Alla borde vara vegetarianer

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
potatisar lever i små familjer, som i ett samhälle, med storpotäten bestämmande...potatis har ögon,de kan se, är de levande väsen...moroten lever på samma sätt....FY Fan för att vara vegetarian...

Har du sett reklamen/dokumentären där de skoningslöst jagar frigående potatisar? Vet inte om det är OLW eller Estrella, hjärtskärande är det iallafall!

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Du Gösen, jag tycker inte att du skulle passa bra som moderator. Du tappar ju helt koncepten i den här tråden och slår vilt och ovärdigt åt alla håll.

Moral är en abstrakt och subjektiv mänsklig konstruktion, ingen naturlag. För en del är det moraliskt fel att äta djur. För mig är det moraliskt rätt. Varför försöker alla få det till att det endast finns en moral, er moral?

Om du skulle fråga en ko huruvida den hade något emot att bli uppäten skulle den inte ens förstå frågan. Sannolikheten är stor att den skulle idisla.

Det är säkert nyttigare att äta vegetariskt på rätt sätt, precis som det är nyttigt med pilates. Jag har ingen lust att träna pilates, och jag accepterar det hälsohazardspel som köttätande innebär. Och i vårt människosamhälle tror jag dessutom att alkohol orsakar mer lidande och elände än vad köttätande gör.

Gabor

Guest
Har du sett reklamen/dokumentären där de skoningslöst jagar frigående potatisar? Vet inte om det är OLW eller Estrella, hjärtskärande är det iallafall!

Hemsk, det är inte reklam, det är taget från verkligheten...dokumentärt.

Användande av icke godkända fällor tex. Där har faktiskt jordbruksverket en hel del att ta tag i .

För att sedan inte tala om det värsta...BARN ARBETE...FY FAN

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Fettet DU menar är det som ska skäras bort. Eller äter du det vita på skinkan?

Om man inte skall vara ute i kyla och/eller jobba hårt, då är det mumma för kroppens system!

Dock finns det åskilliga bevis på att du inte kan stava.

Det här är humor på hög nivå! Gös-ses Amalia! Åtskillíga stå-upp-komiker skulle donera sin ena arm till Scan för att vara lika roliga!

Avslutningsvis vill jag citera en klok man i min omgivning:
"Mat skall ha en mamma och en pappa!" :yoparty

Last edited:

mp_87

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
KTM 640 sm
i första klippet me hästarna, vad är det som dem dödar dem med? ser ut som nån form av bult som smäller ut .. e de me hjälp av gas eller tryckluft lr nått? verkar onekligen effektivt *tscch*

de andra klippet med dem stackars bambisarna som får strupen avhuggen gillar jag inte.. mest för att det är en såndär religion inblandad (kosher?), som vanligt när det är nått blodigt och onödigt. idioter =/

men djuren måste ju dö på nått sätt så vi får våra hamburgare.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Ingen fara grabbar... Veggomullornas tid är ute... skulle människorna vara enbart vegetarianer så hadde mänskligheten bestått av ett par hundratusen individer,sittandes på en bergsida i kongo med en gorila som granne...Så va snäll mot veggomullorna de har inte en så ljus framtid ... föresten man ska va snäll mot alla lengräddade........
Nu vet jag inte riktigt hur din evolutionsaxel ser ut men, det var inte köttet som fick oss ur grottorna.
De senaste 10 000 åren har vi odlat och ätit spannmålsprodukter. I ca 1 miljon år innan dess jagade vi djur och åt "stenålderkost" och bodde i grottor.

För övrigt så är det helt klart en bra idé för miljöns skull att skära ner på köttprodukter, likaså cancerrisken.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Hemsk, det är inte reklam, det är taget från verkligheten...dokumentärt.

Användande av icke godkända fällor tex. Där har faktiskt jordbruksverket en hel del att ta tag i .

För att sedan inte tala om det värsta...BARN ARBETE...FY FAN

Jag tror att det är fejk, jag har då aldrig stött på några vilda potatisar. Troligtvis så föds de upp i trånga burar och avlivas utan bedövning. :(

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
det var inte köttet som fick oss ur grottorna.

Somliga påstår att människan utvecklade sin stora fettklump till hjärna när vi började äta fisk på allvar. Hjärnan behöver fett till byggstenar, och socker (kolhydrater) till driften.

Att asiater (som gillar fisk) klockar in snäppet högre i IQ-snitt än Européer kan man ju se som en bekräftande observation. Afrikaner ligger under Européer på samma skala, men det anses mycket fult att prata om sånt.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag tror att det är fejk, jag har då aldrig stött på några vilda potatisar. Troligtvis så föds de upp i trånga burar och avlivas utan bedövning. :(

Ha, bara för att du inte sett det så finns det inte! Är det så, va va va?
Hur många tusentals öar finns det i Stockholms skärgård?
Är övertygad om att det finns potatispirater som åker omkring i snabbgående båtar och tvångsskördar intet ont anande potäter i skydd av mörkret på uppdrag av "the Man".
Varför är "sparris" förknippat med feghet och rädsla? Givetvis för att de lever i ständig skräck för att någon växtfientlig människa ska tugga i sej dem!
Det finns mer, sanna mina ord!

Det sorgligaste är ändå när "befriade" potatisar irrar omkring utan mål eller mening, oförmögna att klara sej i den värld de var tänkta att leva i då de helt saknar färdigheter för ett liv i frihet. Så tänk er för innan ni släpper ut potatisar ur fångenskap igen! Det blir bara mos..

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Somliga påstår att människan utvecklade sin stora fettklump till hjärna när vi började äta fisk på allvar. Hjärnan behöver fett till byggstenar, och socker (kolhydrater) till driften.

Att asiater (som gillar fisk) klockar in snäppet högre i IQ-snitt än Européer kan man ju se som en bekräftande observation. Afrikaner ligger under Européer på samma skala, men det anses mycket fult att prata om sånt.
Ja och jag påstod något annat. ;)

Det är förmodligen en kombination av protein och kolhydrater som gjort att vi är där vi är idag. Men om man ser tidsmässigt till hur länge vi åt kött innan vi på allvar började med spannmål och dyl och jämför utvecklingen så ser det onekligen ut att vara stor fördel för spannmålsprodukterna.
Att fisk är bra för hjärnan (och resten av kroppen) är ju ingen nyhet, asiaterna har ätit en hel del ris genom åren också.

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
Ja och jag påstod något annat. ;)

Det är förmodligen en kombination av protein och kolhydrater som gjort att vi är där vi är idag. Men om man ser tidsmässigt till hur länge vi åt kött innan vi på allvar började med spannmål och dyl och jämför utvecklingen så ser det onekligen ut att vara stor fördel för spannmålsprodukterna.
Att fisk är bra för hjärnan (och resten av kroppen) är ju ingen nyhet, asiaterna har ätit en hel del ris genom åren också.

och nudlar:7peta

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Jag tycker att det är lustigt att det titt som tätt poppar upp såna här trådar om hur hemskt djuren har det

djuren har det nog inte mindre hemskt för det, ärligt så tror jag medelsvensken har större möjligheter att påverka hur djuren har det via ex. deras köttkonsumtion än påverka situationen i afrika.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Det är dubbelmoralen som visar sitt ansikte. Vi vill ju inte befatta oss med det där "det är ju så långt bort", medan köttproduktionen är något som ligger ganska nära varje svensk då de flesta äter kött eller åtminstone har någon närstående som äter kött.

Hur skulle det kunna vara dubbelmoral då det är två skilda ting?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag fiskar en jäkla massa och då klubbar jag dem oftast i huvudet eller sätter kniven genom skallbenet. Jag gör ingen större skillnad mellan att döda en gris/ko jämfört med en fisk. Men jag skulle inte döda ett stort djur själv då jag ogillar tanken på blod i stora mängder, men äter dem gör jag gärna.
Man får inte tänka för mycket, då blir man miljöpartist eller ännu värre, vegan!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha