Alla borde vara vegetarianer

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det här är POESI! Jag förstår f.ö. inte varför man ska göra avkall på ett av livets glädjeämnen (som många tycks förespråka här)? Jag har inga som helst moraliska problem med att äta kött och kommer heller aldrig ha det.

Vilt har jag i likhet med NortonNils mindre emot, de vilda djuren har iaf fått lubba runt i full frihet tills det small, till skillnad från köttdjursuppfödning.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ett problem är nog mängden kött som konsumeras, "bra" kött går förmodligen inte att producera i så stor skala, en ökning på 100% på 40 år är inte lite.
Visst är det så men tala om för dom som tjänar pengar på stora köttvolymer att dom ska minska produktionen... :gnissla

ja, det är välkänt men det är ju väldigt mycket för att proteiner ger en maffigare mättnadskänsla än vad fetter, fibrer och kolhydrater gör. Har jag för mej. Det är därför det känns så stadigt med ägg eller bönor likaväl...

...gillar kött själv äter alla sorter gärna men det blir ganska sällan, man måste vara snål när man är studernande biker. Det blir mycket knäckebröd, bönor, gröt, kål och linser. Det gäller att veta hur man ska laga det bara.

Jag generaliserade in alla grönsaker i sallad eftersom mitt inlägg skulle blivit så långt om jag specificerat samtliga grönsaker. Dessutom skrev jag ju att du hade rätt fast det gick att snygga till siffrorna lite :)

F.ö. så var det hemkörd pizza som gällde under min tid som snål student. :tungan

Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Vilt har jag i likhet med NortonNils mindre emot, de vilda djuren har iaf fått lubba runt i full frihet tills det small, till skillnad från köttdjursuppfödning.

Nåja, all vilt kommer inte från vilda djur längre. Hur många hjorthägn ser man inte när man är ute och åker? Fast dom brukar iofs ha rätt stor yta även om det inte är full frihet :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nåja, all vilt kommer inte från vilda djur längre. Hur många hjorthägn ser man inte när man är ute och åker? Fast dom brukar iofs ha rätt stor yta även om det inte är full frihet :)

Jo jag veet, och all fisk är heller inte fri i haven innan slakt heller osv osv. Men man kan göra vad man kan här i världen, och får jag gissa så är varelserna i hjorthägnet ngt lyckligare är lastbilstransporterade belgian blue osv.

Fast om alla resonerade som du så skulle vi inte få några djur kvar i skogen. Eller?

Nu förstår jag inte vad du vill komma?

Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Jo jag veet, och all fisk är heller inte fri i haven innan slakt heller osv osv. Men man kan göra vad man kan här i världen, och får jag gissa så är varelserna i hjorthägnet ngt lyckligare är lastbilstransporterade belgian blue osv.

Transporterna och hormonmissbildande av djur är jag oxå emot. Jag föredrar närproducerat eller åtminstone sånt kött som är slaktat i närheten av produktionen. Sånt kan man ju faktiskt ha lite koll på när man handlar eftersom både produktionsland och slaktland ska stå på märkningen enligt svensk lagstiftning.

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
szr660
Grönsaker är gott och nyttigt, kött är gott och nyttigt.

Varför måste man tvunget sälla sig till en extrem när de båda kompletterar varandra?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Jag har inga som helst moraliska problem med att äta kött och kommer heller aldrig ha det.

Äger du en kristallkula eller är du synsk:va

Visst är det så men tala om för dom som tjänar pengar på stora köttvolymer att dom ska minska produktionen... :gnissla

om efterfrågan minskar lär produktionen minska...

Nu förstår jag inte vad du vill komma?

Alltså de "vilda djuren" räcker nog inte till, skulle nog gå åt väldigt stora arealer för att täcka dagens konsumtion.

Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
om efterfrågan minskar lär produktionen minska...

Ja, men jag tror inte att tillräckligt stor del av världens befolkning är villig att avstå från köttätandet så efterfrågan minskar. Därför tycker jag det är viktigare att lägga energin på humanare regler för produktionen än att försöka omvända mänsklighetens matvanor. Humanare för animalierna alltså :tungan

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Alltså de "vilda djuren" räcker nog inte till, skulle nog gå åt väldigt stora arealer för att täcka dagens konsumtion.

Driver du med mig? Jag orkar inte med dessa ständiga cirkeldiskussioner, jag har ju redogjort för hur jag tycker att dagens allt större köttkonsumtion inte är bra varken för hälsa, miljö eller djurens väl. Jag tycker ju att köttätandet ska vara mer balanserat än idag. Därmed inte sagt att alla måste vara vegetarianer. När jag växte upp var det sällan man såg barnfamiljer slentrianmässigt äta vardagsmiddag på hamburgerrestauranger såsom idag, rött kött var fest-/helgmat. Idag är det för billig mat till följd av den för djuren ovärdiga köttindustrin. För mycket rött kött ger sjukdomar med dagens stillasittande jobb, från ledsjukdomar till tarmcancer. Inte bara Jakob Creutzfelt mao.

Nu har den här tråden börjat om från början igen. Jag försökte ha lite kontruktiva diskussioner med bla Dr Bike i början, det får räcka så.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Varför skulle jag vara det? Vad får dig att tro att jag på något sätt skulle ändra min inställning till att äta kött i framtiden?

Jag undrade bara hur du kan vara så säker på det.

Driver du med mig? Jag orkar inte med dessa ständiga cirkeldiskussioner

Nä, jag har nog missat något du svarat på, det var bara en snabb reflektion, visst har du rätt i slentrian ätandet, jag var själv där på 90-talet, inte konstigt att ökningen är 100% på 40 år.

Last edited:

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4

Jadu, det är mycket man undrar över här i livet. Men du kanske har rätt, en vacker dag kanske du sitter & sveper kebabtallrik på kebabtallrik medan jag bara käkar kaninmat. Vem vet?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Jadu, det är mycket man undrar över här i livet. Men du kanske har rätt, en vacker dag kanske du sitter & sveper kebabtallrik på kebabtallrik medan jag bara käkar kaninmat.

Ja ifall jag tappar omdömet, med det jag vet idag, så skulle det kunna hända.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

Nä, jag har nog missat något du svarat på, det var bara en snabb reflektion, visst har du rätt i slentrian ätandet, jag var själv där på 90-talet, inte konstigt att ökningen är 100% på 40 år.

Det är lungt, jag surnade till när jag tyckte mig se tecken på att alla inläggare delades upp i Beefeaters vs Veganer. :)

/J

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Det är ju inte svart eller vitt, man kan ju faktiskt bara dra ner på köttätandet och inte sluta med det helt.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha