CorbenDallas
Memento te mortalem esse!
-Z- skrev:2218006Bra att det kommer upp till diskussion. Konstruktiva diskussioner är alltid bra, men det är inte lönt att gnälla mycket mer på de som varit i backen. De skäms säkert som det är ändå. Tro mig. (inte jag i år)
Vi sysslar med en riskfylld hobby och jag tror (hoppas) att de flesta pressar lite extra på banan, jämfört med på vägen. Alla kan vi göra stora eller små misstag, och ibland någon dumhet (=definitionen på mänskliga faktorn). Inte sällan är det de små misstagen som får allvarliga konsekvenser, tyvärr.
MEN, varför inte göra som i flyget, sjukvården, Toyota, osv.? Vi måste lära oss av varandras missar. Alla behöver inte göra dem själva.
Förslag: Efter en marksyning/avåkning, så samlar en instruktör genast in den drabbade + de närmaste vittnena och går igenom vad som hände och varför. Innan nästa körpass startar så samlas gruppen, t.ex. genom att instruktören 5 min innan gruppbyte viftar med en "samling/genomgångsflagga" tillsammans med färgen på gruppen och berättar vad som hänt.
Detta ger också krascharna möjlighet att dela med sig av sin erfarenhet + det ger högre medvetenhet om vad som händer på banan. Nu ser man bara: Jaha gul flagg, och så hör man något löst rykte om någon som slirat omkull på en fågelskit i dammaböjen, vilket snabbt glöms eller förträngs. "Nej det händer inte mig. Jag kan inte krascha..."
+ att det kanske räcker med omkörningsförbud de 2 första varven.
Nu vänder vi det här.
/Z
Ett mkt bra inlägg! Jag ska ta din idé med mig vidare.