Alla borde vara vegetarianer

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är det animaliskt fett vi blir feta av?
Jag trodde det var allt socker. (Kolhydrater)
Kolla bara en vanlig limpa! Uppemot 70% kolhydrater!
Och faktiskt även - numera vederlagt: Sockerersättningar.
Så mycket animaliskt fett äts nog inte så vi blir feta?
Inte såvitt man hör alla kaloritalibaner på jobbet iaf.

Det är ju inte bra det heller. Men min point har vi diskuterat förut: jag anser fortfarande att det är ovärdigt vårt i övrigt välutvecklade samhälle att industriellt masslakta tex stora flockdäggdjur som tex kor vilka har både känslor och social band. Bara för att sedan producera så billigt kött att fjortisarna sitter och har matkrig på donken. Sannolikt skulle många livstilsförvärvade folksjukdomar och ledbesvär motverkas av tex mindre rött kött.

Sen finns det ju förvisso värre problem det håller jag med om, människor som svälter och krigar ihjäl varann osv.

Dr.Bike

Guest
Det är ju inte bra det heller. Men min point har vi diskuterat förut: jag anser fortfarande att det är ovärdigt vårt i övrigt välutvecklade samhälle att industriellt masslakta tex stora flockdäggdjur som tex kor vilka har både känslor och social band. Bara för att sedan producera så billigt kött att fjortisarna sitter och har matkrig på donken. Sannolikt skulle många livstilsförvärvade folksjukdomar och ledbesvär motverkas av tex mindre rött kött.

Sen finns det ju värre problem det håller jag med om, männsikor som svälter och krigar ihjäl varann osv.

Håller helt med dig.

Ffa när man ser dagens övergödda tonåringar behandla mat helt utan respekt vare sig för maten, eller sig själva.
HUr kan föräldrar h alåti en hel generation bli feta? (fel forum vet...men...)

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
det var ju nära, din häst var nog en försvinnade liten del av köttindustrin, det jordbruksministern inte tyckte var bra var köttindustrin som ex. skickar hästar från italien till malmö för att slaktas osv., får från australien till andra länder för att slaktas och förhållandena under dessa transporterna.

Det där med att hästar körs iväg till Italien för slakt har tant Winberg faktiskt lite skuld i. Du kan ju fråga henne om slaktreglerna som hon införde och som ser till att vi slänger det svenska hästköttet (eller bränner) och sen importerar hästkött från t.ex Brasilien.
Blev själv erbjuden att skicka min sista till "norrland" (säkerligen Italien), det skulle ha gett mig minst 4000 kronor i slakt för honom. Är inte så profithungrig att jag släpper iväg ett djur på en sån resa, så istället blev det ut med nödslakten, 800 kilo häst till kremering och jag blev drygt 2000 kronor fattigare.

Som jag skrev innan hade jag bara läst första inlägget!

Calmanders

U'll never catch me alive!
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
954 Fighterblade -03
Tror ni kött kommer ur en maskin där man trycker på en knapp som det står "Kött" på? Inte jag heller. Uppväxt i närheten av sånt här och det är väl inget att tjafsa om? Vi äter kött, kött kommer från djur, djur slaktas.

Dominator-Rocks

Guest
Det är hårdrock å äta kött :yoparty

[YOUTUBE-ID]pKLo3DTq9yQ[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]O_n8NLqytSQ[/YOUTUBE-ID]

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men tycker du inte kravmärkta bananer är för små? :D

Bananers inre själsliv har jag, kanhända felaktigt, valt att förneka. Så några kravbananer har jag därför aldrig handlat. :D

Varför tycker du att dom är för små?

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
Så bra då. Men det är inte vad den här tråden handlar om. Den handlar om slaktdjur som hanteras helt utan respekt/empati. Ett exempel nedan på en förvisso småskalig verksamhet där grisarna knappast kan ha något annat än d-ö-d i skallen. Subba!

[YOUTUBE-ID]EYCIkTvGAuo[/YOUTUBE-ID]

Subba! Mogen kille:yoparty
Varför tar du upp ett klipp med några lallare som ska skjuta grisar med gevär när det inte ens är ett svenskt inslag?
Grisar som har panik, är stressade o.s.v uppför sig inte så där. Ta och besök ett grisstall och så roar du dig med att mata endast ett djur där inne så ska du få veta hur stressade grisar uppför sig(medtag hörselskydd).
Berätta hur ett djur ska behandlas med empati/respekt när det ska slaktas om det är meningen att du ska kunna använda köttet sen.
Ser fram mot vad du kan komma med för tuffa påhopp i nästa inlägg!

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Är det animaliskt fett vi blir feta av?
Jag trodde det var allt socker. (Kolhydrater)
Kolla bara en vanlig limpa! Uppemot 70% kolhydrater!
Och faktiskt även - numera vederlagt: Sockerersättningar.
Så mycket animaliskt fett äts nog inte så vi blir feta?
Inte såvitt man hör alla kaloritalibaner på jobbet iaf.
Det är ett kaloriöverskott man blir fet av, oavsett vilken form den kommer ifrån.
Sötningsmedel som aspartam, surklos mm ger ingen energi.

Sen ska man inte blanda ihop alla kolhydrater med strösocker (sackaros), sackaros som är disackarid i form av glukos och fruktos har en helt annan inverkan på metabolismen än t ex stärkelse från vetemjöl.

Dr.Bike

Guest
Det är ett kaloriöverskott man blir fet av, oavsett vilken form den kommer ifrån.
Sötningsmedel som aspartam, surklos mm ger ingen energi.

Sen ska man inte blanda ihop alla kolhydrater med strösocker (sackaros), sackaros som är disackarid i form av glukos och fruktos har en helt annan inverkan på metabolismen än t ex stärkelse från vetemjöl.

Tackar

Jepp - kroppen är en påse. kommer det in mer än man släpper ut blir den större.
Oavsett energislag. Det jag menade var att det största energiintaget iaf inte ligge i animaliskt fett. Snarare kolhydrater, som givetvis blir fett då de far rakt ner i sadelfickorna när det inte används.

Så jag generaliserade lite vad avser kolhydrater, eftersom de flesta (eller iaf den största mängden) kolhydrater vi får i oss från vår västerländska skräpmat är onda.

Sen att det finns både goda och livsnödvändiga sockerarter, det är oxå sant. Liksom fetter.

Att sockerersättning i sig inte gör oss feta vet vi från reklamen, jag talade snarare om bieffekterna, dvs ökad hunger, en metabolism i uppror osv osv.

:)

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel

kadde

Ny medlem
Gick med
2 May 2007
Hoj
Sm 610 ie 4sale
Jag har inte läst hela tråden men den första filmen om häst slakt. Jag säger som många andra vad är det med den. Jag jobbade ett tag på lantgård och vi hade ut nödslakt ett par ggr och de använder en typ likadan anordning för att avliva djuren. Sedan tappas på blod och ja de har nervryckningar en stund men det ska va det mest skonsamma sätt att avliva på.

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
Allt är dock inte redigerat. :näsblod

de kör omkring dom med truckar:näsblod

http://edition.cnn.com/2008/HEALTH/02/17/beef.recall/index.html#cnnSTCVideo

65 000 ton kött återkallas

Efter larm om vanvård återkallar amerikanska myndigheter rekordstora mängder kött

Nej, det stämmer. Dom korna var rejält sjuka/skadade.
Men, som med allt i media så får vi se den delen som reportern vill visa för att få fram sin sida av en story. T.ex så tror nog dom flesta i Sverige att alla Belgian Blue-kor/tjurar mår som den mycket gamla avelstjuren som visades i media här i Sverige, men är det så i verkligheten? Jag tycker det är svårt att få korrekta och framförallt objektiva reportage, så jag tar det mesta som media visar med en stor nypa salt. Även jag blir upprörd av att se djur fara illa, men jag mår precis lika dåligt av att se gamla kraftigt överviktiga hundar som knappt kan gå men ändå släpas runt av egoistiska ägare utan att det finns någon lag som stoppar det hela.

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
Emmaljunga -09
Om man nu inte ska äta kött vad fan ska man då göra med köttet när man har skjutit djuret? Gräva ner det?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
T.ex så tror nog dom flesta i Sverige att alla Belgian Blue-kor/tjurar mår som den mycket gamla avelstjuren som visades i media här i Sverige, men är det så i verkligheten?
Har aldrig fattat det här med "Belgian blue".
När denna ras var som mest aktuell, så var jag involverad i köttproduktion.
Såväl min far som svärfar och en kompis födde upp ungdjur av köttraser.
Belgian blue verkade mest vara krabb.
Kan inte föda på normalt sätt, ingen vidare fodereffektivitet.
Enda fördelen var en snabb tillväxt.

Kompisen berättade att han tidigare försökt introducera spanska stridtjurar i Sverige, emedan de har mycket bra kött, dubbelmuskler liknande B B, frisk och sund ras med enkla kalvningar.
Tvärstopp!
Är visst rätt svårt att få införa nya raser (dvs raser som inte tidigare är representerade i landet) till produktion.
Det hörde man inget om när B B var på tapeten.
Undras hur populära de är?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Frågan är ju. Finns det några veganer i skinnställ här???
För om någon ska ha skinnställ på sig betyder det att något djur måste sätta livet till och då måste ju någon äta upp innehållet. Det är där jag kommer in. :yoparty

Fast jag kan faktiskt hålla med om att det inte är särskilt trevligt att se slaktfilmer och liknande. Jag köper dock själv bara kött som är ursprungsmärkt med Sverige (Uppfött och slaktat) och helst också kravmärkt. Jag vet att det inte innebär någon garanti men jag har i alla fall gjort min markering att jag föredrar mer lokalt producerat och att jag faktiskt bryr mig en liten aning om hur djuren har det fram tills vi äter upp dom.
finns det så väljer jag ju faktiskt ännu hellre kött som är lokalt producerat i Uppland.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha