Det kan vara så att det stämmer. Själva ansökan i sig tar lite tid (men den har han ju haft på sig), och alkolåset är registrerat på föraren (klienten) utan koppling till det juridiska ägandet av fordonet. Installationen tar bara ett par timmar.
Det finns några enkla sätt att kolla om han ljuger.
1. De enda alkolåsen han får använda är antingen Dräger eller SmartStart - inga andra!
2. Det ska sitta en liten vit etikett på på handenheten med hans personnummer och en text om villkor 105 eller 107.
3. Han kommer att göra utandningsprov under färd med ojämna intervall.
4. På körkortet står det om ett villkor 105 eller 107. Det är krav på alkolås.
Stämmer inget av ovanstående så vet du vart skåpet står.
Lagen om rattfylleri ändrades den 1/1 2012, så nu är det mycket mindre kostsamt att ha ett alkolås för denna verksamhet. Ansökningsavgifterna är borta, färre läkarbesök, längre serviceintervall (om man inte gör dumma saker med alkolåset). Räkna med att det kostar kanske 30´för de som får den kortaste spärrtiden på ett (1!) år.
Glöm inte heller dagsböterna på 10-20.000.
PS/ Jag har varit med och sett till att man nu även får installera alkolås på hoj. Det var inte möjligt tidigare. Yrkesskadad? Japp!!!!