Först och främst: Tack för dina kommentarer. Det värmer.
Det hela började med en diskussion en gång i tiden, där jag, p.g.a min klena ålder vare sig hade nån talan, eller några egentliga fakta att komma med, men ändå inuitivt visste att, om inte jag hade rätt, så hade iaf inte de andra heller rätt i det som de då påstod.
Så mycket hade faktiskt utveklingen av oljor kommit framåt, så att även en fjunig liten pojk som jag, kunde begripa att "gammal inte är äldst"
Och på den vägen var det nog.
Tidningar, tidskrifter faktablad, allt plöjdes.
Sen var det dags att läsa tribologi. Läran om smörja "på riktigt" alltså...
Här var det alltifrån matematiska modeller till halvt om halvt filosofiska små episka berättelser om mineraloljans historia, uppgång (och fall), allt i ett mer vetenskapligt ljus.
Som alltid, blev Karlebo handbok oxå en vän på detta område, då den i en av de senare utgåvorna jag äger oxå hade lagt till just kapitlet Tribologi.
Sen kom Internet...
Och med det en lavinartad tillgänglighet på både fakta och mumbo jumbo.
Men det som tröstade mig i denna gyttja var ju att jag såg att det fanns andra oljedårar, som mig!
Brevväxlade med några, osv osv
Har terrat alltifrån lärare i Tribologi, till raffinaderianställda, som efter att inledningsvis bett mig fara åt he-te, senare erbjöd mig jobb
till att jag "lånat" in dem som gästföreläsare i ett par mc-sammanhang.
Jag menar... en del samlar på flygvärdinneuniformer, en del klonar blomkål, vissa spelar Kantele, men jag fastnade i oljeträsket...