Alla älskar CBR 125 tråden!

matte@honda

4-takt e fett
Gick med
14 Aug 2004
Ort
Malmö
Hoj
CBR 125 och en Grön Choppercykel
vi vet att alla älskar denna hojen på detta forumet... eller har ja fel?



EDIT: såhär ser den ut för er som inte har sett den :)
 

Bifogat

  • cbr 125.JPG
    cbr 125.JPG
    20.9 KB · Visningar: 120
Last edited:

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
matte@honda skrev:
på lagom raksträcka så går den enligt min vackra mätare i 133 km/h... på 9500 rpm :D


hehe okej. Men inte så farligt då. Vad ligger varvstoppet på?
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
matte@honda skrev:
varvstopp? den blir röd på 11000...


jaa, det är när motorn börjar misstända. Då slår den av tändningen.

Okej, är den stark i allmänhet?
 

matte@honda

4-takt e fett
Gick med
14 Aug 2004
Ort
Malmö
Hoj
CBR 125 och en Grön Choppercykel
DJM skrev:
jaa, det är när motorn börjar misstända. Då slår den av tändningen.

Okej, är den stark i allmänhet?

aha.. ja har inte märkt att den misständer nånting... har ifs inte varvat över 10k heller... ja har inte så mycke o jämföra med mer än mina moppar så ja. ja tycker den e ganska stark :) men jämfört me ostrypta 2 taktare så är den nog ganska klen...
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
matte@honda skrev:
aha.. ja har inte märkt att den misständer nånting... har ifs inte varvat över 10k heller... ja har inte så mycke o jämföra med mer än mina moppar så ja. ja tycker den e ganska stark :) men jämfört me ostrypta 2 taktare så är den nog ganska klen...


okej, meen ååh, varför har du inte varvat högre för? okej, jo det är den nog men det är ju hållbart iaf.
 

matte@honda

4-takt e fett
Gick med
14 Aug 2004
Ort
Malmö
Hoj
CBR 125 och en Grön Choppercykel
DJM skrev:
okej, meen ååh, varför har du inte varvat högre för? okej, jo det är den nog men det är ju hållbart iaf.


varför ska ja varva högre? effektkurvan slutar redan vid 9500? ska ut o testa sen när de blir torrt igen. har köpt giannelli till den nu och öpper filter. ska se va de gör. väntar bara på lite värme och torra vägar.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
matte@honda skrev:
varför ska ja varva högre? effektkurvan slutar redan vid 9500? ska ut o testa sen när de blir torrt igen. har köpt giannelli till den nu och öpper filter. ska se va de gör. väntar bara på lite värme och torra vägar.


för att dra ut på växlarna? det skadar inte att varva.
Jo, det gör nog lite men se till så inte den går för snålt bara. Kolla på tändstiftet.
 

matte@honda

4-takt e fett
Gick med
14 Aug 2004
Ort
Malmö
Hoj
CBR 125 och en Grön Choppercykel
DJM skrev:
för att dra ut på växlarna? det skadar inte att varva.
Jo, det gör nog lite men se till så inte den går för snålt bara. Kolla på tändstiftet.


de räcker med o köra på 10 000. de händer ingenting om man fortsätter varva. o varför skulle den gå för snålt?
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
matte@honda skrev:
de räcker med o köra på 10 000. de händer ingenting om man fortsätter varva. o varför skulle den gå för snålt?


aja, joo för om du sätter på ett slipon, det kanske inte gör så mycket men minskar trycket så det blir lättare att blåsa ut det. Öppet luftfilter gör så att du får mycket mer luft in till förgasarn. Då måste du också öka bränslemängden. För det ska alltid vara 14.7:1 = 14.7 kg luft till 1kg bränsle. Om du då sätter på ett filter som drar in mer luft så blir det inte riktigt rätt. Det är för optimal prestanda.
 

matte@honda

4-takt e fett
Gick med
14 Aug 2004
Ort
Malmö
Hoj
CBR 125 och en Grön Choppercykel
DJM skrev:
aja, joo för om du sätter på ett slipon, det kanske inte gör så mycket men minskar trycket så det blir lättare att blåsa ut det. Öppet luftfilter gör så att du får mycket mer luft in till förgasarn. Då måste du också öka bränslemängden. För det ska alltid vara 14.7:1 = 14.7 kg luft till 1kg bränsle. Om du då sätter på ett filter som drar in mer luft så blir det inte riktigt rätt. Det är för optimal prestanda.


ok, ja har helsystem :D osså har ja inte satt på filtret än... vet inte om ja ska göra de. har bara lånat de o skulle prova. de e sånt projekt o mecka me blandning o sånt... men ljudet i den e underbart nu :kär
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
matte@honda skrev:
ok, ja har helsystem :D osså har ja inte satt på filtret än... vet inte om ja ska göra de. har bara lånat de o skulle prova. de e sånt projekt o mecka me blandning o sånt... men ljudet i den e underbart nu :kär


aha okej, ännu större sak för att justera blandningen.

Ja kan förstå det. Har du nå film ellr ljud fil?
 

matte@honda

4-takt e fett
Gick med
14 Aug 2004
Ort
Malmö
Hoj
CBR 125 och en Grön Choppercykel
DJM skrev:
aha okej, ännu större sak för att justera blandningen.

Ja kan förstå det. Har du nå film ellr ljud fil?


ja har film... men de e i formatet .3gp ... kvaliteten suger fett...

http://www.scorpion-exhausts.com/Bikes/soundzone.php

bläddra ner där o lyssna på Honda VFR 800... de låter ungefär så...(tro de eller ej)


EDIT: spelade in ljud på min MP3 precis men de låter kasst
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top