Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Jaha, nu är vintern här (snö på backen). Har hojen ståendes i kallgarage och funderar lite grann på vilken viskositet på olja man ska ha. Just nu är det 10W 40-olja i motorn och när det var -5 grader ute så kändes den trögstartad. När den väl startade så dog den när man la i en växel eftersom motorn snurrade så trögt. Blir ju så klart ännu värre när det bli kallare. Vilken viskositet bör man ha? Tänkte köpa OK/Q8:as 20-litersdunk men den är ju på 15W/50 så den känns ju tvärkörd inför vintern. :gnissla

Edit: Är det nån fara att starta hojen när det tex är -20 grader ute med 10W 40-olja? (shell advance)
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
En olja åldras väl inte? Säg en 10 år gammal, oöppnad flaska är väl fortfarande brukbar?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ljunghusen skrev:
2562212 En olja åldras väl inte? Säg en 10 år gammal, oöppnad flaska är väl fortfarande brukbar?

Nej det gör den ej, olja är ingen färskvara. Bara den förvaras i slutna kärl. Därför är det ingen nackdel att köpa olja på stordunk från grossister om man kommer åt.

Olja oxiderar sakta om den har fri tillgång till luft. Men vid rumstemperator går det ändå enormt långsamt, oljan har ju antioxidanttillsatser som ska motverka att den oxiderar vid de långt högre driftstemperaturer den råkar ut för i motorn.

När en olja oxiderar så mörknar den. Skulle du hypotetiskt hälla motorolja i en kastrull på spisen, hetta upp den till säg 150 grader utan lock och hålla den där så skulle den efter en tid vara en aning mörkare. Men jag gissar att det skulle krävas veckor.

/J
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jörgen Karlsson skrev:
2562329 Nej det gör den ej, olja är ingen färskvara. Bara den förvaras i slutna kärl. Därför är det ingen nackdel att köpa olja på stordunk från grossister om man kommer åt.

Olja oxiderar sakta om den har fri tillgång till luft. Men vid rumstemperator går det ändå enormt långsamt, oljan har ju antioxidanttillsatser som ska motverka att den oxiderar vid de långt högre driftstemperaturer den råkar ut för i motorn.

När en olja oxiderar så mörknar den. Skulle du hypotetiskt hälla motorolja i en kastrull på spisen, hetta upp den till säg 150 grader utan lock och hålla den där så skulle den efter en tid vara en aning mörkare. Men jag gissar att det skulle krävas veckor.

/J

Nice. Tackar
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Dr.Bike skrev:
2563924 :) Vad har du NU hittat för fin gammal årgångsolja? :lol


Hittade lite Okq8 10w-40 långt in i garaget med en ettikett som jag garanterar inte fanns på 2000-talet :D'

En olja kanske tom blir finare med åren, vem vet ;-)
 

Dr.Bike

Guest
Ljunghusen skrev:
2565974 Hittade lite Okq8 10w-40 långt in i garaget med en ettikett som jag garanterar inte fanns på 2000-talet :D'

En olja kanske tom blir finare med åren, vem vet ;-)

Såklart de blir ... :hihi

Precis som kvinnor... - Extra Virgin! ;)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Hehe, bättre blir dom kanske ;-)

Bike, dina oljetrådar är kanon, men jag saknar länkar till fördjupande sidor man kan slöläsa på en tråkig lördagskväll :D

Dagens tips; 20l tunna hus okq8 15W-50 helsyntet 1000kr!
 

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
.
Hoj
.
Tidigare i tråden har det varit tal om viskositet. Så jag ritade in lite olika oljor i ETT diagram för jämförelse.

Singelgrade oljorna är mineral.
SBK10-40 är delsyntet.
SBK15-50, StatoilHP25-50 och Biltema är helsynteter.

Som kuriosavetande har vatten också en viskositet, t.ex 1,8cSt vid 0° och 0,66 vid 40°

Går det att översätta cSt-skalan till vanliga värden, alltså de som står på själva oljeflaskan?
Kunde vara "kul" att se hur mycket tunnare oljan blir när den blir varmare/kallare
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Går det att översätta cSt-skalan till vanliga värden, alltså de som står på själva oljeflaskan?
Kunde vara "kul" att se hur mycket tunnare oljan blir när den blir varmare/kallare
Diagramet visar hur tjock/tunn oljan verkligen är. Det som står på flaskan är igentligen bara en grov indelning/viskositetsklassning.
De oljor som idag säljs till konsument har vanligen två siffror ex. 5W-40 där 5W i huvudsak står för vid vilken temperatur oljan är pumpbar, och 40 står för hur tjock oljan är när den är varm.

En 0W-30 skall gå att pumpa vid -40° och hålla mellan 9,3-12,5 cSt vid 100° och >2,9cSt vid 150°
En 5W-40 skall gå att pumpa vid -35° och hålla mellan 12,5-16,3 cSt vid 100° och >2,9cSt vid 150°
En 15W-40 skall gå att pumpa vid -25° och hålla mellan 12,5-16,3 cSt vid 100° och >3,7cSt vid 150°
En 15W-50 skall gå att pumpa vid -25° och hålla mellan 16,3-21,9 cSt vid 100° och >3,7cSt vid 150°
 

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
.
Hoj
.
Nejdå! Du har hajat helt rätt!

Vi tar en liknelse:

Antag att vi har en "rak" olja. Säg SAE 40
Ok?
NÄR är den 40?

40 är ju ett mått på trögflutenheten ju, ett viskositetsmått.
Men alla vet ju att ju varmare en olja blir, desto mer tunnflytande blir den.
Alltså: vi måste fastställa NÄR den har trögflutenhet SAE 40...
Detta är vid temperaturen 40 grader C för ISO standarden, och vid 104 grader Farenheit (49 grader C anm.) för API stanarden. Man måste alltså veta vilken standard man refererar till, och API använder ju SAE-systemet....
:lol


Bläddrade i Karlebo handbok, tryckt 1977, där står det

"SAE-numren med W baserar sig på viskositeten vid 0 F (-17,8 C). Övriga SAE-nummer baserar sig på viskositeten vid 210 F (99 C)"

Aha - då minns man ju rätt från skoltiden.

Men, kunskap kan vara föråldrad.

Bläddrar man i den nya Karlebo så står det att ett nytt system infördes ~ 1980 och där bygger det på viskositeten vid 40 C (som Dr Bikes skriver)

Liten tillbaka blick, hur det var en gång
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Det som står på flaskorna är viskositetsklassning enligt SAE J300 (den senaste jag har tillgång till är från 2004) och enligt den skall det mätas och passas in vid flera olika temperaturer, observera att de anges i °C trots Amerikansk förening!
Tabellen är något förenklad då hänvisningar till testmetoder etc är inte med.
 

Bifogat

  • visko.gif
    visko.gif
    10.2 KB · Visningar: 184

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
.
Hoj
.
Backar lite bakåt i motorhistorian.

Förr så var man tvungen att sota motorerna emellanåt.

Berodde det på att oljan var sämre?
 

Dr.Bike

Guest
Backar lite bakåt i motorhistorian.

Förr så var man tvungen att sota motorerna emellanåt.

Berodde det på att oljan var sämre?

Ja och nej.

2 saker:

1. Sotningen, som ju företrädesvis utfördes i förbränningsrum och avgaskanaler, var en produkt av onogrann reglering av bränsleluftblandningen (fet) samt dålig förbränning (dåligt utformade förbränningsrum, samt låg komp) Därutöver ett orenare bränsle med lägre knackningsbeständighet. Därav den låga kompen.
Men "sotningsproceduren" omfattade givetvis alla andra motordelar oxå beroende på hur mycket man demonterade. Vem minnns inte de oerhörda avsättningarna som förr hängde som en tjock smet under ventilkåpan? :)

2. Dåliga oljor ja. Låg temperaturtålighet gjorde att de koksade lätt, samt inga eller dåliga additiver gjorde att avsättningar av kallslam, sot och smuts blev kvar i motorn.
Otäta ringar samt ventiltätningar tillät olja att nå förbränningsrum och sedermera avgasportar där det avsattes tillsammans med den feta dåligt förbrända bensinblandningen.
 
Last edited:

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
.
Hoj
.
Om jag förstår dig rätt, så bör sotning av gamla motorer, som är i bruk idag inte vara något problem.
Motorns konstuktion är ju den samma med otätheter och "onogrann reglering" mm, men i och med att bensin och oljor har blivit "bättre" så bör det minskat till att inte vara något problem (man hör aldrig någon som sotar mc/bil motorer numera)
 

Dr.Bike

Guest
Om jag förstår dig rätt, så bör sotning av gamla motorer, som är i bruk idag inte vara något problem.
Motorns konstuktion är ju den samma med otätheter och "onogrann reglering" mm, men i och med att bensin och oljor har blivit "bättre" så bör det minskat till att inte vara något problem (man hör aldrig någon som sotar mc/bil motorer numera)

Delvis helt riktigt.

Oljorna idag slukar enorma mängder "sot"*, samt bidrar inte på långa vägar med egna föroreningar som gamla oljor gjorde. Drivmedlen har blivit renare osv.

Men... ändå kan gamla motorer (60-talet och bakåt) sägas skita ner sig själva mer än dagens motorer i alla fall.
Met beroende på onogrannare toleranser/otätare både här och där. Men även konstruktionsmässigt med långa slag/höga kolvhastigheter som bryter ned oljorna snabbare genom överdriven mekanisk stress, och även pga sämre förbränning, som i sin tur oxå beror på allt i från dålig förgasning, till dåliga insugskanaler som inte förmår hålla bensinen förgasad, utan att den kondenserar mm vidare till dåligt utformade förbränningsrum, så får vi mer "sot"* som skall tas omhand i dessa äldre konstruktioner räknat per uttagen Kw per liter bensin.


*"sot" : alla restprodukter från förbränning och eller nedbrytning av oljan, som även innefattar upptagande av kondens, bildande av kallslam, som i sin tur koksar fast på heta ytor i de vanligtvis luftkylda maskinerna från mc-åkandets tidigare ålder.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top