Alla dessa olyckor.......

  • Thread starter peppureikä
  • Start date

peppureikä

Guest
Hur fan ska vi få bukt med alla dessa olyckor????Är vi så dåliga att köra hoj här i Sverige eller är det bilisternas fel ? Nåt måste ju göras..vi får ju redan nu höga premier höjas ännu högre!!! Det känns så jävla dumt att betala en jättehögtpremie bara att man vill åka sporthoj o är 47 år!!!!!! Jag har kört hoj sen när jag va 16 år ...så kära hojbroder , vad ska vi göra att vi får ner olycksstatistiken????Ha en bra kväll o KÖR med insidan!!!!
 

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
Den bästa medusinen är att man hörs klart och tydligt (det märkte jag under den tid jag åkte HD) men tyvärr är ju inte det lagligt eftersom det förmodligen strider mot nollvisionen.

Att sedan synas tydligt skulle kunna vara ett koncept som fungerar men jag har ingen bra ide om hur det skulle förbättras eftersom de bilister som orsakat situationer jag varit med om inte tittat åt mitt håll (eller något annat heller)

Sen är det väl så att denna typ av bilist reagerar knappast på en väst eller ens blåljus.

Hög fart är en stor bov i olycksstatistik men bristande koncentration kan vara lika förödande .. svårt fall ..
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tror vi får ta bort den mänskliga faktorn från vägarna, då får vi ner olyckorna. :tummenupp

Vad gäller premierna så kommer de fortsätta gå upp så länge det finns hojar att köra, det är en tacksam grupp att tjäna pengar på - även om vi får ner olycksstatistiken.

Vad som däremot kan göras är att utbilda bättre om t.ex. skyddsutrustning, kurvtagning och bromsteknik, se till att vägverket rensar vägrenarna och säkrar wireräckena så kan vi i alla fall få ner skadestatistiken om än inte olycksstatistiken. Hur mycket folk kraschar spelar mig ingen roll så länge de inte skadar sig.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Använd reflexväst om ni vill synas. Jag är för ytlig och korkad så jag väljer bort västen för att den är ful :näsblod.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Att minska olyckorna är inte bara en grupps ansvar, om en trafikant gör fel kan man ju hjälpa honom/henne så att en olycka undviks, eller att konsekvenserna av den minskas.
Jag startade dom här trådarna:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=161443
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=117257
Tyvärr finns det alldeles för många här på SH (och självklart även ute i trafiken) som anser sig ha rättigheter i trafiken, och även om han/hon dör så gjorde dom ju rätt :död
Vi som kör hoj måste förstå att vi syns dåligt, att våra med/mot-trafikanter inte är medvetna om prestanda på en tvåhjuling, att vi är väldigt sårbara trots ställ mm, att även om vi har stenkoll på uppfattar inte bilisterna det eftersom dom inte vet hur hojar funkar och framför allt, vi måste köra defensivt och riskmedvetet. Därmed inte sagt att vi måste köra 30 konstant å att pallnit alltid är det bästa.
Samtidigt måste bilisterna lära sig att se oss, inte alltid anta att en tvåhjuling är en moppe (varför i helvete gör dom det??!), förstå vår utsatthet, titta i döda vinkeln och inse att ingen har rättigheter utan bara skyldigheter i trafiken!
Dvs, vi måste mötas från båda håll. Det kvittar hur mycket dom ser sig för om vi drar ur en litershoj på fel ställe, precis som att det kvittar hur försiktigt vi kör om dom inte ser oss och inte tar hänsyn.
Jag tackar folk som flyttar på sig på landsväg så jag kan köra om, kör försiktigt där folk kan bli störd, kör om fotgängare å cyklister väldigt försiktigt mm, det KAN vara en politiker, journalist eller aktiv insändarskribent, eller någon annan agitator. Precis som vi måste hålla nere olyckorna måste vi hålla oss väl med andra i samhället. Vi behöver inte fler som jobbar emot vår passion! :fakta
Så lite goda råd: Ha alltid full skyddsutrustning, var riskmedveten, träna på att läsa av trafiksituationen och mönster i trafiken, ligg ett steg före, gasa på rätt ställen och PROPSA ALDRIG PÅ DIN RÄTT! Plåtlåda vinner alltid mot skinnställ :fakta

Ps. Nu blir jag kanske klassad som bror duktig å moralgubbe, men det kan jag ta ;) Ds.
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Så lite goda råd: Ha alltid full skyddsutrustning, var riskmedveten, träna på att läsa av trafiksituationen och mönster i trafiken, ligg ett steg före, gasa på rätt ställen och PROPSA ALDRIG PÅ DIN RÄTT! Plåtlåda vinner alltid mot skinnställ :fakta

Ps. Nu blir jag kanske klassad som bror duktig å moralgubbe, men det kan jag ta ;) Ds.

:tummenupp :tummenupp :tummenupp för hela inlägget
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det finns ju många olika sätt att köra hoj på. Många pushar sina gränser väl hårt. Lite grus i en kurva eller tant Gerda i en Opel kan betyda slutet.

Jag hör talas om ytterst få enduroförare som det går (riktigt) illa för i skogen.
Ändå kan man få en rejäl fartkänsla i 60 km/h på en endurohoj. Fyfan.

Själv gubbkör jag, dvs tar ingen risk öht, speciellt i trafik.
Ute i skogen är det en annan femma.
 

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
När jag läste rubriken trodde jag att det skulle handla om alla hojbröder som dör/skadar sig men det var tydligen premien som var det största problemet enligt trådskaparen...:va
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När jag läste rubriken trodde jag att det skulle handla om alla hojbröder som dör/skadar sig men det var tydligen premien som var det största problemet enligt trådskaparen...:va
Självklart ska olyckorna minskas, det är alltid tragiskt när folk dör och skadas, men det drar ju även upp försäkringspremierna. Jag håller dock med dig, det är fel vinkel i diskussionen.
 

Svemack

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
Kawa
För det första så tycker jag man kan ifrågasätta om det verkligen är så många som dödas och skadas. I jämförelse med vad? Här finns starka intressen i bakgrunden.
1. Media, som tjänar pengar på tragedier, brott och olyckor. De har ett starkt intresse av att få oss att tro att vi lever i ett livsfarligt samhälle.
2. Trafiksäkerhetsorganisationer, som lever på att göra utspel om hur farlig trafiken är.
3. Vägverket och deras trafiksäkerhetsanställda, som har sitt uppehälle med hjälp av nollvisionen och att skrämma folk. Vägverket arbetar ju också i hemlighet för att på sikt få till ett totalförbud mot motorcyklar.

Döden är en naturlig del av livet och är ibland en konsekvens av att vi som levande varelser måste ta vissa risker för att kunna leva, njuta och må bra.

Som jag ser det, så det viktigaste man kan göra om man vill att motorcyklar ska få fortsätta existera så måste man kämpa mot Nollvisionen, som kommer att användas som ett redskap för ökad kontroll över ditt liv och ditt intresse.
Helt enkelt därför att NTF och Vägverket har rätt när dom säger att motorcyklar inte är förenliga fordon med Nollvisionen!
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Det enda man kan göra själv är att visa hänsyn i trafiken
och köra så säkert som man kan.
Tyvärr finns det mc förare som leker för mycket i trafiken och
dessa gör så att vi andra drabbas också....
Det finns dom som ökar hastigheten och drar upp hojen på
bakhjulet och visar fingret framför fartkamrorna samt kör ifrån
polisen. Detta drabbar oss andra tyvärr.....och gör att vi
mc åkare kategoriseras som "dåliga" i trafiken. Personligen så tror
jag faktiskt tvärtom dvs att en person som kör hoj är en mycket
säkrare trafikant jämfört med en person som bara kör bil.
Anledning till det är att vi är medvetna om farorna.

Sedan så har vi tyvärr en "Allians", Vägverk som är emot motorcyklar
i trafiken och jobbar mot oss istället för tillsammans med oss i diverse
frågor vilket inte gör situationen bättre....

En lösning på problemet tror jag skulle vara att försäkringen skall
vara personlig. DVS ej sättas beroende på vilket fordon du kör...
Är man en person som kör en sporthoj men sköter sig så skall försäkringen
vara billig.

Detta är en fråga som diskuteras ständigt....men lutar åt flera fartkameror..
Hörde att Vägverket jobbar på att man skall kunna mäta din medelhastighet
mellan fartkamerorna...dvs kör du lagligt förbi kameran men sedan för
snabbt fram till nästa så skall du kunna bötfällas.....
 

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Med tanke på hur oskyddad man är på en motorcykel, så tycker jag att antalet skadade och döda är relativt få.
Dagstidningarna skriver gärna om "mc-döden", men är verkligen 50 döda per år av 300 000 motorcyklister något man kan kalla "mc-döden"?

Frågan är om vi ens vill göra de uppoffringar som skulle krävas för att få ner dödstalet ?
För tjusningen med hojåkning är just känslan av fart, frihet, kurvor, och att inte sitta skyddad i en plåtbur.

Att någon omkommer eller skadas är naturligtvis oerhört tragiskt, men trots det så tar jag ändå hojen ur garaget varje dag.

Att köra mc är farligt, så är det bara.
 

hellbyte

hellbyte
Gick med
23 Apr 2007
Ort
Vallentuna
Hoj
1999, BMW R1100S
Få ner antalet olyckor

tror det finns större problem

ex.

Passiv rökning dödar 79 000 i EU varje år

http://www.folkhalsan.fi/default.asp?path=28;32;6796;7900;7901;8023

(iofs betalar de ingen försäkring...)

Så om detta vore ett läkarforum skulle nån som du också kunna säga "Det finns större problem... alla som dör av hjärtfel".

:tummenupp :tummenupp :tummenupp till trådskaparen. Det är vi som kör hoj som vill ha bollen när det gäller diskussioner om MC-olyckor. Som det är nu är det just tidningar och andra som driver på, i den riktning DE vill.

Denna diskussion borde i första hand vara VÅR.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Så om detta vore ett läkarforum skulle nån som du också kunna säga "Det finns större problem... alla som dör av hjärtfel".

jo men jag menar att det tjatas och gnälls, det är väldigt många faktorer som spelar in vid en mc-olycka, dessa dödsfall är väldigt få i jämförelse med cancer och annat.
 

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Stenhamra
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Tycker att Hoztics inlägg ovan slår huvudet på spiken ORDENTLIGT.

Vissa situationer kan man inte göra något åt som hojåkare beroende på att medtrafikanter helt enkelt gör något fel/missar. Men väldigt mycket kan vi påverka. De allra flesta gånger man är ute med hojen så dyker det upp någon form av incident. Med rätt fart på rätt ställe och körning med insidan så löser sig dock problemet oftast. Men om man INTE kör med insidan och har rätt fart på rätt ställe så kan en hojåkare LÄTT råka illa ut.

Och nu ska jag skriva något riktigt provocerande. Ni MED begåvningsreserv kommer nog att förstå, alla ni här på SH som saknar densamma får väl göra som vanligt, skrika moralkärring och föreslå mer bakhjulsåka i 250 blås framför kamerorna ;)

Efter att ha varit reggad ett drygt år här på SH så har jag insett att det verkar väldigt viktigt med ballhetsfaktorn här. Att köra fort överallt är självklart och det skrivs gärna, att hjula överallt funkar på samma sätt, den stackars äldre mannen som råkar missa en hoj i 200 blås är en idiot som dom borde ta körkortet av o.s.v, någon med liten begåvningsreserv skrev en gång att en fartkontroll på just DET stället var idiotisk, att det sen framkom att det fanns ett dagis 150-200 m därifrån och att ungarna ofta passerade den vägen förändrade inte den UNGE mannens åsikt, fel att ha fartkontroll där.
Att köra ifrån farbror blå är ballt, skulle kunna fortsätta länge men poängen är helt enkelt att dessa inlägg OFTAST skrivs av UNGA gossar som så här långt uppnått ganska liten mogenhet.
Nu till saken och poängen, är unga människor verkligen mogna nog att åka hoj med dagens fartresurser? Personligen så har jag ofta funderat på detta när jag läst inlägg här på SH. Visst minns jag själv att man var odödlig i den åldern, visst gjorde jag dumheter även om jag ALLTID försökt att köra med insidan. Och jag minns även att man var rebellisk och ogillade farbror blå.
Men jag kan inte minnas att jag var bråkdelen så outlaw i trafiken att jag bara såg på MIN rätt oavsett vad jag gjorde.
Dags att höja körkortsåldern till minst 25 år för att åka hoj med viss prestanda??

Så unga män, skrik på nu ;)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Att minska olyckorna är inte bara en grupps ansvar, om en trafikant gör fel kan man ju hjälpa honom/henne så att en olycka undviks, eller att konsekvenserna av den minskas.
Jag startade dom här trådarna:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=161443
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=117257
Tyvärr finns det alldeles för många här på SH (och självklart även ute i trafiken) som anser sig ha rättigheter i trafiken, och även om han/hon dör så gjorde dom ju rätt :död
Vi som kör hoj måste förstå att vi syns dåligt, att våra med/mot-trafikanter inte är medvetna om prestanda på en tvåhjuling, att vi är väldigt sårbara trots ställ mm, att även om vi har stenkoll på uppfattar inte bilisterna det eftersom dom inte vet hur hojar funkar och framför allt, vi måste köra defensivt och riskmedvetet. Därmed inte sagt att vi måste köra 30 konstant å att pallnit alltid är det bästa.
Samtidigt måste bilisterna lära sig att se oss, inte alltid anta att en tvåhjuling är en moppe (varför i helvete gör dom det??!), förstå vår utsatthet, titta i döda vinkeln och inse att ingen har rättigheter utan bara skyldigheter i trafiken!
Dvs, vi måste mötas från båda håll. Det kvittar hur mycket dom ser sig för om vi drar ur en litershoj på fel ställe, precis som att det kvittar hur försiktigt vi kör om dom inte ser oss och inte tar hänsyn.
Jag tackar folk som flyttar på sig på landsväg så jag kan köra om, kör försiktigt där folk kan bli störd, kör om fotgängare å cyklister väldigt försiktigt mm, det KAN vara en politiker, journalist eller aktiv insändarskribent, eller någon annan agitator. Precis som vi måste hålla nere olyckorna måste vi hålla oss väl med andra i samhället. Vi behöver inte fler som jobbar emot vår passion! :fakta
Så lite goda råd: Ha alltid full skyddsutrustning, var riskmedveten, träna på att läsa av trafiksituationen och mönster i trafiken, ligg ett steg före, gasa på rätt ställen och PROPSA ALDRIG PÅ DIN RÄTT! Plåtlåda vinner alltid mot skinnställ :fakta

Ps. Nu blir jag kanske klassad som bror duktig å moralgubbe, men det kan jag ta ;) Ds.

Du har fan alltid helt rätt!
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top