K-Micke
Ny medlem
yonsson skrev:Kan man inte få en sammanfattning i slutet? Med resultat och slutsats?
Vänta dig inga raka besked i en oljetråd!
yonsson skrev:Kan man inte få en sammanfattning i slutet? Med resultat och slutsats?
andersbrink skrev:Han... som jag, jobbar för Svenska storföretag och har jobbat så länge att det tekniskt krävande jobbet har blivit blasé och tråkigt och därför tycker att den "triviala" tekniken är mycket roligare och intressantare. Jag antar att du inte vill ha ett utlägg om hur man drar igång ICM'en, dvs Plug & Play på en 3G Radio Network Controller? Nä precis, skittråkigt. Däremot OLJA, det är kul! Eller turbomatade hojar... eller portade topplock... eller trimmade gamla CB750!
Du kommer dithän du med... vänta bara.
K-Micke skrev:Så är det! I fredags satt jag på jobbet strulade med en Linux device driver. Jag fick inga interrupt, men en jävla massa "Oops, sig11". Igår var jag ute i garaget och pillade med hojen och allt kändes bra igen.
Komiskt och informativtDelsyntet då? (eller eller Linje2 i mellanmjölkens land) !
cloud79 skrev:Mycket intressant läsning!
Alltid lika intressant att läsa om oljor!!
Dr.Bike skrev:BillS: Ja det är, om inte skitsnack, så iaf struntprat! :-D Men ok, visst fog för påståendet skulle kunna finnas i ytterlighetsfall, men talar vi om samma viskositeter är svaret nej.
Myten bygger på att syntetoljor skulle "tvätta" sig igenom gammal smuts som antogs täta packningarna.
Så är inte fallet, för att all olja innehåller tvättmedel (detergenter) samt medel som sen håller skiten flytande i oljan (dispergenter).
Och så har det varit sedan 50-talet kallt.
Ok modernare oljor tvättar mer, men det är bara de allra sämsta oljorna som lämnat avlagringar inne i motorerna, och då företrädesvis uppe i ventilkåpan.
-=Daemon=- skrev:En fundering ang "tvättmedlet" och gamla oljor.
När jag lämnade in ena cykeln på stora servicen fick jag frågan om cykeln alltid gått på helsyntetisk olja eller om delsyntetisk använts tidigare. Anledningen till frågan var att om den gått på delsyntetisk skulle det finnas avlagringar i motorn som skulle lösas upp av den helsyntetiska vilket tydligen skulle vara mindre bra
Man skulle mao aldrig hälla helsyntetisk olja i en motor som tidigare gått på delsyntetisk/mineral.
Om jag förstod dig rätt så skulle det här faktiskt kunna gälla för riktigt kassa delsyntet/mineraloljor,,, eller??
Dr.Bike skrev:Allt det där är en myt.
...
Glöm allt detta mumbo jumbosnack, för detergenter och dispergenter har ALLTID (d.v.s från 50-talet och framåt) funnits i oljor.
Däremot JA: Dåliga oljor koksar, och fastnar ffa i toppen/under kamkåpan.
Häller man då i en bra olja så "släpper2 inte detta i stora kakor, utan smälter salta som is.
...
Dr.Bike skrev:När filtret är fullt, så öppnar denna och släpper igenopm orenad olja.
Detta sker under parollen: Hellre orenad olja än ingen alls.
Japp, så bra som jag kommer ihåg så var det var samma viskostet (var ganska petig på att följa instuktionsboken på den tiden). Vilket gjorde det hela än mer förbryllande.Dr.Bike skrev:Wiseguy: Vet ej... Var de av samma viskositet?
Wiseguy skrev:Japp, så bra som jag kommer ihåg så var det var samma viskostet (var ganska petig på att följa instuktionsboken på den tiden). Vilket gjorde det hela än mer förbryllande.
Jag hade i delsyntet när jag köpte den. Sen bytte jag till helsyntet och den började dra mer.
När jag bytte tillbaka till delsyntet så gick även oljeförbrukningen ned igen.
Oljan var av samma märke. Kommer dock inte ihåg vilket. Men ett av dom större märkena.
1. Nej, dom var helt normala.Dr.Bike skrev:Såg du nåt på tändstiften?
Nåt i avgaserna?
Uppsamlingskärlet under luftburken?
Jag tänkte inte så mycket på det vid tillfället jag ägde den. Jag fick höra av mekanikern att R1:an är känd för att vara ganska törstig på olja.Dr.Bike skrev:Märkligt. Det finns iaf ingen TEKNISK motivering varför det skulle vara så, inte heller KEMISK/FYSIKALISK vad avser oljan, då det skall vara tvärt om, med lägre förångning, stabilare viskositet (tjockare vid given hög temp) osv.
Förbryllande, men inte otroligt.
Hade varit intressant att veta VAR oljan förvann.
Wiseguy skrev:1. Nej, dom var helt normala.
2. Nej, inte vad jag kunde märka i varje fall.
3. Nej
Jag tänkte inte så mycket på det vid tillfället jag ägde den. Jag fick höra av mekanikern att R1:an är känd för att vara ganska törstig på olja.
Det var även därifrån jag fick rådet att gå över till delsyntet för att råda slut på förbrukningen.
Jag frågade aldrig varför delsyntet skulle göra någon skillnad.
Men nu så här i efterhand så har jag funderat på det.
Hojen i övrigt var i utmärkt skick och gick rent och bra.
Har upplevt liknande med två motorerWiseguy skrev:Dum fråga kanske men...
Hur kommer det sig att min förra R1:a förbrukade mer helsyntetolja jämfört med halvsyntet ?
Jag körde båda varianterna och medans jag körde på helsysntet så var oljeförbrukningen avsevärt mycket högre. Sen när jag bytte till halvsyntet så minskade förbrukningen.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |