För en stackare som vill sin hoj allt väl, vilken skall jag köpa om jag skall handla på Biltema??
MC-olja, Racing 15W-40, 69,90:- eller,
Helsyntetisk motorolja 5W–40, 59,90:-
Har du våtkoppling och/eller växellåda som delar olja med motor så bör du ta den första....
Har malt igenom det mesta i oljetrådarna nu, mycket nyttig läsning.
Blev nu även nyfiken på de olika klassningarna, och framförallt skillnader mellan de olika viskositeterna. Hittade inte detta bra skrivet någonstans, så undrar om någon sitter och trycker på länkar till bra info om ovanstående?
Okej, kan ha missat lite då jag inte orkade alla sidorna i trådarna...Hallå
Om du förtydligar lite mer vad du vill veta, eller inte förstod, eller vad jag uttryckt luddigt (jag kan vara bra mosig ibland!) så ska jag ge det ett skott och försöka ge dig infon du törstar efter
Klassnigarna tar jag upp i trådarna. Check
Viskositeter likaså. Check
Olika vikositerer finns inte mycket att säga om. Det är olika tjock olja vid givna temperaturer. (gås igenom noggrannt i nån av alla inlägg av mig i trådarna). Men fråga på!!
(vill man verkligen fördjupa sig så ÄR det skillnad inom en och samma givna vikositet mellan olika oljor... eller eg inte heller viskositet, men mer HUR oljan beter sig och att olika oljor med SAMMA viskositet kan skapa OLIKA strömningsmotstånd, och därmed tryckfall i systemet. men det är överkurs)
Okej, kan ha missat lite då jag inte orkade alla sidorna i trådarna...
Klassningarna, eller kvalitetsystem borde jag skrivit (SAE etc...) är kanske inte så mycket att säga om egentligen. Finns det någon direkt skillnad som säger att något är bättre än något annat, eller det funkar bara oljan är godkänd som antingen SAE, JASO eller ACEA?
Det jag undrar mest om är de olika viskositeterna. Finns ju en hel del olika att välja på. Som jag har förstått det är 50 "tjockare" än 40 osv? Om man sedan jämför t.ex. 10w-50 med 20w-50, funkar det på samma sätt, att de blir "tjockare"? Känns som att en del inte tar för hårt på vilken olja som är rekomenderad, utan bytar efter temperatur och behag? Hur motsvarar de olika varandra, kan man t.ex. ersätta 10w-40 med 15w-50 utan några problem?
Mycket frågor är det. Men i grund och botten undrar jag hur pass känsligt det är att välja en annan viskositet?
Fint svar där med klassningarna.Inga problem!
Om vi börjar med de olika klassningarna så är det inte alltid kvalitetsmått.
Men ofta.
JASO (JApanese Standardisation Organisation) märknin gen tex på mc oljor lägger tyngden på att den skal vara kompatibel med våtkoppling. S ser du JASO på flaskan så vet du det.
Däremot kan denna olja som funkar fint med våtkoppling vara av olika kvalite.
Den får du fram genom SAE (som du säger) och eller ACEA.
Googla på dessa begrepp och du kan läsa i timmar...
Eller gör det lätta, gör det rätta - läs allt i trådarna (även om det verkar jobbigt så ÄR det garanterat den mest kompakta infon + att den är skriven lite som "Olja för Dummies" så att alla kan förstå).
Det är nog den enklaste vägen till egen reell kunskap.
För jag försöker att inte ge enkla svar i trådarna utan mer tillhandahålla kunskap, så att DU kan göra DITT eget val baserat på dina behov.
Och detta gör du alltså lätt och ledigt med ny kunskap.
Viskositeter likaså. Och ja en 15w-50 och en 20w-50 olja kommer vara lika tjocka när de är varma. Dock inte kalla.
HUr dessa siffror hänger ihop redogörs oxå i trådarna.
Så passa på när all info du söker ändå har förpackats i ett litet rött paket med vita snören, serverat på siverfat!
LÄS!
Det kostar alltså LITE att få veta och lära sig.
JAg serverar inga stekta sparvar.
De som vill ha det får gå nån annanstans.
(vill man verkligen fördjupa sig så ÄR det skillnad inom en och samma givna vikositet mellan olika oljor... eller eg inte heller viskositet, men mer HUR oljan beter sig och att olika oljor med SAMMA viskositet kan skapa OLIKA strömningsmotstånd, och därmed tryckfall i systemet. men det är överkurs)
Låter mycket intressant! Nu blir man nyfiken - har du en liten, liten "kurs" att ge??
Från att inte kunna något om oljor "någon smet man byter då och då" till all denna info!
Du är f-n mitt ljus i mörkret
Ska ge mej in på del 2 strax
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |