Allergisk mot getingar & bin.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Har rullad en del mil på MC..

Kör i bland med gylfen öppen när det är väldiiiigt värmt - har hittad en död geting där...

På Kinnekulle och ful fräs stak det plötsligt till på käken, trodde fasigen att jag hadde glömt att stänga tanklocket och det var eld i soppan :confused:
Sen fick jag bort djävulskapet och in i depån och ont som fan - fick jag.
Efter 10 minutter var smärtan borta. Nästa dag var svullen som jag vett inte va´ - gick bort efter några dagar.. Den lokala vetenskap ku tala om att det var en humla!

5 dgar efter, att ha tankad i Norge - tar jag på min handska - och fasigen om inte det eld i lill-fingret - och ut kom en humla av handsken! Samma igen, efter en kvart var smärtan nästan borta.. 2 dagar efter som min hand ut som en gummihanska fyllt med vatten...

Hatar kryp....
 

CalleLundin

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Österlen
Hoj
Gilera 600RC
Första gången var jag bara 18 år och utan kort, körde en 400 gixxer och fick med öppet visir, den stutsade på hakan och ner i skinnstället. Höll kanske 70 km/h tittade ner och såg fanskapet krypa upp längshalsen. Sen stack den mig.

Andra gången var för några dagar sedan, kom körandes i t-shirt i 80 km/h får en på bröstet som sticker mig 2 ggr, blev bara lite rött med brännandekänsla och en böld med en pigg i.

Gjorde aj endå...


Moppe har man ju skallat en geting eller två med också.. ;)
 

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
på tiptop
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
blev stucken av en geting på lilltån när jag blev skjutsad i grekland en gång, det gjorde jävligt ont trodde jag hade fått in en glasbit först, men icke. när vi stanna så satt den fan kvar med gadd o allt. dom har dock andra getingar där nere (sticket gör ondare). här i sverige har jag inte blivit stucken på minst 15 år så risken är nog inte så stor tror jag
 

Rajje

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2006
Ort
Växjö
Hoj
Inget kort ännu=(
Peccus skrev:
2344817 Min getingrädsla hade motsatt effekt, när jag var yngre (unga tonår) så spenderade jag stor tid av somrarna att döda just getingar.

Blott 1 stick dock, när jag med en grodfot inbillade mig att jag skulle döda alla getingar som bodde i getingboet under takplåten...

Sparade "liken" också i tändsticksaskar. På den tiden var man lättroad. :)

Numera är jag dock gammal och livrädd!
haha känner igen det där fast ja sparade mina i en diabolburk(alltså en burk som är till för luftgevärsskott)

kul som fan tyckte man att de var då:yoparty
 

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Dominator-Rocks skrev:
2346161 För alla med flyfäfobi köp ett sånthär http://www.teknikmagasinet.se/nydb/...ink_product.html&link=Produktsok&artnr=340627

Jag har ett själv, :D apkul uppfining !

Haha Jag har redan en sådan :D Men jag tycker skaftet är för kort så min sambo får jaga, jag låser in mig på toa sålänge :död

hehe nej så illa är det väl inte, men inte långt ifrån.

Aleksander skrev:
2346812 Adrenalinspurta hjälper väl mot stick? :va

Ja det gör det säkert men det största problemet är min rädsla..den försvinner inte av en spruta.
 
Last edited:

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Fick ett stick på överarmen i går och blev lite orolig eftersom jag brukar ha problem av bara smådjursstick. Hände inte så mycket förutom att det gjorde ont som f-n och blev lite rött. När jag vaknade i morse var hela överarmen uppsvullen och dubbel så stor som normalt :skrämd Kliar som satan och nu har svullnaden halkat ner lite och spritt ut sig runt och nedanför armbågen också:tummenupp

Det som jag har lärt mig är att så länge svullnaden bara är lokal vid sticket så är det ingen fara, även om den är stor och inte går bort på flera dagar. Om det däremot börjar klia på handflatorna eller under fötterna, svullnar i ansiktet, på/i halsen eller om man får feber är det värre...
Det man kan göra direkt efter att det hänt är att smula sönder en tablett som innehåller acetylsalicylsyra, blanda med lite vatten och lägg på. Det suger ut det mesta av giftet! :mattias
 

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Jessan skrev:
2352019
Det som jag har lärt mig är att så länge svullnaden bara är lokal vid sticket så är det ingen fara, även om den är stor och inte går bort på flera dagar. Om det däremot börjar klia på handflatorna eller under fötterna, svullnar i ansiktet, på/i halsen eller om man får feber är det värre...
Det man kan göra direkt efter att det hänt är att smula sönder en tablett som innehåller acetylsalicylsyra, blanda med lite vatten och lägg på. Det suger ut det mesta av giftet! :mattias

När jag blev stucken så fick jag hög feber. Ögonen svullnade igen på mig, kunde inte se ett smack. Precis som när man får en smäll och det svullnar upp men inga blåmärken. På huvudet växte det ut centimeterstora vattenblåsor.. Ja det var ingen hit, inte konstigt att man är så rädd.
 

IronMike

Guest
Skaffa epipen (adrenalinspruta) samt betapred tabletter som du kan lösa i vatten...så kan du alltid känna dig säker, och även fast du aldrig får användning av medicinen, så kanske du en vacker dag kan rädda livet på någon annan.

Vilket jag fick göra för ngt år sedan, då en liten pojk på 4 år fick kraftig allergisk reaktion pga av spår av jordnötter på en restaurang, han fick anafylastisk reaktion, typ medvetslös, kramper, svullen hals, pupillerna försvann då ögonviterna svullna upp, samt skyhög feber.

Han var nära att dö.... jag sprang fram av ren nyfikenhet, och som alltid hade jag adrenalin-spruta med mig, körde in den i låret på han, och sakta men säkert släppte allt, enl ambulanspersonalen så hade han dött innan de ens kommit fram om han inte fått adrenalinspruta i så tidigt skede som jag gav han sprutan.

Nu har jag aldrig fått en reaktion av getingar, är allergisk mot skaldjur. Enkelt att låta bli att käka, men det känns jävligt bra att ha effektivt "motgift" med sig... Och tanken att ha räddat en annans människas liv, en endaste gång, kan man leva på länge.

:)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top