Alkolås - Vad gäller ??

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har man den inställningen så har man alkoholproblem.

Inte till något av julborden jag åt i fjol dracks det starkare än läsk, och det förtog absolut inget av maten.

Men så har inte jag alkoholproblem heller.

Tycker man att läskeblask är en passand dryck till julmat, så har man ett sockerberoende och bör söka hjälp.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Bara i rent experimentellt syfte, så prövade jag och en kollega på mitt förra jobb att manipulera alkolåset. Vi testade allt, i princip.

Efter att vi gick bet på själva blåsanordningen, så gick vi på tändningen. Det var inga problem att starta utan att blåsa, om man lyckades lista ut en enda liten sak. Och tro mig, det är lättare än vad man tror.

Och nej, jag tänker inte skvallra hur man gör. Ifall fel person läser.

Parkera i en backe?

tkdrille

Guest
Tycker man att läskeblask är en passand dryck till julmat, så har man ett sockerberoende och bör söka hjälp.

Fel på mjölk eller? Alkoholiserade människor kallas de om man ska dricka alkohol och sen ska starta en bil och köra. Passar mycket bättre på a-lagsbänken med samma intresse. Bara så att.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fel på mjölk eller? Alkoholiserade människor kallas de om man ska dricka alkohol och sen ska starta en bil och köra. Passar mycket bättre på a-lagsbänken med samma intresse. Bara så att.

Räknar man alla som föredrar lättöl, cider eller svagdricka framför mjölk eller läskeblask som alkolister nu?

tkdrille

Guest
Räknar man alla som föredrar lättöl, cider eller svagdricka framför mjölk eller läskeblask som alkolister nu?

Nä men att kalla en som tycker läsk räcker för sockerberoende är också fel. Att undvika alkohol totalt innan man kör är en regel. Nolltolerans är fint.
Men nu handla de ju om alkolås så vi kan ta det en annan gång i en annan tråd =)

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Öl kan ju vara väldigt gott dock. Så det är ju tråkigt att man inte ens kan ta en lättöl eller 2 till maten. I det stora hela påverkar inte det mer än mkt annat på bilkörningen.
Trötthet, vätskebrist, passagerare, musik, telefon osv.

Uppenbarligen är du inte något större fan av öl?

Har man den inställningen så har man alkoholproblem.

Inte till något av julborden jag åt i fjol dracks det starkare än läsk, och det förtog absolut inget av maten.

Men så har inte jag alkoholproblem heller.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Uppenbarligen är du inte något större fan av öl?

Jag tycker att öl är väldigt gott, jag har dock inga som helst problem att avstå om jag eventuellt ska köra bil.
Skulle jag köra något fordon som yrke skulle jag absolut inte dricka öl om det fanns risk att jag skulle behöva jobba.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja djäklar i mig nu är man tydligen alkoliserad enligt moralhojs definitioner för jag dricker alltid lättöl till fisk och fisk äter jag flera gånger i veckan. Idag drack jag dessutom lättöl till kött också för mjölken var slut. Någon som har numret till AA?

Jag håller med skrotis, kan man kalla den som vill ha lättöl till maten för alkolist så kan man definitivt kalla alla läskdrickare för sockerberoende.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag kallar inte dom som vill dricka lättöl till maten alkoholist.

Jag kallar dom som inte kan avstå lättöl till maten trots att dom senare, i sitt yrke, ska framföra fordon för alkoholist.

Så jävla mycket tillför inte en lättöl till maten.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Hört utav en lasbilschaffis. Med alkolås i bilen.
Han har ett lyft agg i bak på bilen, detta sköts med en fjärrkontroll. Startar han agget ibak med fjärren så startar bilen, dvs han behöver inte blåsa.

Är det sen 25grader kallt så vill inte alkolåsen gå, dvs bilen startar inte. Ett problem för norrlandssäljare fick jag höra.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Inom åkeri kollar de ens alkolåsen? Tror nog aldrig de kollat vissa bilar jag känner till. När de tar 2 minuter att koppla om den så känns de halvdant.

Ja misstänker du ts att han ljuger så har du ju nästan en liten skyldighet att skvallra för att försäkra dig om att fyllot håller sig på rätt sida av alkoholen under sin körtid.

Dom som servar alkolås läser av minnet i låset och kan se hur ofta det har blåsts och inte godkänts!
Dom säger däremot inget om inte åkeriägaren ber om uppgifterna.

Sen är det ju som många skriver inkopplat i efterhand och går således att koppla ur igen!

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Av svaren att dömma ( de som INTE var OT :) ) verkar det alltså skumt att han fått in sitt alkolås och fått det godkänt innan bilen ens hunnit byta ägare i bilregistret.

Exakt min känsla. Fanskapet ljuger troligen igen!

tkdrille

Guest
Av svaren att dömma ( de som INTE var OT :) ) verkar det alltså skumt att han fått in sitt alkolås och fått det godkänt innan bilen ens hunnit byta ägare i bilregistret.

Exakt min känsla. Fanskapet ljuger troligen igen!

Klart de gör. De flesta alkohol och drogmissbrukare förvränger sanningen många gånger gravt. Av de få jag känner till med problem så är lögn vardag.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och angående inte kunna dricka lättöl, det finns alkoholfri öl som smakar lika bra som den alkoholiserade varianten... Just saying...

Men jag skulle definitivt tipsa polisen om muppen som kör onykter igen. För det gör han definitivt.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
för att svara på ursprungsfrågan så behöver det inte ta så lång tid att sätta in alkolås i en bil.... Dock tar det minst 10sekunder för alkolåset att starta och godkänna.. så hoppar han in i bilen ( som stått minst 1h) och startar motorn på mindre tid än detta....

Ett tips till alla som möter ett alkolås, blås inte sönder eralugnor, blås hårt i 1 sekund och sen bara blås mjukt.
(dock får du aldrig sluta blåsa)
Krävs några gånger innan man får kläm på det.
(samma med polisens handenheter från dräger)

Då slipepr ni bli yra av syrebrist i hjärnkontoret

bs

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Busa -08, KTM 525, DRZ400s, Monkey, XT600, and NoClue
Det kan vara så att det stämmer. Själva ansökan i sig tar lite tid (men den har han ju haft på sig), och alkolåset är registrerat på föraren (klienten) utan koppling till det juridiska ägandet av fordonet. Installationen tar bara ett par timmar.
Det finns några enkla sätt att kolla om han ljuger.
1. De enda alkolåsen han får använda är antingen Dräger eller SmartStart - inga andra!
2. Det ska sitta en liten vit etikett på på handenheten med hans personnummer och en text om villkor 105 eller 107.
3. Han kommer att göra utandningsprov under färd med ojämna intervall.
4. På körkortet står det om ett villkor 105 eller 107. Det är krav på alkolås.

Stämmer inget av ovanstående så vet du vart skåpet står.

Lagen om rattfylleri ändrades den 1/1 2012, så nu är det mycket mindre kostsamt att ha ett alkolås för denna verksamhet. Ansökningsavgifterna är borta, färre läkarbesök, längre serviceintervall (om man inte gör dumma saker med alkolåset). Räkna med att det kostar kanske 30´för de som får den kortaste spärrtiden på ett (1!) år.
Glöm inte heller dagsböterna på 10-20.000.

PS/ Jag har varit med och sett till att man nu även får installera alkolås på hoj. Det var inte möjligt tidigare. Yrkesskadad? Japp!!!!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
för att svara på ursprungsfrågan så behöver det inte ta så lång tid att sätta in alkolås i en bil.... Dock tar det minst 10sekunder för alkolåset att starta och godkänna.. så hoppar han in i bilen ( som stått minst 1h) och startar motorn på mindre tid än detta...
Om det inte tar ännu längre tid för uppvärmningen när bilen stått ute med alkolåset i sig på vintern när man inte haft möjlighet att ha kupévärmare på. :huvet

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja kommer det där jävla arbetet ivägen för det dagliga alkohol intagen så finns inget annat val än att sluta jobba.

Man måste ha prioriteringarna klara för sig.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati