Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

fredda78

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Storfors
Hoj
Fazer 600 -01 micron slip-on
Fråga Doktorn...

Tjena Doktorn, fasen va jag är imponerad av att du fortf efter alla dessa år håller i oljefrågorna, om jag minns rätt så har du skrivit att du hållit föredrag om oljor, nu till min fråga hur f-n kan du så mycket inom detta område ? yrke eller intresse ?

:tummenupp
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Därför att det enda som hänt sedan SG är att man har begränsat en mängd tillsatser som dödar katalysatorn samt ställt krav på ökad mängd antioxidationstillsatser för att tåla längre bytesintervaller. Båda är egenskaper jag högaktningsfullt skiter i.....

En SG olja kan därmed mycket väl ha bättre filmbärighet och andra parametrar jag bryr mig om än en SM klassad olja från Biltema och därmed kan Motul 150kr/L vara prisvärd.

Samma visa med DOT 3 4 5.1 och bromsvätskor. De bästa bromsvätskorna är DOT3 klassade då de inte innehåller tillsatser som krävs i senare klassning men de har högst kokpunkt vilket är det enda relevanta för MC bruk....

Hur menar du nu, DOT3 ska klara 205C utan att koka och 140C utan att koka med 3% vatten i sig, DOT5.1 ska klara minst 270C utan att koka och minst 190C med 3% vatten.

hur är då DOT3 bättre för MC än DOT 5.1 ?
 

Dr.Bike

Guest
Tjena Doktorn, fasen va jag är imponerad av att du fortf efter alla dessa år håller i oljefrågorna, om jag minns rätt så har du skrivit att du hållit föredrag om oljor, nu till min fråga hur f-n kan du så mycket inom detta område ? yrke eller intresse ?

:tummenupp

Först och främst: Tack för dina kommentarer. Det värmer.
Det hela började med en diskussion en gång i tiden, där jag, p.g.a min klena ålder vare sig hade nån talan, eller några egentliga fakta att komma med, men ändå inuitivt visste att, om inte jag hade rätt, så hade iaf inte de andra heller rätt i det som de då påstod.
:)
Så mycket hade faktiskt utveklingen av oljor kommit framåt, så att även en fjunig liten pojk som jag, kunde begripa att "gammal inte är äldst"
Och på den vägen var det nog.
Tidningar, tidskrifter faktablad, allt plöjdes.
Sen var det dags att läsa tribologi. Läran om smörja "på riktigt" alltså...
Här var det alltifrån matematiska modeller till halvt om halvt filosofiska små episka berättelser om mineraloljans historia, uppgång (och fall), allt i ett mer vetenskapligt ljus.
Som alltid, blev Karlebo handbok oxå en vän på detta område, då den i en av de senare utgåvorna jag äger oxå hade lagt till just kapitlet Tribologi.
Sen kom Internet...

Och med det en lavinartad tillgänglighet på både fakta och mumbo jumbo.
Men det som tröstade mig i denna gyttja var ju att jag såg att det fanns andra oljedårar, som mig! :D
Brevväxlade med några, osv osv
Har terrat alltifrån lärare i Tribologi, till raffinaderianställda, som efter att inledningsvis bett mig fara åt he-te, senare erbjöd mig jobb :hihi till att jag "lånat" in dem som gästföreläsare i ett par mc-sammanhang.

Jag menar... en del samlar på flygvärdinneuniformer, en del klonar blomkål, vissa spelar Kantele, men jag fastnade i oljeträsket... :hihi
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hur menar du nu, DOT3 ska klara 205C utan att koka och 140C utan att koka med 3% vatten i sig, DOT5.1 ska klara minst 270C utan att koka och minst 190C med 3% vatten.

hur är då DOT3 bättre för MC än DOT 5.1 ?

Där tillverkas idag ingen bromsvätska som har så låg kokpunkt så att de inte klarar torrkokningskraven i DOT5.1 . Det vissa tillverkare av racebromsvätska inte uppfyller är DOT5.1 kraven på viskositet och tillsatser för att passa långa bytesintervall i ABS system. Detta då man istället väljer att ha en formula som ger maximal torr kokpunkt och minimal kompressibilitet. Våt kokpunkt och förmåga att inte vara allt för hygroskopisk är underordnat torr kokpunkt när man ändå byter bromsvätska minst en gång om året....
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Där tillverkas idag ingen bromsvätska som har så låg kokpunkt så att de inte klarar torrkokningskraven i DOT5.1 . Det vissa tillverkare av racebromsvätska inte uppfyller är DOT5.1 kraven på viskositet och tillsatser för att passa långa bytesintervall i ABS system. Detta då man istället väljer att ha en formula som ger maximal torr kokpunkt och minimal kompressibilitet. Våt kokpunkt och förmåga att inte vara allt för hygroskopisk är underordnat torr kokpunkt när man ändå byter bromsvätska minst en gång om året....

Här ser du att det finns flera bromsvätskor som inte uppfyller torr-kokpunkt för dot 5.1

Visst kan jag köpa att torr kokpunkt är viktigast i en racehoj, och att det säkert finns nån speciell superduper-vätska som är dot3 klassad. Många väljer ju att klassa sina vätskor som DOT4 trots att de uppfyller dot5.1 pga att det i alla manualer till bilar och hojar står "use only DOT4 brake fluid", borde ju stå dot4 or better ;)

men att säga att DOT3 bromsvätskor är bäst i en MC låter ju helt fel, även om det kanske inte va så du menade så vet man ju inte vem som läser (inte för att det e lätt att ens hitta dot3 vätska nuförtiden men men)
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Så, som du Geiger säger: lösningen för VW och andra bilar med dessa larv-intervaller är: köp en vettig olja, byt oftare. :fakta

Problemet här är att gemene man inte längre gör någon service själv och därför tycker att serviceintervallen bör vara så hög det bara går för oljebyte.
Folk lämnar ju till och med in bilen på märkesverkstaden för att åka på oljebyten och spolarvätskepåfyllning för 1000spänn i timmen...eller glödlampsbyten för den delen.
 

fredda78

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Storfors
Hoj
Fazer 600 -01 micron slip-on
Först och främst: Tack för dina kommentarer. Det värmer.
Det hela började med en diskussion en gång i tiden, där jag, p.g.a min klena ålder vare sig hade nån talan, eller några egentliga fakta att komma med, men ändå inuitivt visste att, om inte jag hade rätt, så hade iaf inte de andra heller rätt i det som de då påstod.
:)
Så mycket hade faktiskt utveklingen av oljor kommit framåt, så att även en fjunig liten pojk som jag, kunde begripa att "gammal inte är äldst"
Och på den vägen var det nog.
Tidningar, tidskrifter faktablad, allt plöjdes.
Sen var det dags att läsa tribologi. Läran om smörja "på riktigt" alltså...
Här var det alltifrån matematiska modeller till halvt om halvt filosofiska små episka berättelser om mineraloljans historia, uppgång (och fall), allt i ett mer vetenskapligt ljus.
Som alltid, blev Karlebo handbok oxå en vän på detta område, då den i en av de senare utgåvorna jag äger oxå hade lagt till just kapitlet Tribologi.
Sen kom Internet...

Och med det en lavinartad tillgänglighet på både fakta och mumbo jumbo.
Men det som tröstade mig i denna gyttja var ju att jag såg att det fanns andra oljedårar, som mig! :D
Brevväxlade med några, osv osv
Har terrat alltifrån lärare i Tribologi, till raffinaderianställda, som efter att inledningsvis bett mig fara åt he-te, senare erbjöd mig jobb :hihi till att jag "lånat" in dem som gästföreläsare i ett par mc-sammanhang.

Jag menar... en del samlar på flygvärdinneuniformer, en del klonar blomkål, vissa spelar Kantele, men jag fastnade i oljeträsket... :hihi

Tackar dig för ett utförligt o tillfredställande (ej sexuellt) svar. :tuttar
vi snackade inne på bike.se mars -08 ( såg jag i min logg..) då jag hade sökt om olja o lusläst dina memoarer ang oljans värld. Fölk får tycka vad faen dom vill om dig eller andra på detta forum, o det gör jag oxå keep up the good work, i trust in u and cheap oil :Bugar :yoparty :banana
 

axelsson_vpg

Guest
lät jobbigt att blanda. själv kör ja med sbk 15w50 sommartid.
 
Last edited:

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Kan någon ge mej ett definitivt svar på vad som är bäst i växellådan på en 2t?

Vissa säger att att man ska köra på kända mcoljetilverkares specialoljor förväxellådan, andra säger att man ska köra på ''vanlig'' mc olja, och endel påstår att lhm-olja är det bästa.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan någon ge mej ett definitivt svar på vad som är bäst i växellådan på en 2t?

Vissa säger att att man ska köra på kända mcoljetilverkares specialoljor förväxellådan, andra säger att man ska köra på ''vanlig'' mc olja, och endel påstår att lhm-olja är det bästa.

JASO-godkända mc-oljor är ju godkända och gör ofta jobbet i en 2t med vanliga rakskurna drev. Men vill man vara pedant så är det ännu större marginal och ofta ännu bättre kopplingsgrepp med en transmissionsolja på ca SAE80W samt GL4 klassad. Mineral brukar vara säkrast för kopplingen. Red alto-belägg brukar tex bli geggiga av syntet.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
JASO-godkända mc-oljor är ju godkända ...Men vill man vara pedant så...Mineral brukar vara....Red alto-belägg brukar tex bli geggiga av syntet.

Den här tråden får det att brinna i skallen på mig. Det är för många bra råd på en gång!
Jag längtar efter 80talet där man aldrig behövde ta bra beslut själv utan staten talade om vad som gällde.
 

Diod

Med Lem
Gick med
20 Dec 2008
Ort
N/A
Hoj
BMW R1200GS
Som Boris helt korrekt skriver så hittar du inga speciella, iaf inte för MC, önskvärda egenskaper i de senaste API-klasserna.
Du behöver alltså inte ett råd om VILKEN olja du ska köpa, tan det enda du behöver tänka på, är att det är en JASO-klassad olja fö rmc om du har våtkoppling.
Ja även om du inte har det, eftersom dessa oxå har tillsatser för växelådans överlevnad.

Jag brukar säga API:SH där Boris nämnde SG som skiljelinje för allt katalysator och bytesintervallstrams.
Men det spelar ingen teater.
Du köper en JASO MA eller JASO 2 klassad helsyntet.
Den billigaste med den klassningen blir ett utmärkt val.

Ok Tack!
Då gör jag det ifortsättningen.:tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kan någon ge mej ett definitivt svar på vad som är bäst i växellådan på en 2t?

Vissa säger att att man ska köra på kända mcoljetilverkares specialoljor förväxellådan, andra säger att man ska köra på ''vanlig'' mc olja, och endel påstår att lhm-olja är det bästa.

ATF olja hoppas jag du tänkta på. LHM är ju till citroens gashydrualiska fjädring och kan möjligen användas i Maguras hydrualkopplingar...

Vad som är bäst kommer du få 100 svar på, det viktigaste är dock att byta den väldigt ofta då alla partiklar som bildas vid omåttligt kopplingslir inte är välgörande....

Min erfarenhet är att på crossmoppar spelar det ingen större roll vad du häller i lådan. Drev nmed ingrepp dör ändå en förtida död av våldsamt sparkande på pedalen och lagringarna protesterar inte sålänge de får någon form av olja med inte allt för mycket partiklar i. När jag åkte MX seriöst blev det OKQ8 T500 lastbilsolja då den kostade 20kr/l och fungerade bra ihop med kopplingen, byte efter varje racehelg. Säkerligen inte bäst men tillräckligt bra
 

Diod

Med Lem
Gick med
20 Dec 2008
Ort
N/A
Hoj
BMW R1200GS
Först och främst: Tack för dina kommentarer. Det värmer.
Det hela började med en diskussion en gång i tiden, där jag, p.g.a min klena ålder vare sig hade nån talan, eller några egentliga fakta att komma med, men ändå inuitivt visste att, om inte jag hade rätt, så hade iaf inte de andra heller rätt i det som de då påstod.
:)
Så mycket hade faktiskt utveklingen av oljor kommit framåt, så att även en fjunig liten pojk som jag, kunde begripa att "gammal inte är äldst"
Och på den vägen var det nog.
Tidningar, tidskrifter faktablad, allt plöjdes.
Sen var det dags att läsa tribologi. Läran om smörja "på riktigt" alltså...
Här var det alltifrån matematiska modeller till halvt om halvt filosofiska små episka berättelser om mineraloljans historia, uppgång (och fall), allt i ett mer vetenskapligt ljus.
Som alltid, blev Karlebo handbok oxå en vän på detta område, då den i en av de senare utgåvorna jag äger oxå hade lagt till just kapitlet Tribologi.
Sen kom Internet...

Och med det en lavinartad tillgänglighet på både fakta och mumbo jumbo.
Men det som tröstade mig i denna gyttja var ju att jag såg att det fanns andra oljedårar, som mig! :D
Brevväxlade med några, osv osv
Har terrat alltifrån lärare i Tribologi, till raffinaderianställda, som efter att inledningsvis bett mig fara åt he-te, senare erbjöd mig jobb :hihi till att jag "lånat" in dem som gästföreläsare i ett par mc-sammanhang.

Jag menar... en del samlar på flygvärdinneuniformer, en del klonar blomkål, vissa spelar Kantele, men jag fastnade i oljeträsket... :hihi

Här är en länk till hur/vad man kan testa och hur det går till. Man får bortse från att det är en oljetillverkare som gjort testet. Test standarder är åtminstone vedertagna.

http://oilspecialist.com/motor-oil-tests/comparative-motor-oil-testing.html
 

Diod

Med Lem
Gick med
20 Dec 2008
Ort
N/A
Hoj
BMW R1200GS
Eh? Tack. Eller inte.
Du fattar fortfarande inte va?

Vi får begrava stridsyxan nu.
Jo tack för många bra inlägg DR Bike.
Jag ville bara påvisa dom olika testerna som görs vid oljetester. Då kan man läsa själv vad typ: High Temperature/High Shear (ASTM D-4683) är för något plus en del annat smått och gott men man får borte från att det är ett oljemärke som gjort testerna. Men test standarden är väl vedertagen?
Sedan finns det mer att läsa på www.api.org
Har du några bra länkar där man kan läsa fakta om oljor, etc?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hörde ett rykte att Statoil inte längre skall tillverka oljan åt Biltema, någon som hört motsvarande?
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Nynäs Petrolium har haft kontrakt med Biltema och Statoil senaste 5 åren.
Det är vad jag har hört, och har även mailat Biltema ångående detta, men fick ett riktigt löst svar. Kan klistra in svaret jag fick nedan.

"När Biltema förhandlar sina inköp, bortförhandlas ursprungsmärkningen. Detta för att vi ska kunna hålla de låga priser vi gör.

När det gäller olja så är det API och ACEA specifikationerna som styr vilket krav biltillverkaren ställer på oljan till din bil.

Jag kan säga så som att det finns inte många oljeproducenter i världen i dag, Biltema använder sig av en av de främsta"

Vi får begrava stridsyxan nu.
Jo tack för många bra inlägg DR Bike.
Jag ville bara påvisa dom olika testerna som görs vid oljetester. Då kan man läsa själv vad typ: High Temperature/High Shear (ASTM D-4683) är för något plus en del annat smått och gott men man får borte från att det är ett oljemärke som gjort testerna. Men test standarden är väl vedertagen?
Sedan finns det mer att läsa på www.api.org
Har du några bra länkar där man kan läsa fakta om oljor, etc?

Varsågod att googla, så har du att göra i flera år.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kan någon ge mej ett definitivt svar på vad som är bäst i växellådan på en 2t?

Vissa säger att att man ska köra på kända mcoljetilverkares specialoljor förväxellådan, andra säger att man ska köra på ''vanlig'' mc olja, och endel påstår att lhm-olja är det bästa.

ATF uppfyller alla dina önskemål, bra både för kopplingen och för kugghjulen. Hög kvalitet till ett lågt pris. Spelar ingen roll vilket fabrikat du väljer för ATF är så hårt specade att dom knappast skiljer sig.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top