låter ju inte så bra... man vill ju ha en bil som håller... kanske inte för total dampkörning, men lite bus borde den tåla kan man tycka... någon som kan verifiera denna aspekt?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
ajfan, det låter ju inte så bra... man vill ju ha en bil som håller... kanske inte för total dampkörning, men lite bus borde den tåla kan man tycka... någon som kan verifiera denna aspekt?

Lådorna håller hyfsat, men visst går dom sönder på hårdkörda exemplar.
Eller om man drar mycket släp.
När Solstad byggde tidningsutkörningsbilar av dom då rasade lådorna ofta.

Jag har haft en, jag kör väl inte snällt, men lådan höll utmärkt.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top