Alfa Romeo 164 v6 vs Saab 9000 turbo?

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Gammal oljeeldad skattebefriad stjärnopel ska de va. Enda nackdelen är den krypande känslan av framhjulsdrft när man backar ut ur garaget, men sen är det över.

Men då ska det va en riktig Opel, såna dom byggde innan 1960!!
Jag körde min Rekord -58 året runt utan problem i 2 år, startade tillochmed vid minus 20 trots 6volt, vid minus 25 var det dock kört:D
Billigare bil att äga får man nog leta efter, dock var den lite surrig på längre sträckor, typ 50mil blev lite tröttsamt.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men då ska det va en riktig Opel, såna dom byggde innan 1960!!
Jag körde min Rekord -58 året runt utan problem i 2 år, startade tillochmed vid minus 20 trots 6volt, vid minus 25 var det dock kört:D
Billigare bil att äga får man nog leta efter, dock var den lite surrig på längre sträckor, typ 50mil blev lite tröttsamt.

Stjärnopel är norrländskt smeknamn för merca :D

Enda opel jag haft var en Ascona B, diesel förstås, riktig skitdieselmotor.
Rekord 58.a var vackar bilar, jag var spekulant på en sån men säljaren ångrade sig plötsligt.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag vet inte riktigt... Det är väl mest en sån där grej som satt sig... Som jag redan sagt så känns det ganska oviktigt ur "sladda runt korvmojen"-synpunkt, men att busa lite smått på grusväg kanske kan bli intressant och då skulle jag föredra fyrhjulsdrift. Men antagligen är det mest psykologiskt... Typ att jag inte direkt är sugen på att få sladd med en framhjulsdriven bil och sådär utan hellre skulle sitta i en bakhjulsdriven bil vid ett sådant tillfälle...:gnissla
Sen så gillar jag inte begränsningar heller och ur ren trimningssynpunkt kan man lägga mindre hästar i en framhjulsdriven bil än en bakhjulsdriven bil så... Även om det känns långsökt med tanke på att det nu handlar om en billig bruksbil, men det spelar säkert en liten roll i mitt huvud. Och jag tycker mer om tanken på att hjulen knuffar fram bilen snarare än drar...
Så jag vet inte, jag bara föredrar det helt enkelt:)
Man spänner hästarna framför vagnen. Inte bakom den. :tummenupp

Begränsningar? Varför skulle du lägga en massa pengar på att vässa en så gammal surhink så att det inte längre räcker med framhjulsdrift?

Vill du ha en billig leksak med fyrhjulsdrift så kan du kanske hitta en Audi 80 eller 90 Quattro som kostar ca 15-20kkr för en från tidigt 90-tal. 80 finns med V6-motor men den vet jag inte om jag skulle välja.

Det finns ju en del amerikansk dynga som man nästan kan få för kaffepengar. Som är bakhjulsdrivet. Inget som jag skulle ta i med tång dock.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kanske lite väl gammal och ickebusig va?...:rolleyes:

Jag kan inte dig några råd ang rubrikens två bilar, de är båda typexemple på bilar jag inte skulle rekommendera att vara ägare till när de börjar bli gamla nog för den föreslagna 10 000-kronorsbudgeten. De är helt enkelt inte tacksamma att underhålla när den tekniska livslängden börjar ta slut på delkomponenterna.

Men ska man bara ha dem en kortare tid och köra sönder så spelar det ju ingen roll. Jag köpte min 29 år gamla merca för 13 år sedan. Köper man en välbyggd bil behövar man ju inte bekymra sig om att skaffa en "busig" skitbil bara för att man ung i början av ägandeperioden. 10 år senare har man ju vuxit och då passar den ju bättre! :D

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Jag förstår, men det gäller väl å andra sidan med de flesta bilar? Jag menar mer om Alfor krånglar mer per automatik så att säga... En vanlig bil blir det ju inte fel på om man bara gjort allting rätt med den, men blir det det med en alfa?:va :D
..
..
...

Ok, så 929:an är sämre? eller det var bara ett exempel?:)
Jag förstår... Så du tror inte att jag får lika roligt i en mazda 929 som i en alfa 164 v6?

Enligt min erfarenhet gör de inte de nej.
Däremot är det lite pilligare å göra allting rätt med den från början än tex. en B18 ;)

Hade en Alfasud -75 som bruksbil under några år i mitten på nittiotalet, funkade hur bra som helst även fast alla hävdade att den borde varit bortrostad 10 år tidigare, blanka papper på besiktningen varje år.
Dock lade jag ner en del timmar på att rostskydda den ordentligt i förebyggande syfte när jag köpt den.

Angående 929 så är det en bra bil, mina päron hade en i en massa år som gick som en klocka i ur å skur. Seriöst tråkig bil dock ... inte direkt nåt man hade kul med.

För att återgå till din ursprungsfråga så hade jag aldrig köpt Saaben, Alfan är klart roligare i mina ögon. Dock skulle jag vara ytterst tveksam till att köpa en Alfa 164 i den prisklassen med. Tveksam till att du hittar ett "bra" exemplar där 10 papp. Om du ändock är sugen på billig Alfa så skulle jag satsa på 4cylindriga modeller, hållbarare motor och avsevärt billigare i drift.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Man spänner hästarna framför vagnen. Inte bakom den. :tummenupp

Begränsningar? Varför skulle du lägga en massa pengar på att vässa en så gammal surhink så att det inte längre räcker med framhjulsdrift?

Vill du ha en billig leksak med fyrhjulsdrift så kan du kanske hitta en Audi 80 eller 90 Quattro som kostar ca 15-20kkr för en från tidigt 90-tal. 80 finns med V6-motor men den vet jag inte om jag skulle välja.

Det finns ju en del amerikansk dynga som man nästan kan få för kaffepengar. Som är bakhjulsdrivet. Inget som jag skulle ta i med tång dock.

Ännu en Top Gear-människa?:tummenupp

Nja, det är väl mer en fråga om att jag vill ha möjligheten... Dubbelturbo på en gammal v6:a hade ju varit lite småkewlt:D Behöver inte bli så mycket pengar inblandat, bara på med en rejäl stressfläkt strax innan bilen ska skrotas och sen köra skiten ur den någonstans för skojs skull. då duger det inte med framhjulsdrift:fakta

Ok, problem just med v6:an eller?

Du menar gamla sierror och dylikt?:D

Jag kan inte dig några råd ang rubrikens två bilar, de är båda typexemple på bilar jag inte skulle rekommendera att vara ägare till när de börjar bli gamla nog för den föreslagna 10 000-kronorsbudgeten. De är helt enkelt inte tacksamma att underhålla när den tekniska livslängden börjar ta slut på delkomponenterna.

Men ska man bara ha dem en kortare tid och köra sönder så spelar det ju ingen roll. Jag köpte min 29 år gamla merca för 13 år sedan. Köper man en välbyggd bil behövar man ju inte bekymra sig om att skaffa en "busig" skitbil bara för att man ung i början av ägandeperioden. 10 år senare har man ju vuxit och då passar den ju bättre! :D

Jag förstår. Nej, jag räknar knappast med att ha kvar bilarna i rubriken tills jag dör. Hade jag planer på att behålla dem länge så hade jag höjt prisnivån ett par steg och satsat på något som dels är rejält, dels är värt att bevara, dels som ligger mig nära om hjärtat och dels som det finns möjligheter att underhålla och sköta i all evighet (reservdelstillgångsmässigt menar jag):) Nu handlar det dock mer om en billig "köp, slit och släng"-bil att ha som ekonomisk bruksbil under mina första körkortsår:)

Enligt min erfarenhet gör de inte de nej.
Däremot är det lite pilligare å göra allting rätt med den från början än tex. en B18 ;)

Hade en Alfasud -75 som bruksbil under några år i mitten på nittiotalet, funkade hur bra som helst även fast alla hävdade att den borde varit bortrostad 10 år tidigare, blanka papper på besiktningen varje år.
Dock lade jag ner en del timmar på att rostskydda den ordentligt i förebyggande syfte när jag köpt den.

Angående 929 så är det en bra bil, mina päron hade en i en massa år som gick som en klocka i ur å skur. Seriöst tråkig bil dock ... inte direkt nåt man hade kul med.

För att återgå till din ursprungsfråga så hade jag aldrig köpt Saaben, Alfan är klart roligare i mina ögon. Dock skulle jag vara ytterst tveksam till att köpa en Alfa 164 i den prisklassen med. Tveksam till att du hittar ett "bra" exemplar där 10 papp. Om du ändock är sugen på billig Alfa så skulle jag satsa på 4cylindriga modeller, hållbarare motor och avsevärt billigare i drift.

Ok, jag förstår. Det kan nog vara sant ja, mer lättmekat än gamla volvos får man ju leta efter:D

Som jag sa innan, tar man bara hand om sina prylar så ska de ju hålla och om alfor nu lyder under samma naturlagar så är jag inte förvånad över att den gick bra:)

Jag förstår. Synd bara om den nu är så extremt tråkig...:( jaja, dubbelturbo på den då!:D

Tack för tipset!:tummenupp

http://www.blocket.se/vi/19636515.htm?ca=23_3_s

Dessa var jag jävligt förtjust i när jag fick körkort. Men då var de dyra. Det har hänt lite på marknaden...

Den på bilden ser ju bra ut och sådär, men antagligen ser inte hans bil riktigt likadan ut... Och så är det ju det där med att den inte ens är körklar och sådär. Jag vill kunna åka och kolla på bilen, provköra, pruta, köpa och köra hem, helst:)

Men tack för tipset:tummenupp

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hur många oplar byggs i Düshland?
Var ligger utvecklingsavdelningen?
Vad heter bilarna i större delen av världen?

Vet ej
Vet ej
Bilarna i större delen av världen heter "cars" eller 小汽車 som det heter på kinesiska.

Återigen, Opel är tyskt. Bmw är tyskt. Jaguar är engelskt. Saab är svenskt. Volvo är svenskt. Tata är indiskt. Toyota är japanskt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu har jag läst igenom tråsen, vill du ha busig bil så är Golf 1&2 GTI och Opel Kadett GSI 8/16V att föredra, vill du inte åka tyskt återstår Pega 205 GTI 8/16V samt en doldis, Mazda 323F
Nissan hade någon Sunny GT? (och en värsting turbo 4x4, men den är inte aktuell i din prisklass)

Seat Ibiza GTI kan vara ett alternativ, Spanskt utanpå, tyskt inuti.

Jag är medveten om att jag nämde Golf 1&2 samtidigt som jag har en Golf 3 som jag hatar, dom tidigare modellerna var lättare och tyvärr bättre kvalitet på. KÖP INTE EN GOLF 3 ELLER NYARE

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Vet ej
Vet ej
Bilarna i större delen av världen heter "cars" eller 小汽車 som det heter på kinesiska.

Återigen, Opel är tyskt. Bmw är tyskt. Jaguar är engelskt. Saab är svenskt. Volvo är svenskt. Tata är indiskt. Toyota är japanskt.

För att förtydliga lite, BMW tysk?

Tillverkning
Fabriker i Europa utanför Tyskland

Graz, Österrike (ej egen fabrik)
Magna Steyr tillverkar på uppdrag av BMW X3-modellen.
Hams Hall, Storbritannien (2000-)
Öppnade 2000. BMW Hams Hall
Kaliningrad, Ryssland
Tillverkar 2500 fordon årligen för den ryska marknaden. BMW Kaliningrad
Oxford, Storbritannien
Tillverkar Mini. 4500 anställda.
Steyr, Österrike (1979-)
BMW:s största motorfabrik. 2600 anställda. BMW Steyr

Fabriker utanför Europa
Rosslyn, Sydafrika (1972-)
BMW:s första fabrik utanför Tyskland.
Shenyang, Kina (2003-) Brilliance China Automotive Holdings Limited (Joint venture)
Tillverkar 3- och 5-serien för den kinesiska marknaden.
Spartanburg, USA (1994-)
Tillverkar BMW X5 och BMW Z4 Roadster främst för den amerikanska marknaden. 4700 anställda. BMW Zentrum/Spartanburg

Volvo Svensk?

Tillverkning:
Malaysia
Thailand
Kina (Volvo startar produktionen av Volvo S40 och Volvo S80 i Fords fabrik i Kina)
(I Sverige så är 75% av delarna till volvo från utlandet. )

Toyota japanskt.....?

Asien utanför Japan Europa
Kina
Indonesien
Filippinerna
Malaysia
Taiwan
Thailand
Vietnam
Bangladesh
Pakistan

Nord- och Sydamerika
USA
Kanada
Mexiko
Argentina
Brasilien
Venezuela
Colombia

Africa
Kenya
Sydafrika

Europa
Tjeckien
Frankrike
Polen
Storbritannien
Portugal
Turkiet

Världen förändras... :näsblod källa : wiki...

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vet ej
Vet ej

Om varken tillverkningen, utvecklingen eller ägarna är baserade i tyskland, så har jag svårt för att se bilmärket som tyskt.
Saab och Volvo ägs visserligen av Amerikanska bolag, men såväl tillverkning som utveckling äger till stor del rum i Sverige.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu har jag läst igenom tråsen, vill du ha busig bil så är Golf 1&2 GTI och Opel Kadett GSI 8/16V att föredra, vill du inte åka tyskt återstår Pega 205 GTI 8/16V samt en doldis, Mazda 323F
Nissan hade någon Sunny GT? (och en värsting turbo 4x4, men den är inte aktuell i din prisklass)

Seat Ibiza GTI kan vara ett alternativ, Spanskt utanpå, tyskt inuti.

Jag är medveten om att jag nämde Golf 1&2 samtidigt som jag har en Golf 3 som jag hatar, dom tidigare modellerna var lättare och tyvärr bättre kvalitet på. KÖP INTE EN GOLF 3 ELLER NYARE

Nja, det är inte riktigt så enkelt... Jag vill ha en hyfsat ekonomiskt bruksbil (mer ekonomisk än min van i alla fall) som kan vara både bekväm och lite småsportig. Jag buskör sällan och jag driftar inte runt utanför lokala konsum, men bilen får gärna gå att grusbusa liiite med. Föredrar rwd alla dagar i veckan, men 4wd funkar det med. dock väldigt skeptisk mot fwd. Jag är inte så mycket för "hot hatchbacks" (golfarna m.fl.) utan tar nog hellre exempelvis mazda 323f, men jag har inte lyckats hitta uppgifter om var drivningen i den sitter...

Jag vet faktiskt inte riktigt om jag föredrar en något lite lyxigare och större bil med större motor framför en liten och kvick GTi-bil... Är exempelvis saaben och mazda 929:an så stora och tråkiga att jag kommer tycka att de är astråkiga och bara duger till pensionärsåka trots att de äöndå har lite motor eller är de i själva verket det perfekta valet (lagomt pulver, lagom stora och bekväma, kanske inte direkt kvicka men i alla fall inte extremslöa, lite mer vuxna i utseendet och inte fjortisstämplade tusen gånger om och rätt ok i ekonomi) för mig?:va
Det gäller ju att avgöra vad bilen kommer användas mest till, och min bil kommer definitivt användas mest som bekvämt transportfordon och kanske lite gasa på här och där... Bus blir det nog inte sådär extremt mycket av, men så länge det skulle funka hyfsat att busa lite (drifta loss på nån grusväg) så skulle det ju vara ett plus.

Är faktiskt ganska sugen på 929:an... den ser "rätt" ut för mig, den har en v6:a med lite lagom pållar, den jag tittat ut verkar vara i bra skick, den är ändå lite större och bekvämare än alla små kvicka varianter (tror att det kommer löna sig mest för mig med komfort framför bus) och den är bakhjulsdriven. Skulle den tråka ut mig direkt tror ni? den gör ändå 0-100 på under 10 (har jag hört)...

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
För att förtydliga lite, BMW tysk?

Världen förändras... :näsblod källa : wiki...

Möjligt, men det är ungefär som att säga att jag är thailändare när jag flyttar till Thailand. Jag är ju fortfarande svensk.
Något som jag stör mig på i nyheterna är "alla svenskar i Gaza". Det är inte en jävel där och jag är övertygad om att de inte vill bli kallade för svenskar.

Kalla det vad fan ni vill, grabben vill hur som helst inte ha en tysk bil och då ska han inte äga vare sig Bmw, Opel, Merca eller Golf :D

Skulle den tråka ut mig direkt tror ni? den gör ändå 0-100 på under 10 (har jag hört)...

Jag skulle somna bakom ratten i den åtminstone, det enda som möjligtvis skulle kunna hålla mig vaken vore ju den dåliga väghållningen när vi kommer till kurvorna :D
929:an är ingen bil för dig, den är allt annat än ekonomisk. Kolla inte ens på bilar med V6:a!

Last edited:

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
Det där vill jag dementera. En 164a är galvad upp till rutorna från fabrik och rostar definitivt inte mer än någon annan bil från den tiden.

Svaga punkter är som redan har sagts balken i bakvagnen och i framkant på huven, där har jag sett många 164or rosta.

Precis, Alfor rostar inte mer än andra jämnåriga bilar. Mycket hände när dom släppte 164. SAAB 9000 däremot brukar det inte vara mycket kvar av... ändå är det Alfa som står där med taskigt kvalitetsrykte. :rolleyes:

Jag har själv haft en 164 3.0 -90. Underbar bil, saknar fortfarande den. Men om den inte sköts om ordentligt får man vara beredd på att reparera en del.
Dessutom har dom som begagnad ofta haft ett antal ägare som trodde dom kunde få en lyxbil till reapris. Jämför med t.ex. en BMW 850 för 50-55000 kr... hur bra skick är en sådan i? Samma situation, man trodde man fick en billig lyxbil men upptäckte för sent att det kostar lite att hålla dom i skick.

En kompis fick en 164 3.0 gratis av en arbetspolare för något år sedan. Han hade fått en ny tjänstebil och orkade inte hålla på med att sälja bilen. Tänkte egentligen köra den på skroten när min kompis sade att han gärna tog den.
Jag tog mig en liten runda när han kom förbi för att visa upp den. 15 år gammal bil, sliten, måååånga mil på mätaren (30k+) men jäklar vad kul den var att köra. Fin styrrespons, underbar motor med en förförisk sång. Dessutom ett av de vackraste motorrummen man kan hitta i en någorlunda normal bil. :tummenupp

Inget snack om vad jag skulle valt om SAAB och Alfa hade varit alternativen. Men å andra sidan, det finns mer driftsäkra alternativ för dom pengarna, som samtidigt är hyfsat roliga att köra. Tror däremot inte att någon annan bil ger lika mycket design, körglädje och utrustning till ett lika lågt inköpspris som en begagnad Alfa 164.

Hade även en Alfa Romeo Sprint Veloce, även den framhjulsdriven men jäklar vilka bakvagnssläpp man kunde få till med den :yoparty men sådana hittar man inte så lätt i bra skick. Där är det rosten som är den stora boven.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nu ska du inte vara sån!:4skrika :D

Men! En säger si, en annan säger så... Vafan ska man tro om de jävla alforna egentligen!?:D krånglar de så mycket som folk säger eller funkar de bra!?:D

Dom är knappast så dåliga som folk säger att de är, ingenting kan möjligen vara så dåligt som folk säger att alforna är. De är dock generellt sett mindre pålitliga än Tyska/Japanska bilar. Men jag gillar Alfa, funderar själv på en 3liter 75:a... :näsblod

Men, en stor bekväm bil, med stor lat motor är jäkligt skön att köra, och oftast piggare än en liten GTI bil. Sexor går jäkligt jämt och fint från låga varv, och man behöver knappt växla alls om man bara glider runt, sedan går dom som stan rakt fram. Visst, dom blir lite tunga och svampiga i jämförelse när det svänger, men det tycker jag man kan leva med, specciellt då små bilar av dessa årsmodeller ligger BRA MYCKET längre efter de större i komfort än vad de gör idag.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Möjligt, men det är ungefär som att säga att jag är thailändare när jag flyttar till Thailand. Jag är ju fortfarande svensk.
Något som jag stör mig på i nyheterna är "alla svenskar i Gaza". Det är inte en jävel där och jag är övertygad om att de inte vill bli kallade för svenskar.

Kalla det vad fan ni vill, grabben vill hur som helst inte ha en tysk bil och då ska han inte äga vare sig Bmw, Opel, Merca eller Golf :D
Tvärt om.
Det vi kallar oplar är vauxhallar omdöpta till Opel, emedan Vauxhall har dåligt rykte i norden.
Därav liknelsen med Chevrolet Matiz.
Det vi kallade Opel Ascona såldes ett tag som Cadillac i USA.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Hörde att du anade att 9000 Turbo kanske skulle vara för lite för en Pensionär? Nej inte alls, trycker du på gasen gå rör den på sig ganska friskt. Du kommer nog inte bli missnöjd iaf!

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM