Att minska olyckorna är inte bara en grupps ansvar, om en trafikant gör fel kan man ju hjälpa honom/henne så att en olycka undviks, eller att konsekvenserna av den minskas.
Jag startade dom här trådarna:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=161443
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=117257
Tyvärr finns det alldeles för många här på SH (och självklart även ute i trafiken) som anser sig ha rättigheter i trafiken, och även om han/hon dör så gjorde dom ju rätt
Vi som kör hoj måste förstå att vi syns dåligt, att våra med/mot-trafikanter inte är medvetna om prestanda på en tvåhjuling, att vi är väldigt sårbara trots ställ mm, att även om vi har stenkoll på uppfattar inte bilisterna det eftersom dom inte vet hur hojar funkar och framför allt, vi måste köra defensivt och riskmedvetet. Därmed inte sagt att vi måste köra 30 konstant å att pallnit alltid är det bästa.
Samtidigt måste bilisterna lära sig att se oss, inte alltid anta att en tvåhjuling är en moppe (varför i helvete gör dom det??!), förstå vår utsatthet, titta i döda vinkeln och inse att ingen har rättigheter utan bara skyldigheter i trafiken!
Dvs, vi måste mötas från båda håll. Det kvittar hur mycket dom ser sig för om vi drar ur en litershoj på fel ställe, precis som att det kvittar hur försiktigt vi kör om dom inte ser oss och inte tar hänsyn.
Jag tackar folk som flyttar på sig på landsväg så jag kan köra om, kör försiktigt där folk kan bli störd, kör om fotgängare å cyklister väldigt försiktigt mm, det KAN vara en politiker, journalist eller aktiv insändarskribent, eller någon annan agitator. Precis som vi måste hålla nere olyckorna måste vi hålla oss väl med andra i samhället. Vi behöver inte fler som jobbar emot vår passion!
Så lite goda råd: Ha alltid full skyddsutrustning, var riskmedveten, träna på att läsa av trafiksituationen och mönster i trafiken, ligg ett steg före, gasa på rätt ställen och PROPSA ALDRIG PÅ DIN RÄTT! Plåtlåda vinner alltid mot skinnställ
Ps. Nu blir jag kanske klassad som bror duktig å moralgubbe, men det kan jag ta
Ds.