FZ1
Resan är målet!
Lurad...på priset ja, men inte på produkten som sådan. GPS:en är en väldigt bra olja som står sig väl mot helsynteter i de flesta avseenden. Dessutom har den ju så'n fin färg, bara det kanske är värt några tior extra
FZ1 skrev:2443945Lurad...på priset ja, men inte på produkten som sådan. GPS:en är en väldigt bra olja som står sig väl mot helsynteter i de flesta avseenden. Dessutom har den ju så'n fin färg, bara det kanske är värt några tior extra
FZ1 skrev:2444094Som jag sa, GPS är bra, din hoj kommer inte att gå ned sig pga oljan!
Om du absolut vill ha en helsyntet finns det många att välja mellan, jag skulle låta priset bestämma vilken. R4 = 190:-, Q8-SBKracing = 60:- på 20lit dunk, Biltema 69:-, Statoil MC 180:-, Motul etc etc.
Så länge du håller dig till en MC-specifik olja spelar nog inte namnet så stor roll, det viktigaste är att byta ofta, på en så'n som din var 8-10:e timme?.
Det är aldrig oljan som förorsakar ev slitage, det är skiten som simmar i den.
holm44 skrev:2446931Ang.skillnaden syntet-delsyntet-mineralolja .Läste en intressant artikel i tidningen TWO WHEELS ONLY skriven av CASTROL.Dom menar att när man kör in en ny hoj , ska man använda mineral eller delsyntet,för att helsyntet är för BRA,dvs vid inkörning ska bitarna slitas in tillsammans och med helsyntet tar det mkt längre tid.Först vid ca 1000 mile kan man gå över till helsyntet!Någon kommentar? HÄLSN HOLM
Varför vill du blanda ut en av de allra bästa oljorna och göra den mindre bra?KalleKulspruta skrev:...Q8 oljan där verkar inte fyskam! Bra olja att sedan blanda med då? Har ingen kolla alls på mineraloljor.
FZ1 skrev:2447127Varför vill du blanda ut en av de allra bästa oljorna och göra den mindre bra?
Vill du komma billigare undan häll i en mineral från fat för 15-20:-/lit och byt var 4:e timma. Inget jag rekommenderar dock, då den troligen inte är lika värmetålig och inte håller filmen på höga varv lika bra. Men hojen kommer inte att skära ihop, bara tappa lite toppeffekt och gå lite varmare.
KalleKulspruta skrev:2452855Enligt inlägget så var det en bra idé att blanda sin egen "delsyntet" för att få billigare literpris samt att det endå skulle bli bättre än färdig delsyntet. Eller har jag missuppfattat det? Jag tolkade det som det. Helsyntet + lite mineralolja= egen delsyntet.
Dr.Bike skrev:2460947Det är helt korrekt uppfattat!
KalleKulspruta skrev:2476980Bra att jag uppfattat något då
Bra mineralolja att blanda med sen då? Tror det blir Ok'Q8's helsyntet som bas.
Dr.Bike skrev:2477028Känner mineralojorna dåligt nuförtiden, men det du (som alltid) ska kika på är kvalitetsspecen från API och närmare bestämt vilken API-klass oljan tillhör.
Nöj dig inte med lägre än SH, helst API SJ. Detta motsvaras i det europeiska kvalitetssystemet av ACEA A2/B2.
KalleKulspruta skrev:2479198Tack!
I vilken turordning placerar sig de olika api klasserna? från sämst till bäst. Kan du det?
Dr.Bike skrev:2488462O ja det är enkelt.
Alla börjar med ett S och sedan är andra bokstaven ett löpnummer kan man säga för varje ny klass.
Så ju "högre upp i alfabetet" du har som andra bokstav, ju nyare (bättre) olja kan man generellt säga.
Läs gärna båda oljestickysarna så klarnar (hahaha) det!
Mycket nöje!!
Jösse skrev:2636029API:TC
APT:GL5
Vad betyder dessa ?
Ett flertalJösse skrev:2636029
Vilka oljemärken använder oljan från Pennsylvania ?
Pennzoil ?
BP ?
Jösse skrev:2636029
Edit:
Vad innebär då (non-friction modified, Pennzoil) icke syntet ?
Badger skrev:2636169
Ett flertal
Jösse skrev:2638004Vilka flera ???
Några får nog vatten på sin kvarn här........Någon annan får haka på dettaJösse skrev:2638004
Retar mig som fan på en grej som en polare påstod:
Han och en till kör runt med luftkylda boxermotorer i sina gammla VW transporters (skåpbil , flakbil).
Dom hade provat alla sorters oljor och kom fran till att någon mineralolja från Biltema var den bästa, tydligen försvann vantilslammer och diverse oljud från motorn.
Har också hört att någon äldre BMW boxer hoj (R90,R100 ?) skulle fungera bättre på Biltemas sortiment.....
Flygmotorer kan några andra mycket bättre här på forumet, men beror inte på oljan utan certifieringJösse skrev:2638004
Och varför fungerar inte Lycomings (stavning?) motorer absolut inte på syntet ????
Visst gör det det.Jösse skrev:2638004
ALLA motorer även äldre (speciellt luftkylda) borde fungera minst lika bra (eller bättre) på en modern syntetolja ??
Inte minst som bättre skydd och förlängda seviceintervaller.
Skillnad på äldre och äldre (förkrigare), men normalt inga problem med syntet.Jösse skrev:2638004
Varför snackas det alltid om mineralolja i äldre motorer ?
Och att dom inte skulle tåla annat ...
Jösse skrev:2638197Ja jag menar väll det.
Tack för alla svar.
Har en helt sprillans nyrenoverad turbo 6:a som inte ska gå på någonting annat än det bästa.
Ang certifieringen så vet jag det är trögt att få igenom någonting nytt , min farsa är segelflygare och dom har en hel del gammla häckar som dom drar med.
Bilder på flygplanet med Volvos raka 24-ventils 6:a.
Klassad som experimentplan.
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |