Alla dessa olyckor - unga grabbar på sporthoj

Davalito

Medlem
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Söderort
Hoj
VFR 800
- Nästan hälften av alla omkomna mcförare dog i singelolyckor.
- Nästan 3 av 10 olyckor var korsningsrelaterade och Supersport stod för 70 procent av dessa.
- 2 av 10 omkom i samband med möte eller omkörning.
- I 9 av 10 mötesolyckor kom motorcykeln över i mötande körfält.
- I 8 av 10 omkörningsolyckor stod motorcykeln för omkörningen.

Källa (pdf).

Intressant, tack för den!

Lite skeptisk till punkten:

"-Var femte mc-förare omkom under sitt första år med mc-körkort"

Syftningsfel får man hoppas, annars är det en jävla gambling första året.
 
Last edited:

Lazlo440

Medlem
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Skåne
Hoj
GSXR 750
Att man ligger och kör bakhjul fram och tillbaka på gatorna inne i city är endast en bekräftelse på att man behöver visa upp sig. Oftast är det väl personer med just dålig självkänsla och låg impulskontroll som just råkar ut för olyckorna.

Tror att du slog huvudet på spiken: impulskontroll. Jag menar vem har inte stått vid ett rödljus och token bredvid hetsar? Jag är 34, frågan jag ställer mig är: varför ska jag visa att han är en snigel? Att han är en tönt vet jag ju redan... Och mitt svar blir: låt tönten med stylad BMW, Micros-blås gasa med sin budget bil...

:va :va utan att ha bevis påstår jag att dom flesta kraschar för att dom inte kan bromsa.... handen på hjärtat,hade flertalet tränat lika mkt bromsteknik som bakhjulskörning hade dom varit grymma på att bromsa. hur många,ute me kompisarna "tävlar" i att bromsa bäst:rolleyes: jag e 34,o när jag var 20 var det nog en jäkla tur jag inte hade samma hoj som nu,utan en cb 400:yoparty man e(givetvis me undantag) helt enkelt inte tillräckligt rutinerad att tygla 150 hästar,me kanske 1-2 års körvana... nu låter jag som en riktigt präktig moralväktare va:va. jag e emot allt vad förbud heter,men vill inte se bra killar dö heller. har redan varit på en mc kompis begravning:huvet :huvet jag säger heller inte att man e rent körteknisk skickligare me ålder,men rutin i trafiken e viktigt. svårt nog ändå,se på gubbarna som köper båge när tanten blivit tråkig,pyser runt i 55kmh,o kraschar ändå:va fråga en sådan en gång hur han bromsar. allt vad jag kan me foten,o liiite me handen,om det e bråttom...:mattias ut o bromsa me er!

huvudet på spiken igen.
 

Dark_Messenger

Guest
Tror att du slog huvudet på spiken: impulskontroll. Jag menar vem har inte stått vid ett rödljus och token bredvid hetsar? Jag är 34, frågan jag ställer mig är: varför ska jag visa att han är en snigel? Att han är en tönt vet jag ju redan... Och mitt svar blir: låt tönten med stylad BMW, Micros-blås gasa med sin budget bil...

Larvigaste jag hört. Klart du vill innerst inne men du vågar inte för du är rädd att din v70 inte håller måttet eller för att din tant ska skälla på dig. :rofl
 

Guld_Lock

The one and only...
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Wonderland
Hoj
GSX-R 750
Jag startade två trådar en gång i tiden (sitter med modem för tillfället så jag orkar inte leta reda på dom :rolleyes:), dels vem som bär ansvaret vid en olycka där hoj kör om en vänstersvängare och krockar, och dels vem som bär ansvaret om det sker en krock vid en korsning där hojen har kört förbi i 3-4 ggr skyltad hastighet och bilisten inte hunnit se. Och då avsågs inte det juridiska ansvaret, utan det moraliska, eller sunda förnuftsansvaret. Skrämmande många ansåg att det alltid var bilistens fel, oavsett hur hojen har betett sig. Det ansågs vara upp till bilisten att inte svänga om nån höll på att köra om. Jag skiter i vems fel det var om det gör ont i mig. Antingen har jag klantat mig, eller så har jag inte varit tillräckligt förutseende och defensiv för att kunna hjälpa andra i trafiken för att undvika olyckan. Ja, bilen skulle ha stannat vid lämna företräde-skylten, men hade jag varit alert, å bara hållit +20 över skyltat så hade jag kunnat bromsa och/eller svängt undan. Och framför allt överlevt, eller iaf sluppit mycket smärta och eventuella men.
INGEN i trafiken har några som helst rättigheter, vi har enbart skyldigheter! Ta lämna företräde-skylten tex. Det betyder bara att den som står vid skylten har skyldighet att stanna, inte att den som åker på den andra vägen har rätt att bara köra. Jag har ingen rättighet att köra hoj nykter, men jag har jävlar mig en skyldighet att inte göra det onykter! :fakta
När jag började köra hoj tyckte jag att dom som jagade sekundrar på bulten var ena jävla fån. Köra så, på allmän väg?! Sen köpte jag mig en gixxer, och sommarn efter så var jag en sån där idiot också. Jag tränade spårval, bromspunkter och självklart tog jag tid. Sub fem hägrade, och visst, var det inte så mycket trafik i vägen så var det inte omöjligt. Sannolikhetsinlärningen sa ju att det var inte så farligt, å jag kunde ju vägen, nemas problemas.
Kvällen den 4'e juli -06 gick det lite för hårt. Hade jag varit på bana hade jag glidit ut i sandfållan å svurit i skamkärran tillbaka till depån. Men eftersom jag var på bulten blev hojen sopor, och jag slogs medvetslös och slutade andas och hade ingen puls en kort stund. Antingen hade skyddsänglarna gruppmöte eller så blev Fan själv rädd att jag skulle ta över och skickade tillbaka mig... Men att jag hade lilltån på andra sidan är nog ganska säkert.
Fy fan vad jag är glad för den där vurpan! Den kostade en halvförsäkrad hoj, och mycket smärta. Men samtidigt tror jag att den räddade mitt liv. Hade jag mött någon (jag störtade på vänster sida av vägen) hade minst jag varit död. Nu slapp någon möta mig, just där, och jag fick en chans att tänka över vad fan jag höll på med, egentligen. När jag hörde om krocken på bulten förra veckan så såg jag lätt mig på den ena hojen.
Vi har ett jävla ansvar där ute, visst, drar jag av vägen helt ensam, då är det bara jag, räddningstjänsten, dom på sjukhuset och mina vänner och familj som drabbas. Men tar jag någon med mig, då är det dennes/deras familjer och vänner som drabbas också. Bara för att jag lekte! För att jag lekte och hade väldigt dåligt omdöme! Det är ju som att sitta på bussen och leka rysk roulette!
Visst, jag står på ganska bra nu också, men på ett helt annat sätt. Jag bromsar nästan aldrig före kurvor, jag har ett jämnt flyt istället, och läser av min omgivning på ett helt annat sätt än jag gjorde när jag jagade sekundrar hela tiden. Och jag har fan så mycket roligare, jag är hög på endorfin istället för adrenalin, mycket trevligare! Och chansen att jag ska få bli 30, 40, 50 osv har ökat ganska väsentligt också!
För att undvika den värsta pajkastningen så kan det gå åt helvete även i halva skyltade hastigheten också. Älgar anfaller inte bara fortkörare, punka händer alla, precis som rullgrus, mötande som gör fel osv. Men man kan ju alltid styra oddsen lite...
Bästa inlägget jag läst på länge :tummenupp
:klappar :klappar :klappar
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Att: Trådstartaren


Eftersom du e ny ( Enligt egen utsago ), folk körde ihjäl sig för 20 år sen oxå.

Samma skinnställ, nästan samma literhästar. GARANTERAT samma hets på donken och Boge.

Ingenting inom hojåkning sker för första ggn i år. Utom kanske non handed budda style cirklar. Låg dödspoäng där dock.
 

emilihallen

Motard eller sporthoj??
Gick med
21 May 2008
Ort
Östersund
Hoj
-06 ktm sxf
Det hemska är att man helst ska slå sig rejält innan man fattar hur löst livet sitter när man leker omkring.
Nu har jag kompisar som slagit sig mkt illa och knappast ens kan ha ett normalt jobb i resten av deras liv o bara är i 30 års åldern.
Jag ser på hur deras liv förändrades och tänker mer nu än tidigare både på crossen och bakom bilratten.
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Larvigaste jag hört. Klart du vill innerst inne men du vågar inte för du är rädd att din v70 inte håller måttet eller för att din tant ska skälla på dig. :rofl

Har du vurpat :va

Vi snackar KÖRA HOJ, inte v70.... vilken del av det förstod inte du i denna tråd :arsele
 

Kneedrag

Guest
Bra inlägg Hoztic:tummenupp

Tyvärr :(tycker jag att man ska höja åldern för att få köra tung sporthoj till 24-25år.

För den effekten som finns i dagens sporthojar måste man ha mycket stor respekt för. Och hur man hanterar effekten lär de verkligen inte ut på trafikskolan. Den kommer med erfarenhet och några år på nacken.
 

sportbike

Guest
Å nu blev det en till.
R1:a i diket på Bulten,killen klarade sig dock bra,inget brutet,blev hämtad med ambulans iaf.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Varenda olycka är djävligt trist men innan man slirar iväg för mycket om hur det var förr bör man beakta att det ren statistiskt var ca 1/24 så stor riska att dö eller skadas 2007 som 1987 enlgt vägverkets egen statestik.

Jag är 52 nu och tar det lite lugnare men gjorde djävligt dumma grejer med hoj och bil i slutet av -70 början av -80 talet..

Det är lätt att glömma hur man sjäv var när man var ung.

PS Jag tycker självklart att man skall försöka minska olyckorna men man måste ha lite perspektiv också.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Bra inlägg Hoztic:tummenupp

Tyvärr :(tycker jag att man ska höja åldern för att få köra tung sporthoj till 24-25år.

Som någon skrev är en femtedel av de omkommna endast inne på sitt första år med hojkort... Det i kombination med den otroliga överrepresentationen av omkomna på sporthoj får mig att istället för ålder föredra att man reserverar de värsta hojarna för de som haft hojkort i minst fem år.

På fem år hinner man leka av sig den värsta rommen.
På fem år hinner man bli en hygglig förare.
På fem år hinner man råka ut för tillräckligt många "close calls" för att bli en smula ödmjuk på hojen.

...skulle gärna se statistik just över dödsolyckor i relation till antal år med körkort..


Edit:
Hittade nu..
Ca 46% av de omkommna har haft körkort mindre än 5 år. Nästan hälften av dessa har inte ens haft lappen ett år...

Denna siffra i kombination med faktumet att 7 av 10 omkomna som TAGIT körkortet kör supersport gör att iaf jag är för en 5års regel.
Även med en femårsregel kommer folk att köra ihjäl sig och vi kommer säkert få en liten "puckel" på grafen där "femåringarna" plötsligt skaffat sig tokräser men jag tror totalen skulle skilja sig rätt markant mot dagens statistik.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Tja Jerry!

Kul att du hittat till tvahjulingarnas varld ocksa ;)
En sak man lart sig under alla ar man hallt pa med det har, ar att folk sallan lyssnar pa
andras erfarenheter, det kravs att folk rakar ut for en incident sjalva eller att nagon nara dem rakar ut for det.
Det finns ett sakert en och annan som lyssnar, men det ar ytterst fa..
Jag tillhor ju sjalv gruppen idioter, men har dock lugnat mig rejalt, aven om det gar sjukt fort ibland.
Spelar ju ingen roll vad man har for fordon, de ska ju pressas till max iaf..
Vissa grejer sitter dock i fortfarande, handen ligger pa bromsen och farten sanks alltid i korsningar..
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Jag startade två trådar en gång i tiden (sitter med modem för tillfället så jag orkar inte leta reda på dom :rolleyes:), dels vem som bär ansvaret vid en olycka där hoj kör om en vänstersvängare och krockar, och dels vem som bär ansvaret om det sker en krock vid en korsning där hojen har kört förbi i 3-4 ggr skyltad hastighet och bilisten inte hunnit se.
....Ord ord ord...
För att undvika den värsta pajkastningen så kan det gå åt helvete även i halva skyltade hastigheten också. Älgar anfaller inte bara fortkörare, punka händer alla, precis som rullgrus, mötande som gör fel osv. Men man kan ju alltid styra oddsen lite...

Grymt bra skrivet, trots att du e Stockholmare!
 

Kneedrag

Guest
Som någon skrev är en femtedel av de omkommna endast inne på sitt första år med hojkort... Det i kombination med den otroliga överrepresentationen av omkomna på sporthoj får mig att istället för ålder föredra att man reserverar de värsta hojarna för de som haft hojkort i minst fem år.

På fem år hinner man leka av sig den värsta rommen.
På fem år hinner man bli en hygglig förare.
På fem år hinner man råka ut för tillräckligt många "close calls" för att bli en smula ödmjuk på hojen.

...skulle gärna se statistik just över dödsolyckor i relation till antal år med körkort..


Edit:
Hittade nu..
Ca 46% av de omkommna har haft körkort mindre än 5 år. Nästan hälften av dessa har inte ens haft lappen ett år...

Denna siffra i kombination med faktumet att 7 av 10 omkomna som TAGIT körkortet kör supersport gör att iaf jag är för en 5års regel.
Även med en femårsregel kommer folk att köra ihjäl sig och vi kommer säkert få en liten "puckel" på grafen där "femåringarna" plötsligt skaffat sig tokräser men jag tror totalen skulle skilja sig rätt markant mot dagens statistik.


Håller med dig korvgubbe en 5 år med körkort innan man får köra sporthoj. Jag är för det:tummenupp
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Förutom allt klokt som redan är skrivet:

-Talet om privatrisk och eget ansvar är så jäkla naivt och obetänksamt! Så länge anhöriga drabbas, medtrafikanter berörs, blåljusarna måste ta risker vid utryckning samt skattebetalare och försäkringskollektiv betalar, finns ingen privatrisk!
-Vägarna är ett transportsystem för att förflytta gods och människor. Att använda dem till annat leder automatiskt till rena galenskapen. Å andra sidan kan man ha roligt under tiden man transporterar sig också...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top