Alla dessa förb****** religioner

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Vad som står i deras "gamla bok" är i högsta grad relevant då man diskuterar religionens skuld i krig.

Nej, det är det inte alls. Inte för mig. Jag tror på dem när de säger att de gör det de gör för Islam, och jag har ingen anledning att ifrågasätta det.

Chris Ash skrev:
För att jag ville ha ett svar, det var aldrig min avsikt att fortsätta på temat i denna tråd, därav markeringen.
När Ash markerar, vi alla retirerar. :darrar

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
Varför? Det påverkar inte de beslut som skall/bör fattar för att utrota ondskans axelmakter. Vem bryr sig är ligt talat om varför folk vill vara onda och utrota allt gott som den västerländska civilisationen står för?

He, de hatar frihet eller? Det lät ju faktist rätt unket redan första gången Bush försökte använda det argumentet.

Komigen nu, du kan väl bättre än att bunta ihop Islam som religion med några dårar med tillgång till flygplan?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
t-rex skrev:
Komigen nu, du kan väl bättre än att bunta ihop Islam som religion med några dårar med tillgång till flygplan?

Det tror jag inte att han kan, det kräver nämligen att man är nästan normalbegåvad.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag vill men jag orkar inte. Den här visan har upprepats ett par år i sträck här på forumet.

Pax stjärnstopp.

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Chris Ash skrev:
Det är ungefär som Jihad och Islam. Jihad är ett försvarskrig och inget annat.

Du är ganska långt ute och cyklar om du ens jämför Jihad med korstågen. Vet du inte varför så är det ju än värre...

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
sandstream skrev:
Så korstågen hade inget med kristendomen att göra och det faktum att de ville sprida den kristna läran?
Vilka var det som brände kvinnor på bål? :rolleyes: :
Skojar du nu, eller?
Att jag gör dittan och dattans i "någots" namn betyder det att "något" då automatiskt står för mina handlingar?

sandstream skrev:
En typisk religös floskel!
Att man inte kan bevisa att något inte finns gör ju inte att de finns.

Adam och Eva = :rofl
Och vice versa....

sandstream skrev:
Tycker SVT gör ett bra program och är det någon tävling som strider mot någon av deltagarnas religon så är det ju bara för dem att tacka för sig och åka hem.

Den nya deltagaren, Pastorn, verkar rätt patetisk med tanke på att han redan börjat fuska :mad:
Helt klart frivilligt att ställa upp eller inte, men fortfarande taskigt försök till uppmärksamhet av SVT...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Det tror jag inte att han kan, det kräver nämligen att man är nästan normalbegåvad.

Eller läser på högskola och får ett band i NE till varje bemärkelsedag.
Intressant att du kan allt om allt fram till bokstaven K, sen tar det slut. Hemsk tanke hur det kommer bli när du fyllt 30 och får det sista bandet med rosett runt. :skrämd

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
JoUh skrev:
Du är ganska långt ute och cyklar om du ens jämför Jihad med korstågen. Vet du inte varför så är det ju än värre...

Det avhandlas inte i kursen han läser nu, till våren får vi alla sämre vetande klara besked.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
JoUh skrev:

Istället för att svara som en kinkig unge så får du gärna förtydliga vad du menar.

Bägge är heliga krig, med mer eller mindre stöd i respektive religion. Längre än så sträckte sig inte min jämförelse, vilket tydligt framgår om man läser efterföljande inlägg.

Henken

Guest
Markus skrev:
"Palestinierna" är ju ett väldigt vitt begrepp, men om du nu vill generalisera frågan så generaliserar jag svaret: JA

Hmm, nu blir jag lite konfunderad. Kanske finns en annan tråd för det här men menar du att du anser att palestinierna (representerade av PLO och Al-Fatah) för ett anfallskrig mot Israel? Bör det inte vara ett försvarskrig om man försöker få tillbaka sitt land från ockupanter.
Nåja, ska leta upp nån tråd om detta.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Henken skrev:
Nåja, ska leta upp nån tråd om detta.

Det finns gott om trådar att välja bland...
De som officiellt för krig är Hamas, Jihad, Al aqsa martyrernas brigader och eventuellt några andra grupper. Deras mål är inte att leva sida vid sida med Israel, deras mål är att alla otrogna Judar och Kristna ska lämna Mellanöstern. (Samma mål som PLO hade fram tills de tvingades vakna upp).

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Bör det inte vara ett försvarskrig om man försöker få tillbaka sitt land från ockupanter.

Ungefär här börjar soppan. Vem som har rätt till landet eller ej och vem som därmed är ockupant. Sök upp en historiesida på google och kolla vilka olika länder som officiellt ägt landet där israel nu ligger så ser du snart problemet.

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Chris Ash skrev:
Istället för att svara som en kinkig unge så får du gärna förtydliga vad du menar.

Bägge är heliga krig, med mer eller mindre stöd i respektive religion. Längre än så sträckte sig inte min jämförelse, vilket tydligt framgår om man läser efterföljande inlägg.

Nu vet jag inte hur pass väl påläst du är i dessa två religioner, men krig saknar grund i kristendomen medan islam/koranen uppmanar till krig.
När vi sedan jämför dessa så måste det framgå att ett "kristet krig" är ett påfund av människor som du inte kan lasta religionen i sig för. Annat är det med jihad som det uppmanas till i den för muslimerna heliga koranen.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
JoUh skrev:
Nu vet jag inte hur pass väl påläst du är i dessa två religioner, men krig saknar grund i kristendomen medan islam/koranen uppmanar till krig.
När vi sedan jämför dessa så måste det framgå att ett "kristet krig" är ett påfund av människor som du inte kan lasta religionen i sig för. Annat är det med jihad som det uppmanas till i den för muslimerna heliga koranen.

Precis, men jihad är försvarskriget, terrordåden finner du inget stöd för.
Det var det jag menade med min "jämförelse".

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Chris Ash skrev:
Precis, men jihad är försvarskriget, terrordåden finner du inget stöd för.
Det var det jag menade med min "jämförelse".

Har du en koran nära till hands? Så jag kan visa dig att detta med "försvarskrig" är rent skitsnack...

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Chris Ash skrev:
Nej, men du kan visa mig i alla fall.

Okdå bubben, here comes...

Att jihad är ett "försvarskrig" ligger det en vag sanning i, MEN det var enbart i början då Mohammed började påstå sig vara Guds profet och ha sett uppenbarelser. Dvs så han fortfarande saknade betydande antal anhängare. Han fördrevs från Mecka av den då styrande klanen "Kuraish" i staden. Då lydde hans budskap såhär:

“Fight in the cause of Allah those who fight you, but do not transgress limits, for Allah does not love transgressors”. 2:190

“And slay them (the infidels) wherever you catch them, and turn them out from where they have turned you out, for tumult and oppression are worse than slaughter” 2:191

“And fight them on until there is no more tumult or oppression, and there prevail justice and Faith in Allah; but if they cease, let there be no hostility except to those who practise oppression”. 2:193

I takt med att hans anhängare ökade i antal minskade fredligheten i hans budskap. Då lät enligt nedan:

“Seize them and slay them wherever you find them: and in any case take no friends or helpers from their ranks.” 4:89

"Fight them and Allah will punish them by your hands, cover them with shame, help you to victory over them, and heal the breasts of the Believers" 9:14

"Fight those who believe not in Allah nor the Last Day, nor hold that forbidden which hath been forbidden by Allah and His Messenger, nor acknowledge the Religion of truth, from among the People of the Book, until they pay the Jizyah with willing submission, and feel themselves subdued" 9:29

"Say: can you expect for us (and fate) other than one of two glorious things (martyrdom or victory)? But we can expect for you either that Allah will send his punishment (for not believing in Allah) from Himself, or by our hands. So wait (expectant); we too will wait with you" 9:52

Inom arabiskan finns uttrycket "naskeh" och "mansokh", vilka betyder ungefär ersättare och ersatt. I koranska sammanhang förekommer det ofta att vissa koranverser är "nasekh" eller "mansokh". Islamvetare har tex enats om att vers 9:5 har ersatt 124 tidigare verser, vilka praktiskt taget har varit de som förespråkat fred och förlåtelse.

Tar vi sedan och sneglar lite på "Hadeeth" (nedtecknade samtal med Mohammed, som är muslimernas viktigaste rättesnöre näst efter koranen), så ser vi:

Muhammad said: “I swear by Him who has my soul in his hands, I was sent to you with nothing but slaughter.” Sahih Inb Haban, vol.14, p.529.

“I heard the prophet of Allah saying: ‘I will cast Jews and Christians out of the peninsula and I won’t leave any one in it but Muslims.’” Sunan Abu Dawud, vol. 2, No. 28 "Muhaddith

Att islam skulle vara en fredens religion är något muslimerna skyltar med bara. Islam kan tyvärr inte geografiskt samexistera med andra religioner, då alla andra är "kuffar" och bör/skall/får dödas/fördrivas...

EDIT: sorry, såg just att det blev ett ganska långt inlägg.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
JoUh skrev:
Att islam skulle vara en fredens religion är något muslimerna skyltar med bara. Islam kan tyvärr inte geografiskt samexistera med andra religioner, då alla andra är "kuffar" och bör/skall/får dödas/fördrivas...

Man hade kunnat förvänta sig att ett dylikt påstående skulle bemötas av antingen stenkastarna eller De Lärda, men icke.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati