Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
HJÄLP Olja 40 eller 50

Detta har ju diskuterats en del men har man kommit fram till vad som är skonsammast för motorn om man kör sporthoj i sverige och temperaturen är mellan 5 och 25 grader varmt. Buskörning blandat med lugn körning.

Ska man ha 40 eller 50 i viskositet???? Spelar det överhuvudtaget någon roll?

Tycker jag hittar allt utom just svaret på detta.

När motorn har normal driftstemperatur så bordel väl 50 oljan vara mer trögflytande och i så fall skona motorn mer???
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Detta har ju diskuterats en del men har man kommit fram till vad som är skonsammast för motorn om man kör sporthoj i sverige och temperaturen är mellan 5 och 25 grader varmt. Buskörning blandat med lugn körning.

Ska man ha 40 eller 50 i viskositet???? Spelar det överhuvudtaget någon roll?

Tycker jag hittar allt utom just svaret på detta.

När motorn har normal driftstemperatur så bordel väl 50 oljan vara mer trögflytande och i så fall skona motorn mer???

Svara
 

Jgt

Medlem
Gick med
8 Oct 2003
Ort
Kolsva
Hoj
Honda VTR 1000F -97
Vad finns det för potentiella risker med att välja ett helt fel viskositet på oljan?

exempel. i min bil slänger verkstan i 0-30 olja. om jag själv har i t.ex 25-50 olja, vad kan det ge för effekter?
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Vad finns det för potentiella risker med att välja ett helt fel viskositet på oljan?

exempel. i min bil slänger verkstan i 0-30 olja. om jag själv har i t.ex 25-50 olja, vad kan det ge för effekter?

Jag ringde hela hojen för ett par dagar sedan och de sa att honda till och med nu hade rekommenderat 30 i viskositet (övre altså)

Så 50 känns väldigt onödigt om man inte ska köra i något tok varmt land.
 

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1
Är Castrols SLX LL04 något att ha?


Castrols SLX LL04 är en Low SAPS-olja baserad på Castrols patenterade "Clean Performance Technology" och innehåller mycket låga tillsatser av dessa skadliga metaller och förlänger därför livslängden på avgassystemet. Genom att hålla avgassystemet rent förbättras kraftöverföringen till motorn, vilket gör att motorns prestanda bibehålles och ger en bättre bränsleekonomi.

Helsyntet
0W-30
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är Castrols SLX LL04 något att ha?


Castrols SLX LL04 är en Low SAPS-olja baserad på Castrols patenterade "Clean Performance Technology" och innehåller mycket låga tillsatser av dessa skadliga metaller och förlänger därför livslängden på avgassystemet. Genom att hålla avgassystemet rent förbättras kraftöverföringen till motorn, vilket gör att motorns prestanda bibehålles och ger en bättre bränsleekonomi.

Helsyntet
0W-30

Nja.....

Det är säkert inget fel på oljan men den är onödigt tunn och hela iden med låg halt av metaller är onödig i en mc motor där man snarare vill ha mer metalltillsatser då vi inte har något katalysator som kan svimma.

Sen är den troligen inte JASO klassad så den är inte testad med våtkoppling så slirande koppling kan bli ett problem
 

Dr.Bike

Guest
Vad finns det för potentiella risker med att välja ett helt fel viskositet på oljan?

exempel. i min bil slänger verkstan i 0-30 olja. om jag själv har i t.ex 25-50 olja, vad kan det ge för effekter?

En någon liten effektförlust + att motorn inte får full smörjning sålänge man inte får upp oljetrycket i ventilmekanism/kam. Vilket taar betydligt längre tid med en tjockare olja.
Men väl varm - ingaprobs.
Tar man hänsyn till detta så är alles in ordnung und sicher.

0w olja tycker även jag är onödigt tunn. Det har vi ingen nytta av i en hoj.
Knappt ens i en bil. Me ok, vidrigt kalla dagar -15 till -25 kan det ju vara motiverat.

Är Castrols SLX LL04 något att ha?


Castrols SLX LL04 är en Low SAPS-olja baserad på Castrols patenterade "Clean Performance Technology" och innehåller mycket låga tillsatser av dessa skadliga metaller och förlänger därför livslängden på avgassystemet. Genom att hålla avgassystemet rent förbättras kraftöverföringen till motorn, vilket gör att motorns prestanda bibehålles och ger en bättre bränsleekonomi.

Helsyntet
0W-30

Svarar precis som Boris pojk här...
 
Last edited:

Jygge

Jygge
Gick med
24 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kawasaki ZX9R -98
Tror jag läste allt och förståd att ingen "kedja" är starkare än den svagaste länken.. Men det jag har hittat i mineralolje väg var en Q8 Straight 50
SAE 50W när jag leta lite snabbt på nätet och undrar om man vill ha 10W-40 delsyntet kan man blanda med en mineralolja som är 50W o en helsyntet 10W-40 och ville ha tips på en mineralolja som är bra och är det skillnad på en mineralolja för mc lr bil? Känns som man ställer newbie frågor :huvet .. Artikel nr på biltemas mineralolja?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tror jag läste allt och förståd att ingen "kedja" är starkare än den svagaste länken.. Men det jag har hittat i mineralolje väg var en Q8 Straight 50
SAE 50W när jag leta lite snabbt på nätet och undrar om man vill ha 10W-40 delsyntet kan man blanda med en mineralolja som är 50W o en helsyntet 10W-40 och ville ha tips på en mineralolja som är bra och är det skillnad på en mineralolja för mc lr bil? Känns som man ställer newbie frågor :huvet .. Artikel nr på biltemas mineralolja?

Alla oljor som är godkända av SAE (dvs alla som säljs i princip) är blandningsbara med varandra sålänge de både är motoroljor.....

Ja du kan blanda en Q8 SAE 50 med valfri helsyntetolja men varför bemöda sig? Kostnadsskillnaden för en JASO godkänd helsyntet 10w-40 från tex biltema är så minimal i jämförelse med däck/försäkring...
 

Jygge

Jygge
Gick med
24 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kawasaki ZX9R -98
Alla oljor som är godkända av SAE (dvs alla som säljs i princip) är blandningsbara med varandra sålänge de både är motoroljor.....

Ja du kan blanda en Q8 SAE 50 med valfri helsyntetolja men varför bemöda sig? Kostnadsskillnaden för en JASO godkänd helsyntet 10w-40 från tex biltema är så minimal i jämförelse med däck/försäkring...

Läste bara tråden om att blanda sin egen delsyntet kunde löna sig samt att man fick en olja till sin mc som dög gott och väl.. Sen slirar min koppling och ska byta både lameller samt till hårdare fjädrar och tänkte även ta en delsyntet som jag har förståt kan vara bättre om man har slirnings problem med sin koppling (hel garderar :yoparty ).. Men jag kanske är ute och seglar och biltemas racingolja för mc är kanske minst lika bra :confused:
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det går rykten om att man inte ska ha helsyntet i KTM:s motarder för det får (ram?)lagren att skära pga för dålig smörjning. Skulle visst ha med att oljan är för tunn att göra. Det är lätt att ibland avfärda ett rykte men det är är en envis son of a bitch. Det är väl mest skitsnack? :va
Helsyntet - om jag minns rätt - blir väl bara marginellt tunnare när man hettar upp den, det är väl en av de stora fördelarna? Det står säkert i nån av trådarna men jag orkar inte leta och det var ett par månader sen jag läste dem sist... ;)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det går rykten om att man inte ska ha helsyntet i KTM:s motarder för det får (ram?)lagren att skära pga för dålig smörjning. Skulle visst ha med att oljan är för tunn att göra. Det är lätt att ibland avfärda ett rykte men det är är en envis son of a bitch. Det är väl mest skitsnack? :va
Helsyntet - om jag minns rätt - blir väl bara marginellt tunnare när man hettar upp den, det är väl en av de stora fördelarna? Det står säkert i nån av trådarna men jag orkar inte leta och det var ett par månader sen jag läste dem sist... ;)

Ryktet är inte helt obefogat då jag talat med en hel del personer inom KTM och även en del fabriksmeckar som rekommenderar Motorex mineral (en olja som normalt används för tunga dieselmotorer).
Anledningen är dock inte att oljan skulle bli tunnare vid temp då detta är lätt att avfärda, en 10W-40 är lika tunn oavsett syntet eller mineral...

Utredning pågår och jag rapporterar resultatet när det kommer.

Läste bara tråden om att blanda sin egen delsyntet kunde löna sig samt att man fick en olja till sin mc som dög gott och väl.. Sen slirar min koppling och ska byta både lameller samt till hårdare fjädrar och tänkte även ta en delsyntet som jag har förståt kan vara bättre om man har slirnings problem med sin koppling (hel garderar :yoparty ).. Men jag kanske är ute och seglar och biltemas racingolja för mc är kanske minst lika bra :confused:

Ja blanda sin egen delsyntet är bra och ekonomiskt men biltemas racingolja är väldigt bra och att blanda upp den med biltema mineral för att spara 10kr/l känns dumsnålt....
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Det går rykten om att man inte ska ha helsyntet i KTM:s motarder för det får (ram?)lagren att skära pga för dålig smörjning. Skulle visst ha med att oljan är för tunn att göra. Det är lätt att ibland avfärda ett rykte men det är är en envis son of a bitch. Det är väl mest skitsnack? :va
Helsyntet - om jag minns rätt - blir väl bara marginellt tunnare när man hettar upp den, det är väl en av de stora fördelarna? Det står säkert i nån av trådarna men jag orkar inte leta och det var ett par månader sen jag läste dem sist... ;)

Ser att broder Boris hann före.
Låter skumt ja - eftersom oljefilmens bärighet, dvs filmstyrkan är högre för en syntet än en mineral i en given viskositet.
DÄREMOT har jag ävensom hört att t.ex många finnar (av nån grumlig anledning) oxå kör med dieselmotoroljor i olika motorsportsammanhang.
Jag har inte undersökt detta vidare, men antar att dessa oljor är s.k HD typ (Heavy Duyy) med EP-tillsatser (Extreme Pressure) i sig. Vilket då skulle kunna förklara varför dessa klarar saker som andra oljor inte klarar.

Frågan man DÅ ställer sig är: Varför kan inte KTM´s ingenjörer beräkna rätt lageryta och spel såsom alla andra kan osv, för när oljefilmer brister, och särskilt i dessa motorer där ägarna byter olja oftare än småbarnsföräldrar byter blöjor så... ja då misstänker man ju ett systematiskt fel i konstruktionen.
Det är alltså inte oljornas fel.
De står nog upp till sin specifikation. (men verkar bli rejält överbelastade)
Detta verkar vara nåt man vet men håller relativt tyst om från fabrikerna. Förklara annars de vanvettiga bytesintervallerna på oljan...
Gå siffra.

Jag har även andra exempel ut verkliga livet från ex.vis Suzuki där den gamla fina GT500 verkligen KÄKADE vxl.lådsdrev.
Ända tills man hällde i Castrol SAF-X en HD transmissionsolja för lastbilar!
Efter det: Inga probs. (nu ingick iofs en mod och höjning av oljenivån oxå)
Rallybilar har visst oxå SAF-X i sina lådor och axlar.
Nåt för alla zweitakten gurus som kör 250SP ?
 
Last edited:

Jygge

Jygge
Gick med
24 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kawasaki ZX9R -98

Ja blanda sin egen delsyntet är bra och ekonomiskt men biltemas racingolja är väldigt bra och att blanda upp den med biltema mineral för att spara 10kr/l känns dumsnålt....

Bara oljan gör det den ska så spelar det inte mig någon roll om den är billig och 10:-/l är ju inget att hymla om tar man ju igen på jobbet att blanda delsyntet.. Prövar biltemas racingolja då om ingen har nåt att tillägga här :confused:
 

<-(XxX)->

Protein addict
Gick med
22 Aug 2006
Ort
Gangsterborg
Hoj
zx10r-05, Ktm 690 SMC
har hört att de inte är nån skillnad på biltemas oljor o tex statoils oljor en kompis till mig säger att det e samma skit o att detta har gjorts tester på som skule bevisa detta?? stämmer detta nån som vet?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
har hört att de inte är nån skillnad på biltemas oljor o tex statoils oljor en kompis till mig säger att det e samma skit o att detta har gjorts tester på som skule bevisa detta?? stämmer detta nån som vet?

Läs om läs rätt....

Det har tagit upp ung 100 gånger och ja oljan är gjord av samma tillverkare och är med största sannolikhet av precis samma spec.
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Ett gammalt urklipp jag hittade med nån typ av oljekonsult:
 

Bifogat

  • olja12.jpg
    olja12.jpg
    119.8 KB · Visningar: 210
Last edited:

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
.
Hoj
.
En följdfråga på oljetråden

Hur länge kan man förvara olja utan att den förlorar i kvalite, alltså på dunk, med påskruvat lock
Och har det någon betydelse om den utsätts för varierande temperatur, alltså förvaras i kallförråd?
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top