Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Festlig produkt.....

Nu har jag iof bara läst 10hp mikrobiologi men jag kan inte komma på vilka bakterier som har möjlighet att växa i tanken på en lastbil som kör med 10% RME.

Det hade varit skoj att köpa en gammal bil och hälla i precis alla deras produkter i alla hål som tänkas kan...jag undrar om den bilen överhuvudtaget skulle gå framåt och isåfall på vilket sätt?:D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Lägg märke till att ricinoljor inte är blandbara med NÅGRA andra oljor.

I äldre racermotorer körde man ju med ricinbaserad olja även i motorn, men den har otrevliga egenskaper och är en färskvara al grande, så den måste ovillkorligen tappas ur efter vart race.
Den enda nu lvarvarande ricinoljan för motorbruk tror jag är Castrol R
Den brukar farsan snacka drömskt om, och bla nämna att de slog i en skvätt i bensintanken som "toppsmörjning"
Inte för att det behövdes. MEst för "den goda dofens skull"
Det luktar ju Rajjsing! :yoparty
Jag kör med Castrol R30 i växellådan och undrar om den är ricinbaserad och ska den alltså tömmas ut hela tiden? :va
Verkar lite underligt om du frågar mig.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Ur Nordisk familjebok: "Ricinoljan är ett allmänt använt laxermedel, som i dos av 1-2 matskedar i regel efter några timmar ger en säker avförande verkan"
 

Wynnsbutiken

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2007
Ort
Malmö
Hoj
-87, Kawa GPz 1000 RX
Mikroorganismer i bränslet

Festlig produkt.....

Nu har jag iof bara läst 10hp mikrobiologi men jag kan inte komma på vilka bakterier som har möjlighet att växa i tanken på en lastbil som kör med 10% RME.

Hej Boris
På svenska petroleum institutets hemsida www.spi.se kan du läsa lite mer om RME bränsle.
Du undrade vilka bakterier bakterier som har möjlighet att växa i en bränsletank som innehåller RME? Du som är lite påläst inom mikrobiologi får här en liten lista som du kan studera vidare på.
Dom stora grupperna av mikroorganismer är:
Heterotropiska bakterier, Sulfareducerande (SBR) bakterier och sporer. Dom heterotropiska (som använder kol) bakterierna såsom Pseudomonas spp, är väldigt bra på att växa i kolväten, inklusive dieselbränsle.
Pseudomonas aeruginosa är också känd för sin egenskap att forma slem eller biofilm. Biofilm eller mikrobiologiskt avfall bildar snabbt stopp i bränslefilter och snabbar på korrosion i tankar och rör. Detta fenomen kallas mikrobiologiskt påverkad korrosion (MIC). Med lagom mängd näring och vatten finns dom nödvändiga ingredieserna för potentiellt liv.
Pseudomonas och andra heterotropiska bakterier kan hittas i vatten-kolväte "skiktet".
Nästa grupp av organismer som finns (växer) i dieselbränsle är Sulfaätande bakterier (Sulfatreducerande bakterier).
Dessa organismer är lätta att känna igen och avger en hemsk lukt "ruttna ägg" från bränslet. Dessa bakterier är klassade som anaerobiska bakterier.

Den vanligaste anledningen till mikrobiologisk tillväxt i bränsle är vatten/kondens. Allt bränsle innehåller vatten i antingen vidhäftad eller sammanväxt form med bränslemolekylerna, och oftast i båda. Andra kontamineringar såsom slem, bakterier, smuts, rost och andra sediment kan vara absorberat av vattnet samtidigt. Vatten som får vara kvar i bränslet kommer att "skapa" mikroorgansimer eller bakteriekultur som lever av kolväten i bränslet och därför försämras kvaliteten. Dagens nya bränsle med tillsats av RME ökar problemen och är som godis för barn.

Vi må hava mycket gröt på burk men den gröten är både effektiv och förebyggande och kan bespara dig en massa framtida reparationskostnader.

Önskar er alla ett gott slut på det gamla året och Ett Gott Nytt År
Wynnsbutiken
 

Dr.Bike

Guest
Jag kör med Castrol R30 i växellådan och undrar om den är ricinbaserad och ska den alltså tömmas ut hela tiden? :va
Verkar lite underligt om du frågar mig.

Saxning1:
Ricinolja har goda smörjande egenskaper. Den används därför ibland i högt trimmade motorer där det ställs höga krav på smörjningen. Ricinolja har nämligen mycket stark och bärig oljefilm. En nackdel är dock att oljan kan vara aggressiv för vanliga tätningsmaterial, membran med mera och att det i sådana fall kan vara nödvändigt att materialet i tätningarna är naturgummi.

saxning2:
(KentW här på forumet)
http://64.233.183.104/search?q=cach...ricinolja+nackdelar&hl=sv&ct=clnk&cd=10&gl=se
Ricinoljans störrsta nackdel:

Beroende på vilken "pressning" ricinoljan kommer ifrån så finns det olika
mycket rester av fröskal och fibrer, och det är dessa rester som står för
det mesta av slitaget.

slut citat

Å så letade jag efter det här med byte efter varje race, men kunde inte hitta det just nu. Tror mig minnas att det var på en classic racingsite och ffa omhandlade 4-taktare där de sura förbränningsresterna tillsammans med ricinoljan bildade nån aggresiv syra. (Myrsyra?) Hjälp mig nån kemist.
Detta gäller ju även om man har ricinbaserade 2-taktsoljor (de som smörjer cylinder och vevstake).

ricinoljan är som sagt aldrig ren utan innehåller dessa fröskal och växtfibrer och dessa bildar hartser vid höga temperaturer.
(vilket gör att geta motordelar som kontamineras av denna olja behöver göras rena relativt ofta.)

Men jag ska leta efter vad det var som var så aggresivt (syran).
Jag får vara dig svaret skyldigt så länge.
Helt klart är iaf att det är "extra kladd" att ta hänsyn till med ricinoljor.
Men det verkar ju inte vara ett problem med hartsning eller syrabildning på en 2-takt då oljan bara används i vxl-lådan iaf.
Hursomhelst avslöjar inte Castrols säkerhetsdatablad något om de här effekterna, det avhandlar ju bara produkten i sig.
SEN är ju iofs ricinolja en färskvara så den bör nog inte glöffa omkring i lådan alldeles för länge iaf.
 
Last edited:

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
.
Hoj
.
......
En anekdot du säkert känner till är att ibland fått problem i äldre dieslar och även bensinmotorer när man bytt till en "modern" olja med additiv innehållande just zink. Dessa gamla motorer har ju ofta vev- och ramlager av babbits på vars yta det då bildats förening med zinket i additiven varigenom lagerspelet minskade tills lagret gick varmt och smälte.

Mvh
Jörgen

En liten följdfråga - hur vet man om motorn har babbits?
Är de motorer utan oljefilter?? (svår fråga kanske?)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En liten följdfråga - hur vet man om motorn har babbits?
Är de motorer utan oljefilter?? (svår fråga kanske?)

Såna motorer har lagermetallen slunggjuten direkt i överfallen. Dessa svarvas grovt till en underdimension, sedan skaver man med skavstål de sista hundradelarna med märkfärg mot axeln. När lagret är slut får man gjuta om. I filmen Das Boot kan man fö se maskinisten Johan sitta och skava ett sådant vevlager till på ubåtsdieseln i en sekvens. Motorer med precisionslager, dvs lösa förtillverkade lagerhalvor som inte behöver skavas, har inte babbits.

/J
 

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
.
Hoj
.
Ok, om man håller sig till fordon (bil/mc) - kan man generellt säga när precisionslagren gör sitt intåg
Troligtvis är det väl stor spridning mellan olika tillverkare, men om du skulle gissa - handlar det om 40 - 50 talet? (svår fråga)
 

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
.
Hoj
.
Pratar ni olja nu pojkar? ;)

Japp - en följdfråga på Jörgens gamla inlägg

En anekdot du säkert känner till är att ibland fått problem i äldre dieslar och även bensinmotorer när man bytt till en "modern" olja med additiv innehållande just zink. Dessa gamla motorer har ju ofta vev- och ramlager av babbits på vars yta det då bildats förening med zinket i additiven varigenom lagerspelet minskade tills lagret gick varmt och smälte.

Därav är oljevalet viktigt i gamla motorer, om jag tolkat Jörgens inlägg rätt
 

Dr.Bike

Guest
Japp - en följdfråga på Jörgens gamla inlägg


Därav är oljevalet viktigt i gamla motorer, om jag tolkat Jörgens inlägg rätt

:D

JOdå - jag läser min tråd och såg det!
Tycker f.ö det är intressant med lite maskinhistoria. Inte bra för att hans hoj är levande historia, utan man får ju det varje gång man ser Jörgen, eftersom han är "dåtidsdåren" här på forumet, och den nyaste maskinkonstruktionen i hans stall av olika fordon spänner från tidigt 1900-tal (tändkula Säffle), via 40-tal då Knucklan kom och får väl sägas vara urfader även till Jörgens V-smälla VSB. Ett annat skötebarn är ju Isottorna i T26 och de är ju inte heller flong nya (30-tal - märk väl med 4v-teknik, och treradig W-motor med kompressor! 1500 Hk).
Privatbilens motor är väl vrålny i sammanhanget och bottnar väl i sent 50-tal, tidigt 60 för att sedermera överleva ända in på tidigt 80-tal, så ja, bara genom att se att Jörgen lever som han lär, och gör det bra, så får man sig ett gott smil emellanåt.
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89

Jag har läst i din tråd och försökt hitta nått om motoroljor och våt koppling som det är på många hojar, men jag är tyvärr lite lat för att läsa igenom hela tråden så jag frågar istället och så läser jag så förbannat sakta.
.
Jag är ganska övertygad om att en helsyntetolja är det bäst för en motor eftersom den har en hyfsat jämn viskositet oavsätt motortemperatur och att en mineralolja blir alldeles för blaskig vid höga temperaturer.

Men som sagt min fundering är ju hur kopplingen klara den låga friktionen som helsyntetoljor har, jag har hört om man sätter dit ett nytt kopplingspacket och kör med helsyntet så klarar kopplingen den olja,,,,, men om man går från mineralolja till syntetolja på den gamla kopplingen så är det stor risk att den börjar slira....

Har jag rätt eller fel, :confused: :confused:
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men som sagt min fundering är ju hur kopplingen klara den låga friktionen som helsyntetoljor har, jag har hört om man sätter dit ett nytt kopplingspacket och kör med helsyntet så klarar kopplingen den olja,,,,, men om man går från mineralolja till syntetolja på den gamla kopplingen så är det stor risk att den börjar slira....

Har jag rätt eller fel, :confused: :confused:

FEL....

Oljefilmens friktion skiljer sig inte nämnvärt mellan syntet och mineral. Orsaken till slirande är i så fall resultatet av byte till helsyntet av fel märke.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok, om man håller sig till fordon (bil/mc) - kan man generellt säga när precisionslagren gör sitt intåg
Troligtvis är det väl stor spridning mellan olika tillverkare, men om du skulle gissa - handlar det om 40 - 50 talet? (svår fråga)

Ja det var ungefär på 40-50-talet som precisionslagren kom!

Mvh
Jörgen

:D

JOdå - jag läser min tråd och såg det!
Tycker f.ö det är intressant med lite maskinhistoria. Inte bra för att hans hoj är levande historia, utan man får ju det varje gång man ser Jörgen, eftersom han är "dåtidsdåren" här på forumet, och den nyaste maskinkonstruktionen i hans stall av olika fordon spänner från tidigt 1900-tal (tändkula Säffle), via 40-tal då Knucklan kom och får väl sägas vara urfader även till Jörgens V-smälla VSB. Ett annat skötebarn är ju Isottorna i T26 och de är ju inte heller flong nya (30-tal - märk väl med 4v-teknik, och treradig W-motor med kompressor! 1500 Hk).
Privatbilens motor är väl vrålny i sammanhanget och bottnar väl i sent 50-tal, tidigt 60 för att sedermera överleva ända in på tidigt 80-tal, så ja, bara genom att se att Jörgen lever som han lär, och gör det bra, så får man sig ett gott smil emellanåt.

Ja W18-Isottorna i T46 har slunggjutna babbitsvevlager på (huvud-)vevstaken. En 30-talskonstruktion!

Tack! Ja man ska inte byta ut saker som fungerer! :D

Hilsen
J
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Men som sagt min fundering är ju hur kopplingen klara den låga friktionen som helsyntetoljor har, jag har hört om man sätter dit ett nytt kopplingspacket och kör med helsyntet så klarar kopplingen den olja,,,,, men om man går från mineralolja till syntetolja på den gamla kopplingen så är det stor risk att den börjar slira....

Har jag rätt eller fel, :confused: :confused:


Hej West!

Tack för ditt omdöme! :)

Som du ser i Boris svar så är det enkla svaret: NEJ

Det har alltså ingen betydelse, lika lite som den andra myten om att man inte KAN byta till syntet när man kört på mineral.

Dessa oljor går finfint att blanda (annars hade vi inte haft delsynteter t.ex surprise surprise!)

Detta du frågar om är en urban myt, liksom alla andra myter om syntetoljor, och jag var häromdagen hos min gode vän V8-renoveraren och trimmaren.
Han (liksom många i jänkefordonsträsket; bilar och mc spelar ingen roll) är ju helt fast i mineraloljeträsket, och det är som att tala för döva öron.
Men jag ska bearbeta dem! :D
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Nu är det snudd på OT men jag kör ändå. Så här står det i inlägg 1 rörande additiver:
"Och en liten hint kan ju oxå vara: OM (läs detta ord noggrant och HÖGT), alltså: OM det hade funnits NÅGOT sätt för de stora multinationella drakarna på oljemarknaden att få en MINSTA lilla fördel över konkurrenterna...tror någon här då att de inte hade tagit den?"

Hittade av en slump listan på topp 500-företagen i världen.
Världens största företag är Wal-Mart stores. Som tvåa, trea och fyra kommer:
-Exxon Mobil
-Royal Dutch Shell
-BP

Råkar, inte dagligen men nästan varje vecka, ut för folk som frågar varför vi inte rekommenderar tillsats ditten eller datten till hydraulolja, motorolja eller axelolja. Eftersom "Börjes olja och kebab" som tagit fram tillsatsen säger att den är jättebra!! Varför har då inte ett företag som Volvo testat den oljan/tillsatsen/whatever, och listat den som rekommenderad i instruktionsboken?? Jaa, "Börjes olja och svets" kan ju det där mycket bättre än firmorna 2.3 och fyra på listan....

Edit: kollar man vidare i listan finns det fler!
7: Chevron
10: Total
17: Sinopec
24: China National Petroleum
26: ENI

Skaplig omsättning i den branchen!
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
FEL....

Oljefilmens friktion skiljer sig inte nämnvärt mellan syntet och mineral. Orsaken till slirande är i så fall resultatet av byte till helsyntet av fel märke.

"Fel märke" För några år sedandrev jag en Toyotaverkstad och oljeleveratörerna drev kampanjer om helsyntetoljans goda egenskaper att man bara genom att köra på helsyntetolja skulle man spara bränsle (faktum att det stämmer) , men iallafall så sålde vi Castrol och så en dag står Mobil och knackar på dörren och vill sälja sin olja, efter en del diskusioner så sa jag okey vi byter, men då var det ju så att vi hade en 3 kubikstank till verkstaden och den var inte helt tom när mobil kom med sin olja så jag undrad om vi skulle tomm den på Castrololja innan vi fyllde Mobil,,,, men då säger Mobilsnubben: Äsch det är ingen som märker nån skillnad...:skrämd :skrämd

Så vad är fel märke igentligen
 

Dr.Bike

Guest
"Fel märke" För några år sedandrev jag en Toyotaverkstad och oljeleveratörerna drev kampanjer om helsyntetoljans goda egenskaper att man bara genom att köra på helsyntetolja skulle man spara bränsle (faktum att det stämmer) , men iallafall så sålde vi Castrol och så en dag står Mobil och knackar på dörren och vill sälja sin olja, efter en del diskusioner så sa jag okey vi byter, men då var det ju så att vi hade en 3 kubikstank till verkstaden och den var inte helt tom när mobil kom med sin olja så jag undrad om vi skulle tomm den på Castrololja innan vi fyllde Mobil,,,, men då säger Mobilsnubben: Äsch det är ingen som märker nån skillnad...:skrämd :skrämd

Så vad är fel märke igentligen

Fel å fel... semantik.
Finns väl eg inget fel märke.
Snarare fel kvalite´.

Men i ditt fall hade ju Mobilgubben helt rätt.
Bara en torr teoretiker hade kunnat påstå att det skulle märkts (kunna uppmätts i lab. anm.) nån skillnad.
Å den skilllnaden hade iaf inte lett till någon smörjteknisk prestandaskillnad som någon kund kunnat vare sig märka, mäta eller påverkats av.

Nu är det snudd på OT men jag kör ändå. Så här står det i inlägg 1 rörande additiver:
"Och en liten hint kan ju oxå vara: OM (läs detta ord noggrant och HÖGT), alltså: OM det hade funnits NÅGOT sätt för de stora multinationella drakarna på oljemarknaden att få en MINSTA lilla fördel över konkurrenterna...tror någon här då att de inte hade tagit den?"

Hittade av en slump listan på topp 500-företagen i världen.
Världens största företag är Wal-Mart stores. Som tvåa, trea och fyra kommer:
-Exxon Mobil
-Royal Dutch Shell
-BP

Råkar, inte dagligen men nästan varje vecka, ut för folk som frågar varför vi inte rekommenderar tillsats ditten eller datten till hydraulolja, motorolja eller axelolja. Eftersom "Börjes olja och kebab" som tagit fram tillsatsen säger att den är jättebra!! Varför har då inte ett företag som Volvo testat den oljan/tillsatsen/whatever, och listat den som rekommenderad i instruktionsboken?? Jaa, "Börjes olja och svets" kan ju det där mycket bättre än firmorna 2.3 och fyra på listan....

Edit: kollar man vidare i listan finns det fler!
7: Chevron
10: Total
17: Sinopec
24: China National Petroleum
26: ENI

Skaplig omsättning i den branchen!


Tack för citatet!
Och visst är det så, att OM någon tillsats HADE funkat så hade vi haft den i oljorna redan.
Och som jag skrev vidare:
Oljebolagen, måste, i motsats till Börjes olja och Kebab, bevisa vetenskapligt påvisbara skillnader/fördelar med ett visst ämne.
Det behöver inte Börje. Som bygger sin försäljning på okontrollerbara "testimonials" från....*tadaa* kunder. Dvs privatpersoner som du och jag.
Untouchable!

Och detta är oxå varför inte t.ex TEFLON finns i våra oljor original.
 
Last edited:

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Fel å fel... semantik.
Men i ditt fall hade ju Mobilgubben helt rätt.
Bara en torr teoretiker hade kunnat påstå att det skulle märkts (kunna uppmätts i lab. anm.) nån skillnad.




Tack för citatet!
Och visst är det så, att OM någon tillsats HADE funkat så hade vi haft den i oljorna redan.
Och som jag skrev vidare:
Oljebolagen, måste, i motsats till Börjes olja och Kebab, bevisa vetenskapligt påvisbara skillnader/fördelar med ett visst ämne.
Det behöver inte Börje. Som bygger sin försäljning på okontrollerbara "testimonials" från....*tadaa* kunder. Dvs privatpersoner som du och jag.
Untouchable!

Och detta är oxå varför inte t.ex TEFLON finns i våra oljor original.


Del 1: Vi mäter faktiskt upp det i lab! Vi (Vi päron, dvs Volvo CE) har enligt obekräftade uppgifter, det mest kvalificerade oljelabbet i branchen. Då jämför vi med Cat och Komatsu, företag som står med på listan, vilket inte Volvo gör. Sen köps ocks testerna från SMP (SMP testar en jävla massa tillsatser typ STP),hittas och beställs på´http://www.smp.nu/. vilka redovisas internt för alla som frågar efter dom. Jag har gjort det....
Slutsatsen efter utvärdering av tillsatser, av resultat från SMP och egna prov, är att de I BÄSTA FALL inte är skadliga för maskinen.
Jag har haft ett antal länkar men de försvann ihop med Dry Martini-haveriet på datorn.
SKälet till att vi på maskinsidan enbart har mineraloljor som rekommendation är uteslutande kostnadsrelaterat. Det är pris på vettig syntetolja kontra mineralolja som styr. Vi som är tekniker är helt överrens om vad som gäller. Sen har vi säljtaskar som ska "förbättra" prisbilden och då är vi rökta redan innan vi fått öppna truten.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Är det någon fara att använda gammal olja?

Jag bytte olja i hojen för ett par veckor sedan och hade en slatt ny olja över från förra oljebytet (förra året) som jag hällde i pärlan. När jag hällde i det sista så såg jag ett grönaktigt spår i tratten. Väldigt likt vad man brukar se om det är vatten i oljan, men ljusgrönt istället för gråvitt.

Kan detta vara pga kondens som bildats i dunken när den stått i kallgarage över vintern? Isf ångar det bort när oljan blir varm eller bör jag byta olja igen?

Kör med Motul's Etech 100 10w40 (syntetblask) om det spelar någon roll.

Bugar och bockar,

Jonas
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top