*KLIPP* Fy fan vad jag är glad för den där vurpan! *KLIPP*...
Detta inlägg var ett av de bästa och mest ärliga jag någonsin har läst här på SH.
Heder åt dig!
*KLIPP* Fy fan vad jag är glad för den där vurpan! *KLIPP*...
- Nästan hälften av alla omkomna mcförare dog i singelolyckor.
- Nästan 3 av 10 olyckor var korsningsrelaterade och Supersport stod för 70 procent av dessa.
- 2 av 10 omkom i samband med möte eller omkörning.
- I 9 av 10 mötesolyckor kom motorcykeln över i mötande körfält.
- I 8 av 10 omkörningsolyckor stod motorcykeln för omkörningen.
Källa (pdf).
Att man ligger och kör bakhjul fram och tillbaka på gatorna inne i city är endast en bekräftelse på att man behöver visa upp sig. Oftast är det väl personer med just dålig självkänsla och låg impulskontroll som just råkar ut för olyckorna.
utan att ha bevis påstår jag att dom flesta kraschar för att dom inte kan bromsa.... handen på hjärtat,hade flertalet tränat lika mkt bromsteknik som bakhjulskörning hade dom varit grymma på att bromsa. hur många,ute me kompisarna "tävlar" i att bromsa bäst jag e 34,o när jag var 20 var det nog en jäkla tur jag inte hade samma hoj som nu,utan en cb 400 man e(givetvis me undantag) helt enkelt inte tillräckligt rutinerad att tygla 150 hästar,me kanske 1-2 års körvana... nu låter jag som en riktigt präktig moralväktare va. jag e emot allt vad förbud heter,men vill inte se bra killar dö heller. har redan varit på en mc kompis begravning jag säger heller inte att man e rent körteknisk skickligare me ålder,men rutin i trafiken e viktigt. svårt nog ändå,se på gubbarna som köper båge när tanten blivit tråkig,pyser runt i 55kmh,o kraschar ändå fråga en sådan en gång hur han bromsar. allt vad jag kan me foten,o liiite me handen,om det e bråttom... ut o bromsa me er!
Tror att du slog huvudet på spiken: impulskontroll. Jag menar vem har inte stått vid ett rödljus och token bredvid hetsar? Jag är 34, frågan jag ställer mig är: varför ska jag visa att han är en snigel? Att han är en tönt vet jag ju redan... Och mitt svar blir: låt tönten med stylad BMW, Micros-blås gasa med sin budget bil...
Bästa inlägget jag läst på längeJag startade två trådar en gång i tiden (sitter med modem för tillfället så jag orkar inte leta reda på dom ), dels vem som bär ansvaret vid en olycka där hoj kör om en vänstersvängare och krockar, och dels vem som bär ansvaret om det sker en krock vid en korsning där hojen har kört förbi i 3-4 ggr skyltad hastighet och bilisten inte hunnit se. Och då avsågs inte det juridiska ansvaret, utan det moraliska, eller sunda förnuftsansvaret. Skrämmande många ansåg att det alltid var bilistens fel, oavsett hur hojen har betett sig. Det ansågs vara upp till bilisten att inte svänga om nån höll på att köra om. Jag skiter i vems fel det var om det gör ont i mig. Antingen har jag klantat mig, eller så har jag inte varit tillräckligt förutseende och defensiv för att kunna hjälpa andra i trafiken för att undvika olyckan. Ja, bilen skulle ha stannat vid lämna företräde-skylten, men hade jag varit alert, å bara hållit +20 över skyltat så hade jag kunnat bromsa och/eller svängt undan. Och framför allt överlevt, eller iaf sluppit mycket smärta och eventuella men.
INGEN i trafiken har några som helst rättigheter, vi har enbart skyldigheter! Ta lämna företräde-skylten tex. Det betyder bara att den som står vid skylten har skyldighet att stanna, inte att den som åker på den andra vägen har rätt att bara köra. Jag har ingen rättighet att köra hoj nykter, men jag har jävlar mig en skyldighet att inte göra det onykter!
När jag började köra hoj tyckte jag att dom som jagade sekundrar på bulten var ena jävla fån. Köra så, på allmän väg?! Sen köpte jag mig en gixxer, och sommarn efter så var jag en sån där idiot också. Jag tränade spårval, bromspunkter och självklart tog jag tid. Sub fem hägrade, och visst, var det inte så mycket trafik i vägen så var det inte omöjligt. Sannolikhetsinlärningen sa ju att det var inte så farligt, å jag kunde ju vägen, nemas problemas.
Kvällen den 4'e juli -06 gick det lite för hårt. Hade jag varit på bana hade jag glidit ut i sandfållan å svurit i skamkärran tillbaka till depån. Men eftersom jag var på bulten blev hojen sopor, och jag slogs medvetslös och slutade andas och hade ingen puls en kort stund. Antingen hade skyddsänglarna gruppmöte eller så blev Fan själv rädd att jag skulle ta över och skickade tillbaka mig... Men att jag hade lilltån på andra sidan är nog ganska säkert.
Fy fan vad jag är glad för den där vurpan! Den kostade en halvförsäkrad hoj, och mycket smärta. Men samtidigt tror jag att den räddade mitt liv. Hade jag mött någon (jag störtade på vänster sida av vägen) hade minst jag varit död. Nu slapp någon möta mig, just där, och jag fick en chans att tänka över vad fan jag höll på med, egentligen. När jag hörde om krocken på bulten förra veckan så såg jag lätt mig på den ena hojen.
Vi har ett jävla ansvar där ute, visst, drar jag av vägen helt ensam, då är det bara jag, räddningstjänsten, dom på sjukhuset och mina vänner och familj som drabbas. Men tar jag någon med mig, då är det dennes/deras familjer och vänner som drabbas också. Bara för att jag lekte! För att jag lekte och hade väldigt dåligt omdöme! Det är ju som att sitta på bussen och leka rysk roulette!
Visst, jag står på ganska bra nu också, men på ett helt annat sätt. Jag bromsar nästan aldrig före kurvor, jag har ett jämnt flyt istället, och läser av min omgivning på ett helt annat sätt än jag gjorde när jag jagade sekundrar hela tiden. Och jag har fan så mycket roligare, jag är hög på endorfin istället för adrenalin, mycket trevligare! Och chansen att jag ska få bli 30, 40, 50 osv har ökat ganska väsentligt också!
För att undvika den värsta pajkastningen så kan det gå åt helvete även i halva skyltade hastigheten också. Älgar anfaller inte bara fortkörare, punka händer alla, precis som rullgrus, mötande som gör fel osv. Men man kan ju alltid styra oddsen lite...
Larvigaste jag hört. Klart du vill innerst inne men du vågar inte för du är rädd att din v70 inte håller måttet eller för att din tant ska skälla på dig.
Har du vurpat
Vi snackar KÖRA HOJ, inte v70.... vilken del av det förstod inte du i denna tråd
Bra inlägg Hoztic
Tyvärr tycker jag att man ska höja åldern för att få köra tung sporthoj till 24-25år.
Jag startade två trådar en gång i tiden (sitter med modem för tillfället så jag orkar inte leta reda på dom ), dels vem som bär ansvaret vid en olycka där hoj kör om en vänstersvängare och krockar, och dels vem som bär ansvaret om det sker en krock vid en korsning där hojen har kört förbi i 3-4 ggr skyltad hastighet och bilisten inte hunnit se.
....Ord ord ord...
För att undvika den värsta pajkastningen så kan det gå åt helvete även i halva skyltade hastigheten också. Älgar anfaller inte bara fortkörare, punka händer alla, precis som rullgrus, mötande som gör fel osv. Men man kan ju alltid styra oddsen lite...
Som någon skrev är en femtedel av de omkommna endast inne på sitt första år med hojkort... Det i kombination med den otroliga överrepresentationen av omkomna på sporthoj får mig att istället för ålder föredra att man reserverar de värsta hojarna för de som haft hojkort i minst fem år.
På fem år hinner man leka av sig den värsta rommen.
På fem år hinner man bli en hygglig förare.
På fem år hinner man råka ut för tillräckligt många "close calls" för att bli en smula ödmjuk på hojen.
...skulle gärna se statistik just över dödsolyckor i relation till antal år med körkort..
Edit:
Hittade nu..
Ca 46% av de omkommna har haft körkort mindre än 5 år. Nästan hälften av dessa har inte ens haft lappen ett år...
Denna siffra i kombination med faktumet att 7 av 10 omkomna som TAGIT körkortet kör supersport gör att iaf jag är för en 5års regel.
Även med en femårsregel kommer folk att köra ihjäl sig och vi kommer säkert få en liten "puckel" på grafen där "femåringarna" plötsligt skaffat sig tokräser men jag tror totalen skulle skilja sig rätt markant mot dagens statistik.
Ja då, ett par gånger. MED hoj.
Har du?
Triumph storsatsar inom Enduro
Motorsportlegenden och fler... |
|
BMW CE 02 x VAGABUND
BMW Motorrad har presentera... |
|
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |